![]() XHost |
Oferim servicii de instalare, configurare si monitorizare servere linux (router, firewall, dns, web, email, baze de date, aplicatii, server de backup, domain controller, share de retea) de la 50 eur / instalare. Pentru detalii accesati site-ul BluePink. |
E ste Trinitatea o învățătură Biblică ? |
Majoritatea religiilor care spun că sunt creștine, au ca învățătură fundamentală despre Dumnezeu cea a sfintei treimi sau a trinității, care este definită după cum urmează:
În primul rând, încă de la început pentru a afla adevărul, trebuie să credem că acesta îl găsim doar în Cuvântul lui Dumnezeu și nu în filozofie sau în cărțile părinților Apostolici sau în scrierile apologetice, scrise de cei ce au trăit după apostoli, deoarece acestea nu se ridică la nivelul Bibliei și de multe ori se contrazic între ele, unii susținând trinitatea într-o anumită
formă alții nu.Este demn de menționat că cuvântul TRINITATE sau SFÂNTA TREIME nu apare în Sfânta Scriptură, nici vreo formulare directă a acestei doctrine, astfel cei ce cred în trinitate se bazează în special pe argumente deductive din Biblie și nu prezentări clare a acestei învățături. Astfel cei ce cred în trinitate își pot pune următoarele întrebări:
Dar să verificăm argumentele în favoarea trinității, le putem împărți în trei categorii:
Să le luăm pe rând și să le verificăm cu atenție aceste argumente pentru a vedea dacă susțin ele trinitatea.
La prima categorie de argumente, dacă citim cu atenție textele, observăm că aceste pasaje nu spun nimic cu privire la personalitatea celor trei subiecți, cu privire la poziția lor, egalitatea lor, puterea lor, sau divinitatea lor, deci prima categorie de
argumente este extrem de neîntemeiată, căci Biblia cum vorbește de Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt, vorbește și de Petru, Iacov și Ioan (Matei 17:1; 26:37), dar nu tragem concluzia că aceștia sunt o singură ființă sau egali în toate ca de pildă, în putere, cunoștință, etc. nu-I așa ? Un alt exemplu este 1Timotei 5:21, unde-I găsim menționați împreună pe Dumnezeu, Cristos și îngerii, dar nu tragem concluzia că îngerii sunt egali cu Dumnezeu, dar de ce în pasaje în care apare Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt, tragem concluzia unei egalități absolute ? Oare nu suntem noi inconsecvenți ? În plus în pasajul din 1Timotei 5:21, observăm că Dumnezeu este distinct de Isus Cristos, dacă El este Dumnezeu de ce este prezentat separat de Dumnezeu ? (vezi și 1Timotei 6:13; 2Timotei 4:1).Prin a doua categorie de dovezi se susține că Tatăl, Fiul, și Duhul Sfânt, sunt egali în toate privințele având aceeași esență (cu toate că unii trinitarieni recunosc o ierarhie în funcții dar spun că în substanță sunt egali), argumentele favorite sunt următoarele: Eu cu Tatăl una suntem. (Ioan 10:30) Oare voia să spună Isus că El cu Tatăl la care se ruga era o singură ființă, sau un singur Dumnezeu ? Să reținem însă că El spune
UNA și nu UNUL, astfel Cristos vrea să sublinieze gânduri, acțiuni și lucrări în unitate cu Tatăl, pentru că El spune și despre ucenici că sunt una cu Tatăl și cu Fiul (Ioan 17:20-23), să tragem concluzia că noi suntem egali în esență cu Tatăl, sau că suntem în unitate prin Cristos cu El ? Un alt pasaj folosit de trinitarieni este Ioan 14:9 unde Isus spune: Cine m-a văzut pe mine a văzut pe Tatăl. Dacă citim contextul înțelegem cuvintele Domnului nostru, căci Filip a cerut să vadă probabil printr-o viziune pe Tatăl (v.8), iar Isus a scos în evidență că ei îl pot vedea mai bine pe Tatăl uitându-se la El care este imaginea exactă a Tatălui (Evrei 1:3), astfel ucenici puteau să-l cunoască pe Tatăl mai bine ca profeții din vechime, căci Isus prin calitățile lui și modul lui de comportare reflecta la Cel mai înalt nivel personalitatea Tatălui (Coloseni 1:15). Faptul că Isus este chipul lui Dumnezeu este mai mult o dovadă că Isus îl reflectă pe Adevăratul Dumnezeu și că nu El este acesta, deci Isus este imaginea Tatălui dar aceasta nu înseamnă egalitate, căci și noi vom fi asemenea chipului Fiului său (Romani 8:29) însă aceasta nu înseamnă că vom fi egali în esență cu Cristos, nu-I așa ? Alte cuvinte răstălmăcite de unii sunt cele din Ioan 14:10,11: Eu sunt în Tatăl și că Tatăl este în Mine Tatăl care locuiește în Mine Chiar dacă luăm cuvintele în sens literal, acestea nu susțin un Dumnezeu în trei persoane, dar aceste cuvinte sunt simbolice având semnificația unei părtășii între Tatăl și Fiul pentru că dacă îl interpretăm literal atunci și noi facem parte din trinitate căci și noi suntem în Tatăl și Tatăl în noi (Ioan 14:20), de asemenea cum poate merge Isus la Tatăl, dacă Tatăl era în El, în sens literal (Ioan 14:12; vezi și versetele1,2,16,23,28,31)? De asemenea Isus a vorbit de multe ori în pilde despre Tatăl, dar când vorbește literal, este distinct de Tatăl și de Dumnezeu căci doar Tatăl este Dumnezeu (Ioan 16:26-32). Un alt pasaj foarte folosit de trinitarieni este 1Ioan 5:7 unde în Biblia Cornilescu se spune: Tatăl, Cuvântul și Sfântul Duh, și aceștia trei una sunt , cei care cercetează mai multe traduceri ale Bibliei știu că acest pasaj nu apare în cele mai bune manuscrise și deci nu a fost scris de Sfântul Ioan, ci a fost adăugat mai târziu, și deci nu este inspirat, de aceea chiar în unele Biblii apare în paranteză, dar chiar dacă ar fi inspirat acest text nu spune că Tatăl, Fiul (Cuvântul), și Duhul Sfânt sunt UNUL ci UNA.Un alt pasaj este Coloseni 2:9, unde se spune că în Cristos locuiește trupește toată plinătatea Dumnezeirii, oare acest pasaj susține trinitatea ? Nu, de unde știm, ei bine dacă interpretăm literal acest pasaj nu tragem concluzia că Dumnezeu este: Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt, ci doar Isus, însă contextul ne ajută să înțelegem că aici Pavel, vrea să accentueze faptul, că nu prin filozofie sau prin practici ascetice îl putem cunoaște pe Dumnezeu (2:8, 18-23), ci doar prin Cristos, care este singu
ra cale pentru cunoașterea lui Dumnezeu (2:2-7), de aceea Pavel spune că plinătatea Dumnezeirii locuiește în El, deoarece în El creștinii au totul deplin pentru a ajunge la Dumnezeu (2:10). Dar aceasta nu înseamnă egalitate cu Tatăl, căci ceea ce cunoaște Tatăl, Fiul nu cunoaște (Marcu 13:32; Fapte 1:7), de asemenea și noi putem avea plinătatea lui Dumnezeu, dar aceasta nu înseamnă că suntem egali cu Dumnezeu, nu-I așa (Efeseni 3:19) ? Da cu toate că avem firea Dumnezeiască (1Petru 1:4), iar plinătatea lui Cristos locuiește în noi și-ș va face din plin prezența în noi (Efeseni 1:23; 4:13), aceasta nu face din noi să fim Dumnezei deplini, tot la fel Isus este Dumnezeu în sens relativ, dar nu în sens absolut ca Tatăl, dar acest lucru vom înțelege mai clar în paragrafele următoare.A treia categorie de dovezi, de care se uzează mult pentru a promova doctrina trinității, este cea a pasajelor unde Domnul Isus este numit Dumnezeu, textele în care apare această descriere sunt Isaia 9:6; Ioan 1:1; 20;28; iar prin următoarele texte se încearcă să se aplice expresia Dumnezeu la Isus, Romani 9:5; Tit 2:13; 2Petru 1:1; 1Ioan 5:20, dar este interesant că nici într-un text Isus Cristos nu este descris ca fiind Dumnezeul Atotputernic, sau Singurul Dumnezeu, ci doar Dumnez
eu puternic. În plus să nu uităm că în Biblie și îngerii sunt numiți Dumnezei (Psalmul 8:5; 97:7 BCR n.s.). Și oamenii, sunt numiți Dumnezei, chiar judecătorii din Israel (Psalmul 82:1,6 BCR n.s.), atunci cu atât mai mult datorită poziției, puterii și a faptului că are calitățile Tatălui și autoritate deplină din partea lui, poate fi numit Dumnezeu. În plus, chiar cei ce au scris Biblia, Domnul Isus îi numește dumnezei, iar pe sine se numește în acel context în care putea să-și prezinte divinitatea, doar Fiul lui Dumnezeu (Ioan 10:34-36). De fapt chiar și Satan este numit dumnezeu (2Corinteni 4:4). Totuși Biblia precizează că în sens absolut și deplin nu este decât un singur Dumnezeu și acela este Tatăl (1Corinteni 8:6; Efeseni 4:4-6), acest lucru reiese și din cuvintele Domnului Isus din Ioan 17:3, unde El precizează: Și viața veșnică este aceasta: să te cunoască pe tine SINGURUL Dumnezeu Adevărat, și pe Isus Hristos pe care l-ai trimis tu. Deci singurul Dumnezeu adevărat, este Tatăl la care se ruga Isus, iar Domnul Cristos este distinct de acesta, de fapt Tatăl este Dumnezeul Dumnezeilor (Deuteronomul 10:17; Iosua 22:22), deoarece El este Dumnezeul mai mare și la care se închină ceilalți dumnezei, adică Isus care este după Tatăl, îngerii, oamenii fideli care nu sunt dumnezei decât în sens relativ (Psalmul 82:1; Ioan 16:26; 20:17; Efeseni 1:17; Apocalipsa 3:12).Vom lua textele pe rând pentru a le examina și înțelege mai bine, este bine dacă avem la îndemână mai multe traduceri ale Bibliei, deoarece o parte din interpretările greșite pleacă de la une
le traduceri inexacte ale Bibliei.·
Isaia 9:6 - Aici Isus este numit Dumnezeu puternic, Părintele veșniciei observăm însă că nu este numit Dumnezeu Atotputernic, în plus acesta este Fiul care ni s-a dat, ori Fiul lui Dumnezeu nu poate fi același cu Dumnezeu căci este fiul lui, iar poziția pe care o are, este obținută prin sprijinul Tatălui, căci în v.7 se spune: Zelul lui Iehova, Dumnezeul oștirilor, va face aceasta SS 1874 R. Iar în ce privește faptul că Isus este numit Părintele veșniciei, se referă la faptul că Isus ca Cel din urmă Adam (1Corinteni 15: 22,45), ia luat locul lui Adam, care trebuia să fie Tatăl omenirii, dar acum prin răscumpărarea lui Cristos, acesta a devenit noul Tată al omenirii, care le va da viață veșnică oamenilor în calitatea lui de Domn al vieții și duh dătător de viață (Fapte 3:15; 1Corinteni 15:45 vezi și Romani 4:16, unde Avraam este numit Tatăl tuturor credincioșilor, dar nu face din El, Dumnezeu).·
Ioan 1:1 - Este textul cel mai folosit de trinitarieni, dar acesta nu susține un Dumnezeu în trei persoane, iar pentru al înțelege mai bine să facem o comparație: Eu sunt cu omul, dar și eu sunt om, tot așa Cuvântul (Isus) era cu Dumnezeu (deci este distinct de Dumnezeu), iar Cuvântul este Dumnezeu, adică are natura ființei care este lângă El, căci după cum eu sunt om, am natura umană, dar nu înseamnă că sunt egal cu omul de lângă mine, tot așa Isus are natura divină, dar nu este egal cu Dumnezeul de care este alături, căci pe El oamenii la-u văzut și pipăit (Ioan 1:14), dar pe Dumnezeul absolut, adică pe Tatăl nimeni nu l-a văzut (Ioan 1:18).·
Ioan 20:28 Aici apostolul Toma îl numește pe Isus: Domnul meu și Dumnezeul meu! Dacă citim contextul ne dăm seama că Toma rostește aceste cuvinte într-o stare emoțională de mare intensitate, trecând de la necredință la credința în învierea Domnului Isus, în plus dacă apostolul Ioan care a scris cartea, ar fi susținut doctrina trinității, ar fi avut ocazia să comenteze această exclamație, arătând mai ales în acest context că Isus este Dumnezeu deplin, dar El spune altceva ca concluzie la cartea sa, și la această întâmplare: Dar acestea au fost scrise pentru ca voi să credeți că Isus este Hristosul, FIUL LUI DUMNEZEU Deci Isus este Fiul lui Dumnezeu, unsul lui, și nu Dumnezeu.·
Romani 9:5 Este un pasaj destul de confuz, din care reiese că Isus este peste toate și Dumnezeu, care trebuie să fie binecuvântat în veci; chiar dacă ar fi interpretarea aceasta, nu reiese egalitate cu Tatăl (comp. cu Ioan 17:2), căci nu este prezentat ca Dumnezeu Atotputernic, în plus, cuvântul din greacă pentru Dumnezeu este theos (Dumnezeu), nu ho theos (Dumnezeul). Pe lângă aceasta nu vi se pare nedrept ca Isus să fie numit Dumnezeu în câteva pasaje ce le poți număra pe degete iar Tatăl în mii de pasaje, dacă și unul și altul sunt Dumnezei deplini ? Ba mai mult, dacă interpretăm expresia Dumnezeu că se referă la Cristos ca fiind un Dumnezeu deplin, atunci însuși Pavel se contrazice, cu ceea ce spune în Romani 16:27, unde declară următoarele: Lui Dumnezeu, care singur este înțelept, să fie slava, prin Isus Hristos, în veci! Amin. Din acest text reiese două lucruri care contrazice flagrant trinitatea, în primul rând Dumnezeul lui Pavel este distinct și separat de Isus, în al doilea rând, doar acesta are înțelepciunea în mod absolut (comp. cu 1Corinteni 2:16), deci doar Tatăl este Dumnezeul absolut.·
Tit 2:13; 2Petru 1:1, Aceste texte nu susțin că Isus este Dumnezeu, deoarece traducerea corectă în limba română ar fi, cum este redată în SS 1874 R: arătarea măreață a marelui nostru Dumnezeu și a Mântuitorului nostru Iisus Christos iar textul din 2Petru 1:1 sună astfel: întru dreptatea Dumnezeului nostru și a Domnului nostru Iisus Christos. O astfel de traducere corespunde și cu alte texte asemănătoare (2Tesaloniceni 1:12; Tit 1:4; 2Petru 1:2).·
1Ioan 5:20 Prin acest text se susține ideea că Isus este Dumnezeu adevărat, trebuie să spunem din start că este un text destul de confuz și greu de înțeles, mai ales că cuvântul în în limba română provine de la cuvântul: en (εν) în limba greacă care poate fi tradus și cu: prin. Prin urmare textul poate fi tradus după cum urmează: Dar știm că Fiul lui Dumnezeu (Isus) a venit și ne-a dat pricepere ca să cunoaștem pe Cel care este adevărat (Tatăl). Și noi suntem în Cel care este adevărat, prin (εν) Fiul său, Isus Cristos. Acesta (pe care Isus la făcut cunoscut) este Dumnezeul adevărat și viața veșnică. Dar chiar dacă expresia: Dumnezeul adevărat sar aplica lui Cristos nu indică aceasta egalitate cu Tatăl, de ce ? Să ne întrebăm: oare îngerii credincioși din ceruri ce fel de Dumnezei sunt, adevărați sau falși (Psalmul 8:5)? Putem spune că într-un anumit sens sunt Dumnezei adevărați, că există și au putere, dar în sens deplin doar Tatăl este Dumnezeu adevărat căci de la El vin toate lucrurile (1Tesaloniceni 1:9,10; 1Timotei 1:17; 6:15,16) și chiar Fiul a fost creat din esența Tatălui. Dar ca să înțelegem mai bine această idee să dăm un alt exemplu, de pildă și creștinii sunt fii ai lui Dumnezeu, dar totuși Isus este numit singurul Fiu al lui Dumnezeu (Ioan 3:16), deoarece Isus a fost creat direct de Tatăl și este Fiu al lui Dumnezeu în sens absolut, pe când noi am fost înfiați ca fii ai lui Dumnezeu (Romani 8:14-16), tot așa este și cu expresia Dumnezeu.Acum, după ce am analizat argumentele prin care se încearcă să se susțină trinitatea, în continuare vom prezenta argumentele cum că Dumnezeul deplin este doar Tatăl.
Pentru început să vedem dacă Tatăl și Fiul sunt două persoane distincte și sepa
rate.Ioan 13:3,20:
că de la Dumnezeu a venit și la Dumnezeu se duce și cine mă primește pe mine, primește pe cel ce M-a trimis pe mine. Astfel se arată clar că Isus a venit de la Dumnezeu, deci El este distinct de Tatăl, care este o persoană diferită de El. În plus cum poate Isus să vină de la Dumnezeu, dacă El este Dumnezeu? De asemenea acest text contrazice ideea despărțirii divinității, căci nu se spune: din Dumnezeu a venit și în Dumnezeu merge, ci de la Dumnezeu a venit și la Dumnezeu se duce. Același lucru reiese și din următoarele texte: Ioan 5:30; 6:38; 7:16,28,33; 8:26,38,42; 12:44,49,50; 14:24; 17:18; Coloseni 1:15,16. Din aceste texte reiese clar că Isus este trimis, este subordonat Tatălui, primind porunci de la acesta, deci distinct de Tatăl, înainte de a veni ca om pe pământ.Ioan 8:16-18:
pentru că nu sunt singur, ci sunt Eu și Tatăl, care M-a trimis. În legea voastră este de asemenea scris că mărturia a doi oameni este adevărată; despre mine însumi mărturisesc Eu și despre mine mărturisește și Tatăl care M-a trimis, deci este clar ca lumina zilei că Tatăl este o ființă separată de Fiul și ecuația următoare susținută de unii trinitarieni: 1+ 1 +1=1 este falsă căci Domnul Isus spune: 1+1= 2, în plus la cine s-a rugat Domnul Isus dacă Tatăl și Fiul sunt o persoană? Sau a cui a fost vocea din cer care s-a auzit de trei ori ? (Ioan 12:28; 17:1; Matei 3:17; 17:5; 26:39).Fapte 7:55,56: Isus stând în picioare la dreapta lui Dumnezeu
(vezi și: Coloseni 3:1; Evrei 1:13; 9:24; 12:2; Apocalipsa 3:21; 5:1-9; ÎNTREBĂRI: Cum poate Isus care este Dumnezeu deplin să stea la dreapta lui Dumnezeu (deplin)? Dar să se prezinte în fața lui Dumnezeu și să ia sulul din mâna lui Dumnezeu, dacă El este Dumnezeu și o singură persoană cu Tatăl? Faptul că Tatăl și Fiul sunt două persoane după înălțare reiese și din promisiunea lui Isus din Ioan 14:23: Noi (la plural)vom veni la el și ne vom face locuința împreună cu el, deci Tatăl și Fiul sunt două ființe separate, nu aceiași ființă.UN SINGUR DUMNEZEU:
Biblia de la început până la sfârșit vorbește de un singur Dumnezeu adevărat, care este unic și care s-a descoperit sub numele de IHWH (în limba română este tradus cu Iahve în Biblia Ortodoxă: Exod 34:6 sau Iehova în Biblia Cornilescu: Geneza 22:14 n.s.; Exod 17:15 n.s. sau în Sfânta Scriptură de la 1874). Acest lucru reiese din zeci de pasaje biblice, de pildă: ca să cunoști că DOMNUL(
Iehova SS 1874)El este Dumnezeu și nu este alt Dumnezeu afară de El(Deuteronomul 4:35; vezi și Isaia 45:21), iar Iehova nu este altcineva decât Tatăl după cum reiese din Isaia 63:16: dar Tu, DOAMNE (Iehova SS 1874), ești Tatăl nostru numele tău este din veșnicie, deci acest nume se aplică la Ființa supremă după cum reiese din Psalmul 83:18 și acest nume este din veșnicie pe când vom vedea Isus nu este din veșnicie după cum vom vedea, deci acest nume în mod deplin nu se poate aplica la Isus, cum susțin unii trinitarieni (vezi și Deuteronomul 6:4-6).Revenind din nou la problema: Cine este Adevăratul Dumnezeu? Avem în acest domeniu învățătura clară a Domnului Isus care confirmă clar că Dumnezeul evreilor, nu este o trinitate, ci doar Tatăl, după cum reiese în mod elocvent din Ioan 8:54 unde se precizează: Tatăl meu mă slăvește, El, despre care voi ziceți: El este Dumnezeul nostru Deci Dumnezeul Vechiului Legământ este o singură persoană, doar Tatăl. Dar oare Noul Legământ prezintă o învățătură diferită? Nu, căci Dumnezeu nu se schimbă, în plus Fiul lui Dumnezeu Isus Cristos declară în Ioan 17:3 o învățătură simplă dar care contrazice flagrant trinitatea prin cuvintele: Isus și-a ridicat ochii spre cer și a zis: Tată, a sosit ceasul! Și viața veșnică este aceasta: să te cunoască pe tine SINGURUL DUMNEZEU ADEVĂRAT, și pe Isus Hristos, pe care L-ai trimis Tu(Ioan 17:1,3). Deci Singurul Dumnezeu Adevărat este Tatăl la care se ruga Isus . De fapt poate Dumnezeu să se roage la Dumnezeu sau să aibe un Dumnezeu ? Deci dacă Isus este Dumnezeu adevărat în sens absolut cum poate să se roage la Dumnezeu, căci El a făcut lucrul acesta când a fost pe pământ (Matei 27:46), cât și după plecarea la cer și turnarea Duhului Sfânt (Ioan 14:16; 16:26). De asemenea Biblia descrie că El are un
Dumnezeu și după înviere (Ioan 20:17) și înălțarea la cer (Efeseni 1:17; Apocalipsa 1:6; 3:12).Pe lângă toate aceste argumente și apostoli au înțeles tot așa după cum reiese din învățătura lor despre faptul că
Dumnezeu este Unul singur, nu trei în unul (Galateni 3:20; Iacov 2:19) și acesta este Tatăl (1Corinteni 8:5,6; Efeseni 4:4-6; 1Timotei 6:15,16). În continuare să vedem dacă Isus are început.
ISUS ARE ÎNCEPUT, TATĂL, NU ARE:
Dumnezeu nu are începu
t, fiind din veșnicie (Psalmii 90:2; 93:2; 106: 48) pe când Isus are început, tocmai arătând că nu este Dumnezeu, căci Dumnezeu este din veșnicie în veșnicie. Faptul că Isus are început reiese din Coloseni 1:15 unde se spune despre El că este: Cel întîi-născut peste toată creația astfel El este primul creat, acest lucru reiese și din Apocalipsa 1:5; 3:14 unde se spune despre Isus Martorul Credincios și Adevărat că este: începutul creației lui Dumnezeu. Iar în Proverbe 30:4 este descris Isus ca fiind Fiu al Creatorului, dar de ce este numit Isus, Fiu, înainte de nașterea sa din Maria dacă nu are început, poate cineva să fie Fiu dar să nu fie creat? (vezi și Proverbe 8:22). Dacă Isus era co-etern ar fi fost numit frate cu Dumnezeu nu fiul lui Dumnezeu.TATĂL ÎNTODEAUNA SUPERIOR FIULUI:
Înainte de a veni ca om pe pământ, Isus a fost subordonat Tatălui (Filipeni 2:6,7; Ioan 12:49,50). Când a fost pe pământ Isus a fost un om perfect echivalentul lui Adam (Romani 5:12-19; 1Corinteni 15:45). Dacă Isus era Dumnezeu, atunci prin moartea sa trebuia să răscumpere păcatele unui Dumnezeu, dar Adam a fost om nu Dumnezeu, tot așa Isus sa făcut om, dar un om perfect fără de păcat, (Evrei 2:6-9; 4:15) pentru a aduce o răscumpărare corespunzătoare (1Corinteni 15:21).
O altă întrebare care se ridică este cum poate Isus, dacă este o parte a divinității Atotputernice să fie mai prejos ca îngerii? (Evrei 2:9) Dar dacă era om echivalentul lui Adam, putea, nu-i așa? Pe lângă toate acestea Domnul Isus declară clar: Tatăl este mai mare decât mine(Ioan 10:29; 14:28) și El este numit: Robul lui Dumnezeu atât cât a fost om cât și după înviere (Fapte 4:27,30). Cum poate robul lui Dumnezeu să fie egal cu Dumnezeu? Sau când Isus a fost numit: Bunule Învățător, de ce El nu a acceptat acest titlu ca apelativ, spunând că unul singur este Bun, Dumnezeu, cu referire la Tatăl (Luca 18:19). Și după înălțare Tatăl este superior Fiului, căci autoritatea sa și toate titlurile sale de Judecător, Domn, Salvator, Mare Preot, etc., nu le are de la El ci le-a primit de la Tatăl (Matei 28:18; Ioan 5:21,22; 17:2; Fapte 5:31). Are nevoie Dumnezeul Atotputernic să primească de la cineva ceva? Sau are nevoie ca altul sã-I supună toate lucrurile (1Corinteni 15:27)? De asemenea Tatăl trăiește prin sine pe când Fiul prin Tatăl, dacă Isus este Dumnezeu, de ce este El dependent de altcineva ca să trăiască (Ioan 6:57)? Atunci înțelegem că Isus la care se aplică aceste descrieri, nu poate fi Dumnezeul Absolut. Ba mai mult, Isus nu cunoaște ceea ce cunoaște Tatăl (Marcu 13:32), nici chiar după înviere, căci timpurile și perioadele sunt sub stăpânirea Tatălui (Fapte 1:7). Și apostolul Pavel subliniază diferența în cunoștință prin cuvintele: Fiindcă cine a ajuns să cunoască mintea lui Iehova, ca să-l instruiască? Noi însă avem mintea lui Cristos(1Corinteni 2:16 NW).
Chiar la revenirea sa în viitor, Isus este subordonat, căci nu El va stabili cine să stea la dreapta și la stânga sa (Matei 20:23). De fapt la sfârșitul domniei sale de o mie de ani, El va preda domnia în mâna Tatălui (1Corinteni 15:24-28). Deci în concluzie în toate timpurile se aplică principiul autorității din 1Corinteni 11:3 ca
re este descris prin cuvintele: Dar vreau să știți că Hristos este Capul oricărui bărbat, că bărbatul este capul femeii și că Dumnezeu este capul lui Hristos, faptul că acest principiu se aplică în toate timpurile reiese din context, deoarece bărbatul este capul femeii încă de la facere căci femeia este făcută din esența (coasta) bărbatului tot așa Isus este făcut din esența Tatălui (1Corinteni 11:3-9), de aceea Dumnezeu este capul lui Cristos, adică conducătorul suprem în toate timpurile.CE ESTE DUHUL SFÂNT?
Trinitarienii descriu Duhul Sfânt ca fiind o persoană, a treia a Dumnezeirii, fiind un Dumnezeu Deplin, care merită închinare.
Câteva întrebări pentru cei ce susțin această doctrină:
De fapt Biblia descrie Duhul Sfânt ca fiind puterea lui Dumnezeu (Luca 1:35; 24:49; comp. cu Fapte 1:4,5,8), sau suflarea lui Iehova (Iov 32:8; 33:4),
sau a lui Isus (Ioan 20:22). Mai este comparat cu degetul lui Dumnezeu (Matei 12:28 comp. cu Luca 11:20), cu brațul Lui (Isaia 63:11,12; Deut.3: 24), sămânța lui Dumnezeu (1Ioan 3:9 compară cu Ioan 3:5,6).Duhul Sfânt este turnat, umple oameni, se divide,
unge oameni, pecetluiește oameni, toate aceste nefiind caracteristice unei persoane, ci a unei forțe (Fapte 2:2-4,33, 10:38; Efeseni 1:13). Dar Duhul Sfânt este mai mult decât o forță fizică, este Duhul lui Dumnezeu prin care Dumnezeu se manifestă cu capacități sentimentale, intelectuale, etc. (2Timotei 1:7; Isaia 11:2). O comparație care ne ajută să înțelegem mai bine ce este Duhul Sfânt este analogia pe care o face apostolul Pavel între duhul omului și Duhul lui Dumnezeu (1Corinteni 2:10,11). Astfel după cum duhul omului se poate întrista, poate fi gelos, etc.; tot așa și Duhul lui Dumnezeu poate avea astfel de manifestări (Efeseni 4:30; Iacov 4:5).Nu cred că am epuizat acest subiect al Sfintei Treimi, totuși acest pliant ar trebui să constituie un imbold pentru cercetări suplimentare, pentru a înțelege corect cine este Dumnezeu, căci de aceasta depinde viața veșnică (Ioan 17:3).
Problema cea mai mare pe care o aduce doctrina trinității este că mascat această învățătură are în centru trei Dumnezei nu unul, căci aceștia se închină și la Tatăl și la Fiul și la Duhul Sfânt, atunci sunt ei monoteiști sau politeiști? Biblia arată că închinătorii adevărați se închină Tatălui și nu altcuiva, nici Duhului Sfânt, căci niciodată Isus nu s-a rugat Duhului Sfânt și niciodată nu a învățat ca ucenicii să se roage la Duhul Sfânt sau să I se închine lui (Ioan 4:23,24; 16:23). Ba mai mult Biblia precizează în 1Timotei 2:5:Căci există un singur Dumnezeu și un singur mijlocitor între Dumnezeu și oameni: Omul Hristos Isus, deci nici Isus nici Duhul Sfânt nu fac parte din Dumnezeu, căci Isus este mijlocitor la Dumnezeu, dar cum poate să fie El mijlocitor la Dumnezeu, dacă El este Dumnezeu? Prin urmare nu avem decât un singur Dumnezeu, acesta este Tatăl la care ne rugăm prin Fiul Isus ca mijlocitor (Efeseni 5:20; Coloseni 3:17; Evrei 13:15). Duhul Sfânt nu este mijlocitor în rugăciune, în sensul de-a ne ruga în numele lui, ci el ne ajută să ne rugăm punându-n
e cuvinte potrivite pe buze și ne transmite rugăciunile noastre la Dumnezeu, cât și nevoile noastre pe care nu știm să le cerem, (Romani 8:26,27; Efeseni 2:18).Pe lângă faptul că trinitarieni nu-l cunosc pe Dumnezeul cel unic, și nu se închină la Tatăl așa cum ne-a învățat Isus, ci la trei persoane, având deci trei Dumnezei, alte consecințe negative ale trinității sunt că în momentul când se închină doar la Isus, aceștia dau la o parte rolul Tatălui de ascultător al rugăciunii (Psalmul 65:1,2), iar lui Is
us îi anulează rolul de mijlocitor și Mare Preot (1Ioan 2:1,2;Evrei 4:14,15; 7:22-26). Pentru unii trinitarieni nu numai Domnul Isus este mijlocitor ci și Duhul Sfânt, astfel ei au doi mijlocitori la Tatăl, contrazicând astfel Scriptura care vorbește de un singur mijlocitor (1Timotei 2:5). Sau unii trinitarieni se roagă la Duhul Sfânt, astfel atât poziția de Dumnezeu a Tatălui este anulată, cât și cea a lui Cristos de Mediator. Ba mai mult această învățătură a dus la alta care este tot dezonorantă la adresa lui Dumnezeu și anume că Maria este Mama lui Dumnezeu, de fapt în realitate ea este mama Fiului lui Dumnezeu.ÎNTREABĂTE: