![]() XHost |
Servere virtuale de la 20 eur / luna. Servere dedicate de la 100 eur / luna - servicii de administrare si monitorizare incluse. Colocare servere si echipamente de la 75 eur / luna. Pentru detalii accesati site-ul BluePink. |
Pentru Evreii Sinceri!
În primul rând vreau să precizez că motivația cu care am scris acest material, este
iubirea sinceră pentru voi evreii, neam al lui Avraam. Poate că pui la îndoială sinceritatea dragostei mele, dar te asigur că este reală și onestă, ne-având alt scop decât dezvăluirea și aflarea adevărului din lege, Psalmii și profeți, pentru a ne apropia cât mai mult de Dumnezeu lui Avraam, lui Isac, lui Israel. Astfel dacă iubești adevărul, poți citi această publicație, care va răspunde în lumina Sfintelor Scripturi la unele întrebări după cum urmează:Din păcate unii evrei din cauza răului din lume, din cauza holocaustului nazist și a altor atrocități care s-au abătut asupra poporului Israel, și-au pierdut credința în existența unui Dumnezeu iubitor și drept, alții sunt dezorientați de multitudinea de orientări în iudaism, și scârbiți de ipocri
zia din creștinism, care în numele lui Dumnezeu a comis atrocități groaznice precum cruciadele, astfel mulți se întreabă sincer: de ce permite Dumnezeu suferința, de ce nu intervine? Dacă El există și este drept de ce nu face dreptate? Pentru a da răspuns la aceste întrebări vom face cum ne învață Dumnezeu în Isaia 8:19,20 BC unde se spune: Nu va întreba oare un popor pe Dumnezeul său? Va întreba el pe cei morți pentru cei vii? La lege și la mărturie! Căci dacă nu vor vorbi așa, nu vor mai răsări zorile pentru poporul acesta. Așa că Israele, La lege și la mărturie! Deci să vedem răspunsul la prima întrebare:I. Dacă Dumnezeu există, de ce a permis El suferința?
Biblia nu spune că Dumnezeu a creat oameni răi și cruzi. Dimpotrivă, ea susține că El a creat ființe omenești care nu au fost deloc răi, ci au fost buni (Geneza 1:31; Ecleziast 7:29; Deuteronomul 32:4). Nu au avut aceasta înclinație și tendință spre rău, Dumnezeu nu l-a înzestrat pe om cu așa ceva. Însă l-a făcut cu capacitatea de a alege liber și a putea cu aceasta libertate să alega răul, ceea ce din păcate, a făcut (Deuteronomul 30:19). De aceea, în realitate de multe ori din cauza unor oameni răi care au comis și comit atrocități, se pune la îndoiala caracterul lui Dumnezeu, prin întrebări de
genul: "Cum de Ai putut face așa ceva? Ce fel de Dumnezeu ești Tu?" Acestea, precum și multe alte întrebări reprezintă reacția cea mai obișnuita a oamenilor atunci când se confrunta cu problema răului. Cu alte cuvinte, atunci când vad acest fel lucruri întâmplându-se, ei nu pun la îndoiala caracterul omului, care din punctul meu de vedere ar fi lucrul ce ar trebui făcut, ci în schimb atacă existența lui Dumnezeu. Altfel spus, ei susțin că devreme ce răul exista în lume, Dumnezeu nu poate exista și El. Acesta nu este un răspuns rezonabil și nici unul eficient vizavi de problema filozofica a existentei răului. Vă voi arata de ce afirm așa ceva. Ceea ce nu are sens este să privești la existenta (problema) răului și să negi (sau, să pui la îndoiala) existența lui Dumnezeu. Gândiți-vă pentru o clipa la ce este răul atunci când aducem aceasta obiecție. Că să aibă sens răul trebuie să fie o judecată morală apreciată conform unui standard moral perfect. Cu alte cuvinte, ceva este rău doar dacă se depărtează de un standard perfect al binelui. C.S. Lewis afirma același lucru când spunea că, "negarea lui Dumnezeu consta în faptul ca universul pare atât de crud și de nedrept. Însă de unde aveam eu aceasta idee a ceea ce este drept și nedrept?" Un om nu spune ca ceva este strâmb decât daca are o idee despre ceea ce este drept. Lewis mai spune că un portret este o replica bună sau proastă, în funcție de cât de bună îi este asemănarea cu perfecțiunea "originalului". De aceea, a vorbi despre rău care este o depărtare de bine, înseamnă a presupune de fapt că exista ceva care este binele suprem. Dacă nu există Dumnezeu atunci nu exista nici nu standard perfect, nici un bine absolut sau un rău, căci nu este cine să-l stabilească în mod absolut ce este bine sau rău, și prin urmare nu a avut loc nici o depărtare de la vreun standard. Deci, dacă Dumnezeu nu există atunci nu există nimic rău, ci doar preferințe personale și gusturi, ceea ce eu agreez din punct de vedere moral și ceea ce nu-mi place mie.Aceasta este problema cea mare a relativismului moral ca punct de vedere atunci când se ia în discuție problema răului. Daca moralitatea ține în primul rând de o preferință personala, lucrul susținut de mulți astăzi, atunci ține doar de opinia ta ceea ce este rău sau bine, însă nu ține și de a mea. Căci de exemplu pentru evreii arși în lagărele de concentrare a fost ceva extrem de rău, însă pentru conducerea nazistă care au făcut aceasta, ei au gândit că este bine. Fiecare are propriul lui punct de vedere asupra moralității și dacă aceasta atârnă de gusturi sau preferințe, la fel cum mie îmi place mai mult salata, decât varza, obiecția adusă împotriva existentei lui Dumnezeu ce se bazează pe existenta răului se auto-elimina pentru că ea depinde de faptul ca unele lucruri sunt intrinsec rele și că răul nu ține doar de preferința mea personala, deci de definirea pe care eu i-o aduc, ci este stabilit de o Ființă supremă, un drept și perfect Judecător. Răul acela are atunci o existență absolută, iar problema majorității din zilele noastre este că nu cred că există ceva absolut rău. Sexul ca aventură extraconjugală? Nu-i nimic rău pentru unii. Avortul? Este o chestiune de alegere personala. Uciderea? Depinde de circumstanțe. Furtul? Nu-i rău daca-i de la locul de munca! Și așa mai departe.
Realitatea este că lumea zilelor noastre se îneacă într-o mare a relativismului moral. Dacă totul este permis, atunci nimic nu este ne-permis. Nimic nu este greșit. Nimic nu este fundamente rău. Ceea ce spun este ca daca relativismul moral are validitate, aparent lucrul cel mai acceptat de majoritate, chiar și de către cei ce protestează împotriva răului din lume, atunci toata vorbăria despre răul obiectiv ca problemă filozofică este un nonsens. A o spune altfel, dacă nu există Dumnezeu, atunci orice moralitate este relativă, și atunci nu există nici bine nici rău stabilit în mod ferm, căci nu există cine să-l stabilească.
O excelenta ilustrație ne este oferita de filmul "Cearta". În acest film un rabin și un evreu secularist se reîntâlnesc după cel de-al doilea război mondial, timp în care au fost despărțiți. Ca și tineri s-au certat adesea, dar la un moment dat s-au despărțit supărați, satele si familiile lor fiind distruse între timp și fiecare crezând că celălalt este mort. La bătrânețe se întâlnesc din nou într-un parc din Toronto, Canada, restabilind vechea lor prietenie, și cearta. Atunci rabinul Hersch îi spune secularistului evreu pe nume Chiam că, "daca un om nu poate să apeleze la Atotputernicul, dacă nu există nimic în tot universul care să fie mai presus de ființele omenești, atunci ce este moralitatea? Nu este decât o chestiune de opinie. Mie îmi place laptele, ție îți place carnea. Lui Hitler îi place să omoare oameni, mie îmi place să-i salvez. Cine poate să spună ce-i mai bine? Poți să vezi aceasta oroare de gândire? Daca nu exista nici un Stăpân al universului atunci cine poate să spună că Hitler a făcut ceva rău? Daca Dumnezeu nu există atunci oamenii care ți-au ucis nevasta și copii nu au făcut nimic rău!"
Aceasta a fost o exprimare foarte, foarte convingătoare din partea unui rabin. Din nou, a susține că Dumnezeu nu există bazându-te pe existenta răului ne forțează să spunem ceva de felul, "răul există, de aceea Dumnezeu nu există. Iar daca nu există Dumnezeu atunci răul și binele sunt relative și nu absolute, astfel că un rău adevărat nu există, o contradicție a primei afirmații".
Existenta răului ne forțează să adoptam o soluție teista (credință în Dumnezeu), ceea ce este un lucru bun, daca ateismul este o filozofie auto-impusa în fata problemei răului și pentru a-i răspunde avem nevoie de o formă de teism atunci mie mi se pare evident ca teismul este singura soluție pastorală satisfăcătoare vizavi de problema răului.
Să spunem de pildă că suferiți durere din pricina unui rău în viața d-voastră și ajungeți la concluzia că nu există Dumnezeu. Care este soluția problemei durerii d-voastră personale? Singura soluție la care pot să mă gândesc este aceea ca durerea d-voastră personală și suferința pe care o încercați este fară sens, absurdă și disperată.
Daca Dumnezeu nu există atunci nu avem nici un răspuns la chestiunea pastorala a suferinței și a răului. El nu există. Suferința ta este fără sens. Însă daca Dumnezeu există și dacă acel Dumnezeu este Dumnezeul Bibliei atunci cel puțin avem parte de potențialul unui răspuns. Se poate găsi mângâiere. Dumnezeu este esențial bun și drept și într-o zi va pune la punct balanțele dintre rău și bine. Putem să ne încredințam în mâinile unui Creator puternic care a demonstrat cu prisosință că ne iubește, căruia îi pasă de noi și îi mângâie pe cei nenorociți, după cum se spune în Psalmul 103: 3,8-14 BC: El îți iartă toate fărădelegile; Domnul este îndurător și milostiv, îndelung răbdător și bogat în bunătate. El nu Se ceartă fără încetare, și nu ține mânia pe vecie. Nu ne face după păcatele noastre, nu ne pedepsește după fărădelegile noastre. Ci cât Sunt de sus cerurile față de pământ, atât este de mare bunătatea Lui pentru cei ce se tem de El; cât este de departe răsăritul de apus, atât de mult depărtează El fărădelegile noastre de la noi. Cum se îndură un tată de copiii lui, așa Se îndură Domnul de cei ce se tem de El. Căci El știe din ce Suntem făcuți; Își aduce aminte că Suntem țărână. Există cel puțin posibilitatea ca această suferință și durere sa aibă sens deoarece Dumnezeu le poate folosi în bine în viețile noastre.
