bancuri, glume, imagini, video, fun, bancuri online, bancuri tari, imagini haioase, videoclipuri haioase, distractie online Pe HaiSaRadem.ro vei gasi bancuri, glume, imagini, video, fun, bancuri online, bancuri tari, imagini haioase, videoclipuri haioase, distractie online. Nu ne crede pe cuvant, intra pe HaiSaRadem.ro ca sa te convingi.

Trinitatea

 

Majoritatea religiilor care spun că sunt creștine, au ca învățătură fundamentală despre Dumnezeu cea a sfintei treimi sau a trinității, care este definită după cum urmează:

În primul rând, încă de la început pentru a afla adevărul, trebuie să credem că acesta îl găsim doar în Cuvântul lui Dumnezeu și nu în filozofie sau în cărțile părinților Apostolici sau în scrierile apologetice, scrise de cei ce au trăit după apostoli, deoarece acestea nu se ridică la nivelul Bibliei și de multe ori se contrazic între ele, unii susținând trinitatea într-o anumită formă alții nu.

Este demn de menționat că cuvântul TRINITATE sau SFÂNTA TREIME nu apare în Sfânta Scriptură, nici vreo formulare directă a acestei doctrine, astfel cei ce cred în trinitate se bazează în special pe argumente deductive din Biblie și nu prezentări clare a acestei învățături. Astfel cei ce cred în trinitate își pot pune următoarele întrebări:

  1. Pot găsi un text care să menționeze clar că Dumnezeul Bibliei este o trinitate?
  2. Reiese de undeva din Biblie că Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt formează un singur Dumnezeu?
  3. Spune undeva Biblia că Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt, sunt egali în toate privințele?

Pentru început să vedem dacă Tatăl și Fiul sunt două persoane distincte și separate.

- Înainte de întruparea lui Isus Cristos:

Ioan 13:3,20:”…că de la Dumnezeu a venit și la Dumnezeu se duce…și cine mă primește pe mine, primește pe cel ce M-a trimis pe mine”. Astfel se arată clar că Isus a venit de la Dumnezeu, deci El este distinct de Tatăl, care este o persoană diferită de El. În plus cum poate Isus să vină de la Dumnezeu, dacă El este Dumnezeu? De asemenea acest text contrazice ideea despărțirii divinității, căci nu se spune: din Dumnezeu a venit și în Dumnezeu merge, ci “de la Dumnezeu a venit și la Dumnezeu se duce”. Același lucru reiese și din următoarele texte: Ioan 5:30; 6:38; 7:16,28,33; 8:26,38,42; 12:44,49,50; 14:24; 17:18; Coloseni 1:15,16. Din aceste texte reiese clar că Isus este trimis, este subordonat Tatălui, primind porunci de la acesta, deci distinct de Tatăl, înainte de a veni ca om pe pământ.

Ioan 8:16-18: “…pentru că nu sunt singur, ci sunt Eu și Tatăl, care M-a trimis. În legea voastră este de asemenea scris că mărturia a doi oameni este adevărată; despre mine însumi mărturisesc Eu și despre mine mărturisește și Tatăl care M-a trimis”, deci este clar ca lumina zilei că Tatăl este o ființă separată de Fiul și ecuația următoare susținută de unii trinitarieni: 1+ 1 +1=1 este falsă căci Domnul Isus spune: 1+1= 2, în plus la cine s-a rugat Domnul Isus dacă Tatăl și Fiul sunt o persoană? Sau a cui a fost vocea din cer care s-a auzit de trei ori ? (Ioan 12:28; 17:1; Matei 3:17; 17:5; 26:39).

- După înălțarea la cer , Isus este distinct de Tatăl:

Fapte 7:55,56: “…Isus stând în picioare la dreapta lui Dumnezeu”(vezi și: Coloseni 3:1; Evrei 1:13; 9:24; 12:2; Apocalipsa 3:21; 5:1-9; ÎNTREBĂRI: Cum poate Isus care este Dumnezeu deplin să stea la dreapta lui Dumnezeu (deplin)? Dar să se prezinte în fața lui Dumnezeu și să ia sulul din mâna lui Dumnezeu, dacă El este Dumnezeu și o singură persoană cu Tatăl? Faptul că Tatăl și Fiul sunt două persoane după înălțare reiese și din promisiunea lui Isus din Ioan 14:23:”…Noi (la plural)vom veni la el și ne vom face locuința împreună cu el”, deci Tatăl și Fiul sunt două ființe separate, nu aceiași ființă.

UN SINGUR DUMNEZEU:

Biblia de la început până la sfârșit vorbește de un singur Dumnezeu adevărat, care este unic și care s-a descoperit sub numele de IHWH (în limba română este tradus cu Iahve în Biblia Ortodoxă: Exod 34:6 sau Iehova în Biblia Cornilescu: Geneza 22:14 n.s.; Exod 17:15 n.s. sau în Sfânta Scriptură de la 1874). Acest lucru reiese din zeci de pasaje biblice, de pildă:”…ca să cunoști că DOMNUL(Iehova SS 1874)El este Dumnezeu și nu este alt Dumnezeu afară de El”(Deuteronomul 4:35; vezi și Isaia 45:21), iar Iehova nu este altcineva decât Tatăl după cum reiese din Isaia 63:16:”…dar Tu, DOAMNE (Iehova SS 1874), ești Tatăl nostru…numele tău este din veșnicie”, deci acest nume se aplică la Ființa supremă după cum reiese din Psalmul 83:18 și acest nume este din veșnicie pe când vom vedea Isus nu este din veșnicie după cum vom vedea, deci acest nume în mod deplin nu se poate aplica la Isus, cum susțin unii trinitarieni (vezi și Deuteronomul 6:4-6).

Revenind din nou la problema: Cine este Adevăratul Dumnezeu? Avem în acest domeniu învățătura clară a Domnului Isus care confirmă clar că Dumnezeul evreilor, nu este o trinitate, ci doar Tatăl, după cum reiese în mod elocvent din Ioan 8:54 unde se precizează:”…Tatăl meu mă slăvește, El, despre care voi ziceți: El este Dumnezeul nostru” Deci Dumnezeul Vechiului Legământ este o singură persoană, doar Tatăl. Dar oare Noul Legământ prezintă o învățătură diferită? Nu, căci Dumnezeu nu se schimbă, în plus Fiul lui Dumnezeu Isus Cristos declară în Ioan 17:3 o învățătură simplă dar care contrazice flagrant trinitatea prin cuvintele: “…Isus și-a ridicat ochii spre cer și a zis: Tată, a sosit ceasul!…Și viața veșnică este aceasta: să te cunoască pe tine SINGURUL DUMNEZEU ADEVĂRAT, și pe Isus Hristos, pe care L-ai trimis Tu”(Ioan 17:1,3). Deci Singurul Dumnezeu Adevărat este Tatăl la care se ruga Isus . De fapt poate Dumnezeu să se roage la Dumnezeu sau să aibe un Dumnezeu ? Deci dacă Isus este Dumnezeu adevărat în sens absolut cum poate să se roage la Dumnezeu, căci El a făcut lucrul acesta când a fost pe pământ (Matei 27:46), cât și după plecarea la cer și turnarea Duhului Sfânt (Ioan 14:16; 16:26). De asemenea Biblia descrie că El are un Dumnezeu și după înviere (Ioan 20:17) și înălțarea la cer (Efeseni 1:17; Apocalipsa 1:6; 3:12).

Pe lângă toate aceste argumente și apostoli au înțeles tot așa după cum reiese din învățătura lor despre faptul c㠓Dumnezeu este Unul singur”, nu trei în unul (Galateni 3:20; Iacov 2:19) și acesta este Tatăl (1Corinteni 8:5,6; Efeseni 4:4-6; 1Timotei 6:15,16). În continuare să vedem dacă Isus are început.

ISUS ARE ÎNCEPUT, TATĂL, NU ARE:

Dumnezeu nu are început, fiind din veșnicie (Psalmii 90:2; 93:2; 106: 48) pe când Isus are început, tocmai arătând că nu este Dumnezeu, căci “ Dumnezeu este din veșnicie în veșnicie”. Faptul că Isus are început reiese din Coloseni 1:15 unde se spune despre El că este:”…Cel întîi-născut peste toată creația “ astfel El este primul creat, acest lucru reiese și din Apocalipsa 1:5; 3:14 unde se spune despre Isus Martorul Credincios și Adevărat că este:”…începutul creației lui Dumnezeu”. Iar în Proverbe 30:4 este descris Isus ca fiind Fiu al Creatorului, dar de ce este numit Isus, Fiu, înainte de nașterea sa din Maria dacă nu are început, poate cineva să fie Fiu dar să nu fie creat? (vezi și Proverbe 8:22). Dacă Isus era co-etern ar fi fost numit frate cu Dumnezeu nu fiul lui Dumnezeu.

TATĂL ÎNTODEAUNA SUPERIOR FIULUI:

Înainte de a veni ca om pe pământ, Isus a fost subordonat Tatălui (Filipeni 2:6,7; Ioan 12:49,50). Când a fost pe pământ Isus a fost un om perfect echivalentul lui Adam (Romani 5:12-19; 1Corinteni 15:45). Dacă Isus era Dumnezeu, atunci prin moartea sa trebuia să răscumpere păcatele unui Dumnezeu, dar Adam a fost om nu Dumnezeu, tot așa Isus sa făcut om, dar un om perfect fără de păcat, (Evrei 2:6-9; 4:15) pentru a aduce o răscumpărare corespunzătoare (1Corinteni 15:21).

O altă întrebare care se ridică este cum poate Isus, dacă este o parte a divinității Atotputernice să fie mai prejos ca îngerii? (Evrei 2:9) Dar dacă era om echivalentul lui Adam, putea, nu-i așa? Pe lângă toate acestea Domnul Isus declară clar: “…Tatăl este mai mare decât mine”(Ioan 10:29; 14:28) și El este numit: Robul lui Dumnezeu atât cât a fost om cât și după înviere (Fapte 4:27,30). Cum poate robul lui Dumnezeu să fie egal cu Dumnezeu? Sau când Isus a fost numit: ”Bunule Învățător”, de ce El nu a acceptat acest titlu ca apelativ, spunând că unul singur este Bun, Dumnezeu, cu referire la Tatăl (Luca 18:19). Și după înălțare Tatăl este superior Fiului, căci autoritatea sa și toate titlurile sale de Judecător, Domn, Salvator, Mare Preot, etc., nu le are de la El ci le-a primit de la Tatăl (Matei 28:18; Ioan 5:21,22; 17:2; Fapte 5:31). Are nevoie Dumnezeul Atotputernic să primească de la cineva ceva? Sau are nevoie ca altul sã-I supună toate lucrurile (1Corinteni 15:27)? De asemenea Tatăl trăiește prin sine pe când Fiul prin Tatăl, dacă Isus este Dumnezeu, de ce este El dependent de altcineva ca să trăiască (Ioan 6:57)? Atunci înțelegem că Isus la care se aplică aceste descrieri, nu poate fi Dumnezeul Absolut. Ba mai mult, Isus nu cunoaște ceea ce cunoaște Tatăl (Marcu 13:32), nici chiar după înviere, căci timpurile și perioadele sunt sub stăpânirea Tatălui (Fapte 1:7). Și apostolul Pavel subliniază diferența în cunoștință prin cuvintele: ”Fiindcă cine a ajuns să cunoască mintea lui Iehova, ca să-l instruiască? Noi însă avem mintea lui Cristos”(1Corinteni 2:16 NW).

Chiar la revenirea sa în viitor, Isus este subordonat, căci nu El va stabili cine să stea la dreapta și la stânga sa (Matei 20:23). De fapt la sfârșitul domniei sale de o mie de ani, El va preda domnia în mâna Tatălui (1Corinteni 15:24-28). Deci în concluzie în toate timpurile se aplică principiul autorității din 1Corinteni 11:3 care este descris prin cuvintele: ”Dar vreau să știți că Hristos este Capul oricărui bărbat, că bărbatul este capul femeii și că Dumnezeu este capul lui Hristos”, faptul că acest principiu se aplică în toate timpurile reiese din context, deoarece bărbatul este capul femeii încă de la facere căci femeia este făcută din esența (coasta) bărbatului tot așa Isus este făcut din esența Tatălui (1Corinteni 11:3-9), de aceea Dumnezeu este capul lui Cristos, adică conducătorul suprem în toate timpurile.

CE ESTE DUHUL SFÂNT?

Trinitarienii descriu Duhul Sfânt ca fiind o persoană, a treia a Dumnezeirii, fiind un Dumnezeu Deplin, care merită închinare.

Câteva întrebări pentru cei ce susțin această doctrină:

De fapt Biblia descrie Duhul Sfânt ca fiind puterea lui Dumnezeu (Luca 1:35; 24:49; comp. cu Fapte 1:4,5,8), sau suflarea lui Iehova (Iov 33:4), sau a lui Isus (Ioan 20:22). Mai este comparat cu degetul lui Dumnezeu (Matei 12:28 comp. cu Luca 11:20), cu brațul Lui (Isaia 63:11,12; Deut.3: 24), sămânța lui Dumnezeu (1Ioan 3:9 compară cu Ioan 3:5,6).

Duhul Sfânt este turnat, umple oameni, se divide, unge oameni, pecetluiește oameni, toate aceste nefiind caracteristice unei persoane, ci a unei forțe (Fapte 2:2-4,33, 10:38; Efeseni 1:13). Dar Duhul Sfânt este mai mult decât o forță fizică, este Duhul lui Dumnezeu prin care Dumnezeu se manifestă cu capacități sentimentale, intelectuale, etc. (2Timotei 1:7; Isaia 11:2). O comparație care ne ajută să înțelegem mai bine ce este Duhul Sfânt este analogia pe care o face apostolul Pavel între duhul omului și Duhul lui Dumnezeu (1Corinteni 2:10,11). Astfel după cum duhul omului se poate întrista, poate fi gelos, etc.; tot așa și Duhul lui Dumnezeu poate avea astfel de manifestări (Efeseni 4:30; Iacov 4:5).

Nu cred că am epuizat acest subiect al Sfintei Treimi, totuși acest pliant ar trebui să constituie un imbold pentru cercetări suplimentare, pentru a înțelege corect cine este Dumnezeu, căci de aceasta depinde viața veșnică (Ioan 17:3).

Problema cea mai mare pe care o aduce doctrina trinității este că mascat această învățătură are în centru trei Dumnezei nu unul, căci aceștia se închină și la Tatăl și la Fiul și la Duhul Sfânt, atunci sunt ei monoteiști sau politeiști? Biblia arată că închinătorii adevărați se închină Tatălui și nu altcuiva, nici Duhului Sfânt, căci niciodată Isus nu s-a rugat Duhului Sfânt și niciodată nu a învățat ca ucenicii să se roage la Duhul Sfânt sau să I se închine lui (Ioan 4:23,24; 16:23). Ba mai mult Biblia precizează în 1Timotei 2:5:”Căci există un singur Dumnezeu și un singur mijlocitor între Dumnezeu și oameni: Omul Hristos Isus”, deci nici Isus nici Duhul Sfânt nu fac parte din Dumnezeu, căci Isus este mijlocitor la Dumnezeu, dar cum poate să fie El mijlocitor la Dumnezeu, dacă El este Dumnezeu? Prin urmare nu avem decât un singur Dumnezeu, acesta este Tatăl la care ne rugăm prin Fiul Isus ca mijlocitor (Efeseni 5:20; Coloseni 3:17; Evrei 13:15). Duhul Sfânt nu este mijlocitor în rugăciune, în sensul de-a ne ruga în numele lui, ci el ne ajută să ne rugăm punându-ne cuvinte potrivite pe buze și ne transmite rugăciunile noastre la Dumnezeu, cât și nevoile noastre pe care nu știm să le cerem, (Romani 8:26,27; Efeseni 2:18).

Pe lângă faptul că trinitarieni nu-l cunosc pe Dumnezeul cel unic, și nu se închină la Tatăl așa cum ne-a învățat Isus, ci la trei persoane, având deci trei Dumnezei, alte consecințe negative ale trinității sunt că în momentul când se închină doar la Isus doar, aceștia dau la o parte rolul Tatălui de ascultător al rugăciunii (Psalmul 65:1,2), iar lui Isus îi anulează rolul de mijlocitor și Mare Preot (1Ioan 2:1,2;Evrei 4:14,15; 7:22-26). Pentru unii trinitarieni nu numai Domnul Isus este mijlocitor ci și Duhul Sfânt, astfel ei au doi mijlocitori la Tatăl, contrazicând astfel Scriptura care vorbește de un singur mijlocitor (1Timotei 2:5). Sau unii trinitarieni se roagă la Duhul Sfânt, astfel atât poziția de Dumnezeu a Tatălui este anulată, cât și cea a lui Cristos de Mediator. Ba mai mult această învățătură a dus la alta care este tot dezonorantă la adresa lui Dumnezeu și anume că Maria este Mama lui Dumnezeu, de fapt în realitate ea este mama Fiului lui Dumnezeu.

 

 

ÎNTREABĂTE: Oare învățătura despre Sfânta Treime, îi apropie pe oameni de Dumnezeu sau îi îndepărtează? Îi apropie de învățătura simplă a lui Cristos sau îi desparte? Oare dacă cineva citește Biblia singur, fără să fie influențat, va găsi El doctrina trinității în Scripturi? Va găsi acel om Un Dumnezeu în trei persoane sau Un Dumnezeu, care este o singură persoană? Va ajunge acesta să creadă că Isus Cristos este Dumnezeul Absolut? Sau că Duhul Sfânt este o persoană și care este un Dumnezeu Deplin?