![]() |
Pe HaiSaRadem.ro vei gasi bancuri, glume, imagini, video, fun, bancuri online, bancuri tari, imagini haioase, videoclipuri haioase, distractie online. Nu ne crede pe cuvant, intra pe HaiSaRadem.ro ca sa te convingi. |
Calea Creștină
NR. 2, Anul 1 aprilie 2001 |
Articolul nr.1 de studiu ―
Planul de salvare al lui Dumnezeu ―[ Efeseni 3:11]Iehova Dumnezeu este iubire (1Ioan 4:8), de aceea El la făcut pe Adam și pe Eva, creindu-I desăvârșiți, și I-a pus în grădina Edenului, un loc al farmecului și al plăcerii (Geneza 2:8 n.s). Unul din îngerii care existau ca creaturi spirituale s-a răzvrătit și a ispitit-o pe Eva, punând la îndoială porunca lui Dumnezeu, dându-i de înțeles că Dumnez
eu o reține de la ceva bun, astfel tentată de a fi ca Dumnezeu, adică independentă să aleagă singură binele și răul, a mâncat din fructul oprit, ne ținând cont de Creatorul ei care a pus-o în aceea grădină minunată. Ba mai mult, nici nu și-a întrebat soțul ba chiar I-a dat și lui să mănânce din fructul oprit, iar Adam iubind-o mai mult pe ea decât pe Dumnezeu a mâncat din pomul cunoștinței binelui și răului introducând păcatul în lume (Geneza 3:1-19). Ei s-au rupt de sursa vieții, de Iehova Dumnezeu și astfel au devenit imperfecți, supuși procesului îmbătrânirii și a morții, iar toți urmașii lui am moștenit aceste însușiri ne-dorite, de aceea are nevoie omenirea de salvare (Romani 5:12).Toți oamenii au moștenit păcatul, adică degenerarea fizică cât și o înclinație spre rău, spre egoism, adică o degenerare morală și spirituală, deoarece primii noștri părinți au fost făcuți după chipul și asemănarea lui Dumnezeu, adică o copie a calităților l
ui (Coloseni 3:10), dar noi suntem moștenitori ai chipului lui Adam și al Evei după căderea în păcat (Romani 3:23; 5:15,17). În plus nu numai că am moștenit păcatul, ci de multe ori ne-am lăsat influențați de rău și ne găsim plăcerea în nelegiuire, în loc să ne reținem în a nu-l practica. De aceea Biblia ne numește păcătoși adică un derivat al cuvântului păcat care în limbile originale ale Bibliei înseamnă: a rata ținta ascultării perfecte de Dumnezeu (Romani 3:23; gr. harmatia), sau nedreptate (1Ioan 1:9; gr. adikia), sau greșală, cădere (Matei 6:12; gr. paraptoma), fărădelege (1Ioan 3:4; gr. anomia), călcarea poruncii (Romani 2:23; 1Timotei 2:15; gr. parabasis), lipsa de evlavie, nelegiuire (Iuda 15; gr. asebia).Iar după cum oamenii s-au degradat fizic tot mai mult, tot așa sa produs o degradare morală și spirituală, nu degeaba Cuvântul lui Dumnezeu ne descrie ca fiind: nedrepți sau nelegiuiți (1Petru 3:18), netrebnici (Romani 3:9-12), vrășmași cu Dumnezeu (Romani 8:7), corupți (Iov 15:16),
vicleni (Ecleziast 7:29), astfel toți oamenii sunt despărțiți ca un zid sau ca o prăpastie prin păcatele lor de Dumnezeul sfințeniei (Isaia 59:2), ce situație dezastruoasă pentru om!Pentru a înțelege răscumpărarea, trebuie să înțelegem ceea ce au pierdut Adam și Eva. La început Dumnezeu I-a creat perfecți căci orice lucrare a lui este perfectă (Deuteronomul 32:4; Ecleziast 7:29), dar cu capacitatea liberă de a alege binele sau răul (Deuteronom 32:4;
30:19), astfel ei nu au fost creați ca roboții fără posibilitatea de a lua personal decizii, ei aveau liberul arbitru și din păcate au ales neascultarea, despărțirea de Dumnezeu (Osea 6:7 BCR). Astfel ei au pierdut viața perfectă și au transmis descendenților lor imperfecțiunea o moștenire genetică cu boldul morții și al neascultării în ea (Romani 5:12). Dar Dumnezeu care este întruchiparea dragostei, ne iubește așa păcătoși cum suntem și tocmai iubirea la îndemnat la acțiune (Ioan 3:16; Romani 5:8), cu toate că nu era dator să o facă, deoarece nu El era vinovat de căderea omului, dar din compasiune a făcut un plan de salvare a omului (Efeseni 3:11). Cu toate că Dumnezeu este iubire, El este și drept, astfel că El se supune legilor pe care El însuși le-a emis. Iar în cazul nostru, adică când s-a pierdut o viață perfectă cea a lui Adam, legea lui cere: viață pentru viață (Exod 21:23; Deuteronomul 19:21), prin urmare s-a pierdut o viață perfectă, aceasta trebuia răscumpărată tot de o viață perfectă. Dar nici un om de pe pământ nu era capabil să plătească un preț de răscumpărare corespunzător, deoarece nimeni nu este perfect (Psalmul 49:7). Era nevoie de un om perfect, echivalentul lui Adam, care să-și sacrifice viața pentru omenire și să devină astfel noul Tată, sau Cel ce duce omenirea la perfecțiune (Isaia 9:6), de aceea Isus Cristos este numit în 1Corinteni 15:45: cel din urmă Adam pentru că El a fost echivalentul primului om perfect.
În primul rând pentru ca cineva să fie salvat, trebuie să recunoască că are nevoie de salvare, iar legea dată prin Moise tocmai acest scop a avut, să scoată în evidență starea păcătoasă de neascultare a omului și să arate în mod clar și fără echivoc, că omul este muribund că nu se poate auto-salva prin faptele lui (Isaia 64:6). Prin legea care este perfectă, vine cunoștința despre păcat, conștientizându-ne de starea noastră păcătoasă (Romani 3:20). Legea dovedind astfel că toți merităm condamnarea la
moarte, deoarece plata păcatului este moartea(Romani 6:23). Astfel legea a scos în evidență păcatul, ca fiind ceva foarte rău (Romani 3:19; 7:13), și astfel necesitatea de a fi salvați de cineva perfect a devenit evident. De fapt prefigurările legii scot în evidență aceasta (Evrei 10:1). Tot prin lege s-a scos în evidență perfecțiunea și normele drepte ale lui Dumnezeu (Romani7:12), astfel ea a contribuit la pregătirea poporului pentru venirea Salvatorului, în persoana lui Mesia și le-a dat o îndrumare corectă, care să-I facă complet echipați pentru a înțelege răscumpărarea dată de Cristos (Galateni 3:23,24).Biblia conține multe prefigurări profetice, care scot în evidență nevoia de răscumpărare a omului. Una din aceste prefigurări este legea jertfelor a Vechiului Legământ. Jertfele din Vechiul Legământ erau de mai multe feluri: de, mulțumire (Levetic 3:1-17); de ispășire (Levetic 4:5); pentru vină (Levetic 5:14-19);arder
i de tot (Levetic 1:1-17; Numeri 28:1-8), jertfe pentru persoane individuale, sau pentru popor, ele aveau următoarele scopuri: 1. Acoperirea păcatelor și o curățire exterioară (Evrei 9:13); 2. Animalele fără cusur și defect aduse ca jertfă prefigurau jertfa lui Isus, mielul fără cusur și pată (Evrei 10:1,9,10; 1Petru 1:19); 3. Îi conștientiza pe evrei de starea păcătoasă a lor (Evrei 10:3); 4. Îi făcea conștienți de nevoia foarte mare a unei răscumpărări perfecte, deoarece acele jertfe nu făcea pe nimeni perfect sau nemuritor (Evrei 10:1,2,4; Psalmul 49:7). Gândiți-vă la a da cel mai frumos animal din turmă, poate animalul la care ți cel mai mult, să-l duci cu mâinile tale la altar ca preotul să-l jertfească sau înainte de preoția levitică capii de familie îl sacrificau personal. Tot așa oare ce a simțit Tatăl nostru ceresc când a văzut pe singurul său Fiu, murind în chinuri, Isus persoana cea mai apropiată de Tatăl cea mai scumpă și dragă (Ioan 1:18)?O altă prefigurare a răscumpărării oferite de Cristos, este legea privind darurile de mâncare, și ele reprezintă darul nespus de mare și minunat al lui Dumnezeu în persoana Fiului său Isus Cristos (Evrei 10:5,7,10). Darurile de mâncare trebuiau să fie calitative, adică floarea făinii (făina cea mai de calitate),
se mai aducea tămâie, undelemn, vin, aceste daruri erau prea sfinte și se mistuiau în foc (Levetic 2:1-10; 6:14-23; Numeri 15:4-14). În plus după cum în Israel trebuia să se dea ce era mai calitativ, tot așa și Dumnezeu a dat pe singurul lui Fiu care era Cel mai iubit (Matei 3:17) și deasupra îngerilor a dat ființa cea mai calitativă din toate ființele din cer. După cum aceste jertfe sau daruri erau de bun miros când se mistuiau în foc, tot așa a fost și jertfa lui Cristos, o jertfă de bun miros și bine primită de Dumnezeu (Efeseni 5:2). Dar noi am dat tot ce avem mai de preț pentru Iehova și pentru fiul său Isus Cristos (Proverbe 3:9,10; 2Corinteni 5:14,15).În primul rând să înțelegem ce înseamnă expresia preț de răscumpărare (Marcu 10:45). În limba ebraică cuvântul răscumpărare înseamnă suma plătită pentru a răscumpăra un captiv și are sensul de echivalare, putem ilustra aceasta printr-o ilustrare: cineva răpește un copil de la părinții lui cerând o sumă de bani pentru a-l elibera, tot așa noi am fost răpiți de la Tatăl nostru ceresc și de la viața perfectă, iar jertfa lui Isus adică viața umană perfectă care a fost sacrificată a plătit prețul corespunzător salvându-ne din ghearele
răpitorului, adică din păcat și moarte (1Timotei 2:5,6). Viața perfectă, sângele și trupul fără de păcat sunt prețul de răscumpărare (Matei 20:28;Ioan 6:51; Efeseni 1:7; 5:2). Ba mai mult Biblia spune în 1Petru 2:24:prin rănile lui ați fost vindecați(vezi și Isaia 53), da rănile care au condus la moarte fac parte din răscumpărare, iar chinurile lui au început încă din grădina Ghețimanii când gândul că ar putea fi infidel Tatălui lui a făcut ca transpirația sa să se transforme în picuri de sânge (Luca 22:44), cu siguranță chinurile sale din grădină au fost teribile, gândul că toate păcatele lumii vor fi transferate asupra lui a fost copleșitor, de aceea a apărut acest fenomen al transpirației transformate în sânge care conform cu o revistă medicală acest fenomen se produce foarte rar în stări emoționale de mare intensitate. Și evenimentele de mai târziu au netezit răscumpărarea, adică biciuirea sadică a romanilor (Matei 27:26), rănile provocate de cununa de spini (Matei 27:29,30), drumul spre Calvar, care I-a adâncit rănile ducându-l la extenuare completă, ne mai putând să-și ducă stâlpul de tortură (Matei 27:32), iar în final pironirea sa pe lemn care a dus la moartea sa de jertfă, moarte care a fost confirmată de împungerea coastei lui cu o suliță de un soldat roman (Ioan 19:34). Cu valoarea acestei jertfe sa prezentat Isus ca Mare preot după înviere în fața Tatălui său (Evrei 9:12,24).Întrebări de verificare:
Articolul nr.2 de studiu ―
Salvarea omului prin Cristos ― [ Fapte 4:12]1. Ce rol are Isus Cristos în planul de salvare a-l omului ?
Putem împărți acest rol al lui Isus în 4 etape, după cum urmează
:. I. De la căderea în păcat a omului până la întruparea lui ca om; II. De la întrupare până la învierea și înălțarea sa la cer; III. De la înălțarea sa la cer până la venirea sa a doua; IV. De când va veni a doua oară până la predarea domniei în mâna Tatălui, la sfârșitul mileniului. În continuare vom dezvolta pe rând fiecare etapă în parte.I. Ce a făcut Isus de la căderea în păcat a omului până la întruparea sa? Ei bine noi știm că toată creația, inclusiv omul a fost făcut de Dumnezeu prin Isus, Ei au colaborat la creierea omului după cum se relatează în Geneza 1:26; Coloseni 1:16. După cum Iehova Dumnezeu era responsabil de creaturile sale, la fel și Isus era implicat în aceasta, astfel chiar de la căderea omului în păcat, s-a profețit o soluție la această problemă, și anume promisiunea din Geneza 3:15, unde se spune că sămânța femeii (Isus) va zdrobi capul șarpelui (Satan). Înainte însă de a ajunge la această victorie finală, Domnul Isus a fost implicat pe parcursul timpului, în a da instrucțiuni vitale și pentru salvare oamenilor credinței, ca Enoh, Noe, Avraam, etc. El a venit la Avraam împreună cu doi îngeri pregătind calea pentru sămânța promisă (Geneza cap.18,19). El a fost de asemenea îngerul care a scos poporul Israel din Egipt prin semne și minuni și care le-a dat legea în numele lui Iahveh (Iehova) pe muntele Sinai, pe care dacă cineva o păzea trăia prin ea (Fapte 7:35-38; Evrei 2:2; 13:2; 1Corinteni 10:4; Exod 14:19; 23:20,21).El este căpetenia oștirii lui Iehova care a acționat în Canaan și chiar și după ce poporul s-a stabilit în țară (Iosua 5:13-15; Iuda 9; Ioan 1:1-5; Isaia 63:9; Daniel 10:13,21).
2. Cum a contribuit la salvare etapa de la întruparea sa până la înălțarea sa ?
II. A doua etapă a vieții sale a început atunci când s-a născut ca om perfect din fecioara Maria, venind din cer pentru a plăti prețul de răscumpărare (Romani 5:15; 1Corinteni 15:45,47; Luca 1:30-35). Dar care sunt în mod exact motivele pentru care a venit pe pământ legate de salvarea omului? Ei bine putem menționa 4 motive principale: a) Sa-și dea viața ca preț de răscumpărare pentru păcatele oamenilor și astfel a putut salva pe urmașii lui Adam din păcat și moarte (Marcu 10:45; 1Timotei 2:5; Coloseni 1:20). Tot prin moartea sa a pus capăt legii care lucra păcatul și moartea (Efeseni 2:15,16; Romani 6:5,8,9), și a nimicit toate lucrările Diavolului (Evrei 2:14). b) Ne-a învățat adevărul care conduce la salvare (Ioan 18:37) atât prin cuvinte (Luca 4:43), cât și prin fapte, furnizându-ne un exemplu perfect și complet (1Petru 2:21) care ne ajută să rămânem în brațul salvator al lui Dumnezeu. c) A demonstrat că nu Dumnezeu este vinovat de căderea omului în păcat, deoarece rezistând la toate ispitele, a arătat ca și Adam și Eva ar fi putut rezista (Romani 5:14,19). d) A devenit persoana potrivita pentru rolul de Mare Preot , deoarece a fost încercat în toate, dar fără păcat și astfel îi poate înțelege mai bine pe oameni pledând pentru iertarea slăbiciunilor lor și astfel îi duce pe oameni la desăvârșire (Evrei 4:15; 5:8-10). Oare nu putea Dumnezeu trimite pe altcineva pentru salvarea omului? Dintre oameni nimeni nu putea fi perfect pentru a fi echivalentul lui Adam, căci toți au moștenit păcatul, iar dintre creaturile spirituale din cer Domnul Isus era Cel mai potrivit din pricină că era responsabil de ce se întâmplă pe pământ ca colaborator al lui Dumnezeu la creiere, iar după cum Isus a fost primul Fiu din cer al lui Dumnezeu era potrivit ca El să fie dat pentru primul Fiu de pe pământ Adam. După trei zile de la moartea sa a fost înviat de Dumnezeu ca prim rod al salvării din moarte (1Corinteni 15:4,20,23; Evrei 13:20), arătând că moartea poate fi biruită, după ce Isus a purtat toate păcatele oamenilor pe lemn și a fost în Locuința Morților părți din trei zile, unde a dus toate păcatele omeniri și le-a nimicit prin moartea sa (Fapte 2:24-28). După 40 de zile de la învierea sa a fost înălțat la cer unde a dus valoarea jertfei sale în fața lui Dumnezeu ca Mare Preot, ca noi să fim salvați (Fapte 1:3;Evrei 9:11,12,24,25).
3. Dar de la înălțarea sa până la venirea sa ?
III. După înălțare Domnul Isus mijlocește pentru noi și ne curățește prin Duhul Sfânt oferindu-le salvare tuturor celor ce exercită credință în El (Evrei 9:14; 10:14; 5:9,10), și mijlocește ca Mare Preot la dreapta lui Iehova Dumnezeu pentru salvarea oamenilor (Evrei 7:26), primind autoritate peste îngeri și peste adunarea lui Dumnezeu pe care trebuie să o salveze (Efeseni 1:20-23; 2:5,6), astfel fiindu-I supuse toate lucrurile din cer și de pe pământ, El a devenit cap al adunării creștine peste care a și turnat Duhul Sfânt la Penticosta după 10 zile de la înălțare, botezându-I cu Duhul Sfânt pentru a putea fi salvați și a intra în cer (Ioan 3:3-5; Fapte 2). Și lucrarea de predicare și de facere de ucenici pe care o conduce Isus de la înălțarea la cer are rolul de a-I salva pe oameni (Matei 28:19,20; 1Timotei 4:16). Ba mai mult El a dat și daruri sub formă de oameni, adică slujbe în adunarea creștină pentru desăvârșirea sfinților (Efeseni 4:7-13). Iar cu puțin timp înainte de venirea sa, El va restabili poporul lui Dumnezeu scoțându-l din Babilonul cel Mare, curățindu-l pentru fapte excelente (Tit 2:14; Efeseni 5:27; Apocalipsa 11; 18:4,5,20; Hagai 2:6-9; Ezra 1:1-3; Matei 25:6,7). De asemenea cu trei ani jumate înainte de venirea sa, va salva pe cei 144.000 (copilul de parte bărbătească) din gheara Diavolului care vrea să-I sfâșie, răpindu-I la cer ca prim rod pentru Dumnezeu, de aceea doar ei sunt văzuți un timp pe muntele Sion ceresc împreună cu Mielul Isus (Apocalipsa 12:4,5; 14:1-4).
4. Cum se va finaliza salvarea omului prin Cristos ?
IV. În viitor la a doua venire a sa, nu va mai fi vorba de o salvare spirituală ci de una literală, deoarece la reîntoarcerea sa, va învia pe cei morți în Cristos, iar pe creștinii care vor fi în viață îi va răpi, adică îi va transforma în corpuri spirituale glorioase ducându-I la cer (1Tesaloniceni 4:16,17; 1Corinteni 15:44,50-54). După aceea va avea loc distrugerea oamenilor răi lipsiți de căință și legarea lui Satan și a îngerilor lui pentru o mie de ani (Apocalipsa 19:13-20:2). Va urma domnia milenară în care pământul și oamenii vor fi duși la perfecțiune, iar când se vor încheia mia de ani și va avea loc ultima încercare a oamenilor de pe pământ, cât și judecata finală, care va culmina cu distrugerea tuturor celor răi în frunte cu Satan și după ce s-a pus capăt însuși morții (Apocalipsa 20:3-15; Isaia 25:8), atunci rolul lui Cristos de Salvator va fi îndeplinit, atunci nu numai cei din cer vor avea viață veșnică ci și cei de pe pământ (Romani 8:21; Isaia 60:21), prin urmare Domnul Isus va preda domnia în mâna Tatălui (1Corinteni 15:24-28).
În primul rând pentru a fi salvați, prin răscumpărarea oferită de Fiul lui Dumnezeu, trebuie să credem că suntem păcătoși, nu numai că am moștenit păcatul ci că noi am păcătuit de multe ori, fiind conștienți că păcătuim (Efeseni 2:1-3), de aceea trebuie să înțelegem că nu avem merite pentru a fi salvați, indiferent câte fapte bune am făcut, de fapt noi nu ne putem salva prin eforturi proprii (Tit 3:5; Romani 4:1-7), ci doar prin credința în Isus Cristos Salvatorul nostru (Ioan 3:16). Iar a crede în El implică, în primul rând a crede în Cel ce l-a trimis și a mărturisit despre El că este Fiu de Dumnezeu (Ioan 12:44; 1Ioan 5:9,10), mai înseamnă a exercita credință în jertfa de răscumpărare, cât și în învierea lui din morți (Romani 4:24,25), a avea încredere în făgăduințele lui Dumnezeu care se împlinesc în Cristos (2Corinteni 1:20; Evrei 11:6), mai implică a asculta de El (Ioan 3:36; Evrei 5:9), și mai semnifică a umbla în lumină (Ioan 12:46), etc. Dacă credem că Cristos Isus a murit pentru noi, și noi trebuie să murim față de păcat, căindu-ne de faptele noastre rele, adică să regretăm sincer păcatul și să nu-l mai practicăm (Fapte 3:19; 26:20; Proverbe 28:13), să ne gândim de câte ori l-am întristat pe Dumnezeu și am acționat ca vrășmași a-I lui (Iacov 4:4; Psalmul 78:36,37,40,41; 143:2), în consecință să ne cerem iertare lui Iehova Dumnezeu prin rugăciune, mărturisindu-I păcatele lui, prin Isus Cristos (1Împărați 8:46-50; 1Ioan 2:1,2). Ca urmare a credinței și căinței tale, vei fi îndemnat, din iubire să-ți consacri viața Creatorului, prin Marele Preot și Domnul vieții, Isus Cristos, spunându-I într-o rugăciune că viața ta o dedici lui, slujindu-l pentru eternitate (Romani 6:11; 14:8). Ceea ce urmează în mod firesc este botezul în apă pentru numele lui Isus, fără de care nu putem fi salvați (1Petru 3:21; Fapte 2:36-38), iar Isus este Cel ce ne va boteza cu Duhul Sfânt ca o garanție a salvării și moștenirii noastre (Ioan 1:33; Efeseni 1:13,14).
Biblia nu susține ideea răspândită de mulți predicatori, că odată salvat, ești salvat pentru totdeauna, și nu mai poți să-ți pierzi salvarea. Cuvântul lui Dumnezeu ne spune altceva, ca de exemplu: Astfel deci, cel căruia I se pare că stă în picioare să ia seama să nu cadă (1Corinteni 10:12), un exemplu elocvent sunt israeliții, care după ce au fost salvați din țara Egiptului, totuși până la urmă au fost nimiciți (Iuda 5). De aceea pentru a ne păstra în aprobarea salvatoare al lui Dumnezeu, trebuie să rămânem până la sfârșit în credință (1Petru 1:9), iar această credință dacă este veritabilă nu este pasivă ci activă și va da roade (Iacov 2:14-26). Un alt lucru care ne va ajuta să ne păstrăm în salvarea lui Dumnezeu este descris în Romani 8:1NW: Prin urmare, pentru cei care sunt în comuniune cu Cristos Isus nu există nici o condamnare. Deci dacă ne păstrăm în părtășie cu El, vom fi salvați, dar ce implică a fi în comuniune cu Cristos ? Un răspuns găsim în 2Corinteni 5:17NW unde se precizează: dacă cineva este în comuniune cu Cristos , este o creație nouă; lucrurile vechi au trecut, iată: lucruri noi au venit în existență. Deci a fi în comuniune cu Cristos înseamnă a fi născut din nou, și a ne renega complet de eul nostru, cu cât ne vom goli de noi înșine și de lucrurile vechi, cu atât vom deveni o creație nouă în Cristos, care va lua chip în noi (Galateni 2:20), să ne întrebăm: M-am renegat eu complet eul ? Ne-am țintuit poftele și voința proprie ? Țin lucrurile lumii la distanță ca și Pavel care a spus: lumea este răstignită față de mine și eu față de lume.(Galateni 6:14). În plus dacă suntem în comuniune cu Cristos suntem un singur Duh cu El, și avem mintea lui (1Corinteni 2:16; 6:17), întreabă-te: Ești tu un singur duh cu Domnul tău? Ai aceeași mentalitate ca și El? Ești prieten cu Isus? Dacă da atunci asculți poruncile lui căci El a spus : Voi sunteți prietenii mei dacă faceți ceea ce vă poruncesc Eu.(Ioan 15:14). Aceasta nu înseamnă că ascultăm de El pentru a fi salvați, ci ascultăm de El că suntem deja salvați și în comuniune cu El, căci prietenia noastră ne împinge la iubire și loialitate, de aceea alegem să rămânem în El și în salvarea furnizată de El care este singura soluție pentru a avea pace cu Dumnezeu, fiind receptivi la o mântuire atât de mare (Fapte 4:12; 5:31; Evrei 2:2,3).
Întrebări de verificare:
Articolul nr.3 de studiu ―
Duceți la bun sfârșit propria salvare ― [Filipeni 2:12]
În primul rând cuvântul salvare, este înrudit cu următoarele expresii: mântuire, izbăvire, eliberare, răscumpărare, scăpare, iertare, ocrotire, a fi ferit de pericol, etc. În Biblie se vorbește de mai multe tipuri de salvare, pe care le vom împărți în patru: 1. Salvarea spirituală, adică starea de oameni drepți, curățiți de păcat prin credința în Isus, prin înfierea ca copii ai lui Dumnezeu (Fapte 16:30,31; Tit 3:5); 2. Salvarea din diferite încercări, pe care le avem în această lume, adică din boli, necazuri, pericole, ispite, suferințe, etc. ( Marcu 10:52; Matei 8:25; 2Timotei 4:17); 3. Salvarea sau iertarea de păcate de care avem zilnic nevoie și transformarea în sfințenie. 4. Salvarea veșnică, la venirea Domnului, când vom fi făcuți perfecți, iar salvarea spirituală se va materializa, iar moartea a doua nu va mai avea putere asupra noastră, având viață eternă în noi înșine (Evrei 5:9; 9:28; Marcu 13:20; Apocalipsa 20:6).
Această idee cu toate că este împărtășită de mulți în biserici nu înseamnă că este adevărată, cu toate că în treacăt am atins acest subiect în articolul precedent vrem să abordăm această problemă mai profund, mai ales că textul de bază al acestui articol ne răspunde la această întrebare prin cuvintele: duceți până la capăt mântuirea voastră cu frică și cutremur(Filipeni 2:12), astfel apostolul Pavel scoate în evidență aici că trebuie să lucrăm la salvarea noastră, care a început când noi am exercitat credință, dar nu trebuie să ne oprim aici lucru reliefat și de următoarele traduceri ale, Cuvântului inspirat, de pildă traducerea, Biblia Cornilescu din 1931 (revizuită și retipărită în 1998) declară: lucrați (n.s. duceți la bun sfârșit prin lucrare) cu teamă și tremur mântuirea voastră. Sau în Noul Testament tipărit în 1993 de Societatea C.L.V. se traduce astfel: lucrați-vă (n.s. a face ceva din care rezultă ceva, a produce) mântuirea cu teamă și tremur. Să nu uităm că acest îndemn se dă unor sfinți, născuți din nou, și nu unor oameni din lume (Filipeni 1:1). Textul ne îndeamnă să luptăm și să lucrăm la salvarea (mântuirea) noastră deoarece putem să o pierdem , după cum reiese și din Evrei 6:4-6; 10:26-29. Ba mai mult avem un exemplu clar pe Cel al apostolului Pavel despre care nu putem spune că nu a avut credință sau că nu a trăit prin har (1Corinteni 15:10; 2Timotei 3:10), și totuși El spune despre sine că ar putea fi dezaprobat sau lepădat de Dumnezeu , dacă nu și-ar ține corpul în stăpânire lucrând la salvarea lui (1Corinteni 9:27). Unii care susțin că odată salvat ești salvat pentru totdeauna dă o interpretare denaturată acestui pasaj, spunând că pierderea aprobării sau lepădarea se referă la pierderea unor privilegii în cer și nu la pierderea salvării, dar această interpretare este greșită deoarece a fi dezaprobat înseamnă a nu fi în credință, iar fără credință nu poți fi salvat (2Corinteni 13:5; Evrei 11:6). Prin urmare ideea susținută de unii teologi, ca de pildă cea exprimată de un cleric prin cuvintele: salvarea depinde de un singur act de credință, nu de continuitatea credinței este falsă și nebiblică (comp. cu Evrei 3:6,14; 1Petru 1:9).
De exemplu evreii, care au fost salvați de omorârea întâilor născuți ai egiptenilor și au fost eliberați cu mână puternică și cu braț întins din sclavie, trecând în mod miraculos prin Marea Roșie ca pe uscat, nu au fost salvați pentru totdeauna, deoarece cu excepția lui Iosua și Caleb, nimeni nu a intrat în țara promisă murind în pustie din cauza lipsei de credință și de ascultare , ei fiind credincioși doar în momentul când vedeau miracole, ei nu au avut o credință continuă, și astfel în cazul lor sa arătat clar că odată salvat nu implică neapărat salvat pentru totdeauna (Iuda 5; Psalmul 106:7-39; Numeri 14:29-33). Chiar după ce au intrat în țara promisă, fiind eliberați de dușmanii lor Canaaniții, această eliberare nu a fost eternă din cauza neascultării (Judecători cap.18,19).
Și Noul legământ abundă de exemple care arată că o dată salvat nu ești salvat pentru totdeauna. De pildă au fost mai mulți în primul secol al erei noastre, care au devenit creștini, și astfel au fost salvați și iertați de păcate, dar mai târziu și-au pierdut salvarea, de exemplu: Imineu și Filet care s-au abătut de la adevăr, oare puteau fi aceștia salvați dacă nu se pocăiau de doctrinele false pe care le promovau ? (2Timotei 2:16-18), Dima care a mers în lume, putea fi salvat dacă până la capătul vieții lui iubea lumea ? (2Timotei 4:10; Iacov 4:4), cei ce țineau învățătura lui Balaam și a Izabelei (Apocalipsa 2:14-16, 20,21), dacă aceștia continuau în păcat puteau ei fi salvați, chiar dacă ei când au devenit creștini au fost salvați ? (vezi și 2Petru 2:10-22; 1Ioan 2:19; Iuda 3,4,22,23).
Să luăm un exemplu prezentat în cartea Biblică Faptele Apostolilor, de pildă Anania și Safira, care erau credincioși, deoarece s-au alipit de apostoli, dar mai târziu și-au pierdut salvarea fiind omorâți de Dumnezeu (Fapte 5:1-10).
5. Ce ne salvează pe noi credința sau faptele ?
În timp ce unele biserici susțin că doar credința ne salvează, deoarece mântuirea este în dar, la alte culte se pune accentul pe fapte care duc la salvare, iar în unele adunări se promovează ideea că credința și faptele duc la salvare, astfel chiar dacă teoretic religia respectivă spune că salvarea este prin har, adică prin favoare nemeritată, totuși mentalitatea lor este impregnată cu activism pentru Domnul ceea ce creează în inimile lor de multe ori o incertitudine a salvării, fiind tulbu
rați că nu fac suficient pentru Dumnezeu. Însă în optica Noului Legământ nu faptele ne salvează, după cum se spune în Efeseni 2:8,9: Căci prin har sunteți mântuiți, prin credință. Și aceasta nu vine de la voi, ci este darul lui Dumnezeu: NU PRIN FAPTE, ca să nu se laude nimeni. Deci nu faptele bune conduc la salvare, căci salvarea este dată în dar prin har, iar dacă mai trebuie să o complectăm prin fapte înseamnă că harul lui Dumnezeu nu este complet, că jertfa lui Cristos prin care suntem iertați nu este desăvârșită și are nevoie de complectare ceea ce este o insultă pentru Domnul Isus și pentru harul lui Dumnezeu. Însă în accepțiunea Bibliei un om care spune că are credință și nu are fapte, minte, căci credința fără fapte este moartă (Iacov 2:26). De pildă Avraam dacă nu ar fi dus ca jertfă pe Isac ar fi putut spune că are credință (Iacov 2:21,22)? Dar faptele nu ne salvează sau nu întregesc mântuirea, căci noi facem fapte bune după ce am fost salvați, și nu pentru a fi salvați, după cum se spune în Efeseni 2:10: Căci noi suntem lucrarea lui și am fost creați în Hristos Isus pentru fapte bune pe care Dumnezeu le-a pregătit mai dinainte, ca să umblăm în ele. Deci noi ducem o viață de fapte bune după ce am fost salvați, căci înainte de nașterea din nou nu puteam să facem fapte curate, căci eram copii ai Diavolului, dar după ce am devenit copii ai lui Dumnezeu, fiind creați în Cristos, facem lucrarea pregătită de Dumnezeu căci am fost creați pentru fapte bune, nu PRIN fapte bune. De aceea credința este roditoare dacă este autentică făcând lucrări după puterea fiecăruia (Matei 25:15; Romani 6:16-22; Tit 3:14). Dar să nu cădem în capcana de a face fapte bune pentru a arăta cât de credincioși suntem, sau să încercăm să-I câștigăm favoarea lui Dumnezeu, căci atunci anulăm favoarea lui Dumnezeu nemeritată câștigată de Cristos, de aceea este bine întotdeauna să analizăm motivația cu care facem orice lucrare excelentă, punându-ne următoarele întrebări: Fac această faptă din iubire altruistă sau caut să arăt cât de evlavios sunt ? Fac fapte impulsionat de faptul că Dumnezeu m-a salvat, sau depun eforturi pentru a fi salvat ? Mă străduiesc ca să rămân în har prin fapte sau faptele mele sunt o recunoștință oricum insuficientă față de bunătatea lui Cristos ? Sunt strădaniile mele pentru Dumnezeu un fel de < MULȚUMESC Tată>, sau un fel de: <Tată vezi cât sunt de bun >?Examinând contextul din Filipeni 2:12 care este textul nostru de bază al acestui articol și care subliniază ideea de a lucra la salvarea noastră putem primi răspuns la această întrebare. În primul rând trebuie să înțelegem că salvarea este un proces continuu care se revarsă în mântuirea veșnică la venirea Domnului Isus Cristos (1Petru 2:2), când se va manifesta un har deosebit (1Petru 1:13), când corpurile noastre muritoare vor deveni nemuritoare, fiind transformate în corpuri cerești glorioase (1Corinteni 15:50-54).
Putem lucra la salvarea noastră prin: ascultare și teamă sfântă, care să ne cutremure, adică să ne sensibilizeze la schimbări radicale în viața noastră, ne-dorind să-I displăcem lui Dumnezeu, adică ne-făcând lucruri pe care El le urăște (Iov 28:28; Psalmul 111:10). În plus să-l lăsăm pe El să lucreze în noi cu puterea lui transformatoare știind că noi nu avem putere să fim sfinți și nu putem omorî firea păcătoasă (Filipeni 2:13). De asemenea să avem în permanență o credință fermă care să lupte contra îndoielii și murmurelor care sunt o caracteristică a necredinței (Filipeni 2:14). În continuare suntem îndemnați să avem prin harul lui Dumnezeu o purtare ireproșabilă sau fără vină ca niște copii ai lui Dumnezeu care își imită Tatăl într-un mod natural (Efeseni 5:1), trăind în lumină în contrast cu lumea aceasta întinată, strâmbă și sucită care-l are ca Tată pe Diavolul (Filipeni 2:15; Ioan 8:44). Un alt lucru care lucrează la salvarea noastră este descris în Filipeni 2:16 unde se spune să ținem sus Cuvântul Vieții, adică să-l predicăm cu zel, căci prin mărturisirea cu gura se ajunge la mântuire adică o credință neexprimată arată că nu avem credință (Romani 10:10; 2Corinteni 4:13), și să l facem cunoscut prin comportarea noastră de zi cu zi, astfel atunci îl ținem sus și toți îl pot vedea și se pot bucura de Cuvântul Vieții.
Mai presus de toate să nu uităm niciodată că NU ne pierdem salvarea din pricina slăbiciunilor care ne duc de multe ori la păcat, deoarece Dumnezeu cunoaște inima noastră și este gata să ne ierte să ne salveze dacă noi suntem dispuși să rămânem în mâna lui, în școala lui. Însă ne putem pierde salvarea când abandonăm lupta cu păcatul, când nu-l mai lăsăm pe Dumnezeu să ne purifice să ne introducă în cuptor pentru a ne rafina, atunci ne pierdem salvarea, când nu ne lăsăm salvați curățiți și transformați (Evrei 10:35-39; Isaia 55:7; Osea 14:2,4 comp. cu 7:13,14). De fapt gândiți-vă dacă un om îl acceptă pe Isus ca Salvator și este iertat de toate păcatele, dar după un timp acea persoană nu-și mai cere iertare, căci este inevitabil să facem păcate și după ce am fost salvați, poate acel om să fie salvat, sau și-a pierdut salvarea prin faptul că nu a mai apelat la iertare nu-I așa ? Sau să luăm un alt caz, cineva devine creștin este mântuit, El își cere iertare dar cu bună știință trăiește în păcat, oare cererea lui de iertare este sinceră? Cu siguranță nu, de aceea nici nu va fi ascultat și salvat, căci este ca un om bolnav care cere medicamente dar fiindcă nu le cere cu sinceritate pentru a se vindeca de boala (păcatul) lui de aceea nici nu le poate primi căci Părintele ceresc nu risipește sângele scump al Fiului său, dar chiar dacă le primește acel om nu I-a medicamentul, pentru că medicamentul nu-I face bine, lui nu-I place curăția, însă noi să acceptăm totdeauna purificarea salvatoare a lui Isus.
Întrebări de verificare:
I. Susține Biblia că odată salvat ești salvat pentru totdeauna ?
II Ce ne salvează pe noi: credința sau faptele și cum se armonizează acestea ?
III. Cum putem lucra la salvarea noastră ?
Articolul nr.4 de studiu ―
Astăzi este Ziua Salvării ― [2Corinteni 6:2]În acest text apostolul Pavel citează din Isaia 49:8,9 unde se vorbește de o zi a salvării, în care poporul Israel a fost ajutat și ocrotit. Acest eveniment adică Ziua Salvării a avut o primă împlinire atunci când Israelul a fost eliberat din Babilon și s-a întors în țara pustiită restabilind-o din nou. A doua împlinire a Zilei de salvare a avut loc odată cu începutul serviciului pământesc al Domnului Isus, de la botezul său când a fost uns cu Duhul Sfânt ca Mesia, și a început să-I înv
ețe pe oameni evanghelia salvării, împlinind numeroase profeții în legătură cu mântuirea (Isaia 49:6; comp. cu Luca 2:30-32; Isaia 9:1,2 comp. cu Matei 4: 14-17; Isaia 61:1,2 comp. cu Luca 4:16-22).Însă aplicând la creștini citatul din Isaia 49:8, Pavel adaugă: Iată acum este timpul potrivit, iată acum este ziua mântuirii, astfel el subliniază faptul că creștinii se află în Ziua sau timpul Salvării, adică în perioada de timp în care oamenii pot veni la Cristos, pot apuca harul lui Dumnezeu pentru a fi salvați. Această perioadă de timp a început la Penticosta din primul secol al erei noastre și durează până în perioada necazului cel mare. De unde știm? Isus Cristos a vorbit de o zi specială în care va începe o părtășie cu Tatăl și cu Fiul, care bineînțeles
conduce la mântuire, este vorba de ziua coborâri Duhului Sfânt când a luat ființă trupul lui Cristos, adică adunarea creștină (Ioan 14:16-18,20; Fapte 2). Iar Ziua Salvării corespunde cu anul de îndurare al lui Iehova din profeția lui Isaia 61:2, iar acest an de îndurare sau Ziua Salvării se va termina când va începe ziua de răzbunare a Dumnezeului nostru. De fapt creștinii atunci vor fi nemuritori (Apocalipsa 20:6). Dar acest text poate avea o împlinire și cu supraviețuitori Sfârșitului lumii, care vor locui pământul (Psalmul 91:7-9; Isaia 61:3-11; Apocalipsa 20:3).Când a fost pe pământ Învățătorul Isus le-a spus ucenicilor săi despre un mare necaz care se va abate asupra Ierusalimului, conducând la distrugerea acestuia, El precizează în Luca 21:6,20,21: nu va rămâne piatră pe piatră care să nu fie dărâmată. Când veți vedea Ierusalimul înconjurat de oști să știți că atunci pustiirea lui este aproape. Atunci cei din Iudeea să fugă la munți, cei din mijlocul Ierusalimului să iasă afară din El În anul 66 e.n. sub conducerea lui Cestius Gallus, armatele romane după ce au pustiit Galileia și Iudeea, au atacat Ierusalimul, și erau pe punctul de a intra în oraș dar sa întâmplat ceva inexplicabil, conform cu istoricul Josephus Flavius, care declară următoarele: Cestius le-a ordonat brusc soldaților să oprească atacul, a renunțat să mai spere la o victorie cu toate că nu suferise nici o înfrângere și sfidând orice logică s-a retras din oraș. Această manevră irațională a făcut posibilă ascultarea de porunca lui Isus de a fugi din oraș, astfel creștinii din Ierusalim sau salvat fugind la munți după cum confirmă și istoria. Da, ei au exercitat credință în porunca Domnului Isus și acționând în conformitate cu ea, a condus la salvarea vieții creștinilor, căci în anul 70 e.n. armatele romane sub conducerea lui Titus au distrus orașul ucigând peste 1100.000 de oameni și ducând peste 100.000 de prizonieri, dintre care majoritatea au mur
it ulterior din cauza tratamentelor la care au fost supuși. Ce învățăm noi din aceste evenimente tragice ? În primul rând să adăugăm la cunoștința noastră din Biblie, credință, deoarece pentru evreii creștini nu era suficient să cunoască doar porunca Domnului consemnată în evanghelii, ci ei trebuiau să asculte îmboldiți de încrederea fermă că lucrurile vor sta astfel, însă să nu ne închipuim că le-a fost ușor să asculte de această poruncă, deoarece ei trebuiau să lase toate bunurile pe care le aveau, plecând în grabă (Matei 24:15-18; Marcu 13:15,16). Deci înțelegem că trebuie să combinăm cunoștința teoretică cu o credință puternică, o credință care împinge la acțiune pentru a fi salvați (Evrei 4:2 n.s. Iacov 2:17,18). În plus înțelegem și de aici că odată salvat nu înseamnă salvat pentru totdeauna, deoarece acei creștini rămâneau în ocrotirea lui Dumnezeu dacă nu se întorceau înapoi în oraș. Încercarea aceasta a credinței lor a fost mare, gândiți-vă: să pleci în grabă, să-ți lași toate bunurile în oraș, să treacă un an și să nu se întâmple nimic, să treacă doi ani, tentația era mare să se întoarcă și văzând că pericolul a trecut să rămână în Ierusalim, ceea ce ar fi însemnat moarte. De aceea să rămânem în ascultarea lui Dumnezeu chiar când ni se pare că pierdem mult, sau când nu ni se pare logică această ascultare.Dacă suntem creștini, aceasta înseamnă că am exercitat credință în Isus Cristos, ne-am căit de păcate și ne-am botezat în apă și am fost botezați cu Duhul Sfânt, aceasta nu înseamnă că de acum înainte, adică după ce am fost salvați să stăm pasivi în Ziua Salvării, deoarece Biblia ne spune în 2Corinteni 6:1NW: Să nu acceptați bunătatea nemeritată a lui Dumnezeu și să-I ratați scopul.
Cum putem rata scopul bunătății nemeritate a lui Dumnezeu ? Ei bine scopul harului sau a bunătății nemeritate este salvarea a câtor mai mulți oameni, dacă noi suntem salvați dar nu luptăm pentru salvarea altora ratăm scopul harului. Este interesant cum exprimă traducerea NT.93această idee: Să nu fi primit în zadar harul lui Dumnezeu (la n.s .se precizează: este avută în vedere o comportare care duce mereu la noi hotărâri, căci harul vrea să fie urmărit și însușit. Dar vina nu ia naștere numai dintr-o respingere a harului ci și dintr-o primire neroditoare). Deci să fim activi în Ziua Salvării ca și apostolul Pavel, căci dacă citim contextul din 2Corinteni 6:1,2 ne ajută să ne facem o imagine despre lupta și activitatea apostolului Pavel care a acționat din plin în Ziua Mântuiri, trecând prin obstacole foarte mari arătând că nu a primit în zadar harul lui Dumnezeu (2Corinteni 6:3-12), tot așa și noi să activăm fiind roditori deoarece dorim ca Cristos să I-a cât mai mult chip în noi ca mesageri ai salvării.Avem la îndemâna noastă cele mai puternice arme, Evanghelia care este puterea lui Dumnezeu pentru Cel ce crede (Romani 1:16), care poate dărâma orice zid al falsității, întunericului și al necurăției, mai avem rugăciunea prin care putem primi har și putere de la Dumnezeu mai presus de orice piedică lumească, carnală sau demonică (Iacov 5:16b; Efeseni 6:11,18; Evrei 4:16). Mai avem armele dreptății, care sunt puternice datorită lui Dumnezeu, armele spirituale din mâna dreaptă și din mâna
stângă cum spune apostolul Pavel (2Corinteni 6:7), oare la ce arme se referă apostolul ? De obicei soldații țineau în mâna dreaptă sabia, iar în mâna stângă, scutul, prin urmare și noi să fim înarmați din plin mânuind eficient și cu sârguință sabia duhului cu care tăiem și dărâmăm orice întăritură care se înalță împotriva adevărului (Efeseni 6:17 comp. cu 2Corinteni 10:4,5). În plus să ne apărăm întotdeauna cu scutul credinței, de toate săgețile arzătoare ale celui rău, păzindu-ne inima și gândurile de pofte și idealuri greșite care ne-ar face să uităm că suntem în Ziua Salvării (Efeseni 6:16; Ieremia 17:9; 2Corinteni 10:5b; Marcu 7:21-23). Întreabă-te: Ești cunoscut ca un creștin care atacă lovește și dărâmă întăriturile întunericului ? Ești un slujitor al lui Cristos care folosește din plin sabia duhului ? Stingi săgețile celui rău prin credință sau prin metode omenești ? Ai scutul credinței lipit de inima ta ? Folosești armele dreptății tot timpul, sau numai duminica și în prezența fraților ? Fie scumpi frați și surori să folosim armele luminii, cât mai mult în Ziua Salvării, călăuziți de Duhul Sfânt!Trebuie să înțelegem că aceasta este o ZI specială de favoare din partea lui Dumnezeu, oamenii trebuie ajutați să intre în grația lui, de aceea lucrarea de predicare și de facere de ucenici este vitală în această perioadă de timp, ca și Isus care a fost uns să predice vestea bună (Isaia 61:1,2; Matei 24:14; 28:19,20; Fa
pte 11:14; 13:47). De aceea dacă viața ta este în ordine față de Dumnezeu, reflectează la următoarele întrebări: Ești tu ocupat din plin în lucrarea Domnului ? Simți compasiune pentru sufletele pierdute ? Ești plin de râvnă pentru salvarea celor din jurul tău ? Bineînțeles că nu numai cei din lume au nevoie de ajutor ci și frații noștri, mai ales cei ce trec prin încercări, sau care sunt descurajați și deprimați (Iacov 5:19,20; 1Tesaloniceni 5:14). Ești tu cunoscut ca o persoană cu un spirit pozitiv și încurajator în adunarea din care faci parte ? Depui eforturi asidue pentru ca nici un frate să nu cadă de la adevăr ? Simți tu alături de alții, iubindu-I sincer ? Fie ca Domnul Isus să pună în noi acea iubire față de oameni care era și în El, pentru ca să nu fi intrat în zadar în Ziua Salvării.În primul rând trebuie să fim conștienți că avem de luptat cu trei dușmani puternici, care vor să ne facă să ne pierdem salvarea. Aceștia sunt: Satan, lumea și carnea păcătoasă. Toți acești dușmani colaborează și au diferite metode de a ne ruina spiritual, după cum un vânător are diferite capcane de a prinde prada, tot astfel și noi suntem asaltați cu diferite capcane și tentații care mai repede sau mai târziu duc la moart
e.Tot în epistola a doua către Corinteni, unde se vorbește despre Ziua Salvării, primim un sfat excelent pentru a ne păstra în salvarea lui Dumnezeu, este vorba de ceea ce spune Sfântul Pavel în 2Corinteni 11:3 NT.93: Mă tem însă ca nu cumva, după cum șarpele a înșelat pe Eva cu viclenia lui, gândurile voastre să fie stricate de la simplitatea și puritatea față de Cristos. Atunci înțelegem din acest pasaj, că dușmanii noștri în frunte cu Satan atacă în primul rând:
gândurile noastre și încearcă treptat să le corupă, prin dorințe-le noastre lacome și egoism ca și în cazul lui Eva. Dar dacă vom avea mentalitatea lui Cristos exprimată bine în cuvintele: Tată facă-se NU voia mea ci a ta, atunci ne vom putea păstra puri. În plus să ne păstrăm o gândire simplă focalizată asupra lui Isus Cristos exemplul nostru perfect, ducând o viață simplă din punct de vedere material, mulțumindu-ne cu strictul necesar, pe când dacă ne vom complica viață dorind tot mai multe bunuri materiale, ne vom depărta de simplitatea și fericirea în Cristos. Fie să ne păzim gândurile de materialism, de dorințe lacome legate de sex sau de îmbuibarea de mâncare și băutură, de orice tendință de a câștiga faimă sau renume, de aceea gândiți ca Cristos, nu vă lăsați sedus de nici o metodă vicleană care apelează la egoismul nostru, ci păstrați mereu în minte Ziua Salvării a lui Dumnezeu care se va sfârși în Ziua de mânie al lui Iehova (Isaia 61:2).Întrebări de verificare:
I. La ce perioade de timp se aplică expresia: Ziua Salvării ?
II Cum trebuie să atacăm și să ne apărăm în Ziua Salvării?
Pentru mai multe informații scrieți pe adresa: |
România, Arad, 2900, Str. Mețianu nr.1; Sc.B; Ap.12; Ișfa Alin. |
Telefon: |
0257-285452; E-mail: alin_isfa@yahoo.com |