![]() XHost |
Gazduire site-uri web nelimitata ca spatiu si trafic lunar la doar 15 eur / an. Inregistrare domenii .ro .com .net .org .info .biz .com.ro .org.ro la preturi preferentiale. Pentru oferta detaliata accesati site-ul BluePink |
A murit Isus Cristos pe o cruce?
Mergând prin biserici vedem că ele sunt pline de cruci, în diferite forme, ba mai mult vedem cum în unele culte crucea este un obiect de închinare și adorare. De asemenea ascultând predici, peste tot dăm de crucea lui Cristos, cu siguranță pentru creștini valoarea sacrificiului Său este foarte mare, de ne-măsurat.
Însă dacă cercetăm Biblia, cât și istoria și ne place adevărul indiferent dacă acesta este contrar tradiției, atunci apar unele întrebări serioase cu privire la obiectul care s-a folosit pentru a fi executat Fiul lui Dumnezeu, și cu privire la folosirea lui în închin
are, aceste întrebări sunt:Deci să vedem în primul rând:
A fost lemnul pe care a fost pironit Domnul Isus o cruce?
Pentru a răspunde la această întrebare, vom apela la Sfânta Biblie, care este Cuvântul lui Dumnezeu și care descrie viața Fiului lui Dumnezeu și instrumentul prin care a fost ucis Domnul Isus.
În multe traduceri ale Bibliei lemnul pe care a fost țintuit Isus este tradus cu
,,cruce, iar pe baza acestor traduceri ale Bibliei s-au făcut și ecranizările cu viața lui Isus și alte cărți în care apare răstignirea pe cruce ca mod al morții Fiului lui Dumnezeu. Însă Biblia ca scriere originală a fost scrisă în limbile ebraică (Vechiul Testament) și greacă (Noul Testament), prin urmare, să examinăm atunci cuvintele folosite pentru lemnul pe care a fost pironit Isus în limbile originale și astfel să ne asigurăm dacă este vorba de o cruce sau de altceva.a) Cuvintele originale:
Cuvintul din greacă pentru instrumentul cu care a fost ucis Domnul Isus este
,,σταυρος (stauros 1Corinteni 1:17), sau ,,σταυρου (staurou) care apare de 14 ori în textul Noului Testament, în următoarele pasaje: Matei 27:40,42; Marcu 15:30,32; Luca 23:21; Ioan 19:19,31; 1Corinteni 1:18; Galateni 5:11; Efeseni 2:16; Filipeni 2:8; 3:18; Coloseni 1:20. Acest cuvânt desemnează un stâlp sau un lemn vertical fără braț transversal deci nu o cruce, căci verbul ,,stauroo înseamnă a împrejmui cu pari, a construi o palisadă. Însă traducători au tradus cu cruce formele cuvântului ,,σταυρος (stauros) din pricina tradiției atât de răspândite.Cuvântul ,,stauros în greaca clasică însemna pur și simplu un stâlp vertical, un pilon, o bârnă sau un par. Referitor la semnificația cuvântului ,,stauros observați ce se spune în lucrarea ,,An Expository Dictionary of the New Testament (1966) Vol
.I, p.256: ,,STAUROS (σταυρος) indicγ în principal un par sau un stâlp vertical, pe care erau țintuiți răufăcătorii Alte forme derivate ale cuvântului ,,stauros sunt:
,,σταυρον (stauron) și ,,σταυρω (stauroo). ,,Stauron este tradus în mod inexact cu cruce în unele traduceri și apare de 10 ori în Noul Testament în următoarele pasaje: Matei 10:38; 16:24; 27:32; Marcu 8:34; 15:21; Luca 9:23; 14:27; 23:26; Ioan 19:17; Evrei 12:2.Iar ,,stauroo de 4 ori în următoarele texte: Ioan 19:25; Galateni 6:12,1
4; Coloseni 2:14.În
traducerea greacă Septuaginta a Scripturilor Vechiului Testament, cuvântul stauros apare sub următoarea formă: ,,σταυρωθητω (,,stayroteto) și apare doar în Estera 7:9, unde are sensul de spânzurătoare (Estera 7:9,10).Este interesant că Noul Testament mai folosește un cuvânt pentru lemnul pe care a fost pironit Domnul Isus, acesta este
,,ξιλου (xiloy) (vezi Fapte 5:30; 10:39; 13:29; Galateni 3:13), care poate fi tradus cu par, lemn sau pom, acest cuvânt mai apare și în următoarele texte (în total de 8 ori) care citindu-le ne putem face o idee de sensul corect al cuvântului (Apocalipsa 2:7; 18:12; 22:2,19). Un alt cuvânt folosit pentru lemnul pironirii lui Isus Cristos este ,,ξυλον (xiylon) și apare în următoarele pasaje: 1Petru 2:24; vezi și: Fapte 16:24; Apocalipsa 18:12; 22:2,14 (în total de 5 ori). Dar mai există și următoarele derivate ale acestui cuvânt și anume ,,ξυλω (xilo) care apare doar în Luca 23:31; și | ,,ξυλων (xiyloon) care apare în textele din Matei 26:47,55; Marcu 14:43,48; Luca 22:52 (în total de 5 ori).Iar în Traducerea din greacă Septuaginta a Scripturilor Vechiului Testament, cuvântul
,,ξυλον (xiylon) care apare și în textul din 1Petru 2:24 care vorbește de lemnul pe care a fost pironit Isus apare de 80 de ori ceea ce ne ajută mult să înțelegem sensul acestui cuvânt. Astfel citește următoarele texte unde apare: Geneza 1:11,12,29; 2:9; 3:6; Exod 10:5; 15:25; Levetic 14.4,6,48,51; 19:23; 26.20; Numeri 19:6; Deuteronomul 16:21; 19:5; 20:19,20; 29:16; 2Samuel 21:19; 23:7; 23:31; 2Împărați 3:19,25; 6:6; 1Cronici 16:32; 20:5; 2Cronici 7:13; 1Estera 6:31; Ezra 6:11; Neemia 9:25; Estera 5:14; 7:9; 4Macabei 18:16; Psalmul 1:3; 104:33; Proverbe 3:18; Ecleziast 2:5; 11:3; Iov 41:19; Înțelepciunea lui Solomon 13:13; 14:1,7; Înțelepciunea lui Isus Sirah 6:3; 31:7; Psalmii lui Solomon 11:5; Ioel 2:22; Isaia 7:2; 10:15; 40:20; 44:13,14; 45:20; 56:3; Ieremia 3:9; 7:20; 10:3; 11:19; 17:8; 38:12; Baruh 5:8; Plângerile lui Ieremia 4:8; Ezechiel 15:2,3,6; 17:24; 20:28; 21:3; 21:15; 31:8; 47:12.Iar o altă variantă:
,,ξu,lou (xiyloy) apare în Septuaginta de 41 de ori în următoarele pasaje, care citindu-le putem să înțelegem semnificația acestui cuvânt: Geneza 2.16,17; 3:1,2,3,8,11,12,17,22,24; 40:19; Levetic 23:40; Deuteronomul 19:5; 21:22,23; Iosua 8:29; Judecători 9:48; 1Împărați 14:23; 2Împărați 16:4; 17.10; 2Cronici 28:4; Neemia 8:15; 10:36,38; Estera 5:14; 7:10; 8:7; Habacuc 2:11; Înțelepciunea lui Solomon 10:4; Înțelepciunea lui Isus Sirah 27:6; 38:5; Isaia 65:22; Ieremia 2:20; 3:6,13; Ezechiel 36:30.În concluzie
: cuvintele din originalul grecesc converg spre convingerea că Domnul Isus a murit pe un stâlp sau un lemn vertical, și nu pe un lemn în formă de cruce.Dar să vedem în continuare după ce lege a murit El, care ne aruncă astfel și mai multă lumină asupra acestui subiect.
b) Isus a murit după legea iudeilor: acesta este un alt argument că Domnul Isus a murit pe un lemn vertical și nu pe o cruce, căci în legea iudeilor răufăcători erau atârnați pe un lemn vertical (o bârnă) și nu pe o cruce (Deuteronom 21:22,23). Acest procedeu a fost pus în practică de lungul istoriei (vezi Iosua 8:29; 10:26,27; 2Samuel 4:12).
Unii cercetători contestă ideea că Domnul Isus a murit după legea evreilor, susținând că El a murit după legea romanilor. Însă din Evanghelia după Ioan reiese că mai degrabă moartea lui Isus s-a petrecut după legea evreilor (Ioan 19:7, 16,17). Dar chiar și romani avea
u pedeapsa morții prin atârnare pe un stâlp, astfel P.W. Schmidt scrie într-o lucrare de-a sa la p.387-389: ,,În afară de flagerare, potrivit relatărilor din evanghelii, nu poate fi luată în considerare ca pedeapsă aplicată lui Isus decât cea mai simplă formă de crucificare romană: atârnarea trupului gol pe un stâlp De atârnarea pe stâlp a romanilor vorbește și Josepuhs Flavius în ,,Antichități Iudaice XVII 10.10.Deci chiar dacă executarea lui Isus a fost după legea romană, ea nu exclude moartea pe un s
tâlp.Însă despre moartea Domnului, ca aplicare a legii evreilor, avem confirmarea a însuși apostolului Pavel care confirmă acest lucru când aplică la Isus Cristos cuvintele din Deuteronom 21:22,23 scriind sub inspirație divină următoarele în Galateni 3:13
: ,,Hristos ne-a răscumpărat din blestemul Legii, făcându-se blestem pentru noi, fiindcă este scris: Blestemat e oricine este atârnat pe lemn. Deci el susține că în cazul Domnului Isus a fost aplicată pedeapsa din legea lui Moise din Deuteronom 21:22,23, astfel în timpul chinului Său, în momentul pironirii, El a luat păcatul nostru făcându-se păcat și blestem pentru noi (2Corinteni 5:21). Însă prin moartea Sa, El a fost eliberat de blestem, deoarece prin moartea lui Isus s-a pus capăt legii lui Moise (Efeseni 2:15; Coloseni 2:14), căci dacă legea ar mai fi rămas în vigoare după moartea lui Isus, atunci Cristos ar fi fost un om blestemat de Dumnezeu, căci este scris în Deuteronom 21:23: ,, căci cel spânzurat este blestemat înaintea lui Dumnezeu Dar prin faptul că prin moartea lui Isus s-a pus capăt legii, Domnul Isus a putut învia îndreptățit în duh (1Timotei 3.16). Astfel ori alegem că Isus a murit după legea evreilor ca să-i salveze pe cei de sub lege (pe evrei), și atunci El a murit pe un stâlp cum spune legea, ori a murit altfel și atunci cei de sub lege nu au fost eliberați (compară cu Galateni 4:4,5). Ba mai mult, dacă Isus nu murea după lege, creștinii evrei nu-și puteau da seama că legea lui Moise a fost abrogată, căci ei trebuiau să aleagă: ori legea a rămas în vigoare, dar atunci Isus a rămas cu blestemul păcatului nostru asupra sa, căci este scris ,, cel spânzurat este blestemat , ori legea în clipa morții lui Isus a fost abrogată, și atunci Isus nu a murit ca blestemat și nu a rămas sub blestem, ci El a fost înviat în glorie. Căci, Domnul Isus nu a putut să rămână cu blestemul păcatului nostru, ci Isus a mers în locuința morților unde a lăsat păcatul nostru (compară cu Levetic 16:21,22), și pentru că El era fără păcat și pentru că legea a fost abrogată în momentul când a murit, nu a avut ce să-l rețină pentru a învia îndreptățit și eliberat de orice povară a blestemului nostru. Toate acestea, pentru că cuvântul ,, cel spânzurat este blestemat nu mai era valabil, începând cu clipa morții Sale.O altă categorie de dovezi care susține moartea lui Isus pe un stâlp sunt prefigurările profetice pe care o să le trecem în revistă în continuare.
Ce susțin prefigurările Vechiului Testament despre pironirea Fiului lui Dumnezeu?
Având în vedere că toți profeții vorbesc despre Isus (Fapte 10:43), atât legea, profeții cât și psalmii (Luca 24:27,44), adică tot canonul Scripturilor ebraice (Vechiului Testament), este de așteptat să găsim prefigurări sau prototipuri profetice cu privire la felul morții Domnului nostru, și nu este de mirare căci depunerea mărturiei despre Isus inspiră profeția (Apocalipsa 19:10).
Atunci În continuare
vom prezenta prefigurările cele mai clare:Există și alte prefigurări profetice care indică că Isus a murit pe un lemn vertical fără braț transversal, dar cred că sunt suficiente. În continuare însă să vedem: de ce este crucea așa de populară?
De ce este crucea așa de populară?
Crucea în creștinism a devenit populară și a devenit un simbol creștin doar la câteva sute de ani după moartea lui Isus, mai precis de când creștinismul a început să adopte obiceiuri și practici păgâne și s-a unit cu statul. Astfel în 431 e.n. s-au introdus crucile în biserici și în încăperi, iar folosirea crucilor pe turlele bisericilor nu a apărut decât prin 586 e.n.. Iar în secolul 6 e.n. imaginea crucifixului a fost autorizată de biserica de la Roma, însă cu ocazia conciliului al doilea din Efes li s-a cerut creștinilor să posede cruci în casele lor particulare. Toate acestea indică că crucea nu are o bază apostolică, ci este mai de grabă un simbol venit după era apostolică.
De asemenea este interesant că există multe tipuri de cruci, astfel pe o pagină din Enciclopedia catolică sunt desenate numai puțin de 40 de feluri de cruci, printre care: crucea ,,latină, crucea ,,Tau, crucea ,,calvary, crucea ,,celtică, crucea ,,Sfâ
ntului Andrei, crucea ,,Malteză, etc. Acum care este cea bună?Însă cu toate acestea, bisericile tradiționale în special sunt pline de cruci, fie pe turlele bisericilor, fie pe altare, pe mobilier, pe îmbrăcămintea preoților, pretutindeni în aceste biserici crucea este vizibilă, dar ea este și adorată în multe moduri, care merg de la a săruta crucea, până la a face semnul crucii. Însă toate aceste practici nu le găsim în Biblie, deci nu sunt din adevăr, ba mai mult ele încalcă principiile Bibliei (vezi de
exemplu Ioan 4:24).Pe lângă toate acestea, este interesant că crucea ca simbol religios a existat înainte de creștinism, astfel crucea ca simbol religios al închinării la zei a existat la aproape toate popoarele. Chiar The Encyclopedia Catolică la Vol. 4, p.517, recunoaște că: ,,semnul crucii exista cu mult înainte de creștinism, atât în Est, cât și în Vest. Dar să vedem câteva exemple concrete de apariții ale crucii în cultura religioasă a popoarelor păgâne.
Iată ce se spune în ,,An Expository Dictionary
of New Testament la p.256: ,,Forma bisericească a unei cruci cu două raze (brațe) și-a avut originea în Caldeea antică și a fost folosită ca simbol al zeului Tamuz în aceea țară și în ținuturile dimprejur, inclusiv Egiptul Pentru a face să crească prestigiul sistemului ecleziastic apostat, păgânii au fost primiți în sânul bisericilor fără regenerarea prin credință, și li s-a permis în mare parte să-și păstreze semnele și simbolurile păgâne .Crucea ca simbol păgân apare la multe popoare chiar înainte de creștinism, ca de exemplu: la fenicieni, la indieni, la greci, la chinezi, la romani, la mexicani, aceștia chiar aveau un templu numit ,,Templul Crucii întemeiat de Votan în secolul 9 î.e.n. adică înainte de Cristos.
Fără a intra prea mult în detalii, cred că ne-am dat seama că acest semn este mai degrabă unul păgân decât creștin. Este demn de menționat că crucea a luat amploare în creștinism sub domnia împăratului Constantin, care conform tradiției relatate de Eusebiu. Acesta a avut o viziune înainte de
a da bătălia de la podul Milivan, în care a văzut o cruce și cuvintele: ,,Învinge în numele acestui semn. În următoarea zi adică pe 28 octombrie 312 el a mers la luptă sub stindardul crucii și a biruit. Este interesant că cu toate că Constantin primise această viziune, el nu a renunțat la ghicitori, ce foloseau metode identice cu cele ale împăratului Babilonului (vezi Ezechiel 21:21). În plus, pentru cei din armata sa care se închinau la zeul Mitra, crucea nu era ceva nou, căci ei de multe ori au luptat sub crucea de lumină a zeului Mitra. Mai târziu sub influența acestui împărat crucea s-a introdus în biserică tot mai mult cu acordul episcopiilor corupți și orbiți de splendoarea de la curtea împărătească.Cu toate că Constantin s-a făcut creștin, convertirea sa la creștinism nu a fost autentică, căci după aderarea lui l-a creștinism el a comis câteva crime printre care și uciderea propriei sale soții și a propriului Său fiu, de fapt creștinismul lui Constantin era un amestec de păgânism cu creștinismul, cee
a ce nu poate fi acceptat în fața lui Dumnezeu (2Corinteni 6:14-18).Însă mai rămâne să răspunde la o întrebare:
Putem să ne închinăm la cruce și are ea în sine putere de salvare?
În Noul Testament, nu ni se spune nicăieri că primii creștini își făceau semnul crucii, sau se închinau la ea sărutând-o, acest semn ne fiind răspândit decât la câteva sute de ani de la Cristos. Dar să mergem la rădăcina problemei, trebuie să decidem: credința în Cristos ne salvează sau facerea semnului cruci? Biblia ne spune în I
oan 14:6 BO: Iisus i-a zis: Eu Sunt Calea, Adevărul și Viața. Nimeni nu vine la Tatăl Meu decât prin Mine. Iar în Ioan 6:47 BO se spune: Cel ce crede în mine are viață veșnică Deci nu lemnul crucii ne poate împăca cu Dumnezeu, ci sângele curs pe acest lemn (Efeseni 1:7), căci este scris în 1Petru 1:18,19BC: căci știți că nu cu lucruri pieritoare, cu argint sau cu aur, ați fost răscumpărați din felul deșert de viețuire, pe care-l moșteniserăți de la părinții voștri, ci cu sângele scump al lui Hristos nu cu lemnul fără viață, căci fără vărsare de sânge nu se poate șterge păcatele (Evrei 9:22).Pe lângă toate acestea, este trist că mulți oameni care pretind că sunt credincioși condiționează scăparea din unele pericole de facerea semnului crucii, astfel mulți nu au o relație de prietenie cu Dumnezeu prin rugăciune, despre care Biblia spune în 1Tesaloniceni 5:17 BO: Rugați-vă neîncetat, arătând astfel importanța rugăciunii, ci condiționează salvarea de acest semn nu de o relație de comuniune cu Ființa divină. De asemenea, citește cu atenție următoarele texte în Biblia ta proprie pentru a vedea dacă este corect să adorăm un obiect făcut de mâna omului: Exod 20:4,5; Ioan 4:23,24; Romani 1:25.
Dacă acest material ne-a luminat, atunci în final să ne întrebăm
:Nu uita drag cititor, ai în față două opțiuni:
Ce alegi?
Pentru mai multe informații vă rugăm să scrieți pe adresa: Ișfa Alin, România, Arad, 2900, str. Mețianu, nr.1, Sc.B, Ap.12, sau telefonați la tel. 057-285452.
E-mail: alin_isfa@yahoo. com |