Poate ne întrebam de ce îngăduie Dumnezeu tot răul din lume? Răspunsul meu este că Dumnezeu suporta aceste rele din același motive pentru care încă mai suportă rele mele sau ale tale. Nu voi explica acum care sunt aceste motive. Ceea ce vreau să spun este că dreptatea Lui este valabila pentru toți.
Daca Dumnezeu ar eradica tot răul din lumea aceasta la miezul nopții, unde ne vom găsi noi doi la ora 12 si un minut, în împărăția Lui, sau sub pedeapsa Lui? Vedeți, Dumnezeu va face o treabă completă atunci când în cele din urma va soluționa problema răului. C.S. Lewis afirma aceasta idee atunci când spune ca, "mă întreb daca acei oameni care-i cer lui Dumnezeu să intervină în mod deschis și direct în lumea noastră, realizează cum va fi daca o face?"
Faptele rele nu pot fi niciodată izolate de autorul lor. Deci dacă Dumnezeu ar face acum dreptate am păți-o și noi, cei ce nu suntem pregătiți de judecata dreaptă a lui Dumnezeu. Dar îndelunga lui răbdare permite să se cristalizeze două clase, cei drepți și cei nedrepți, din păcate există oameni care sunt un soi de combinare între grâu (drepți) și neghină (nedrepți), și doar timpul și încercările pot stabili ce sunt ei în realitate.
Ceea ce mi se pare mie cel mai curios este ca nimeni nu pune la îndoială după toate aceste tragedii să se mai încreadă în bunătatea omului. Vedem drame ca Holocaustul, criminalitatea din zilele noastre, suferința inocenților în mâinile altor ființe umane și în loc să ridicam pumnul împotriva omenirii, făptuitoarea tuturor acestor rele, noi il îndreptam spre Dumnezeu. Asta este intr-adevăr de neînțeles! Dennis Prager spune: "Ori de cate ori întâlnesc pe cineva care pretinde că este imposibil să crezi în Dumnezeu, dar continuă să susțină bunătatea înnăscuta a omului, știu ca stau de vorba cu omul pentru care nu contează dovezile ". Cred că are dreptate. Așa stau lucrurile. Oameni de acest fel refuza sa privească realitatea în față. După cum spunea un rabin, care a fost întrebat: unde a fost Dumnezeu când s-a petrecut holocaustul nazist? El însă a zis că ar trebui să ne întrebăm:unde a fost omul când au avut loc aceste orori.
Ultimul gând pe care vreau sa-l transmit și care mă miră în permanență atunci când aud aceste poziții. Ne trăim viețile noastre într-o constantă rebeliune față de Dumnezeu, tot timpul nesocotindu-l și refuzând să trăim conform legilor și preceptelor Lui și după aceea ne întrebam unde este când lucrurile nu merg bine! La asta ar trebu
i să ne mai gândim. Da să revenim la lege și la mărturie, însă ca să revenim la lege trebuie să răspundem la întrebarea: la care lege? Și la care mărturie? Astfel se impune abordarea celei de-a doua ideie principală, și anume:II. Este legea orală inspirată de Dumnezeu ca legea scrisă?
Unii cred că Moise a primit pe muntele Sion și o Tora orală pe lângă cea scrisă, conform acestei păreri, Dumnezeu a stabilit mai dinainte ca anumite porunci să nu fie scrise, ci transmise mai departe pe cale orală, însă această convingere a unora nu are nici o bază Scripturală, căci relatarea Biblică de la Moise la Maleahi nu conține nici o mențiune cu privire la vreo lege orală, ba mai mult, observați că textul sacru ne spune altceva, și anume: Numai Moise să se apropie de Domnul; ceilalți să nu se apropie și poporul să nu se suie cu el. Moise a venit și a spus poporului toate cuvintele Domnului și toate legile. Tot poporul a răspuns într-un glas: Vom face tot ce a zis Domnul. Moise
a scris toate cuvintele Domnului Moise a luat jumătate din sânge și l-a pus în străchini, iar cealaltă jumătate a stropit-o pe altar. A luat cartea legământului și a citit-o în fața poporului. Ei au zis: Vom face și vom asculta tot ce a zis Domnul. Moise a luat sângele și a stropit poporul, zicând: Iată sângele legământului pe care l-a făcut Domnul cu voi pe temeiul tuturor acestor cuvinte. (Exod 24:2-8 BC). Din acest text observăm, că nici vorbă de lege orală, căci Moise a primit poruncă să scrie TOATE CUVINTELE primite din partea lui Dumnezeu, deci el pe toate le-a transmis în scris, în plus, legământul pe care Dumnezeu l-a făcut cu Israelul se bazează doar pe aceste cuvinte și nu pe o lege orală (vezi și Exod 34:27). Mai târziu Iosua care a condus națiunea Israel după Moise s-a bazat pe aceiași lege scrisă, după cum se spune în Iosua 8:34, 35 BC unde citim: Iosua a citit apoi toate cuvintele legii, binecuvântările și blestemurile, după cum este scris în cartea legii. N-a rămas nimic din tot ce poruncise Moise pe care să nu-l fi citit Iosua în fața întregii adunări a lui Israel, în fața femeilor, copiilor și străinilor care mergeau în mijlocul lor. Da, Iosua, a citit tot ce poruncise Moise, prin urmare tot ce poruncise acesta era scris nu oral. De fapt legea orală, Mișna nu a fost consemnată în scris decât spre sfârșitul secolului al II-lea și începutul secolului al III-lea era noastră, constituind prima parte a Talmudului. Astfel pe parcursul secolului 1 e.n. Fariseii au adoptat învățătura despre Tora orală, pe care rabinii o concepuseră cu două secole înainte, ei credeau că aceasta trebuie transmisă din gură în gură, de la învățător la discipol, însă această concepție despre o Tora orală a fost respinsă inițial de cei din partida Saducheilor, de mulți preoți din linia lui Aron, de Esenieni. Chiar în prezent, karaiții, precum și alte mișcări reformiste și conservatoare ale iudaismului nu consideră o astfel de lege orală ca fiind inspirată de Dumnezeu, însă iudaismul ortodox consideră aceste tradiții nu numai inspirate, dar și obligatorii. Acest lucru s-a instaurat după distrugerea templului în anul 70 e.n. când sistemului preoției și al jertfelor i s-a pus capăt, de atunci tot mai mult rabinii au căpătat un loc de frunte în instruirea poporului evreu. Astfel, spre sfârșitul secolului al II-lea și începutul secolului al III-lea e.n., Judah Ha-Nasi (135-219 e.n.) a consemnat în mod sistematic aceste tradiții orale rabinice, într-o lucrare numită Mișna. Adăugirile făcute ulterior au fost numite Tosefta. La rândul lor rabinii au văzut necesitatea de a face comentarii la Mișna, iar aceste interpretări ale tradiției orale au devenit fundamentul unei colecții numită Chemara (compilată din secolul al III-lea până în al V-lea e.n.). Toate aceste lucrări au fost cunoscute sub numele de Talmud. Mai târziu Mose ben Maimon care a trăit în secolul XXII-lea a scris Mishneh Torah, care era un ghid practic al Talmudului într-un sistem ordonat de 14 cărți, clasificate în funcție de subiectul dezbătut, el a fost omul care a redefinit iudaismul. Din păcate, unii evrei studiază și cunosc mai bine Talmudul decât Tora, și îi acordă Talmuldului aceiași importanță ba poate chiar mai mare decât Sfintei Scripturi.Însă trebuie să ne gândim că dând aceiași valoare Talmudului ca legii scrise (Tora), oare nu încălcăm porunca dată în Deuteronom 12:32 unde conform cu versiunea: Tanakh, A New Translation of Holy Scriptures, The Jewish Publication Society (1985) se spune: Voi să păziți și să împliniți toate lucrurile pe care eu vi le poruncesc; să n-adăugați nimic la ele și să nu scoateți nimic din ele. Astfel legea orală adaugă la porunca scrisă făcându-se vinovată, dacă o considerăm nu o scriere interpretativă cu valoare limitată, ci scriere inspirată cu valoare de scriere infailibilă. Însă ce este de făcut când Talmudul de multe ori prezintă o învățătură diferită de cea a Torei?
Vom da credit Legii, Profeților și Psalmilor, sau Talmudului, dar să dăm două exemple de contrazicere.
Numele lui Dumnezeu în Biblie - Ce a afirmat Dumnezeu - |
Numele lui Dumnezeu în Talmud - Ce au afirmat oamenii (Rabinii)- |
În Exod 3:15; 20:24 BC observați ce îi spune Dumnezeu lui Moise despre numele său: Dumnezeu a mai zis lui Moise: Așa să vorbești copiilor lui Israel: Domnul (IHWH), Dumnezeul părinților voștri, Dumnezeul lui Avraam, Dumnezeul lui Isaac și Dumnezeul lui Iacov, m-a trimis la voi. Acesta este Numele Meu pentru veșnicie, acesta este Numele Meu din neam în neam În orice loc în care Îmi voi aduce aminte de Numele Meu, voi veni la tine și te voi binecuvânta. Deci Dumnezeu își face de cunoscut numele pentru a fi folosit în închinarea adresată Lui. Ba mai mult numele era folosit în antichitate în Israel chiar și în saluturile și vorbirea zilnică, vezi de exemplu Rut 2:4 unde se spune: Și iată că Boaz a venit din Betleem și a zis secerătorilor: Domnul (IHWH) să fie cu voi! Ei i-au răspuns: Domnul (IHWH) să te binecuvânteze! De asemenea și Psalmii abundă în pasaje care invocă acest nume și consideră important acest lucru, de pildă Psalmul 79:6 unde se precizează: Varsă-ți mânia peste neamurile, care nu Te cunosc, și peste împărățiile, care nu cheamă Numele Tău! Același lucru este subliniat de profeți. În Isaia 12:4 se spune: Mulțumiți lui Iehova, chemați Numele Lui (Sfânta Scriptura de la 1874). |
Observați evoluția învățătu rii despre folosirea numelui lui Dumnezeu (YHWH) în Talmud:Așa a spus (Marele Preot în ziua Ispășirii): Oh IHWH, poporul tău, Casa lui Israel, a comis nelegiuire, a greșit, a păcătuit înaintea ta. Te implor în virtutea numelui IHWH În Sanctuar, Numele era pronunțat așa cum se scria; dar dincolo de zidurile acestuia era folosit un Nume substitut. Sotah 7:6 La început Marele Preot obișnuia să proclame Numele cu voce tare; dar când oamenii desfrânați s-au înmulțit, el l-a proclamat în șoaptă. Talmudul din Ierusalim, Yoma 40d. (Printre cei excluși din lumea viitoare este) acela care pronunță Numele pe litere. Sanhedrin 10:1Oricine pronunță în mod clar Numele este vinovat de o infracțiune capitală. Peskita 148a. Este curios că Talmudul învăță cu privire la folosirea numelor de oameni următoarele: Era obligatoriu ca o persoană să-și salute prietenii menționând Numele
Iar despre numele divin care este cel mai important nume, ni se spune să nu-l folosim! |
Observăm o discrepanță izbitoare dintre învățătura Scripturii și a Talmudului, Scriptura ne spune să folosim numele divin în închinarea noastră bineînțeles cu reverență și respect, Talmudul ne interzice aceasta, mulți iudei cred că porunca a treia care spune: Să nu iei în deșert Numele Domnului (IHWH), Dumnezeului tău; căci Domnul (IHWH) nu va lăsa nepedepsit pe cel ce va lua în deșert Numele Lui. (Exod 20:7 BC), se referă de a nu-l folosi de loc, însă porunca învață să nu juri în mod fals pe numele lui IHWH Dumnezeul tău, observați că textul nu spune să nu pronunți, ci să nu iei în deșert numele divin. În acest sens lexiconul ebraic al lui Koehler și Baumgartner spune cu privire la termenul ebraic lașșaw` tradus prin în deșert: ,,a numi un nume fără nici un motiv a folosi greșit un nume. Așadar această poruncă nu ne interzice folosirea numelui IHWH (Iahveh), ci folosirea lui în mod greșit sau fără un motiv întemeiat.
Tot la fel stau lucrurile și cu privire la învățătura despre starea morților, în acest domeniu Scriptura învață una, iar Talmudul influențat de gândirea și filozofia greacă învață alta (vezi tabelul mai jos):
Moartea și sufletul în Biblie - Ce a afirmat Dumnezeu - |
Moartea și sufletul în Talmud - Ce au afirmat oamenii (Rabinii) - |
Domnul (IHWH) Dumnezeu l-a făcut pe om din țărâna pământului, i-a suflat în nări suflare de viață și omul s-a făcut astfel un suflet (nefeș)viu. (Geneza 2:7 BC). Astfel Scriptura declară că omul este un suflet și nu că el are un suflet, iar odată ce moare omul moare și sufletul, după cum se spune în Ezechiel 18:4,20 BC: Sufletul (nefeș) care păcătuiește, acela va muri (vezi și Levetic 19:8). Iar în Iosua 11:11 BC (vezi și 10:37) se spune: Au trecut prin ascuțișul săbiei și au nimicit cu desăvârșire pe toți cei ce se găseau în el: n-a rămas nimic din ce avea suflare (neșmah) de viață Cât despre starea celor morți Biblia spune clar în Ecleziast 9:5,6,10 BC: " Cei vii, în adevăr, măcar știu că vor muri; dar cei morți nu știu nimic, și nu mai au nici o răsplată, fiindcă până și pomenirea li se uită. Și dragostea lor, și ura lor, și pizma lor, de mult au și pierit Tot ce găsește mâna ta să facă, fă cu toată puterea ta! Căci, în locuința morților, în care mergi, nu mai este nici lucrare, nici chibzuială, nici știință, nici înțelepciune! (vezi și Isaia 38:10-19). |
În al șaptelea cer, sunt păstrate spiritele și sufletele care mai trebuie create Hagigah 12b, Talmud.Omul i se dă un suflet suplimentar în ajunul sabatului, și i se I-a la terminarea Sabatului. Timp de 12 luni complete (după moarte), corpul continuă să existe și sufletul urcă și coboară. Viermii le produc morților aceiași durere pe care acul o produce cărnii celor vii. Iudaismul este religia care garantează nemurirea sufletului după moartea corpului. The Kuzari 1:103, Judah Halevi, rabin din secolul al XXII-lea. |
Deci Biblia arată că sufletul (nefeș) ești tu, sau viața ta (Deuteronomul 12:23), că la moarte omul se reîntoarce în țărână (Geneza 3:19), iar suflarea (neșmah)de viață sau spiritul (
ruah) care este ceva impersonal, și pe care o au și animalele (Ecleziast 3:19,20), se reîntoarce la Dumnezeu (Ecleziast 12:7), iar la timpul potrivit, Dumnezeu va trimite din nou suflarea de viață, și atunci cei morți vor învia venind la viață (Psalmul 104:29,30; Isaia 26:19; Daniel 12:2,13), dar ce rost are învierea pentru cineva care există, ce sens are chemarea la existență prin înviere a ceva ce există?Credință în iudaism despre un suflet nemuritor a fost influențată de filozofia greacă, după cum recunoaște și
Encyclopedia Judaica, când declară următoarele: Probabil că doctrina nemuririi sufletului a pătruns în iudaism datorită influenței grecești. Din păcate aceiași influență a pătruns și în creștinism făcând ca multe ramuri ale acestuia să creadă în nemurirea sufletului.În concluzie, analizând pe scurt, doar aceste subiecte, ne dăm seama că Talmudul învață lucruri diferite de Scriptură, de aceea trebuie să luăm o hotărâre, ori Biblia este inspirată de Dumnezeu, și atunci ea va fi măsura cu care măsurăm adevărul, ori Talmudul care conține explicații și păreri omenești, căci nu putem să le acceptăm pe amândouă, căci ele se contrazic, ori noi nu ne putem fundamenta credința p
e scrieri contradictorii.Însă noi vrem să conchidem ca istoricul evreu Josephus Flavius care a spus în lucrarea sa: Împotriva lui Apion (I, 38-41): Noi nu posedăm miriade de cărți incoerente, în conflict unele cu altele. Cărțile noastre, cele recunoscute pe drept, nu sunt decât douăzeci și două (echivalentul celor 39 ale Vechiului Testament, care erau împărțite în vremea de atunci altfel) și conțin istoria tuturor timpurilor. Dintre acestea, cinci sunt cărțile lui Moise profeții care l-au urmat pe Moise au scris istoria evenimentelor din timpurile lor în treisprezece cărți. Celelalte patru care mai rămân conțin imnuri pentru Dumnezeu și percepte de conduită pentru viața umană.
de aceea, să avem atitudinea lui Agur care a scris sub inspirație divină cuvintele înțelepte din Proverbe 30:5,6 BC: Orice cuvânt al lui Dumnezeu este încercat. El este un scut pentru cei ce se încred în El. N-adăuga nimic la cuvintele Lui, ca să nu te pedepsească, și să fii găsit mincinos.Da Biblia este demnă de încredere căci ea conține Cuvântul sacru al lui Dumnezeu, și acesta este în armonia cu știința. De exemplu pe vremea când a fost scrisa Biblia, oamenii credeau ca pământul era plat și că era purtat de trei elefanți mari. Dacă cineva ar fi întrebat, "pe ce stă aceasta l
ume?", i s-ar ar fi răspuns, "pe trei elefanți!". Atunci daca cineva se aventura să întrebe mai mult, "și pe ce stau elefanții aceștia?", i s-ar fi răspuns, "pe o broasca țestoasă mare!?". Aceasta era mai demult știința!Acum, ascultați ceea ce Dumnezeu a spus. Va atrag atenția că cele ce urmează nu au fost scrise în ultima sută de ani, nici măcar în ultima mie de ani, ci aceste afirmații provin de acum mai mult de 2.500 de ani: "Nu știți? N-ați auzit? Nu vi s-a făcut cunoscut de la început? Nu v-ați gândit niciodată la întemeierea pământului? El șade deasupra cercului pământului,
(Isaia 40:21-22). Cuvântul de aici, "cerc" este in ebraica cuvântul "sferă". Pe vremea când știința era mai mult o superstiție, o carte veche acum de aproximativ 2.500 de ani, sulul profetului Isaia, ne demonstrează că se putea cunoaște că pământul era rotund! Dar nu au crezut că Biblia este adevărul și mai târziu cu ea în mână, din cauza necunoașterii ei au ars pe rug pe cei ce au crezut că Pământul este rotund! Tot în Biblie găsiți că, "El întinde miazănoapte deasupra golului și spânzură pământul pe nimic" sau, "El întinde nordul deasupra spațiului gol (neantului) și suspendă pământul pe nimic" (tradus după versiunea engleza) [Iov 26:7], afirmație surprinzătoare de exactă pentru vechimea ei de aproximativ 3.500 de ani. Deci, prin revelație Biblia ne spune odată că pământul este rotund apoi că este suspendat în spațiu. Ei bine, se pare că e cam mult de lucru pentru bieții elefanți!În Scriptură mai există multe alte uluitoare dovezi științifice care au fost făcut cunoscute omului cu multe secole înainte ca ele să devină parte a "cunoașterii" umane moderne. De pildă, circumcizia care a fost poruncită lui Avraam și urmașilor lui în a opta zi, astăzi știința a descoperit că în a opta zi sângele bebelușului are suficientă vitamina K, cât și suficientă prothrombină care urcă la 110% mai mult decât normal, pentru coagularea sângelui, astfel ziua a opta este cea mai potrivită pentru o tăietură, deci pentru circumcizie, decât oricare altă zi.
O altă dovadă a inspirației Scripturii pe care aceasta îndrăznește să-l facă, așa cum nici o alta carte din lume nu o face, este de a
prezice cu exactitate viitorul. Dumnezeu poate aranja situațiile și împrejurările istorice pentru a-și pune în aplicare planuri avute înainte de întemeierea lumii. Conturul multora dintre aceste planuri este revelat în Biblie. Există în Scriptura aproximativ 3.856 de versete care în mod direct sau indirect se refera la profeție. Aproape unul din sase vorbește de evenimente viitoare! Invitația pe care Dumnezeu o adresează lumii este: Țineți minte aceste lucruri, și fiți oameni! Veniți-vă în fire, păcătoșilor. Aduceți-vă aminte de cele petrecute în vremurile străbune; căci Eu Sunt Dumnezeu, și nu este altul, Eu Sunt Dumnezeu, și nu este nici unul ca Mine. Eu am vestit de la început ce are să se întâmple și cu mult înainte ce nu este încă împlinit. Eu zic: Hotărârile Mele vor rămâne în picioare, și Îmi voi aduce la îndeplinire toată voia Mea. Eu chem de la răsărit o pasăre de pradă, dintr-o țară depărtată, un om ca să împlinească planurile Mele: da, Eu am spus, și Eu voi împlini; Eu am plănuit și Eu voi înfăptui. (Isaia 46:8-11 BC) Budiștii, confucianiștii și musulmanii, au și ei propriile lor scrieri sacre, însă din acestea elementul profetic lipsește cu desăvârșire. Distrugerea Tirului, invazia Ierusalimului, căderea Babilonului și distrugerea acestuia, precum și numele cuceritorului înainte ca acesta să se nască, au fost fiecare prezise cu exactitate de Biblie și s-au împlinit până în cele mai mici detalii (vezi Ezechiel 26:3,4,12; Isaia 24:1-3; 47:6; 45:1; Ieremia 50:35-38; 51:30-32; etc.).Da, Dumnezeul Bibliei este măreț și adevărat, El este același și pentru evrei și pentru creștini, însă din păcate creștinismul fiind influențat și el de filozofia greacă a adoptat unele concepte, precum nemurirea sufletului sau învățătura despre un Dumnezeu în trei persoane, de aceea să vedem în continuare atât din Scripturile ebraice, cât și cu cele creștine dacă Dumnezeul Bibliei este
o trinitate:III. Este Dumnezeul Bibliei o trinitate?
Majoritatea religiilor care spun că sunt creștine, au ca învățătură fundamentală despre Dumnezeu cea a sfintei treimi sau a trinității, care este definită după cum urmează:
Căci Biblia de la început până la sfârșit vorbește de un singur Dumnezeu adevărat, care este unic și care s-a descoperit sub numele de IHWH (în limba română este tradus cu Iahve în Biblia Ortodoxă: Exod 34:6 sau Iehova în Biblia Cornilescu: Geneza 22:14 n.s.; Exod 17:15 n.s. sau în Sfânta Scriptură de la 1874). Acest lucru reiese din zeci de
pasaje biblice, de pildă: ca să cunoști că DOMNUL(Iehova SS 1874)El este Dumnezeu și nu este alt Dumnezeu afară de El(Deuteronomul 4:35; vezi și Isaia 45:21), iar Iehova nu este altcineva decât Tatăl după cum reiese din Isaia 63:16: dar Tu, DOAMNE (Iehova SS 1874), ești Tatăl nostru numele tău este din veșnicie, deci acest nume se aplică la Ființa supremă după cum reiese din Psalmul 83:18.Revenind din nou la problema: Cine este Adevăratul Dumnezeu? Avem în acest domeniu învățătura clară chiar a Domnului Isus care confirmă clar că Dumnezeul evreilor, nu este o trinitate, ci doar Tatăl, după cum reiese în mod elocvent din Ioan 8:54 unde se precizează: Tatăl meu mă slăvește, El, despre care voi ziceți: El este Dumnezeul nostru Deci Dumnezeul Vechiului Legământ este o singură persoană, doar Tatăl. Dar oare Noul Legământ prezintă o învățătură diferită? Nu, căci Dumnezeu nu se schimbă, în plus Fiul lui Dumnezeu Isus Cristos declară în Ioan 17:3 o învățătură simplă dar care contrazice flagrant trinitatea prin cuvintele: Isus și-a ridicat ochii spre cer și a zis: Tată, a sosit ceasul! Și viața veșnică este aceasta: să te cunoască pe tine SINGURUL DUMNEZEU ADEVĂRAT, și pe Isus Hristos, pe care L-ai trimis Tu(Ioan 17:1,3). Deci Singurul Dumnezeu Adevărat este Tatăl la care se ruga Isus. De fapt poate Dumnezeu să se roage la Dumnezeu sau să aibă un Dumnezeu ? Deci dacă Isus este Dumnezeu adevărat în sens absolut cum poate să se roage la Dumnezeu, căci El a făcut lucrul acesta când a fost pe pământ (Matei 27:46), cât și după plecarea la cer și turnarea Duhului Sfânt (Ioan 14:16; 16:26). De asemenea Biblia descrie că El are un Dumnezeu și după înviere (Ioan 20:17) și înălțarea la cer (Efeseni 1:17; Apocalipsa 1:6; 3:12).
Pe lângă toate aceste argumente și apostoli au înțeles tot așa după cum reiese din învățătura lor despre faptul că Dumnezeu este Unul singur, nu trei în unul (Galateni 3:20; Iacov 2:19) și acesta este Tatăl (1Corinteni 8:5,6; Efeseni 4:4-6; 1Timotei 6:15,16). În continuare să vedem dacă Isus are început.
Dumnezeu nu are început, fiind din veșnicie (Psalmii 90:2; 93:2; 106: 48) pe când Isus are început, tocmai arătând că nu este Dumnezeu, căci Dumnezeu este din veșnicie în veșnicie. Faptul că Isus are început reiese din Coloseni 1:15 unde se spune despre El că este: Cel întâi-născut peste toată creația astfel El este primul creat, acest lucru reiese și din Apocalipsa 1:5; 3:14 unde se spune despre Isus Martorul Credincios și Adevărat că este: începutul creației lui Dumnezeu
. Iar în Proverbe 30:4 este descris Isus ca fiind Fiu al Creatorului, dar de ce este numit Isus, Fiu, înainte de nașterea sa din Maria dacă nu are început, poate cineva să fie Fiu dar să nu fie creat? (vezi și Proverbe 8:22). Dacă Isus era co-etern ar fi fost numit frate cu Dumnezeu nu fiul lui Dumnezeu (Psalmul 2:7,12).Un alt argument că doar Tatăl este Dumnezeu este că acesta este întotdeauna superior fiului, după cum reiese din următoarele pasaje pe care le vom prezenta în ordine cronologică.
Înainte de a veni ca om pe pământ, Isus a fost subordonat Tatălui (Filipeni 2:6,7; Ioan 12:49,50). Când a fost pe pământ, Isus a fost un om perfect echivalentul lui Adam (Romani 5:12-19; 1Corinteni 15:45). Dacă Isus era Dumnezeu, atunci prin moartea sa trebuia să răscumpere păcatele unui Dumnezeu, dar Adam a fost om nu Dumnezeu, tot așa Isus sa făcut om, dar un om perfect fără de păcat, (Evrei 2:6-9; 4:15) pentru a aduce o răscumpărare corespunzătoare (1Corinteni 15:21).
O altă întrebare care se ridică este cum poate Isus, dacă este o parte a divinității Atotputernice să fie mai prejos ca îngerii? (Evrei 2:9) Dar dacă era om echivalentul lui Adam, putea, nu-i așa? Pe lângă toate acestea Domnul Isus declară clar: Tatăl este mai mare decât mine(Ioan 10:29; 14:28) și El este numit: Robul lui Dumnezeu atât cât a fost om cât și după înviere (Fapte 4:27,30). Cum poate robul lui Dumnezeu să fie egal cu Dumnezeu? Sau când Isus a fost numit: Bunule Învățător, de ce El nu a acceptat acest titlu ca apelativ, spunând că unul singur este Bun, Dumnezeu, cu referire la Tatăl (Luca 18:19). Și după înălțare Tatăl este superior Fiului, căci autoritatea sa și toate titlurile sale de Judecător, Domn, Salvator, Mare Preot, etc., nu le are de la El ci le-a primit de la Tatăl (Matei 28:18; Ioan 5:21,22; 17:2; Fapte 5:31). Are nevoie Dumnezeul Atotputernic să primească de la cineva ceva? Sau are nevoie ca altul să-I supună toate lucrurile (1Corinteni 15:27)? De asemenea Tatăl trăiește prin sine pe când Fiul prin Tatăl, dacă Isus este Dumnezeu, de ce este El dependent de altcineva ca să trăiască (Ioan 6:57)? Atunci înțelegem că Isus la care se aplică aceste descrieri, nu poate fi Dumnezeul Absolut. Ba mai mult, Isus nu cunoaște ceea ce cunoaște Tatăl (Marcu 13:32), nici chiar după înviere, căci timpurile și perioadele sunt sub stăpânirea Tatălui (Fapte 1:7). Și apostolul Pavel subliniază diferența în cunoștință prin cuvintele: Fiindcă cine a ajuns să cunoască mintea lui Iehova, ca să-l instruiască? Noi însă avem mintea lui Cristos(1Corinteni 2:16 NW).
Chiar la revenirea sa în viitor, Isus este subordonat, căci nu El va stabili cine să stea la dreapta și la stânga sa (Matei 20:23). De fapt la sfârșitul domniei sale de o mie de ani, El va preda domnia în mâna Tatălui (1Corinteni 15:24-28). Deci în concluzie în toate timpurile se aplică principiul autorității din 1Corinteni 11:3 care este descris prin cuvintele: Dar vreau să știți că Hristos este Capul oricărui bărbat, că bărbatul este capul femeii și că Dumnezeu este capul lui Hristo
s, faptul că acest principiu se aplică în toate timpurile reiese din context, deoarece bărbatul este capul femeii încă de la facere căci femeia este făcută din esența (coasta) bărbatului tot așa Isus este făcut din esența Tatălui (1Corinteni 11:3-9), de aceea Dumnezeu este capul lui Cristos, adică conducătorul suprem în toate timpurile. Dar este într-adevăr Isus (Iosua), Mesia cel promis? Vom răspunde la această întrebare în continuare.IV. A venit Mesia sau va veni, și cine este acesta?
Înainte de a dezbate mai pe larg răspunsul la această întrebare, voi prezenta în continuare crezul sau mărturia de credință a evreilor, care sa stabilit pe baza Talmudului, care coincide în unele puncte cu Biblia, dar în altele nu, pentru a înțelege mai bine acest lucru voi prezenta în continuare un tabel prin care vreau să arat punctele comune cu învățătura creștină și punctele divergente, la acestea voi argumenta și cu Vechiul Testament (Scripturile ebraice), că acel crez nu coincide cu cărțile profeților, cu legea și cu Psalmii în unele aspecte.
Crezul oficial al iudaismului [Maimonide a definit aceste articole de credință în lucrarea sa: Comentarii la Mișna (Sanhedrin 10:1), Iudaismul le-a adoptat ulterior ca crez oficial, le prezentăm în continuare sub formă condensată.] |
Învățătura prezentată în Scripturile ebraice |
Crezul creștin desprins din Scripturile creștine
|
1. Dumnezeu este Creatorul și Domnitorul tuturor lucrurilor. El singur a făcut, face și va face toate lucrurile. |
1. Așa vorbește Domnul (IHWH) Eu am făcut pământul, și am făcut pe om pe el; Eu cu mâinile Mele am întins cerurile, și am așezat toată oștirea lor. (Isaia 45:11,12 BC). |
1. Vrednic ești Doamne (Iehova NW) și Dumnezeul nostru, să primești slava, cinstea și puterea, căci Tu ai făcut toate lucrurile, și prin voia Ta stau în ființă și au fost făcute! (Apocalipsa 4:11). |
2. Dumnezeu este unul. Nu există nici o unitate asemănătoare în vreun fel cu a Lui. |
2. Ascultă, Israele! Domnul (IHWH), Dumnezeul nostru, este singurul Domn (IHWH). (Deuteronomul 6:4 BC) |
2. Tu crezi că Dumnezeu este unul, și bine faci (Iacov 2:19). |
3. Dumnezeu nu are corp. Conceptele fizice nu i se aplică. |
3. Căci Egipteanul este om nu Dumnezeu, și caii lui Sunt carne nu duh. (Isaia 31:3 BC). |
3. Dumnezeu este Duh; și cine se închină Lui, trebuie să I se închine în duh și în adevăr. (Ioan 4:24 BC) |
4. Dumnezeu este primul și ultimul. |
4. Așa vorbește Domnul (IHWH), Împăratul lui Israel și Răscumpărătorul lui, Domnul (IHWH) oștirilor: Eu Sunt Cel dintâi și Cel de pe urmă, și în afară de Mine, nu este alt Dumnezeu. (Isaia 44:6 BC). |
4. Eu Sunt Alfa și Omega, Începutul și Sfârșitul zice Domnul (Iehova NW) Dumnezeu, Cel ce este, Cel ce era și Cel ce vine, Cel Atotputernic. (Apocalipsa 1:8 BC). |
5. Este potrivit să ne rugăm numai lui Dumnezeu. O persoană nu se poate ruga la altcineva sau altceva. |
5. Cu încredere, Dumnezeule, vei fi lăudat în Sion Tu asculți rugăciunea, de aceea toți oamenii vor veni la Tine. (Psalmul 65:1,2 BC). |
5. Pleacă, Satano i-a răspuns Isus. Căci este scris: Domnului (IHWH), Dumnezeului tău să te închini și numai Lui să-i slujești. (Matei 4:10 BC) |
6. Toate cuvintele profeților sunt adevărate. |
6. Întreg Cuvântul Tău este adevărul (Psalmul 119:160 BCR). |
6. Cuvântul tău este adevărul. (Ioan 17:17 BC). |
7. Profeția lui Moise este absolut adevărată. El a fost căpetenia tuturor profețiilor, atât a celor ce l-au precedat, cât și a celor ce l-au succedat. |
7. Învățătura lui Moise și a profeților prezintă venirea unui profet ca și Moise (Deuteronom 18:15,18), ba chiar mai mare, căci El va pecetlui profeția și viziunea deci va fi fost căpetenia tuturor profețiilor (Daniel 9:24), și va umbla în plinătatea Duhului Sfânt mai mult ca ceilalți profeți (Isaia 11.1,2; 42:1,6). |
7. Scripturile creștine arată că Isus (Iosua) este Cristosul (Mesia), și el este cel mai mare dintre profeți (Ioan 1:17; 3:31-34; 20:30,31). |
8. Întreaga Tora de care dispunem în prezent este cea care a fost dată lui Moise. |
8. Moise a venit și a spus poporului toate cuvintele Domnului și toate legile Moise a scris toate cuvintele Domnului (Exod 24:3,4 BC). |
8. căci Legea a fost dată prin Moise (Ioan 1:17). |
9. Tora nu va fi schimbată și Dumnezeu nu va da niciodată alta. |
9. Profetul Isaia vorbește de o nouă lege ce va ieși de la Dumnezeu, ce va fi o lumină și pentru națiuni (Isaia 51:4,5), iar Ieremia vorbește de un Nou Legământ, ceea ce implică o Nouă orânduire (Ieremia 31:31-34; vezi și Ezechiel 20:25). |
9. Noul Legământ, are o Nouă lege, care se bazează pe principiile legii lui Moise, dar pe care le adâncește și spiritualizează, iar unele legi sunt reiterate în sens literal (Romani 7:4-7; 8:2,3: 10:4; Galateni 3:18-25). |
10. Dumnezeu cunoaște toate faptele și gândurile omului. |
10. Poate cineva să stea într-un loc ascuns fără să-l văd Eu? zice Domnul (Ieremia 23:24 BC). Așa vorbește Domnul Și ce vă vine în gând, știu foarte bine! (Ezechiel 11:5 BC). |
10. Nici o făptură nu este ascunsă de El, ci totul este gol și descoperit înaintea ochilor Aceluia, cu care avem a face. (Evrei 4:13 BC). |
11. Dumnezeu îi răsplătește pe cei ce respectă poruncile sale și îi pedepsește pe cei ce păcătuiesc împotriva lui. |
11. Eu, Domnul (IHWH), cercetez inima, și cerc rinichii, ca să răsplătesc fiecăruia după purtare lui, după rodul faptelor lui. (Ieremia 17:10 BC). |
11. ziua mâniei și a arătării dreptei judecăți a lui Dumnezeu, care va răsplăti fiecăruia după faptele lui. (Romani 2:5,6 BC). |
12. Mesia va veni. |
12. Profețiile, vorbesc de două veniri ale lui Mesia, prima când are loc ungerea Fiului lui Dumnezeu ca Mesia, după care va pătimi și va muri (Daniel 9:24-26; Isaia 53), și o venire în glorie pentru a stabili împărăția lui Dumnezeu pe pământ, cu capitala la Ierusalim (Daniel 7:13,14; Zaharia 12:10; cap.14). |
12. Mesia a venit înainte de distrugerea templului din Ierusalim, când poporul Israel era în așteptare (Luca 3:15,21-38), din linia genealogică a lui David. Dar va veni cu glorie pentru a judeca națiunile și pentru a stabili, împărăția lui Dumnezeu (Ioan 14:2,3; Matei 24:29,30; 25:14-46). |
13. Morții vor fi readuși la viață. |
13. Să învie, deci, morții Tăi! Să se scoale trupurile mele moarte! și pământul va scoate iarăși afară pe cei morți. (Isaia 26:19 BC). |
13. și am în Dumnezeu nădejdea aceasta pe care o au și ei înșiși, că va fi o înviere a celor drepți și a celor nedrepți. (Fapte 24:15 BC). |
Acum după ce ne-am conturat în minte asemănările și diferențele, să analizăm mai adânc textul Scripturilor ebraice, care este baza de credință comună atât pentru evrei cât și pentru creștini, și să vedem, Mesia va veni, sau a venit?
Pentru a răspunde la aceste întrebări vom apela la argumentele cele mai clare, fără însă a avea pretenția de a epuiza toate argumentele pro sau contra.
În primul rând trebuie să recunoaștem că nu toate profețiile Bibliei despre unele evenimente, sunt prezentate în mod cronologic, astfel se vorbește despre deportarea în Babilon, ca apoi să se vorbească despre întoarcerea în Palestina și binecuvântarea lui Dumnezeu peste ei (Ieremia 3:17), ca
apoi profeția din nou să revină la păcatul poporului și la pedeapsa exilării în Babilon (Ieremia 3:20-cap.4).(vezi de exemplu și Isaia 9:1-7 care vorbește de domnia viitoare a lui Mesia, și apoi continuă cu pedepsele pentru Israelul neascultător). Deci în concluzie nu desfășurarea pe capitole a profețiilor poate fi socotit ca argument, ci precizările, descrierile și detaliile pe care acestea le fac.Astfel profetul Daniel spune în mod clar despre timpul când va veni Mesia (Unsul) în Daniel 9:24-26 unde se precizează următoarele: Șaptezeci de săptămâni au fost Hotărâte asupra poporului tău și asupra cetății tale celei sfinte, până la încetarea fărădelegilor, până la ispășirea păcatelor, până la ispășirea nelegiuirii, până la aducerea neprihănirii veșnice, până la pecetluirea vedeniei și prorociei, și până la ungerea Sfântului sfinților. Să știi, deci, și să înțelegi, că de la darea poruncii pentru zidirea din nou a Ierusalimului, până la Unsul (Mesia), la Cârmuitorul, vor trece șapte săptămâni; apoi timp de șaizeci și două de săptămâni, piețele și gropile vor fi zidite din nou, și anume în vremuri de strâmtorare. După aceste șaizeci și două de săptămâni, unsul va fi stârpit, și nu va avea nimic. Poporul unui domn care va veni, va nimici cetatea și Sfântul Locaș, și sfârșitul lui va fi ca printr-un potop; este Hotărât că războiul va ține până la sfârșit și împreună cu el și pustiirile. Deci observăm câteva informații precise despre venirea lui Mesia, și anume că acesta va veni, după ce se va împlini perioada de șapte săptămâni și șaizeci și două de săptămâni, de la darea poruncii pentru zidirea din nou a Ierusalimului, care a avut loc după majoritatea istoricilor în 445 î.e.n., în al douăzecilea an al lui Artaxerxes (Neemia 2:1-8). Astfel 7 săptămâni + 62 de săptămâni, fac în total 69 de săptămâni, care nu se referă la săptămâni de zile, ci de ani, după regula legii, un an pentru o zi (Numeri 14:34). Astfel de la jumătatea secolului V Î.e.n. trebuia să treacă 483 de ani, până la Unsul (Mesia), la Cârmuitorul, deci prima venire a lui Mesia a avut loc în primul secol e.n., atunci când poporul era în așteptare (Luca 3:15), în al 15 an al domniei lui Tiberiu Cezar (Luca cap.3). După unii aceasta ar fi în anul 27 e.n., după alții în 29 e.n. însă este clar că Mesia a avenit, a spune că nu-I așa înseamnă a nega profeția lui Daniel, care precizează chiar că Mesia va fi stârpit înainte de distrugerea templului, prin cuvintele: unsul va fi stârpit, și nu va avea nimic. Poporul unui domn care va veni, va nimici cetatea și Sfântul Locaș . Însă Daniel vorbește de o venire viitoare a lui Mesia care nu va mai muri domnind veșnic (Daniel 7:13,14; Isaia 9:6,7).Tot la fel și profetul Zaharia vorbește de străpungerea sa (Zaharia 12:10), și doar la a doua venire îl vor recunoaște poporul Israel ca întreg și-l vor accepta. Da profețiile vorbesc de o venire a lui umilă pe un măgăruș (Zaharia 9:9), urmată de patimi, și suferințe (Zaharia 13:7), dar și de o venire viitoare în glorie, ca manifestare a lui Iahveh (Zaharia 14:1-9). Și Isaia descrie suferințele acestuia în Isaia 52:13-cap.53, și acest fragment profetic nu se referă la națiunea lui Israel per ansamblu, sau la vreun rabin, ci la Mesia, singurul capabil să i-a toate fărădelegile noastre asupra lui, și să îndreptățească pe cei mulți, dar vorbește și de o venire a sa cu putere ca rege care va face dreptate pe tot pământul (Isaia 11).
Dar poate se ridică întrebarea: A fost Isus (Iosua) din Nazaret, Mesia (Cristosul) cel așteptat?
Există argumente suficiente în această privință, și în continuare voi prezenta, 4 categorii de dovezi:
De aceea, mi se bucură inima, și mi se veselește limba; chiar și trupul mi se va odihni în nădejde: căci nu- mi vei lăsa sufletul în Locuința morților, și nu vei îngădui ca Sfântul Tău să vadă putrezirea. Mi-ai făcut cunoscut căile vieții, și Mă vei umple de bucurie cu starea Ta de față. cât despre patriarhul David, să-mi fie îngăduit, fraților, să vă spun fără sfială că a murit și a fost îngropat; și mormântul lui este în mijlocul nostru până în ziua de azi. Fiindcă David era prooroc, și știa că Dumnez
eu îi făgăduise cu jurământ că va ridica pe unul din urmașii săi pe scaunul lui de domnie, despre învierea lui Hristos a proorocit și a vorbit el, când a zis că sufletul lui nu va fi lăsat în Locuința morților, și trupul lui nu va vedea putrezirea. Dumnezeu a înviat pe acest Isus, și noi toți Suntem martori ai lui. Și acum, odată ce S-a înălțat prin dreapta lui Dumnezeu, și a primit de la Tatăl făgăduința Duhului Sfânt, a turnat ce vedeți și auziți. Căci David nu s-a suit în ceruri, ci el singur zice: Domnul a zis Domnului meu: Șezi la dreapta Mea, până ce voi pune pe vrăjmașii Tăi sub picioarele Tale. Să știe bine, deci, toată casa lui Israel, că Dumnezeu a făcut Domn și Hristos pe acest Isus pe care L-ați răstignit voi. (Fapte 2:22-36 BC). Tot la fel și un alt evreu din seminția lui Beniamin, care a fost plin de râvnă pentru lege, dar observați mărturia lui: Din sămânța lui David, Dumnezeu, după făgăduința Sa, a ridicat lui Israel un mântuitor, care este Isus. Înainte de venirea Lui, Ioan propovăduise botezul pocăinței la tot norodul lui Israel. Și Ioan, când era la sfârșitul însărcinării lui, zicea: Cine credeți că Sunt eu? Nu Sunt Acela; ci iată că după mine vine Unul, căruia eu nu Sunt vrednic să-i desleg încălțămintea picioarelor. Fraților, fii ai neamului lui Avraam, și cei ce vă temeți de Dumnezeu, vouă v-a fost trimis Cuvântul acestei mântuiri. Căci locuitorii din Ierusalim și mai marii lor n-au cunoscut pe Isus; și prin faptul că L-au osândit, au împlinit cuvintele proorocilor, care se citesc în fiecare Sabat. Măcar că n-au găsit în El nici o vină de moarte, totuși ei au cerut lui Pilat să-L omoare. Și, după ce au împlinit tot ce este scris despre El, L-au dat jos de pe lemn, și L-au pus într-un mormânt. Dar Dumnezeu L-a înviat din morți. El S-a arătat, timp de mai multe zile celor ce se suiseră cu El din Galilea la Ierusalim, și care acum Sunt martorii Lui înaintea norodului. Și noi vă aducem vestea aceasta bună că făgăduința făcută părinților noștri, Dumnezeu a împlinit-o pentru noi, copiii lor, înviind pe Isus; după cum este scris în psalmul al doilea: Tu ești Fiul Meu, astăzi Te-am născut. Că L-a înviat din morți, așa că nu Se va mai întoarce în putrezire, a spus-o când a zis: Vă voi împlini cu toată credincioșia făgăduințele sfinte pe care le-am făcut lui David. De aceea mai zice și în alt psalm: Nu vei îngădui ca Sfântul Tău să vadă putrezirea. Și David, după ce a slujit celor din vremea lui, după planul lui Dumnezeu, a murit, a fost îngropat lângă părinții săi, și a văzut putrezirea. Dar Acela pe care L-a înviat Dumnezeu, n-a văzut putrezirea. Să știți, deci, fraților, că în El vi se vestește iertarea păcatelor; și oricine crede, este iertat prin El de toate lucrurile de care n-ați putut fi iertați prin Legea lui Moise. Astfel, luați seama să nu vi se întâmple ce se spune în prooroci: Uitați-vă, disprețuitorilor, mirați-vă și pieriți; căci în zilele voastre, am să fac o lucrare pe care n-o veți crede nicidecum, dacă v-ar istorisi-o cineva. (Fapte 13:23-41 BC).
DESCRIEREA MĂRTURIEI |
PROFEȚIA DIN SCRIPTURILE EBRAICE |
ÎMPLINIREA Arătată în Scripturile creștine. |
Sămânța femeii care va zdrobi capul șarpelui |
Geneza 3:15 |
Gal.4:4; Evrei 2:14-15; Col.1:13; Apoc.20:10 |
Urmașul lui Avraam: sămânța în care toate neamurile vor fi binecuvântate |
Geneza 12:3; 22:18; 26:4 |
Matei 1:1 |
Urmașul lui Isac |
Geneza 17:19 |
Luca 3:34 |
Urmașul lui Iacov |
Numeri 24:17 |
Matei 1:2 |
Vine din tribul lui Iuda |
Geneza 49:10 |
Luca 3:33 |
Urmașul pe tronul lui David |
Isaia 9:7 |
Luca 1:32, 33 |
Uns ca Rege |
Psalm 45:6,7; 102:25-27 |
Evrei 1:8-12 |
Născut în Betleem |
Mica 5:2 |
Luca 2:4,5,7 |
Vremea nașterii Lui |
Daniel 9:25 |
Luca 2:1,2 |
Născut din fecioară |
Isaia 7:14 |
Luca 1:26,27,30,31 |
Uciderea copiilor |
Ieremia 31:15 |
Matei 2:16-18 |
Fuga în Egipt |
Osea 11:1 |
Matei 2:14,15 |
I s-a pregătit calea |
Isaia 40:3-5 |
Luca 3:3-6 |
Precedat de un Înaintaș |
Maleahi 3:1 |
Luca 7:24,27 |
Precedat de Ilie |
Maleahi 4:5,6 |
Matei 11:13,14 |
Numit Fiul lui Dumnezeu |
Psalm 2:7 |
Matei 3:17 |
Slujește în Galilea |
Isaia 9:1,2 |
Matei 4:13-16 |
Zel pentru casa lui Dumnezeu |
Psalm 69:9 |
Ioan 2:17 |
Vorbește în pilde |
Psalm 78:2-4 |
Matei 13:34,35 |
Va tămădui inimile zdrobite |
Isaia 61:1,2 |
Luca 4:18,19 |
Respins de ai Săi, de evrei |
Isaia 53:3 |
Ioan 1:11; Luca 23:18 |
Va fi Profetul |
Deut.18:15 |
Ioan 6:14;7:40; Luca 24:19; Fapte 3:20,22 |
Preot după rânduiala lui Melhisedec |
Psalm 110:4 |
Evrei 5:5,6 |
Intrarea triumfala in Ierusalim |
Zaharia 9:9 |
Marcu 11:7,9,11 |
Lăudat de copii |
Psalm 8:2 |
Matei 21:15,16 |
Nu este crezut |
Isaia 53:1 |
Ioan 12:37,38 |
Trădat de un prieten |
Psalm 41:9 |
Luca 22:47,48 |
Vândut pe treizeci de arginți |
Zaharia 11:12 |
Matei 26:14,15 |
Acuzat de martori mincinoși |
Psalm 35:11 |
Marcu 14:57,58 |
Tăcut în fața acuzațiilor |
Isaia 53:7 |
Marcu 15:4,5 |
Scuipat și bătut |
Isaia 50:6 |
Matei 26:67 |
Urât fară temei |
Psalm 35:19 |
Ioan 15:24,25 |
Moare în locul...pedepsit în locul nostru... |
Isaia 53:5 |
Rom.5:6,8 |
Răstignit împreuna cu răufăcători |
Isaia 53:12 |
Marcu 15:27,28 |
Străpunse mâinile și picioarele |
Zaharia 12:10; Psalm 22:1,7,8,16,18 |
Ioan 20:27 |
Disprețuit / hulit și batjocorit |
Psalm 22:7,8 |
Luca 23:35 |
Este chinuit de sete |
Psalm 22:15 |
Ioan 19:28 |
Îi este dat vin / oțet să bea |
Psalm 69:21 |
Matei 27:34,48 |
Ocărât |
Psalm 69:9 |
Rom.15:3 |
Se roagă pentru dușmani |
Psalm 109:4 |
Luca 23:34 |
Soldații au tras la sorti pentru cămașa Lui |
Psalm 22:17,18 |
Matei 27:35,36 |
Părăsit de Dumnezeu |
Psalm 22:1 |
Matei 27:46 |
Nu va avea nici un os sfărâ mat / zdrobit |
Psalm 34:20 |
Ioan 19:32,33,36 |
Străpuns în coasta |
Zaharia 12:10 |
Ioan 19:34 |
Înmormântat laolaltă cu cei bogați |
Isaia 53:9 |
Matei 27:57-60 |
Învie din morți |
Psalm 16:10; 49:15 |
Marcu 16:6,7; Fapte 2:27,31 |
Se va înălța la dreapta lui Dumnezeu |
Psalm 68:18 |
Marcu 16:19; 1Cor.15:4; Efes.4:8 |
Deci văzând atâtea dovezi să nu fim nepricepuți cum îi mustră Isus chiar pe ucenicii săi când le spune: O, nepricepuților și zăbavnici cu inima când este vorba sa credeți tot ce au spus proorocii! Nu trebuia sa sufere Hristosul aceste lucruri și să intre în slava Sa? Și a început de la Moise și de la toți proorocii și le-a tâlcuit, în toate Scripturile, ce era cu privire la El.
(Luca 24:25-27 BC).Mesia a existat înainte de a veni pe pământ, căci David vorbește prin Duhul Sfânt de El spunând următoarele în Psalmul 110:1,2 Sfânta Scriptura de la 1874: Zis-a Iehova Domnului meu , deci David îl numește Domn, pe acesta care stă la dreapta Lui Iehova, iar în Proverbe 30:4 BC, se întreabă: Cine s-a suit la ceruri, și cine s-a pogorât din ele? Cine a adunat vântul în pumnii lui? Cine a strâns apele în haina lui? Cine a Hotărât toate marginile pământului? Cum se numește el, și cum cheamă pe fiul său? Știi tu lucrul acesta? Deci Creatorul are un fiu, acesta a existat pe parcursul istoriei poporului Israel, fiind manifestarea lui Iahveh, arătându-se sub forma de înger al lui Iehova. El a venit la Avraam împreună cu doi îngeri pregătind calea pentru sămânța promisă, în Geneza 18, Iehova (Dumnezeu Tatăl, Cel nevăzut) îl trimite pe Domnul Isus împreună cu doi îngeri, acesta se manifestă în chipul lui Iehova astfel în Geneza 19:24 se relatează: Atunci DOMNUL (IHWH)a făcut să plouă peste Sodoma și peste Gomora pucioasă și foc de la DOMNUL (IHWH) din cer. Deci din acest text apar doi Iehova dacă suntem sinceri, unul care face să cadă foc din cer de la celălalt Iehova, deci Isus (Iehova Cel manifestat), face să cadă foc de la Iehova (Dumnezeu Tatăl Cel nevăzut).
El a fost de asemenea îngerul care a scos poporul Israel din Egipt prin semne și minuni și care le-a dat legea în numele lui Iahveh (Iehova) pe muntele Sinai, pe care dacă cineva o păzea trăia prin ea (Fapte 7:35-38; Evrei 2:2; 13:2; 1Corinteni 10:4; Exod 14:19; 23:20,21). El este căpetenia oștirii lui Iehova care a acționat în Canaan și chiar și după ce poporul s-a stabilit în țară (Iosua 5:13-15; Iuda 9; Ioan 1:1-5; Isaia 63:9; Daniel 10:13,21). Alte texte în care apar doi Iehova, adică IHWH Cel nevăzut, și IHWH Cel manifestat, sunt: Exod 19:24: Și DOMNUL (IHWH) I-a zis: să nu rupă barierele ca să se suie la (celălalt) DOMNUL (IHWH), ca nu cumva să fie nimiciți.; sau Numeri 25:4: DOMNUL (IHWH) I-a zis lui Moise: spânzură-i înaintea (celuilalt) DOMNULUI (IHWH) pentru ca mânia aprinsă a DOMNULUI (a lui IHWH) să se întoarcă de la Israel.; sau Ieremia 23:5,6 unde Isus, sămânța lui David este numit: Domnul (IHWH) dreptatea noastră; sau Osea 1:1,7: Cuvântul Domnului (lui IHWH), care a venit la Osea îi voi mântui prin DOMNUL (IHWH) Dumnezeul lor (Iehova îi mântuie prin Iehova), sau Zaharia 3:1,2: Iosua stând în picioare înaintea îngerului DOMNULUI (lui IHWH), și pe Satan stând la dreapta lui, ca să i se împotrivească. DOMNUL (IHWH) a zis Satanei: DOMNUL (IHWH) să te mustre, Satan!(Deci îngerul lui Iehova prezentat drept Iehova îi spune lui Satan, ca celălalt Iehova să-l mustre). În concluzie, Dumnezeu descoperă că are un înger special care în multe ocazii se manifestă ca Iahveh, acesta este Mesia, sau Arhanghelul Mihail, care a avut grijă de poporul evreu în multe situații (Daniel 10:13,21; 12:1).
V. Ce promisiuni și profeții trebuie să se împlinească cu privire la națiunea Israel?
Situația poporului lui Israel de la ora actuală este bine descrisă în Mica 5:3 unde se spune: De aceea îi va părăsi, până la timpul când va fi în dureri cea care are să nască, și rămășița fraților Săi se va întoarce la fiii lui Israel. Da, Dumnezeu a părăsit Israelul, căci de la Maleahi, Duhul Sfânt s-a depărtat de Israel, ne mai inspirând pe nimeni, până când Mesia a venit pe pământ în primul secol e.n., El care s-a născut în Betleem (Mica 5:2), dar a fost botezat la 30 de ani de Ioan Botezătorul, adică de Ilie (Luca 3:21,22; Matei 17:10-13), de atunci, evreii au mai avut 7 ani de favoare divină, căci Daniel profețise: Șaptezeci de săptămâni au fost Hotărâte asupra poporului tău (Daniel 9:24 BC), deci după cele 69 de săptămâni, Mesia s-a arătat în Israel ca învățător și Salvator în persoana lui Isus care a vindecat pe mulți, însă mai erau doar 7 ani până la 70 de săptămâni, dar din cauza respingerii lui Mesia ei au fost din nou părăsiți după cei 7 ani, adică cele 70 de săptămâni, dar doar până la un timp, după cum este profețit în Osea 3:4,5 BC: Căci copiii lui Israel vor rămâne multă vreme fără împărat, fără căpetenie, fără jertfă, fără chip de idol, fără efod, și fără terafimi. După aceea copiii lui Israel se vor întoarce, și vor căuta pe Domnul, Dumnezeul lor, și pe împăratul lor David; și vor tresări la vederea Domnului și a bunătății Lui, în vremurile de pe urmă. Dar cât durează acest timp de părăsire, acest timp cât poporul Israel rămâne fără împărat, fără căpetenie, fără jertfă, fără chip de idol, fără efod, și fără terafimi. ? În Osea 6:1-3 se precizează în mod profetic: Veniți, să ne întoarcem la Domnul! Căci El ne-a sfâșiat, dar tot El ne va vindeca; El ne-a lovit, dar tot El ne va lega rănile. El ne va da iarăși viața în două zile; a treia zi ne va scula, și vom trăi înaintea Lui. Să cunoaștem, să căutăm să cunoaștem pe Domnul! Căci El se ivește ca zorile dimineți, și va veni la noi ca o ploaie, ca ploaia de primăvară, care udă pământul! Da, această perioadă de două zile profetice care durează 2000 de ani conform cu Psalmul 90:4, se va încheia când cu poporul Israel se va împlini cuvintele: a treia zi ne va scula, astfel în zilele din urmă poporul Israel se va întoarce la Dumnezeu și la David (Mesia), dar înainte ca Poporul Israel ca întreg să se întoarcă și să caute pe Domnul (IHWH), Dumnezeul lor, și pe împăratul lor David (Mesia), trebuie să se mai împlinească din nou cuvintele: De aceea îi va părăsi, până la timpul când va fi în dureri cea care are să nască Da, un copil de parte bărbătească trebuie să se nască (Apocalipsa 12:1-6), și El va fi Ilie modern care precede venirea a doua a lui Mesia, cine este acesta? Profețiile Biblice indică despre o clasă specială de iudei ce vor merge în cer, în număr de 144.000. Descrierea din Scripturile creștine care apare în Apocalipsa 7.1-8; 14:1-5, despre aceștia o împărțim în trei părți după cum urmează: 1. Ei sunt identificați ca fiind din semințiile fiilor lui Israel (Ap.7:4 NW), semințiile cele 12 din această descriere sunt complete cu excepția că triburile lui Dan și Efraim au fost înlocuite cu Iosif și Levi - compară cu Numeri 1:5-16, nu este prima dată când Dumnezeu în suveranitatea sa a înlocuit două seminții, vezi Deuteronomul 27:12,13, unde cu ocazia rostirii binecuvântărilor și a blestemelor, două triburi au fost înlocuite, astfel apare triburile Iosif și Levi în locul lui Efraim și Manase. Un alt exemplu este cel al primului rege din Israel, Saul care nu a fost ales din Iuda, seminția pentru regi, ci din seminția lui Beniamin, arătând astfel libertatea de a alege a lui Iehova (1Samuel 9:1,2). Este potrivit ca primii ce vor merge la cer să fie din Israel, deoarece în Romani 2:10 BCR găsim următorul principiu: Dar slavă, cinste și pace va veni peste oricine face binele: întâi peste iudeu, apoi peste grec. Deci primii ce vor primi gloria sunt iudei, în număr de 144.000. În plus, după cum cei 144.000 sunt o cifră fixă literală, și sunt prezentați în contrast cu Marea mulțime care nu este compusă dintr-o cifră fixă, tot așa capitolul 7 din Apocalipsa mai prezintă un contrast, și anume 144.000 de evrei naturali în contrast cu o mare mulțime de oameni din toate națiunile. 2. Ei sunt aceia care nu s-au întinat cu femei, căci sunt virgini (Ap.14:4), când Biblia folosește expresia: Ei sunt aceia, ceea ce urmează nu este ceva simbolic ci literal, astfel este potrivit ca însoțitorii mirelui să fie virgini ca mirele, iar dacă acceptăm expresia Ei sunt aceia care urmează pe Miel ca fiind literală, atunci trebuie să interpretăm tot literal și Ei sunt aceia care nu s-au întinat cu femei, căci sunt virgini, ca să fim consecvenți. 3. ei sunt aceia care urmează pe Miel oriunde merge El. Au fost răscumpărați dintre oameni ca cel dintâi rod (Ap.14: 4), astfel aceștia sunt însoțitorii mirelui, ei sunt primul rod pentru Miel care ajunge în cer cu trei ani și jumătate înainte de venirea a doua a lui Mesia (Apocalipsa cap.12) și de trezirea națiunii lui Israel, dar nu întregul rod, ci cel dintâi rod, ei fiind de fapt clasa însoțitorii mirelui. Cei 144.000 sunt o categorie specială în cer, dar nu sunt singuri răscumpărați pentru cer, căci Biblia vorbește de mai multe poziții și categorii de răscumpărați în cer (Ioan 14:2,3; Matei 11:11 compară cu 18:4; Luca 19:17-19). Chiar și Scripturile ebraice vorbesc în ilustrări profetice despre această clasă specială a celor 144.000 pentru Împărăția cerurilor, de pildă Mica îi descrie prin cuvintele: Iar la tine, turn al turmei, deal al fiicei Sionului, la tine va veni, și la tine va ajunge vechea stăpânire, împărăția fiicei Ierusalimului! (Mica 4:8 BC), iar profetul Maleahi vorbește despre ei care îl reprezintă pe Ilie, prin cuvintele: Iată, vă voi trimite pe proorocul Ilie, înainte de a veni ziua Domnului, ziua aceea mare și înfricoșată. El va întoarce inima părinților spre copii, și inima copiilor spre părinții lor, ca nu cumva, la venirea Mea, să lovesc țara cu blestem. (Maleahi 4:5,6 BC).
După apariția acestei clase premergătoare înaintea lui Mesia, va veni a doua oară Mesia, și atunci se vor împlini cuvintele profetice din Zaharia 12:10 unde se spune: Atunci voi turna peste casa lui David și peste locuitorii Ierusalimului, un duh de îndurare și de rugăciune, și își vor întoarce privirile spre Mine pe care L-au străpuns. Îl vor plânge cum plânge cineva pe singurul lui fiu, și-L vor plânge amarnic, cum plânge cineva pe un întâi-născut.
Da, atunci Israelul se vor întoarce, și vor căuta pe Domnul, Dumnezeul lor, și pe împăratul lor David; și vor tresări la vederea Domnului și a bunătății Lui, în vremurile de pe urmă. Și vor fi ocrotiți în ziua de mânie al lui Dumnezeu, când națiunile vor încercui Ierusalimul, dar Iahve Cel manifestat, adică Isus se va lupta pentru ei după cum este descris în Zaharia 14. Iar Israelul va locui în țara părinților lor, despre această convertire și moștenire a țări lor vorbesc aproape toți profeții (Isaia 44:1-5; Ezechiel 37:21-28; cap.38,39; Amos 9:11-15; Ieremia 31:35-40; Osea 3:4,5; 14; Ioel 3:6-20; Obadia 17-21; Mica 7:18-20; Țefania 3:12- 20; Zaharia 12:1-10; cap.13,14; Romani cap.11). Pe lângă aceștia se vor alipi oameni din toate națiunile, care se vor pocăii și întoarce la Dumnezeul lui Israel în perioada sfârșitului, însă Israelul va într-o poziție de mai mare favoare față de națiuni, de fapt la Ierusalim va fi capitala noului Pământ. Toți aceștia vor locui pământul în împărăția lui Dumnezeu (Zaharia 14:11-16; Mica 4:1-4; Isaia 2:2-4; 60; Apocalipsa 11:13; 20:3; Daniel 7:13,14; Maleahi 4:1-3; Apocalipsa 20:3,8; Psalmul 37:9-11,29).). Da, oricine va invoca numele lui Dumnezeu în ziua de mânie cu credință și căință va fi salvat (Fapte 2:21). Primii vor fi evrei care se vor întoarce la Dumnezeu și apoi neamurile conform principiului din Romani 2:10, unde se spune: Slavă, cinste și pace va veni însă peste oricine face binele: întâi peste Iudeu, apoi peste Grec. Acest principiu este valabil atât pentru chemarea de a merge în cer cât și pentru cei ce vor rămâne pe pământ. Binecuvântările de atunci vor fi minunate, atunci va începe eliberarea pământului și a omenirii de orice forma a răului (Isaia 11:9), deoarece Satan este legat (Ap.20:1-3). Astfel treptat pământul va deveni un paradis (Isaia 32:15-17; 35), unde nu va mai exista războaie (Psalmul 46:8,9), foamete (Psalmul 72:16; Isaia 65:22), boala, bătrânețea și moartea ca moștenire a păcatului lui Adam va dispărea (Isaia 33:24; 35:5,6; Iov 33:25), va fi o adevărata pace și locuințe pentru toți (Isaia 32:17,18; 65.21,22; Mica 4:3,4), deoarece nici animalele nu vor mai constitui o amenințare (Isaia 11:6-9; Osea 2.8,18). La sfârșitul celor o mie de ani, după nimicirea morții, atunci și creația se vor bucura de libertatea fiilor lui Dumnezeu (Romani 8:18-21).Însă cei ce-l acceptă acum, nu în timpul sfârșitului pe Isus ca Mesia, au favoarea de a face parte din sfinții lui Dumnezeu care vor conduce din cer împreună cu Mesia peste Israel și peste neamurile de pe pământ, după cum este arătat în Daniel 7:13,14,22,26,27. Ei vor avea privilegiul de a fi regi preoți și judecători exercitându-le peste oamenii de pe pământ (Apocalipsa 1:6; 20:6; 1Corinteni 6:2,3). Însă cei nu-l acceptă acum pe Isus ca Mesia, vor pieri după cum este pro
fețit: Dați cinste Fiului, ca să nu Se mânie, și să nu pieriți pe calea voastră, căci mânia Lui este gata să se aprindă! Ferice de toți câți se încred în El! (Psalmul 2:12 BC). Iar în Ioan 3:17,18 se spune: Dumnezeu, în adevăr, n-a trimis pe Fiul Său în lume ca să judece lumea, ci ca lumea să fie mântuită prin El. Oricine crede în El, nu este judecat; dar cine nu crede, a și fost judecat, pentru că n-a crezut în Numele singurului Fiu al lui Dumnezeu.Înțelegi prin urmare ce trebuie să faci pentru a avea parte de salvare din păcat și moarte? Tu trebuie să crezi în fiul lui Dumnezeu, după cum spune Scriptura: Ferice de toți câți se încred în El! Poate va trebui să mai studiezi pentru a te convinge mai deplin că Isus este Mesia, el a venit și-a dat viața pentru tine și pentru mine, ca noi să fim iertați și socotiți drepți în fața lui Dumnezeu căci este scris: Dar El era străpuns pentru păcatele noastre, zdrobit pentru fărădelegile noastre. Pedeapsa, care ne dă pacea, a căzut peste El, și prin rănile Lui Suntem tămăduiți. Noi rătăceam cu toții ca niște oi, fiecare își vedea de drumul lui; dar Domnul a făcut să cadă asupra Lui nelegiuirea noastră a tuturor. (Isaia 53:5,6 BC).
De aceea, dragă urmaș al lui Avraam, astăzi ai de luat o decizie, ai două opțiun
i:Stăpâne (Adonai), Dumnezeu Atotputernic (El-Șadai), te slăvesc pentru planurile tale minunate pe care le ai cu Israelul, și știu că toate acestea le faci prin Fiul tău și îngerul dinaintea feței tale în care este pus numele Tău, de aceea astăzi aleg să cred că Isus (Iosua), cel care a murit și pentru mine și care este Mesia lui Israel și a tuturor oamenilor, de aceea pe baza jertfei Lui, te rog iartă-mi fărădelegea mea, dă-mi o viață nouă, unge-mă cu un undelemn de veselie și răscu
mpărare, pune în mine un duh statornic, și o inimă de carne circumcisă și ascultătoare, și învață-mă căile tale, trimite adevărul și lumina ta să mă călăuzească pentru a avea legea ta în inima mea, AMIN.Dacă a-i făcut această rugăciune cu credință, poți să
-i mulțumești lui Dumnezeu pentru că ești complet iertat de păcate prin sângele lui Mesia.Pentru a cunoaște mai bine pe Dumnezeu și adevărul Său, fă următoarele lucruri: