![]() |
Pe HaiSaRadem.ro vei gasi bancuri, glume, imagini, video, fun, bancuri online, bancuri tari, imagini haioase, videoclipuri haioase, distractie online. Nu ne crede pe cuvant, intra pe HaiSaRadem.ro ca sa te convingi. |
Harul lui Dumnezeu!
Toți oamenii cu bun simț doresc să fie cinstiți și drepți, având anumite principii în viață după care se ghidează. Dar a-ți simțit vreodată că nu poți fi pe deplin drept? A-ți fost vreodată nemulțumiți de propriile realizări în ce privește dreptatea? Dacă sunteți o persoană religioasă, ați simțit vreodată că nu puteți respecta întru-totul legile lui Dumnezeu? Că oricât bine faceți tot nu este înde-ajuns? Dacă simțiți astfel să știți că există o soluție la toate aceste probleme, aceasta este:
Harul lui Dumnezeu. Astfel pe parcursul acestui material vom vedea câteva aspecte legate de har după cum urmează:Deci haideți să vedem:
Cuvântul har din limba română așa cum apare el în Biblie vine din grecescul: charis care înseamnă: grație, dulceață, farmec, favoare sau bunătate nemeritată și se referă la a primi ceva fără să meriți, fără să o obții prin eforturi sau realizări proprii, se mai poate referi la grațiere sau iertare nemeritată. Iar în ebraică este cuvântul: heșed, care este tradus prin: bunătate, bunăvoință, favoare (Estera 2:9,17; 2Samuel 2:5; 9:1,3; Psalmul 25:6,7). Un pasaj biblic care evidențiază ce este harul este cel din Romani 6:23 unde se spune: Fiindcă plata (opsonia) păcatului este moartea, dar darul harului (charisma) lui Dumnezeu este viața veșnică în Hristos Isus. Astfel plata în greacă opsonia înseamnă literalmente soldă, acest cuvânt se folosea la plata pe care o primeau soldații adică salariu regulat, în contrast charisma care era un dar primit din bunăvoința Stăpânului de pildă ca atunci când un soldat primește ca primă o sumă suplimentară ce depinde în întregime de favoarea (harul) Stăpânului. Pentru a înțelege și mai bine harul vom apela la două ilustrări pe care le-a dat Domnul Isus. Prima care este și foarte scurtă însă exprimă bine harul apare în Luca 7:41,42 unde se spune: Un cămătar avea doi datornici: unul îi era dator cinci sute de dinari, iar celălalt cincizeci. Fiindcă nu aveau cu ce plăti, i-a iertat pe amândoi Observăm din această pildă dispoziția cămătarului care îl reprezintă pe Dumnezeu de a ierta fără ca datornicii să fi făcut ceva pentru a merita această iertare, în plus cu siguranță că datornicii au recunoscut neputința lor de ași plăti datoriile, astfel au fost iertați prin har adică fără merite, această pildă o vom dezbate mai pe larg mai târziu. Astfel ideea prezentă în mintea multor oameni că oamenii vor fi iertați după câte fapte bune fac, astfel dacă fac mai multe fapte bune decât rele la judecată vor primi viața veșnică, iar dacă dimpotrivă au făcut mai multe fapte rele decât bune vor merge în pierzare veșnică este falsă, acest principiu poate se aplică în vechiul legământ și la judecata finală, dar el nu se aplică la creștini, adică de la moartea lui Cristos încoace, vedem din pildă că datornicii nu au avut nimic să-i ofere cămătarului și au fost iertați din bunătate nemeritată. Atunci înțelegem că Dumnezeu întreabă mereu: Unde pot să iert ceva ? Unde pot să-mi pun în aplicare harul ? Unde pot vindeca și ajuta ? Dorința și disponibilitatea lui Dumnezeu sunt mereu prezente și nu este legată de cât de spirituali suntem, însă îndurarea lui devine activă când recunoaștem că nu putem nimic fără harul său, de fapt harul Lui este un scut care ne ferește de toate atacurile celui rău și ne întărește (Psalmul 5:12; Evrei 13:9). În plus harul nu numai iartă, ci el dăruiește cadouri pe care noi nu le merităm, și pe care noi nu le putem plăti și nu avem voie să le plătim, tot ce ne dă Dumnezeu este har, cine combină harul cu merite personale stinge harul. Dumnezeu dătătorul harului știe exact de ce daruri avem nevoie și ne oferă binefacerile sale într-o anumită succesiune în raport cu gradul nostru de maturitate spirituală, după cum urmează: 1. Darul salvării și al vieții veșnice; 2. Transformarea caracterului prin sfințire; 3. Vindecare sufletească și poate trupească; 4. Bunăstare socială; 5. Binecuvântare materială. Dumnezeu reține uneori darurile sale deoarece nu suntem capabili să le administrăm, poate ne-ar îngreuna sau îngâmfa (comp. cu 1Timotei 3:6).
O altă parabolă care reliefează bine harul lui Dumnezeu este cea despre Fiul risipitor consemnată în Luca 15:11-32 , aici se relatează despre un fiu care a cerut de la Tatăl său partea sa de moștenire, iar după ce a primit-o a plecat într-o țară îndepărtată unde a risipit toată moștenirea câștigată cu trudă de Tatăl său, trăind în destrăbălare. După aceea a început să ducă lipsă și a fost pus într-o poziție dezonorantă de porcar pentru ași câștiga existența. Văzând stare
a lui umilitoare și de sărăcie, căci suferea de foame, dorind să se sature cu mâncarea ce o mâncau porcii și-a venit în fire dându-și seama de păcatul lui, și s-a gândit să se întoarcă la Tatăl lui. Cu siguranță din cauza atitudinii manifestate față de Tatăl său, prin faptul că și-a risipit averea, a disprețuit privilegiu și poziția din casa Tatălui și a desconsiderat educația pe care a primit-o, fiul risipitor nu merita să mai fie reprimit. Cu toate acestea Tatăl la primit cu toată iubirea, ba chiar l-a așteptat întâmpinându-l cu dragoste, îmbrățișându-l și acoperindu-l cu sărutări. Ba mai mult i-a dat îmbrăcăminte și încălțăminte scumpă, a dat un ospăț în cinstea reîntoarcerii lui arătând astfel că-l primește nu ca sclav ci cu toate drepturile de mai înainte. Acesta este harul, să iubești ceea ce nu merită iubit, să ierți pe cineva care nu poate să-și răscumpere greșala prin contra servicii. Această pildă ilustrează bine căderea omului în păcat și salvarea lui prin harul lui Dumnezeu. Pentru a înțelege cât de mult avem nevoie de harul lui Dumnezeu și de ce avem nevoie de el, în primul rând să vedem natura omului și păcatul.Omul a fost creat perfect (Deuteronomul 32:4), fiind coroana creațiunii lui Dumnezeu, și o ființă superioară față de animale (Matei 6:26), deoarece am fost creați după chipul și asemănarea lui Dumnezeu (Geneza 1:26,27), fiind astfel înzestrați cu calități morale și spirituale (Coloseni 3:10), ceea ce animalele nu au. Oamenii au fost înzestrați cu voință liberă astfel ei puteau alege liber
binele sau răul (Geneza 2:16,17; Deuteronomul 30:19), deoarece Dumnezeu dorește o slujire care să fie de bunăvoie nu robotică (Iosua 24:15). Astfel primii noștri părinți Adam și Eva aveau totul la dispoziție, aveau o grădină, un paradis și nu duceau lipsă de nimic, cu o singură interdicție pomul cunoștinței binelui și răului care simboliza suveranitatea lui Dumnezeu (Geneza 2:8-24). Din păcate ei au ales neascultarea adică păcatul care a dus la consecințe dezastruoase (Ecleziast 7:29; Geneza 3:1-19). Una din consecințele cele mai dramatice ale păcatului este descrisă în Romani 5:12, și anume că păcatul duce la moarte și că acesta sa transmis urmașilor lui Adam și al Evei. Astfel păcatul a dus pe oameni într-o stare de degradare spirituală, morală și fizică care atrage după sine, despărțirea de Dumnezeu, boala, bătrânețea și moartea. Este demn de reținut că nu numai am moștenit păcatul, ci de multe ori am dat curs păcatului când puteam să ne stăpânim (Efeseni 2:1-3). Având în vedere această situație fără ieșire din punct de vedere uman, Dumnezeu în harul lui a intervenit pentru a ne salva din păcat și moarte, El a făcut aceasta trimițându-l pe fiul său Isus Cristos care a luat asupra sa toate păcatele noastre și a murit astfel în locul nostru, astfel moartea sa de jertfă a făcut posibilă răscumpărarea omenirii (Romani 5:15-19; Isaia 53:4,5,8; Marcu 10:45). Această jertfă de ispășire este manifestarea harului lui Dumnezeu (Efeseni 1:6; 2:7), dar cum putem să intrăm sub incidența harului și a jertfei lui Cristos?2. Cum putem primi harul lui Dumnezeu?
În primul rând pentru a primi harul lui Dumnezeu noi trebuie să-l cunoaștem pentru ca apoi să poată fi luat prin credință, acest lucru este subliniat bine în textul din Coloseni 1:5,6 unde se precizează: ați auzit și ați cunoscut harul lui Dumnezeu, în adevăr. În acest text se face o legătură indisolubilă între cunoaștere prin auzirea adevărului și obținerea harului, care exprimă caracterul lui Dumnezeu și are o legătură de conținut cu cunoașterea lui Cristos (Ioan 1:16,17; Romani 3:24). Pentru a înțelege mai bine să facem o ilustrare: închipuie-ți că stai pe o bancă în parc și vezi pe jos în jurul tău bucăți de hârtii împrăștiate, probabil ești nepăsător față de ele sau poate chiar ai un sentiment de repulsie față d
e această dezordine, însă când te uiți mai bine acele bucăți de hârtie nu sunt simple hârtii, ci bancnote de mare valoare, în momentul când conștientizezi sari ca ars și începi să le aduni, tot așa este cu harul lui Dumnezeu cunoștința despre har duce la luarea harului, de aceea trebuie să vedem ce ne spune Biblia despre har pentru a-l cunoaște și astfel a-l apuca.Este clar că harul lui Dumnezeu manifestat prin Cristos nu îl putem primi prin propriile noastre eforturi, realizări sau fapte bune, căci atunci harul nu ar mai fi favoare nemeritată ci favoare meritată (Romani 4:2-4; 11:6). Astfel Scripturile precizează clar acest lucru prin cuvintele din Efeseni 2:8,9: Căci
prin har sunteți mântuiți, prin credință. Și aceasta nu vine de la voi, ci este darul lui Dumnezeu: NU PRIN FAPTE, ca să nu se laude nimeni. Observăm din text că harul nu-l putem obține prin faptele noastre ci este ceva ce primim în dar fără ca să merităm, deoarece Dumnezeu ne iubește foarte mult și într-un mod altruist, dorind încontinuu să ne ofere cadouri nemeritate (Iacov 1:16,17). Harul este pentru toți oamenii, indiferent de națiune, sex, vârstă, stare socială, etc. (Tit 2:11; Romani 3:22-24). Pentru a primi harul trebuie să ai în vedere următoarele lucruri:Până aici am văzut câțiva pași pe care trebuie să-I facă cineva pentru a primi harul lui Dumnezeu, însă poate cineva sar întreba: Dacă harul este favoare nemeritată, dacă este un cadou pe care îl primești fără să-l meriți, atunci de ce trebuie să exercităm credință, să ne căim de păcate, să ascultăm, să ne botezăm? Pentru a răspunde la această întrebare voi utiliza o ilustrare: undele radio se propagă peste tot însă ca să beneficiezi de ele pentru a asculta un post de radio trebuie să ai un aparat și să fi pe frecvența respectivă, în mod asemănător harul lui Iehova Dumnezeu se răspândește peste tot și se revarsă față de toți oamenii (Psalmul 145:9), dar din păcate doar unii îl captează, doar acei care îl cunosc în adevăr, cred în el și îl lasă să rodească în ei fapte bune, căci cei ce opresc rodul lui și anume sfințirea îl pierd și pe el. De fapt însuși harul ne îmboldește la credință, la căință și ascultare (Romani 12:3; 2:4), și este astfel o interacțiune, harul duce la credință, iar credința duce să primim har peste har, și să creștem în har (Ioan 1:12-17; 2Petru 3:18). Atunci am înțeles cum putem intra sub incidența harului lui Dumnezeu, dar să vedem în continuare cum putem rămâne în harul divin? Nu înainte de a ați pune sincer stimate cititor următoarele întrebări: Ești ferm convins că nu ai merite în fața lui Dumnezeu și că ești salvat doar prin har ? Ai exercitat credință în jertfa lui Isus Cristos ca fiind singura modalitate de a primi harul lui Dumnezeu, sau ai încercat să câștigi bunăvoința Tatălui ceresc și prin faptele tale? Lași ca harul lui Dumnezeu să producă roade bune în tine, ducând o viață de ascultare și sfințire? Te-ai botezat în apă la o vârstă când a-I înțeles harul lui Cristos și îmboldit de acesta, ca un semn al recunoștinței tale față de bunătatea nemeritată a lui Dumnezeu?
3. Cum putem rămâne în harul lui Dumnezeu?
Din păcate chiar dacă unele religii sau biserici predică salvarea prin har, totuși de multe ori se cade din har, deoarece se caută păstrarea harului prin fapte, fie din Vechiul Legământ, fie din Noul Legământ. Trebuie să înțelegem din start că nu putem să ne păstrăm în har decât trăind prin har, căci dacă încercăm să ne îndreptățim prin realizări proprii chiar după ce am fost salvați prin har, riscăm să cădem din har (Galateni 2:21; 3:21). Astfel dacă noi încercăm să ne păstrăm în har prin fapte bune atunci harul nu ar mai fi har după cum se precizează în Romani 11:6: Și dacă este prin har, atunci
nu mai este prin fapte; altminteri, harul nu ar mai fi har. Astfel harul rămâne har și după ce l-am primit, el nu devine favoare meritată, ci este tot nemeritată, să ilustrăm: Un tânăr îi cumpără logodnicei sale un inel, dar îi spune ți-l dau dacă faci curățenie prin casă, sapi în grădină, faci de mâncare, etc. Atunci acest inel nu ar mai fi un dar dat din iubire (har), însă dacă îi dă inelul fără să-I ceară nimic în schimb, nici un serviciu, acesta ar fi har, totuși logodnica lui văzând că are nevoie de ajutor în gospodărie îi sare bucuroasă în ajutor, aceasta ilustrează bine efectul pe care trebuie să-l aibă harul în cel ce l-a primit, însă ce sar întâmpla dacă după ce își ajută logodnicul să-I bată apropouri de a-I mai cumpăra ceva pentru că l-a ajutat, oare cum sar simți El? Aceasta facem noi când credem că putem rămâne în har prin fapte, este ca și cum am încerca să obținem cadouri de la Dumnezeu forțându-I mâna prin ceea ce facem noi pentru El, însă deoarece toate cadourile lui Dumnezeu se primesc doar prin har, noi singuri ne lipsim de harul lui, ba mai mult îl jignim ca și cum I-am spune: Dumnezeule darurile tale nu sunt nemeritate, vezi câte am făcut pentru tine ca să-mi dai ceva. Ba mai mult insulți jertfa lui Cristos, căci socotești că ea nu-I complectă pentru a obține favoarea lui Dumnezeu, ci că tu mai trebuie să o mai complectezi cu eforturi proprii, ceea ce este fals. Acest spirit de a rămâne în har prin fapte denotă mândrie, căci cum poți tu crede că o ființă necurată să producă fapte absolut curate? Este adevărat pentru a accepta acest lucru că putem rămâne în har doar prin har, este nevoie de umilință, este necesar să-l cunoaștem bine pe Dumnezeu și dragostea sa, deoarece ne vine greu să credem că totul Dumnezeu vrea să ne dea gratuit, trebuind doar să acceptăm acest adevăr, cu siguranță nu suntem obișnuiți cu o astfel de bunătate care nu o vedem în lume, poate nici chiar în familiile noastre, de aceea numai cei ce-l cunosc pe Dumnezeu vor primi harul lui și vor rămâne în el. Poate ne este greu să acceptăm o astfel de învățătură fie că am fost direcționați greșiți de învățăturile religiei noastre, fie ne place să ne lăudăm cu realizările noastre spirituale, cu virtuțile noastre, cu teologia pe care o cunoaștem, poate nu ne lăudăm cu voce tare însă inima noastră este lipită de auto-realizări, însă trăind prin har toate aceste motive de laudă dispar, după cum se spune în 1Corinteni 1:30,31:pentru ca nimeni să nu se laude înaintea lui Dumnezeu. Și voi, prin El, sunteți în Hristos Isus, care ne-a fost făcut înțelepciune de la Dumnezeu, dreptate, sfințire și răscumpărare, pentru ca, după cum este scris: <cine se laudă să se laude în DOMNUL>. Prin urmare orice motiv de laudă este îndepărtat, noi putem rămâne în har acceptând că Cristos este meritul nostru și factorul care ne menține în har, de fapt noi trebuie să ne golim de noi înșine pentru a rămâne în har, cu cât ne golim mai mult de eul nostru, de mândria noastră, cu atâta harul locuiește în noi, de aceea trebuie să murim față de noi ca Cristos (harul) să locuiască în noi după cum se spune în Galateni 2:20: Am fost răstignit împreună cu Hristos și trăiesc dar nu mai trăiesc eu, ci Hristos trăiește în mine. Și viața care o trăiesc acum în trup, o trăiesc prin credința în Fiul lui Dumnezeu, care m-a iubit și s-a dat pe sine însuși pentru mine. Nu leapăd harul lui Dumnezeu; căci dacă dreptatea este prin lege, atunci degeaba a murit Hristos. Deci simplu spus cheia pentru a rămâne în har este să-l lași pe Cristos să trăiască în tine, murind față de orice tendință de îndreptățire prin lege, prin auto-realizări, iar harul va lucra în noi după cum se spune în Tit 2:11,12:Căci harul lui Dumnezeu care aduce mântuire pentru toți oamenii s-a arătat și ne învață s-o rupem cu păgânătatea și cu poftele lumești și să trăim în veacul de acum cu cumpătare, dreptate și evlavie. Da într-adevăr harul este un învățător prin excelență, care ne formează după caracterul Domnului nostru Isus Cristos, dându-ne o gândire cumpătată despre noi (Romani 12:3), o dreptate prin Cristos și o evlavie care nu atrage atenția asupra noastră, după cum sublinează și apostolul Pavel când își descrie faptele drepte și evlavioase prin cuvintele: Dar prin harul lui Dumnezeu sunt ce sunt. Și harul lui față de mine n-a fost zadarnic; ba încă am lucrat mult mai mult decât ei toți (decât toți apostolii la un loc), dar NU EU, ci harul lui Dumnezeu, care este în mine.(1Corinteni 15:9,10). Înainte de a merge mai departe este esențial să răspundem la întrebarea: de ce majoritatea oamenilor nu trăiesc prin har, având în vedere că harul este atât de minunat, simplu și bun? Motivul pentru care oamenii nu acceptă harul lui Dumnezeu (pe lângă faptul că mulți nu îl cunosc), este MÂNDRIA, fie mândria de a accepta că ești păcătos, corupt și netrebnic în fața lui Dumnezeu (Romani 3:9-12,23; Iov 15:16), de pildă o persoană cumsecade care are principii în viață, are o trăire în general cinstită îi este greu să accepte că este păcătos, căci El se consideră mai drept ca alții, și astfel acesta nu poate primi viața veșnică căci Dumnezeu o dă doar prin har celor ce nu o merită și recunosc lucrul acesta (Romani 6:23). Fie aceea mândrie spiritualizată a meritelor personale prin fapte bune evlavioase, adică lucrarea de predicare a evangheliei, ajutorarea săracilor, sau lucrarea legii pe care o promovează unele religii, ca abținerea de la anumite alimente, a ține sabatul sau alte zile de sărbătoare, diferite posturi, etc. care ne face să credem că datorită acestor lucrări suntem în harul lui Dumnezeu, și nu datorită lucrării complete de pe Golgota, unde Cristos a furnizat o ispășire și îndreptățire completă, astfel uneori ne amăgim și credem că suntem mai în har datorită activismului nostru și uităm că activismul pentru Dumnezeu trebuie să fie un rezultat al primirii harului și nu activăm ca să avem har mai mult ci activăm după măsura harului primit. De fapt este o mare diferență în a face fapte bune impulsionat de har, atunci acele fapte au un efect maxim, căci tu faci foarte puțin iar puterea lui Dumnezeu se manifestă din plin, pe când, când faci fapte neimpulsionat de har tu faci aproape totul singur fără Duhul Sfânt și ajungi la oboseală, trudă și surmenaj iar efectul este foarte slab sau deloc. De aceea să dăm la o parte mândria, iar soluția la problema mândriei pe care o avem toți într-o anumită măsură este descrisă prin cuvintele: Dumnezeu stă împotriva celor mândri dar dă har celor smeriți (Iacov 4:6; 1Petru 5:5), nu este ușor să fim smeriți, să acceptăm sfințenia, îndreptățirea, răscumpărarea, cadou, când putem și noi să arătăm realizările noastre, nu-I așa? Problema principală a vieții noastre este refuzul nostru încăpățânat de a primi în permanență cadouri nemeritate, dorim mereu să obținem totul noi înșine, să merităm totul prin realizările noastre, să aducem contribuția noastră, pentru ca apoi să primim cinste pentru ea, astfel harul iese în afara cadrului gândirii noastre. Chiar dacă cel mândru caută ajutor și cere har acesta o face în mod formal, deoarece acesta nu a părăsit starea lui de independență de mentalitate merituasă, prin urmare acel apel la har este mai mult sau mai puțin o propunere de târguială, indicând spre calitățile lui și după aceea așteaptă o reacție de har de la Dumnezeu, ceea ce nu se poate întâmpla căci atunci harul nu ar mai fi har. În contrast smerenia autentică duce la har, căci prin umilință declarăm dependența noastră față de Dumnezeu, ea recunoaște neputința și nevoile noastre și încetăm să mai ne încredem în noi. Însă Diavolul care este dușmanul nostru și al harului, încearcă să ne distorsioneze imaginea despre har încercând să ne spună că darurile lui Dumnezeu nu au valoare practică și nu sunt cadouri, ci note de plată neachitate, sau ne atacă în permanență cu ideea: crezi că Dumnezeu este atât de fraier încât să dea viața veșnică în dar? Să fim fermi convinși de bunătatea lui Dumnezeu crezându-l pe cuvânt, în plus fiind încredințați că harul nu atentează la identitatea noastră, la valoarea noastră ca persoane, ci El ne oferă cea mai bună poziție, cea mai sigură și plină de tihnă identitate, după cum vom vedea în următoarea idee principală din acest material, nu înainte însă de a răspunde sincer la următoarele întrebări: Activezi în biserica ta pentru că dorești să primești mai mult har, sau pentru că a-I primit suficient har? Ai gânduri de superioritate față de alții pentru că faci mai mult pentru Dumnezeu decât alți?4. Harul împlinește toate nevoile omului
Putem spune pe drept cuvânt că manifestarea Harul lui Dumnezeu este singurul remediu la toate problemele omului, căci viața fără har duce la boli spirituale, fizice, sentimentale, psihice și singurul lucru care împlinește toate nevoile omului într-un mod desăvârșit este harul care satisface nevoile fizice, afective și spirituale ale omului. Harul satisface nevoile fizice deoarece prin bunătatea lui Dumnezeu există alimentele, această planetă, viața, etc.(Psalmul 145: 7-16; Iacov 1:16,17). Încă
de la creiere, omul pe lângă necesitățile fizice a fost inoculat în El, înclinația de a se închina unei divinități, de a avea o relație cu Dumnezeu, de a asculta de porunca lui (Geneza 2:15-17), de asemenea o altă necesitate a lui este aceea a propriei valori, a avea o identitate un rost, căci omul a fost făcut după chipul și asemănarea lui Dumnezeu (Geneza 1:26,27), iar după cum Dumnezeu este o identitate bine definită, cea mai de preț ființă, tot așa omul fiind după chipul lui are valoare și trebuie să I se acorde prețuire. O altă înclinație a omului este de a trăi într-o comunitate, de a avea relații cu semenii lui, după cum a avut Adam s-a bucurat când a avut-o pe Eva (Geneza 2:23), ba mai mult Dumnezeu declară: Nu este bine ca omul să fie singur.(Geneza 2:18). Să vedem în continuare cum harul împlinește toate aceste nevoi ale omului.După cum am văzut efectele prezenței harului sunt foarte benefice, iar lipsa de har are efecte catastrofale, ducând la nefericire, suferință și în final moarte veșnică (Romani 6:23). Un exemplu Biblic care ilustrează acest lucru este Cel al Fiului celui mare din parabola cu Fiul risipitor (Luca 15:11-32), din care am dezbătut o latură mai sus, dar să examinăm viața și atitudinea Fiului Cel mare, car
e nu avea nevoie într-o măsură așa de mare de harul Tatălui ca fiul risipitor, dar care s-a lipsit de har, necunoscând ce este acesta pentru că nu îl cunoștea bine nici pe Tatăl său. De unde știm? Din atitudinea lui diferită de a Tatălui față de fratele lui (fiul risipitor), ba chiar acesta este surprins când Tatăl îl primește pe acest fiu cu toate onorurile, în inima lui nu era loc de har, de aceea îl numește pe acesta: acest fiu al tău, de parcă nu ar fi fost fratele lui, din păcate acest fiu mare care aparent avea o trăire dreaptă căci nu a călcat nici o poruncă a Tatălui, totuși era lipsit de har, de fericire, deoarece lui îi aparținea tot ce avea Tatăl său, dar acesta nu a crezut că Tatăl I-a acordat această favoare, El era înconjurat de har, dar El a dus o viață lipsită de cadourile Tatălui său pentru că nu l-a cunoscut pe Tatăl său ca fiind un Tată bun care poate oricând să-I dea un miel să se veselească cu prietenii lui, astfel El era plin de amărăciune, invidios și slujea fără bucurie, el încerca prin propriile eforturi să câștige aprobarea Tatălui și cadourile acestuia, ceea ce nu a reușit căci El nu savura îndeajuns prezența și îndurarea Tatălui, în mod virtual el era bogat (căci tot ce avea Tatăl erau și ale lui), și totuși era foarte sărac căci fără har nu putea apuca nici un cadou, iar munca obositoare de a câștiga darurile Tatălui nu a dat nici un efect, căci Tatăl din pildă care-l reprezintă pe Iehova, Tatăl ceresc nu împarte cadouri și produse meritate. Această ilustrare scoate bine în evidență fericirea și împlinirea de a trăi prin har, de care a avut parte fiul risipitor după ce s-a întors la Tatăl, și de nefericirea celui ce nu trăiește prin har, de care a avut parte Fiul cel mare care a fost plin de amărăciune. Credincioșii care sunt plini de har se pot recunoaște după caracterul lor care este rezonabil, prietenos, relaxat, blând și natural, el dă har mai departe manifestând îndurare zilnic. El nu este blând și îndurător în sens lumesc, adică pasiv, dezinteresat, tolerând răul, nu ci El are pacea lui Dumnezeu știind că totul este sub controlul lui și că toate lucrurile lucrează spre binele celor Cel iubesc (Matei 11:28,29; Romani 8:28). Când se întâmplă ca un plan sau acțiune să fie zădărnicite, el nu devine plin de amărăciune și gălăgios, deoarece el știe că nu efortul propriu este responsabil pentru această acțiune, el știe că Dumnezeu acționează în fiecare caz și toate lucrurile se vor dovedi în final bune (2Corinteni 4:15), el nu se îngrijorează căci are încredere în mila lui Dumnezeu și în planul lui de salvare. Un alt aspect este că Cel plin de har își recunoaște ușor vina, deoarece harul este strâns legat de adevăr (Ioan 1:17), și deoarece a gustat din dulceața harului, dorind să apeleze din nou la ea, nu pentru a continua în păcat, ci pentru a se bucura de binefacerile harului. De asemenea cu toate că păcatul ne îngenunchiază de atâtea ori împotriva voinței noastre (Romani 7:17-20), totuși pentru omul care a ales să trăiască prin har consideră păcatul ca o invitație la a lua har, pentru că este conștient că doar harul are puterea să dezbrace păcatul de puterea lui (Romani 6:14)căci harul ca iubirea nu piere niciodată (Psalmul 89:2), pe când un om care trăiește prin lege, îmbracă păcatul cu mai multă putere (Romani 6:8-11). Cel care trăiește prin har se bucură pentru fericirea altora, în contrast cu cei săraci în har care nu se bucură de binecuvântările altora, de aici se desprinde un principiu: cine dobândește fericirea singur nu suportă fericirea altora, mai ales dacă acela a obținut-o ușor fără merite. Prin urmare numai Cel ce este absolut convins că trăiește doar prin daruri, se bucură de solidaritate sinceră de fericirea altora. Însă dacă toate lucrurile sunt realizările noastre, fericirea altora este percepută ca fiind o amenințare, astfel cei ambițioși nu se pot bucura cu alții. Doar dacă te bucuri împreună cu alții dovedești că ești plin de har, numai aceștia sunt capabili de unitate, deoarece tot ce au (cunoștință, sfințenie, dreptate, bunuri materiale), le au pentru că le-au primit nu pentru că le-au câștigat (1Corinteni 4:7). În consecință, El le poate împărți cu alții ceea ce are devenind prieten cu oricine. Dimpotrivă un creștin sărac în har, care și-a zidit opera vieții sale prin eforturi proprii, simte în relația cu creștinii din alte grupări că realizările lui nu sunt suficiente iar în cadrul părtășiei cu alții dispare însemnătatea sa, particularitatea sa, deoarece El este împins de ambiția ascunsă de a face impresie prin propria capacitate, iar opera sa și superioritatea sa ar fi pusă sub semnul întrebării. El cu gura aprobă unitatea creștinilor, însă evitarea părtășiei cu alții descoperă adevărata sa atitudine, lui îi este teamă de har, are o relație tulburată cu harul, deoarece harul îi răpește plăcerea succesului propriu. În contrast Cel plin de har este lipsit de griji, aceasta nu înseamnă că este neglijent sau delăsător dar El cunoaște premisele și izvoarele harului având încredere în Dumnezeul Dragostei, care s-a angajat să-I dea totul prin har adică gratuit, astfel această mentalitate evită pericolul epuizării și al surmenajului, deoarece nu acționăm ca să câștigăm bunăvoința Stăpânului sau să rămânem în ea, ci acționăm căci bunăvoința lui este peste noi. Un alt exemplu excelent din Biblie este Cel al lui Iosif fiul lui Iacov (Geneza 37-40), care cu toate că a suferit mult din partea fraților săi, din partea soției lui Potifar, nu a dat curs amărăciunii firești ci plin de har s-a încrezut în Dumnezeu și a fost înălțat căpătând favoare în fața oamenilor. El a fost liber de depresie cu toate că a suferit ani de zile deoarece a privit la Dumnezeu, a dat har mai departe, față de frații săi în special, iar harul l-a înălțat, nu el s-a înălțat. În final situația lui negativă s-a transformat într-una pozitivă, aceasta face harul și îl vom trăi profund dacă imediat cum îl primim îl dăm mai departe. De fapt harul vrea să compenseze toate pierderile noastre dacă ne lăsăm în seama lui (Ioel 2:24,25). Numai când suntem săturați de har și trăim în prosperitate putem să ne lipsim de poftele și dorințele noastre, dacă încercăm prin proprie putere să le stăpânim nu vom reuși decât temporar, în plus vom dezvolta un caracter de sclavie și luptă obositoare presărată cu bătălii pierdute, pe când prin har ne vom înfrâna în mod natural căci avem ceva mai bun decât gunoaiele lumii (comp. cu Isaia 55:1-3). Da putem să învingem lumea chiar dacă suntem slabi, căci harul lui Dumnezeu este puternic în cei slabi (2Corinteni 12:7-9), deoarece aceștia nu se încred în ei și nu-și mai arogă virtuți.Probabil ne-am dat seama făcând doar o trecere în revistă că cu toții avem nevoie să trăim mai mult prin har, ce putem face ? Răspunsul constă în a ne antrena pentru trăirea prin har făcând următoarele exerciții:
Exerciții de a trăi prin har:
În acest antrenament este inevitabil căderea în vechiul sistem fără har, dar nu trebuie să ne descurajăm ci să apelăm la har ori de câte ori o luăm razna. Da trebuie să luăm decizia de a trăi prin har căci este singura cale spre salvare și fericire, după cum se sublinează și în Evrei 12:15-17: Vegheați ca nimeni să nu fie lipsit de harul lui Dumnezeu, ca nu cumva vreo rădăcină de amărăciune să dea lăstari, să vă aducă tulburare ca nu cumva să fie printre
voi un desfrânat sau vreun lumesc Observăm din acest pasaj că lipsa de har aduce amărăciune, ca o rădăcină care devine amară iar tot ce trece prin ea se amărăște, iar aceasta dă lăstari care împiedică fericirea, unitatea, sfințenia, ba mai mult ea aduce tulburare , desfrânare și o viață lumească care disprețuiește lucrurile sacre, de aceea să alegem: Ori suntem oameni ai harului, ori oameni desfrânați spiritual și profani ? Ori dorim în inima noastră să crească rădăcinile dragostei, înțelegerii și îndurării în toate dimensiunile și formele (Efeseni 3:17,18), ori să avem o inimă unde cresc rădăcinile amărăciunii, tulburării, și curviei spirituale ?
De aceea în final alege:
g
TRĂIESC CU DUMNEZEU DOAR PRIN HAR g TRĂIESC PRIN EFORTURI PROPRI
Pentru mai multe informații scrieți pe adresa: Ișfa Alin, |
România, Arad, 2900, Str. Mețianu nr.1; Sc.B; Ap.12; E-mail: alin_isfa@yahoo.com |
Telefon: |
0257-285452 |