BluePink BluePink
XHost
Servere virtuale de la 20 eur / luna. Servere dedicate de la 100 eur / luna - servicii de administrare si monitorizare incluse. Colocare servere si echipamente de la 75 eur / luna. Pentru detalii accesati site-ul BluePink.

Calea Creștină

NR. 5, Anul 1 iulie 2001

 

Articolul nr.1 de studiu ― Zilele din urmă 2Timotei 3:1

  1. Care sunt diferitele tipuri de interpretări pentru perioada zilelor din urmă ?
  2. Cultele și diferiți comentatori Biblici dau diferite interpretări la perioada de timp descrisă în Biblie prin cuvintele: “zilele din urm㔠(2Timotei 3:1). Unii interpretează că zilele din urmă au început cu botezul lui Isus în primul secol e.n. și durează până la venirea din nou a Domnului; alții se referă la două epoci care pe drept cuvânt pot fi numite Zile din urmă, și anume epoca, care a început cu botezul lui Isus și a culminat cu distrugerea Ierusalimului în 70 e.n. iar a doua epocă are loc cu câțiva ani (șapte sau trei ani și jumătate)înainte de venirea Domnului; alții susțin că zilele din urmă au început în secolul nouăsprezece; alții declară că acestea au început în secolului XX.

  3. Ce spune Biblia despre zilele din urmă în trecut ?
  4. Noi credem că Biblia vorbește de mai multe epoci ca fiind zilele din urmă, totdeauna această expresie se aplică înaintea unui eveniment important, ca de exemplu: înainte de potop (Geneza 6; Matei 24:37,38), zilele dinainte de distrugerea Sodomei și Gomorei (Luca 17:28,29), perioada de timp dinaintea distrugerii Ierusalimului de către Babilonieni (Deuteronomul 31:29; 2Cronici 36:16-21). Dar această expresie se poate referi la un timp în care se întâmplă ceva deosebit, ca de exemplu: evenimente și stări de lucruri legate de fii lui Iacov (Geneza 49:1); evenimente legate de Israel și Moab (Numeri 24:14); întoarcerea Israelului la Dumnezeu în zilele din urmă Deuteronomul 4:30); perioada de timp, când captivii Moabului și Elamului se vor întoarce din captivitate (Ieremia 48:47; 49:39); perioada de timp în care se vor succeda puterile mondiale văzute de Nebucadnețar în visul lui (Daniel 2:28-45), în toate aceste pasaje apare expresia: “zilele din urm㔠sau “sfârșitul zilelor”, (vezi nota de subsol din Biblia Cornilescu revizuită de la Isaia 2:2).

  5. Se aplică expresia “zilele din urm㔠la primul secol al erei noastre ?
  6. Nu putem nega și nici nu dorim că expresia “zilele din urm㔠nu se aplică la prima venire a lui Isus, căci în 1Petru 1:20 se spune că arătarea lui Cristos ca om, a avut loc în timpurile din urmă, aceeași idee o găsim în Evrei 1:2; 9:26, unde lucrarea lui Isus este descrisă ca având loc la sfârșitul zilelor. Și alte texte Biblice susțin ideea că atunci au loc zilele din urmă, de pildă împlinirea profeției lui Ioel 2:28-30, a avut loc atunci ca un eveniment al zilelor din urmă (Fapte 2:17), de asemenea un alt eveniment caracteristic pentru zilele din urmă este apariția unor învățături false, despre care Pavel îl avertizează pe Timotei (1Timotei 4:1-3), El îl mai avertizează și cu privire la trăsăturile de comportament al oamenilor din zilele din urmă, pe care le trăiau ei (2Timotei 3:1-6, 13), în plus, apostolul Iacov, vorbește de perioada lui ca fiind zilele din urmă (Iacov 5:3), tot la fel și apostolul Petru (2Petru 3:3), iar apostolul Ioan, scrie despre perioada lui ca fiind: “ceasul din urm㔠(1Ioan 2:18), astfel cu siguranță că apostolii credeau că sfârșitul lumii este iminent (vezi și Evrei 10:25; Romani 13:11,12; Iacov 5:3,8,9; 1Petru 4:7). Însă Isus a învățat că după mult timp de la înălțarea lui la cer, El se va reîntoarce (Matei 25:14-19), ba mai mult din punct de vedere uman, El va întârzia (Matei 25:5). Însă toate aceste adevăruri nu trebuie să ne facă să avem o gândire diferită de aceea a unui creștin în așteptare, care se păstrează treaz și vigilent, căci Stăpânul poate veni oricând, și chiar va veni pe neașteptate pentru unii, de aceea este bine să avem o mentalitate a așteptării iminente a Domnului (2Petru 3:12), în plus, primii creștini aveau o promisiune suplimentară pe care poate unii nu au înțeles-o, aceea că Domnul Isus le-a spus apostolilor: “…vreau ca el (Ioan) să rămână până voi veni Eu.” Unii au înțeles din aceste cuvinte că apostolul Ioan nu va muri până nu va veni a doua oară Isus Cristos (Ioan 21:21-23), dar Cristos nu aceasta a vrut să spună, ci faptul că Ioan va vedea venirea a doua a lui Isus, și acest lucru s-a împlinit cu ocazia primirii pe insula Patmos a viziunii cărții Apocalipsa, ce descrie Ziua Domnului și venirea lui Isus (Apocalipsa 1:1,9,10; 19:11-15). Această situație este similară cu cea din evangheliile sinoptice unde Domnul Isus promite, că unii nu vor gusta moartea până nu vor vedea, venirea lui Isus în împărăția sa (Matei 16:28; Marcu 9:1; Luca 9:27), și într-adevăr ucenicii nu au murit, ci au văzut după câteva zile venirea lui Isus în glorie cu ocazia transfigurării sau schimbării la față a Domnului (Matei 17:1-5; Marcu 9:2-8; Luca 9:28-35; 2Petru 1:16-18).

  7. Când au început și când s-au sfârșit zilele din urmă din primul secol e.n. ?
  8. Zilele din urmă ale sistemului iudaic de la templu din Ierusalim, au început cu botezul lui Isus, atunci a devenit El Mesia (Ioan 1:29-31), aceasta a avut loc în al 15 an al lui Tiberiu Cezar, care după calendarul nostru ar cădea undeva între anii 27-30 e.n. (Luca 3:1-3,21), au continuat cu serviciul său (Evrei 1:2; 1Petru 1:20; Fapte 10:37,38), cu moartea, învierea și înălțarea la cer, o profeție ce s-a împlinit tot atunci a fost turnarea Duhului Sfânt (Ioel 2: 28-30), la sărbătoarea Penticostei (Fapte 2:1-20). Tot în primul secol al erei noastre sau împlinit parțial profețiile lui Isus din evanghelii (Matei 24; Marcu 13; Luca 21; comp. cu Fapte 11:27,28), după cum este confirmat și de Josephus Flavius care declară că înainte ca romanii să atace Ierusalimul, au fost: Cristoși falși care au instigat la răzvrătire (comp. cu Matei 24:24), în Iuda și în alte locuri s-au produs cutremure de pământ catastrofale (comp. cu Matei 24:7), în multe părți ale imperiului Roman au izbucnit războaie (comp. cu Matei 24:6,7), s-a înregistrat o mare foamete după cum precizează și cartea Fapte 11:27-30 comp. cu Matei 24:7, iar în anul 70 e.n. a fost o foamete așa de mare că mamele și-au mâncat copii, împlinind astfel profeția din Deuteronomul 28:53. În plus, au existat epidemii în oraș care au făcut ravagii (Luca 21:11), de asemenea au fost profeți mincinoși și persecuții crunte, după cum a fost profețit (Matei 24:9-11 comp. cu Fapte 5:18,40; 8:1; 12:1,2; 2Petru 2:1,2). Un alt semn al lui Isus care s-a împlinit parțial atunci, a fost lucrarea de predicare a evangheliei care a ajuns în toată lumea (Matei 24:14 comp. cu Coloseni 1:23), adică în tot imperiul Roman. Urâciunea pustiirii a ajuns într-un loc sfânt, în 66 e.n. când romanii au săpat chiar sub templu, la temelie, pentru a intra în cetate, iar cu ei aveau steagurile idolatre. Chiar atitudinea oamenilor de atunci, de a nu lua în seamă vremea cercetării lor, au împlinit o profeție a lui Cristos (Luca 17: 27-30; 19:41-44). Această epocă a zilelor din urmă s-a încheiat cu distrugerea Ierusalimului în anul 70 e.n. (Luca 19: 41-44).

  9. Au cuvintele Domnului Isus o dublă împlinire ?
  10. Putem spune că cuvintele Domnului Isus au o dublă împlinire, de unde știm ? Ei bine chiar din declarațiile sale înțelegem acest lucru, deoarece unele din semnele date nu s-au împlinit, cum ar fi cele despre revenirea sa și a distrugerii întregului sistem Satanic (Matei 24:29-42), în plus, Isus a vorbit de o perioada de timp de după distrugerea Ierusalimului pe care a numit-o: “timpurile neamurilor”, deci cuvintele sale nu vizau doar distrugerea templului, ci și evenimente de după acest eveniment. Însă se mai ridică o întrebare: expresia zilele din urmă se aplică la perioada de timp de la botezul lui Isus până la revenirea sa în glorie, sau este vorba de două epoci, prima în secolul 1e.n.; iar a doua una escatologică care precede sfârșitul lumii și venirea din nou a Domnului ? Biblia nu ne răspund direct la această întrebare, însă din cuvintele consemnate în evanghelii ar reieșii două epoci care pot fi numite zilele din urmă, acest lucru se observă din promisiunea lui Cristos care declară: “Adevărat vă spun, nu va trece generația aceasta până se vor întâmpla toate acestea.”(Matei 24:34). Astfel semnele prezise de Isus nu se împlinesc pe parcursul a sute sau mii de ani, ci pe parcursul unei generații, care ține aproximativ 70-80 de ani (Psalmul 90:10), și care nu va trece până nu se împlinesc cuvintele Domnului. Noi însă știm, că nu toate profețiile Domnului s-au împlinit în primul secol, ceea ce ne dă de înțeles că va mai fi o perioadă de timp, în care se vor împlini aceste semne, și într-un mod deplin. Prin urmare, putem împărții atât întrebările ucenicilor în două, cât și răspunsul dat de învățătorul Isus, astfel întrebarea: “…când se vor întâmpla aceste lucruri…”(cu referire la distrugerea Ierusalimului), se referă la prima epocă, dar întrebarea: “…care va fi semnul prezenței tale și al încheierii sistemului de lucruri?”(Matei 24:1-3 NW), se referă la a doua epocă, care va culmina cu revenirea și prezența Domnului. Aceste două epoci pot fi distincte și din răspunsul lui Isus, care cu toate că pe undeva se împletește, totuși păstrează în vedere aceste două epoci, care au elemente comune, dar și elemente distincte, de pildă descrierea venirii sale care se referă la a doua epocă. Dacă acceptăm că zilele din urmă profețite de Isus au o dublă împlinire, referindu-se la două perioade de timp, se mai ridică întrebarea: Cea dea doua perioadă de timp a început deja sau este de domeniul viitorului ? La această întrebare vom răspunde în continuare.

  11. Zilele din urmă escatologice au început, sau vor începe în viitor ?

Unele culte susțin vehement că acestea au început înaintând diferiți ani ca început al lor, de pildă: Sfinții zilelor din urmă (Mormonii) susțin, ca perioadă de pornire, ca fiind prima jumătate a secolului XIX, când s-a înființat acest cult; Adventiștii, cred că zilele din urmă au început în anul 1844, când Isus a curățat templul; Martorii lui Iehova declară anul 1914 ca fiind anul de început al zilelor din urmă cu ocazia primului război mondial, unii neo-protestanți cred că aceste zile au început în 1948 odată cu refacerea statului Israel; sau varianta că acestea au început la începutul secolului XX, odată cu apariția unor manifestări spirituale, pe care unii le consideră ploaia târzie a Duhului Sfânt. Teologii care cred că zilele din urmă vor începe în viitor, susțin fie că acestea încep cu 7 ani înainte de venirea Domnului, fie cu trei ani și jumătate, haideți să vedem în continuare ce spune Biblia despre Zilele din urmă, dacă acestea au început sau nu. Vom trece aceste variante de interpretare, prin sita cuvintelor lui Isus care a spus: “…nu va trece generația aceasta până se vor întâmpla toate acestea.”(Matei 24:34), după cum am observat în paragraful anterior, o generație durează aproximativ: 70-80 de ani (Psalmul 90:10), atunci înțelegem că după cum generația care l-a respins pe Cristos, nu a trecut până nu s-au împlinit cuvintele Domnului cu privire la Ierusalim, tot așa nici generația care prinde începutul zilelor din urmă escatologice, nu va trece până nu va veni Domnul, ori generațiile din secolul XIX au trecut, ci cea din 1914, căci 1914+80 de ani = 1994, să fie început oare atunci în 1948 odată cu refacerea statului Israel ? Generația de atunci nu a trecut, dar de atunci nu au avut loc războaie de proporții, căci primul semn atât din evanghelii cât și din Apocalipsa, sunt războaie cu o răspândire mondială, care I-au pacea de pe pământ (Matei 24:6,7; Apocalipsa 6:3,4), pe lângă aceasta, un alt semn al zilelor din urmă, este că Israelul se va întoarce nu numai în țara lui, ci se va întoarce la Iehova Dumnezeu, acceptându-l pe Fiul acestuia Isus ca Mesia (Osea 3:4,5; Zaharia 12:10). Având în vedere aceste lucruri, este destul de clar că zilele din urmă, sunt de domeniul viitorului, cu 7 ani înainte de Cristos (Daniel 9:27; Apocalipsa 11:3+13:5), sau trei ani și jumătate (Daniel 7:25-27; 12:7; Apocalipsa 12:6).

Întrebări de verificare:

I. Care sunt diversele interpretări cu privire la zilele din urmă ?

II. Enumerați câteva perioade de timp la care se aplică această expresie ?

III. Au început zilele din urmă care preced venirea lui Cristos ?

 

Articolul nr.2 de studiu ― Sfârșitul zilelor și turnarea Duhului Fapte 2:17

  1. Ce semne caracterizează zilele din urmă care preced venirea Domnului ?

În Biblie sunt prezentate următoarele semne ale zilelor din urmă din perioada escatologică: În Fapte 2:17 se arată că turnarea Duhului Sfânt este un semn al zilelor din urmă, deci profeția din Ioel 2:28-32 se va împlini din nou, acest lucru reiese din textul și contextul profeției, deoarece în primul secol, când a avut loc prima împlinire nu s-au împlinit semnele cerești descrise în v.30,31, nici ziua lui Iehova, nici mântuirea care va fi pentru Israel la Ierusalim, v.27,31,32, de aceea mulți teologi văd în această profeție o profeție dublă, care se referă atât la primul secol cu ocazia Penticostei, cât și o împlinire escatologică, aceste două împliniri fiind ilustrate bine de ploile din Israel adică ploaia timpurie și cea târzie (Ioel 2:23). În acea perioadă vor apărea și cei doi martori descriși în Apocalipsa 11, care vor face mari semne și minuni, de fapt va fi o perioadă când vor exista cu siguranță profeți și apostoli în plinătatea Duhului (Apocalipsa 18:20). De aceea cunoștința adevărului va crește din plin atunci (Ieremia 23:20; 30:24; Daniel 12:4), cei înțelepți vor învăța pe mulți dreptatea (Daniel 11:25,26). Se va naște copilul de parte bărbătească din Apocalipsa 12 care îi reprezintă pe cei 144.000 (Ap.12:4-6 comp. cu Ap.14:4), și va fi răpit la cer cu aproximativ trei ani și jumătate înainte de sfârșitul lumii fiind primul rod în Regat dintre oameni. Are loc lupta din cer și aruncarea lui Satan tot atunci (Apocalipsa 12:6-12). În consecință pe pământ vor apărea nenorociri descrise în Apocalipsa 6:1-8 prin trei călăreți de culori diferite reprezentând: războiul, foametea, moartea, etc. Aceștia apar după biruința lui Isus (călărețul alb), astfel se va împlini la o scară mondială profețiile lui Isus din evanghelii (Matei 24; Marcu 13; Luca 21). În acea perioadă de 42 de luni (trei ani și jumătate), Satan va conduce lumea în mod tiranic prin puteri politice simbolizate de fiare (Apocalipsa 11:7; 12:13-17; 13:5-7; Daniel 7:25; 11:31-35; 12:7). Tot în acea perioadă se vor vărsa plăgi de la Dumnezeu asupra oamenilor și a lumii (Apocalipsa cap.8,9,16), are loc distrugerea Babilonului celui mare care a ținut în captivitate spirituală poporul lui Dumnezeu (Apocalipsa cap.17,18). În perioada finală a zilelor se întoarce și Israelul la Iehova Dumnezeu și la Domnul Isus sămânța lui David (Osea 3:4,5; Romani 11:24,25), după aceea oamenii din toate națiunile se întorc la Dumnezeu în timpul sfârșitului și vor trăi în mileniu pe pământ (Mica 4:1-4; Apocalipsa 11:13). Dar ce se va întâmpla la venirea lui Cristos ?

2. Care vor fi evenimentele din timpul venirii lui Cristos și a prezenței sale ?

Noi credem că venirea sa va începe cu judecata casei lui Dumnezeu, ducând la despărțirea oilor sau a grâului (creștinii adevărați) de capre sau neghină (creștinii falși), 1Petru 4:17; Matei 13:37-43; 25:31-46. După selectare are loc prima înviere a celor ce au murit în Cristos și răpirea la cer a creștinilor care sunt în viață (1Corinteni 15:23,44,50-54; 1Tesaloniceni 4:15-17).

După aceea Domnul Isus cu îngerii și cu aleși lui Dumnezeu vor distruge acest sistem de lucruri și toți oamenii lipsiți de credință și pietate (Matei 16:27; Apocalipsa 2:26,27; 17:14; 19:11-21), și îl va lega pe Satan pentru o mie de ani (Apocalipsa 20:1-3), dar mileniul păcii, începe cu nunta mirelui cu mireasa (Apocalipsa 19:1-9; 20:3). În ce privește cronologia acestor evenimente nu suntem categorici de fapt aceste profeții se împletesc între ele, de asemenea nu avem pretenția că am descris un tablou complet și o interpretare infailibilă. De fapt fiecare creștin trebuie să cerceteze cuvântul profetic (2Petru 1:19), să ceară înțelepciune de la Dumnezeu (Iacov 1:5), singurul care are timpurile și perioadele sub stăpânirea sa (Fapte 1:7).

  1. Ce legătură este între turnarea Duhului Sfânt și vorbirea în limbi ?
  2. Darul spiritual al vorbirii în alte limbi, s-a manifestat prima dată cu ocazia primei turnări a Duhului Sfânt, aceasta nu a fost cunoscută în Vechiul Testament de nici unul dintre proroci. Este logic să credem că și ploaia târzie care va avea loc în viitor, să se manifeste prin vorbire în alte limbi ca dar al Duhului Sfânt. Aceasta nu înseamnă însă că numai cine vorbește în limbi are Spiritul Sfânt, căci Domnul Isus a avut Duhul fără măsură și niciodată nu a vorbit în limbi (Ioan 1:34). Este interesant că vorbirea în limbi în primul secol a însoțit două evenimente importante și anume: 1) Înființarea poporului creștin, prin botezul celor 120 de ucenici cu Duhul Sfânt (Fapte cap.2) Prin primirea acestui dar al Duhului Sfânt, în casa lui Corneliu, apostolul Petru și după aceea și ceilalți au devenit conștienți că și oameni dintre națiuni pot beneficia cu aceleași drepturi de harul lui Dumnezeu și de jertfa lui Cristos (Fapte cap.10,11). Deci acest dar cu toate că nu este cel mai important (1Corinteni 14:1,5), a apărut în momente cruciale din istoria adunării creștine, de aceea este de așteptat să apară și cu ocazia ploii târzii.

    3. Ne putem aștepta la mai multe împliniri a textului din Ioel 2:27-32 ?

    Putem să ne așteptăm chiar la mai multe împliniri a textului din Ioel 2:27-32, deoarece știm că unele profeții Biblice au mai multe împliniri, de pildă este posibil ca acest dar, să însoțească ploaia târzie ce va conduce la trezirea fecioarelor din pilda lui Isus (Matei 25:1-13), care reprezintă trezirea creștinilor dintre neamuri, când Mai Marele Cirus, Isus Cristos va porunci, ca oameni din toate religiile creștine să se trezească pentru a deveni o mireasă ireproșabilă, plină de râvnă pentru lucrări excelente (Ezra 1:1-5; Hagai 2:6-9; Efeseni 5: 25-27; Tit 2:13,14), sub conducerea celor doi martori sau profeți ai lui Isus care vor demasca lumea pentru lipsa ei de evlavie sfințenie și pietate (Ap.11), căci și templul din Ierusalim a fost reconstruit sub conducerea a doi Martori, care au fost Zorobabel și Iosua (Hagai 2:14), acest lucru este arătat și de profetul Zaharia în capitolul 4, unde se vorbește de o reconstruire a templului lui Dumnezeu, nu prin inițiative și forțe omenești, ci prin Duhul Sfânt, și prin doi martori în care se va manifesta din plin uleiul Duhului Sfânt. Cei trei ani și jumătate a lucrării de putere ai celor doi martori vor purifica creștinismul de profeți falși și de oameni cu inima împărțită care nu știu ce să aleagă, să-l aleagă pe Iehova și pe Isus, sau pe Dumnezeul Baal modern care este sexul, materialismul, etc ? O situație analogă a fost în timpul profetului Ilie, care a arătat puterea lui Dumnezeu, pentru că făcut să fie secetă în Israel (1Împărați cap.17,18), timp de trei ani și jumătate (Iacov 5:17,18), după care, prin minunea coborârii de foc din cer, la muntele Carmel, a făcut ca poporul să se întoarcă la Adevăratul Dumnezeu Iehova, dar care a fost urmată de o perioadă de prigoană pentru el, tot așa lucrarea celor doi martori va conduce la purificarea poporului lui Dumnezeu, dar va fi urmată de o perioadă de persecuții din partea fiarei, adică a puterilor politice conduse de Satan (Apocalipsa 12:17; cap.13). Probabil că ploaia târzie a Duhului Sfânt, va purifica creștinismul, ducând la o lucrare puternică timp de trei ani și jumătate (1260 de zile), însoțită cu semne și minuni (Apocalipsa 11:1-6), după aceea va începe o lucrare puternică Diavolul, care fiind proaspăt aruncat din cer, își va manifesta domnia tiranică prin fiare timp de trei ani și jumătate (42 de luni), dar trebuie să aibă loc încă o turnare a Duhului Sfânt peste Israel, care va trezi acest popor pentru Dumnezeu (Zaharia 12:10; Ezechiel 36:24-28; Ioel 2:27,28). Căci după cum în primul secol, ploaia timpurie a fost în special pentru evrei, căci lor li s-a vorbit în ziua Penticostei, căci ei mai aveau trei ani și jumătate din favoarea divină de 70 de săptămâni prezisă în Daniel 9:24, iar mai târziu, probabil după trei ani și jumătate, casa lui Corneliu a fost botezată, fiind ca o poartă spre neamuri, în viitor va fi reversul medaliei, primi vor primi o manifestare specială a Duhului, neamurile, care trebuie să își împlinească numărul (Romani 11:25), și apoi Israelul (Romani 11:11,12).

  3. Ce prefigurări profetice există cu privire la cei doi martori și cine ar putea fi aceștia?

Istoria Biblică arătă mai multe perioade de treziri spirituale și de lucrări de mare putere, care au avut în frunte doi martori îndrăzneți pentru Dumnezeu, să dăm câteva exemple: Moise și Aron, care au scos poporul Israel din Egipt (Exod 5:1); Iosua și Caleb care au fost iscoadele care nu s-au temut de canaaniți, rămânând până la sfârșitul vieții lor un exemplu de fidelitate (Numeri 32:12); David și Ionatan, care au fost doi prieteni dar și credincioși lui Dumnezeu care a vorbit prin ei (1Samuel 20:2-4); profeții Ilie și Elisei au fost alți doi martori ai adevărului (1Împărați 19:19-21); Iehu și Ionadab, care au curățat poporul de închinarea la Baal (2Împărați 10:15-28); Iosua și Zorobabel care au zidit din nou altarul lui Iehova (Ezra 3:2); profeții Hagai și Zaharia care au însuflețit lucrarea de reconstrucție a templului (Ezra 5:1); Neemia și Ezra care au condus grupuri de repatriați evrei din Babilon (Ezra 2:2; 7:1-10); Ioan Botezătorul și Isus Cristos, care au mărturisit despre adevăr fiind profeții cei mai mari ai Noului Testament (Luca 1:76,77; 24:19; Matei 17:11-13); alți martori au fost: apostolii Petru și Ioan (Fapte 8:14) și Pavel și Barnaba (Fapte 13:2), etc. Cât privește cei doi martori din Apocalipsa, se dau diverse interpretări cu privire la identitatea lor, astfel unii spiritualizează acest capitol, spunând că cei doi martori sunt: Vechiul și Noul Testament, alții spun că Moise și Ilie din Vechiul Testament vor învia în carne și vor predica cu putere, deoarece ei apar în viziunea transfigurării împreună cu Cristos (Matei 17:1-10), alții spun că se referă la Enoh și Ilie care au fost răpiți. Însă dacă vom studia cu atenție Apocalipsa 11 cât și prefigurările din trecut ai celor doi martori ne vom da seama fie că este vorba de doi lideri, fie de două clase de oameni, însă credem că în prezent încă nu avem suficiente indici pentru a ști exact identitatea lor, însă studiind lucrarea lor, cât și prefigurările mai sus menționate, cu siguranță că la timpul potrivit Dumnezeu ne va face de cunoscut identitatea lor.

Întrebări de verificare:

I. Ce profeții ale zilelor din urmă nu s-au împlinit încă ?

II. Care sunt câteva evenimente ale prezenței lui Cristos ?

III. Are profeția din Ioel 2:27-32, mai multe împliniri, explicați ?

 

Articolul nr.3 de studiu ― Vorbirea în alte Limbi Fapte 2:4

  1. Ce este vorbirea în alte limbi de la Duhul Sfânt ?
  2. Conform cu Fapte capitolul 2, este o vorbire de la Duhul Sfânt, în alte limbi și dialecte omenești necunoscute de vorbitor, dar cunoscute de alții. Unele curente religioase susțin că Biblia vorbește de mai multe feluri de vorbiri în limbi, ca de exemplu: limbi omenești, limbi îngerești, adică vorbire în limbajul îngerilor, limbi noi, limbi extatice, adică limbi ne-inteligibile, dar haideți să vedem dacă Sfânta Biblie vorbește de mai multe tipuri de vorbire în limbi, ca dar al Duhului Sfânt. Ca să se susțină vorbirea în limbi îngerești se apelează la singurul text, în care apare o astfel de idee, și anume cel din 1Corinteni 13:1 unde se spune: “Chiar dacă aș vorbi în limbi omenești și îngerești…”, aici însă nu se spune că darul vorbirii în limbi conține limbi îngerești, căci în text apare hiperbola “dac㔠ceea ce indică că Pavel nu a vrut să spună că a vorbit în limbi îngerești, ci chiar dacă ar vorbi, fără dragoste o astfel de vorbire nu ar avea folos. Să nu uităm că el spune în v.2,3 “și chiar dacă…aș cunoaște toate tainele”, din nou apare “dacă”, iar noi știm că Pavel nu a cunoscut toate tainele, după cum o recunoaște chiar el însuși în v.9. În plus, când îngerii vorbeau ca trimiși ai lui Dumnezeu, vorbeau în limbajul oamenilor (Luca 1:28-38).

    O altă diferențiere în manifestarea vorbirii în limbi se face din expresia: “felurite limbi”(1Corinteni 12:10) și “limbi noi”(Marcu 16:17), acest lucru reiese de pildă din mărturia de credință a cultului Penticostal unde la pag.18 se spune: “toți credincioșii vorbesc în limbi noi, însă nu toți au darul de a vorbi în felurite limbi…” De unde știu ei c㠓limbi noi” sunt diferite de “felurite limbi”, căci același cuvânt pentru “limbi” apare în ambele texte în limba greacă, și anume “glossolalia”? De unde reiese din Biblie că aceste două expresii se referă la două manifestări diferite a limbilor ? Pe lângă toate acestea, pasajul din Marcu 16:9-20 nu apare în cele mai bune manuscrise ca de exemplu în Sinaitic și Vatican, ambele datând din secolul IV e.n. tocmai de aceea aceste versete apar în paranteză în unele Biblii, deoarece se pare că nu au fost scrise de evanghelistul Marcu, ci au fost adăugate mai târziu.

    O altă manifestare a vorbirii în limbi, pe care o susțin unii comentatori Biblici, este vorbirea extatică, adică limbi ne-inteligibile, o bolboroseală într-o stare de extaz, dar nici un pasaj din Biblie nu lasă să se înțeleagă acest gen de manifestare. De asemenea vorbirea în limbi din 1Corinteni 12,14 nu este diferită de cea din cartea Faptele Apostolilor, căci apare același cuvânt în greacă, deci în concluzie, nu există decât un singur fel de vorbire în limbi de la Duhul Sfânt, cea într-o limbă omenească cunoscută, sau în mai multe limbi cunoscute, căci Biblia se folosește atât de expresia: “limb㔠cât și “limbi” (1Corinteni 14:2,4,5), pe care cel care are acest dar le manifestă: în vorbire (1Corinteni 14:5), în rugăciune (1Corinteni 14:14), în cântări (1Corinteni 14:15).

  3. Care a fost scopul vorbirii în limbi, pe vremea apostolilor ?
  4. În primul rând, este demn de menționat că vorbirea în limbi ca dar al Duhului Sfânt, apare în Biblie în patru relatări doar, după cum urmează: Fapte 2:4-20; 10:44-46; 19:6; 1Corinteni cap. 12-14, să luăm pe rând aceste pasaje pentru a examina scopul acestui dar al vorbirii în alte limbi.

    Fapte 2:1-20 – Din această relatare desprindem următoarele motive ale primirii acestui dar: 1. A împlinit promisiunea lui Isus din Fapte 1:4,5, ca ucenicii să fie botezați cu Duhul Sfânt; 2. Atunci a avut loc prima împlinire a profeției din Ioel 2:28-30, și astfel începutul unui nou popor, cel al Noului Legământ; 3. Prin vorbirea în limbile națiunilor de la Duhul Sfânt, s-a arătat că și națiunile nu numai evreii pot face parte din trupul lui Cristos, căci Dumnezeu a fost preamărit în limbajul neamurilor, dar apostolii nu au înțeles suficient de clar lucrul acesta atunci. Vorbirea din Fapte 2, nu a fost dată pentru predicarea evangheliei la oameni care nu cunoșteau limba ebraică, această interpretare este greșită din următoarele motive: oamenii care au auzit vorbirea în alte limbi, erau evrei și prozeliți evrei, care au venit la Ierusalim să se închine și care cunoșteau limba ebraică, deci nu aveau nevoie ca Dumnezeu să le vorbească în alte limbi, acest lucru reiese și din faptul, că după vorbirea în limbi, ei au ascultat predica lui Petru în ebraică (Fapte 2:14-39), un alt motiv, este că vorbirea în limbi a început înainte ca mulțimea de oameni să se adune pentru a vedea ce se întâmplă (v.6), pe când dacă limbile erau date pentru predicarea evangheliei, prima dată apostolii adunau mulțimea și după aceea vorbeau în limbi. Deci acele limbi nu au fost pentru a întoarce pe cineva la Dumnezeu, sau să-I convingă să-l accepte pe Mesia, căci pocăința lor s-a manifestat nu după auzirea vorbirii în limbi, ci după predica lui Petru care a interpretat corect această manifestare a Duhului (Fapte 2:37-40), dar bineînțeles că și acest semn supranatural a mișcat pe cei sinceri la căință.

    Fapte 10:44-47 – Această manifestare a limbilor, I-a conștientizat pe Petru și pe ceilalți creștini, că și oamenii națiunilor pot primi credința creștină, și intrarea în Noul Legământ (Fapte 11:1-18).

    Fapte 19:1-7 – Cei doisprezece ucenici din Efes care au primit vorbirea în limbi, erau iudei care trăiau în diasporă, făcând parte probabil dintr-o colonie evreiască din Efes. Prin vorbirea în limbi, a lor, Dumnezeu I-a făcut să înțeleagă că această promisiune a botezului cu Duhul Sfânt, este pentru toți, căci după cum ei au vorbit în limbile neamurilor, tot așa Dumnezeu acceptă laudele din partea neamurilor, și că ei astfel formează un singur trup, nu numai cu evreii, ci și cu grecii de fapt cu oameni din toate națiunile, dintre care unii erau chiar în echipa lui Pavel (Fapte 19:17, 22; 20:4).

    1Corinteni 12-14 – Din aceste trei capitole care reglementează vorbirea în limbi, se desprind următoarele scopuri ale acestui dar: 1. Zidirea spirituală a adunării prin tălmăcire, aducând astfel, descoperiri, profeții, învățătură și cunoștință (1Corinteni 14:5,6); 2. Laude și mulțumiri prin rugăciuni și cântece în alte limbi (1Corinteni 14:14-17).

  5. În prezent mai sunt motive ca darul limbilor să se manifeste ?

În prezent ne dăm seama că o parte din scopurile pentru care s-a dat vorbirea în limbi în primul secol și-au atins ținta, deci din acele motive nu mai este necesară vorbirea în alte limbi în prezent. De exemplu, nu mai avem nevoie de manifestarea limbilor, pentru a crede că profeția din Ioel 2:28-30 s-a împlinit și că a luat ființă Noul Legământ, de asemenea nu mai avem nevoie de limbi pentru a înțelege că și neamurile pot forma un singur trup cu iudeii, ca popor al lui Cristos, căci lucrul acesta a fost stabilit clar în primul secol, pe lângă aceasta, promisiunea lui Isus cu privire la a aștepta în cetate pentru botezul cu Duhul Sfânt nu mai are pentru noi o însemnătate literală. Dar ce putem spune de zidire spirituală prin alte limbi, sau laude și mulțumire prin alte limbi ? Cu siguranță, aceste ținte pot fi atinse de Duhul Sfânt în orice timp prin vorbirea în limbi, dar pot fi atinse și fără vorbirea în alte limbi, căci în Vechiul Testament, oamenii lui Dumnezeu au fost edificați spiritual și au primit descoperiri fără acest dar, da asemenea l-au lăudat pe Dumnezeu și mulțumit și fără acest dar, acest lucru nu poate fi pus la îndoială, căci însuși Isus Cristos, a lăudat, mulțumit și a zidit pe alții fără acest dar, deci în concluzie, acest dar poate fi benefic și astăzi, însă el nu este atât de necesar precum a fost în primul secol al erei noastre, însă va fi necesar cu ocazia ploii târzii. Poate se ridică atunci o întrebare în mintea voastră, și anume: unele daruri ale Duhului Sfânt se dau în funcție de necesitatea unor perioade de timp ? Putem spune că da, de fapt însuși darul vorbirii în limbi nu s-a dat decât începând cu ocazia Penticostei, de ce nu s-a dat mai repede, ca prorocia, care a existat din abundență în Vechiul Testament ?

  1. Vorbirea în limbi este un mesaj de îmbărbătare, sau un mesaj de laudă pentru Dumnezeu ?
  2. Și în acest domeniu este o mare controversă, unii susțin că vorbirea în limbi aduce îmbărbătare oamenilor, prin interpretarea limbilor prin care află, descoperiri și cunoștință de la Dumnezeu (1Corinteni 14:5,6), în timp ce alții, declară pe baza textului din 1Corinteni14:2 c㠓…cine vorbește în limbă nu vorbește oamenilor, ci lui Dumnezeu…”, prin urmare tălmăcirea limbilor nu trebuie să aducă mesaje evanghelice de îmbărbătare, ci doar mesaje de laudă și mulțumire. Adevărul este că ambele variante sunt valabile, cu precizarea că: atunci când se vorbește în limbi, este normal ca să-I vorbească lui Dumnezeu, căci 1Corinteni 14:2 continuă cu precizarea: “căci nimeni nu-l înțelege și, în duh, el spune taine.” Deci e normal să-I vorbească lui Dumnezeu, căci ceilalți nu-l înțeleg, dar în momentul când are loc interpretarea limbi respective, ceilalți îl înțeleg, și ceea ce a vorbit nu mai este o taină, ci un mesaj fie de laudă, mai ales dacă s-a rugat sau a cântat în limbi, dar poate fi o profeție, un mesaj de încurajare, ambele posibilități apar în Biblie (Fapte 2:11; 1Corinteni 14:6).

  3. Care este semnificația cuvintelor: “cine vorbește în limbă se zidește pe sine însuși” ?
  4. Această idee o găsim în 1Corinteni 14:4, și din păcate există două extreme de interpretare a acestui text: unii care declară că vorbirea în limbi, trebuie manifestată doar în adunare și atunci ca orice dar, are ca scop zidirea altora, adică a adunării (1Corinteni 14:12), și bineînțeles că atunci când zidești adunarea te zidești și pe tine însuți (Proverbe 11:25). Această variantă de interpretare mai susține și că este greșit a exercita darul limbilor în particular deoarece Biblia nu conține nici un exemplu în acest sens. Cealaltă extremă susține că darul limbilor trebuie exercitat în particular, pentru o mai bună pătrundere în prezența lui Dumnezeu, pentru primirea unei mai mari puteri spirituale, prin rugăciuni sau cântări în limbi. Dacă cercetăm cu atenție Scripturile, cred că ajungem la concluzia că adevărul este undeva la mijloc, căci este adevărat că darurile sunt date spre zidirea altora, dar aceasta nu elimină folosirea lor în particular, de pildă fiecare creștin a primit de la Dumnezeu anumite dezvăluiri personale prin darul prorociei care ne-au edificat personal, și nu cred că toate descoperirile primite le-am popularizat, deci ele ne-au zidit doar pe noi, în mod direct, dar indirect prin puterea spirituală primită am întărit pe alții, tot așa este și cu vorbirea în alte limbi, o altă dovadă în acest sens sunt cuvintele lui Pavel: “Dacă nu este cine să interpreteze să tacă în biserică și să-și vorbească numai lui însuși și lui Dumnezeu. “ (1Corinteni 14:28), deci chiar în adunare te poți zidi personal, însă nici extrema de a căuta exagerat zidirea noastră nu este iubitor, de fapt limbile în consemnările Biblice nu s-au manifestat decât în public, în plus există și alte discipline spirituale care ne ajută să avem o bună relație cu Dumnezeu, cum ar fi: rugăciunea, postul, studiul, etc., prin urmare trebuie să facem un echilibru în manifestarea Duhului, ca să ne dezvoltăm într-un mod armonios și echilibrat spiritual. De asemenea, s-a observat că cei ce obișnuiesc să se roage în limbi în particular, nu încurajează tălmăcirea când vorbesc în public, ceea ce este greșit.

  5. Toți creștinii trebuie să vorbească în limbi și este acest dar un criteriu de spiritualitate?
  6. După ce apostolul Pavel enumeră darurile Duhului Sfânt în 1Corinteni 12:28, el pune după aceea unele întrebări: “Oare toți sunt apostoli ? Toți sunt proroci ? Toți sunt învățători ? Toți fac minuni ? Toți au daruri de vindecări ? Toți vorbesc în limbi ?…” Răspunsul la aceste întrebări este unul negativ: NU, deci nu toți vorbesc în limbi, iar acest lucru este subliniat în tot capitolul 12, de pildă în v.8,10 se spune: “Căci unuia îi este dat, prin Duhul, cuvânt de înțelepciune…ALTUIA, felurite limbi; și ALTUIA, interpretarea limbilor.” Deci fiecare creștin are daruri diferite de la Duhul Sfânt. De fapt apostolul Pavel îi corectează pe Corinteni, care căutau doar darurile spectaculoase ca limbile pentru a face impresie în fața celorlalți, și le manifestau în mod egoist pentru zidire personală, de aceea Pavel subliniază diversitatea darurilor, faptul că trupul lui Cristos este compus din mai multe mădulare cu funcții diferite, deci și darurile prin care se zidește trupul lui Cristos trebuie să fie diferite, căci nu tot trupul lui Cristos este doar limbă, ci este și ochi, urechi, mâini, picioare, etc. (1Corinteni 12.12-30). Pe lângă toate acestea, faptul că cineva are acest dar de la Duhul Sfânt, nu înseamnă că el automat este o persoană spirituală, căci Corinteni au avut acest dar, cât și alte daruri spectaculoase și totuși Biblia îi descrie ca fiind: carnali, egoiști căci căutau zidirea proprie, copii spirituali, tolerau păcate grave, erau dezbinați, erau critici la adresa lui Pavel, nu aveau cunoștință de Dumnezeu, și nu se păzeau îndeajuns de asocierile rele, etc. (1Corinteni 3:1-4; 5:1,2; 6:4; 9:1-6; 11:17-22; 15:33,34), toate acestea indică că darurile se primesc prin har nu prin merite personale, căci Corintenii care erau copii în Cristos, au primit totuși daruri de la Duhul Sfânt, chiar daruri spectaculoase, dar a fi un om spiritual ține de relația ta cu Dumnezeu, de manifestarea roadelor Duhului Sfânt, nu de darul pe care l-ai primit, căci poți avea un dar nespectaculos ca darul milosteniei (Romani 12:8) și să fi mai spiritual ca cineva care are darul limbilor.

  7. La ce se referă apostolul Pavel când spune c㠓limbile sunt un semn…pentru cei necredincioși” ?

Această descriere o găsim în 1Corinteni 14:22, iar în general acest pasaj se interpretează astfel: limbile sunt un semn pentru a atrage pe cei necredincioși la Dumnezeu, însă această interpretare nu concordă cu relatările Biblice unde apare acest dar, căci nicăieri vorbirea în limbi nu s-a petrecut în mijlocul necredincioșilor, ba mai mult conform cu 1Corinteni 14:23, vorbirea în limbi îi face pe necredincioși să creadă că cei ce o practică sunt nebuni. Alții interpretează acest text, cum că limbile sunt un semn pentru necredincioșii iudei care nu cred în Cristos, iar prin exercitarea acestui dar îi aduci la Cristos, dar nu există nici un exemplu clar în această privință, căci nici la Penticosta nu limbile singure au convertit iudeii la creștinism ci predica lui Petru, iar în celelalte cazuri, nici vorbă de așa ceva. Alți teologi de seamă, în special din neo-protestanți, interpretează acest verset prin v.21 care este un citat din Isaia 28:11, unde Dumnezeu le spune evreilor că le va vorbi prin oameni cu o limbă străină, prin urmare unii cercetători comentează astfel această profeție: Dumnezeu după ce s-a străduit prin profeți să readucă poporul la ascultare, văzând că poporul Israel rămâne împietrit, le spune prin Isaia, că-și va schimba limbajul, vorbind prin oameni cu limbă neînțeleasă pentru evrei, adică prin cei ce îi vor cuceri, astfel se interpretează că, după ce Dumnezeu a vorbit prin proroci, și-a schimbat stilul și a vorbit după aceea prin asirieni, care au cucerit Regatul lui Israel, iar în mod asemănător, în primul secol e.n. după ce Dumnezeu a vorbit prin Fiul său, a apelat la o vorbire în alte limbi prin apostoli, ca un semn al judecății nefavorabile pentru Israel, din pricină că nu l-au acceptat pe Isus, prin urmare limbile trebuie manifestate doar când sunt iudei de față pentru a primi semnul judecății nefavorabile pentru ei. Haideți să examinăm și această interpretare dacă concordă cu textele despre vorbirea în limbi. În Fapte capitolul 2 este adevărat că limbile au fost auzite de evrei, dar acestea nu au fost manifestate pentru ei special, căci vorbirea în limbi a început înainte ca ei să fie prezenți (v.1-6), în plus, mesajul acelei vorbiri nu a fost unul de judecată, ci de dezvăluire a lucrurilor minunate al lui Dumnezeu (v.11). În celelalte vorbiri în limbi din cartea Faptele, nici pomeneală de mesaj de judecată pentru evrei, mai degrabă pentru creștinii evrei care erau necredincioși cu privire la primirea neamurilor, iar în Corint, ne putem imagina oare că Corinteni nu vorbeau în limbi, decât în prezența evreilor ? Cu siguranță nu, atunci la ce s-a referit Pavel când a spus că limbile sunt un semn pentru necredincioși ? Este cert că nu s-a referit că este un semn pentru evreii creștini, pentru a-I accepta pe cei dintre neamuri, căci acest lucru s-a stabilit o dată pentru totdeauna, cu câț-va ani mai devreme prin viziunea ce a primit-o apostolul Petru, întărită de vorbirea în limbi din casa lui Corneliu (Fapte capitolele10,11), atunci la ce se referă ? Ei bine studiind cu atenție contextul lărgit din 1Corinteni 14:22 primim un răspuns care este în armonie cu întreaga Biblie de altfel. Începând cu v.6 Pavel prezintă un șir de argumente, pentru a-I convinge pe Corinteni egoiști să nu mai vorbească în limbi în adunare fără a se tălmăci, căci iubirea caută folosul altuia nu folosul lui (1Corinteni 13:5), deci limbile în adunare nu sunt date pentru a ne zidi pe noi, ci pe ceilalți (1Corinteni 14:12,13,28). Aceste argumente contra vorbirii în limbi fără tălmăcire sunt: această vorbire nu aduce folos (v.6), nu aduce cunoștință, descoperire (v.6), nu dă sunete distincte, deci nu pregătește pe credincios de acțiuni concrete (v.7,8), este ca o vorbire în vânt, degeaba (v.9), nu unește pe credincioși, fiind ca niște străini, unii pentru alții, căci nu vorbesc cu înțeles (v.11), nu zidește (v.13), mintea este fără rod (v.14), fratele tău nu poate fi în comuniune cu tine căci nu știe ce spui și nu poate spune amin la rugăciunile tale în limbi (v.16), Pavel ca apostol este de 2000 de ori împotriva vorbirii în limbi fără tălmăcire, căci 5 cuvinte cu mintea face mai mult de 10.000 de cuvinte în alte limbi (v.19), cei ce vorbesc în limbi fără interpretare sunt copii la minte (v.20), astfel după ce prezintă 9 argumente contra vorbirii în limbă fără interpretare corespunzătoare, el dă un al 10 argument, de data aceasta din Scripturile Vechiului Testament, el citează din Isaia 28:11 și trage concluzia: “limbile sunt un semn…pentru cei necredincioși” adică Pavel vrea să spună că după cum Dumnezeu în vechime a vorbit prin Babilonieni (căci mai degrabă la ei se referă decât la Asirieni, după cum era profețit și în Deuteronomul 28:49; Ieremia 5:15), și aceștia erau necredincioși, tot așa Dumnezeu vorbește prin Corinteni, dar această vorbire în limbi fără interpretare nu este după voia lui Dumnezeu, ci este apanajul celor necredincioși, ca a Babilonienilor, ca a celor de la turnul Babel (Geneza 11:7), ca acelora care se închinau în timpul acela în templele păgâne, vorbind extatic în limbi, după cum relatează istoria, de aceea Pavel le spune că manifestările limbilor fără interpretare seamănă cu manifestările necredincioșilor, a celor nebuni (1Corinteni 14:22,23), pe când prorocia care constă într-o vorbire înțeleasă și limpede este un semn pentru credincioși, căci prin ea se descoperă în limba înțeleasă de om tainele inimi (v.22,24,25).

Întrebări de verificare:

I. Ce este vorbirea în alte limbi, și care sunt scopurile ei ?

II. Acest dar este pentru zidire personală, sau pentru zidirea adunării ?

  1. La ce se referă Pavel când spune că vorbirea în limbi este un semn pentru necredincioși ?

 

 

 

Articolul nr.4 de studiu ― Manifestarea Limbilor 1Corinteni 13:8

  1. A încetat darul vorbirii în alte limbi s-au va înceta în viitor ?

La ora actuală există două variante de răspuns care sunt cele mai răspândite în creștinătate, la care adăugăm și o altă variantă, dar să prezentăm pe scurt aceste variante de răspuns la această întrebare: 1. Vorbirea în limbi a fost un dar temporar, care s-a limitat la biserica primară; 2. Acest dar al Duhului Sfânt, este permanent în biserică de la înființarea ei până la venirea din nou a Domnului; 3. Acest dar, ca și alte daruri semne, se manifestă în special pe parcursul a două epoci speciale, prima epoca în perioada bisericii primare (ploaia timpurie), a doua epocă, cu câți-va ani înainte de revenirea Domnului (ploaia târzie). Să luăm fiecare variantă și s-o examinăm, prin prisma Bibliei și a istoriei creștinismului.

2. Arată dovezile Biblice că darul limbilor a încetat în primul secol ?

Unii dintre cei ce susțin prima variantă, cred că limbile au încetat în anul 70 e.n. odată cu distrugerea Ierusalimului, dar după cum am văzut în articolul precedent, limbile nu sunt un semn de judecată pentru Israel, deci nu există nici o bază Biblică sau istorică pentru a spune că limbile au ținut doar până în anul 70 e.n. Alții susțin că acestea au încetat odată cu moartea apostolilor sau cu încheierea canonului Biblic, nu au o bază teologică pentru această idee, iar argumentul folosit de obicei de aceștia, și anume 1Corinteni 13:8 nu susține o astfel de interpretare, în acest text se precizează: “limbile vor înceta; cunoștința va avea sfârșit. Căci cunoaștem în parte și prorocim în parte; dar când va veni ceea ce este desăvârșit, acest în parte se va sfârși.”(1Corinteni 13:8-10), acest text este interpretat de cei ce susțin prima variantă, fie că limbile se vor sfârși când ceea ce este desăvârșit va veni, adică când scrierea Noului Testament se va încheia și Biblia va fi completă, desăvârșită, fie că ceea ce este desăvârșit se referă la venirea lui Cristos care va aduce perfecțiune și cunoaștere deplină pentru creștini, și atunci ceea ce este în parte va înceta, adică cunoștința și profeția, dar nu și limbile, despre care nu se spune că ar fi în parte, prin urmare limbile încetează mai repede, iar cunoștința și prorocia la venirea lui Cristos. Însă textul chiar interpretat astfel nu precizează exact când are loc promisiunea: “limbile vor înceta” lăsând la aprecierea fiecăruia să stabilească când vor înceta. În plus, cei ce dau o astfel de interpretare, cred ei în darul prorociei, ca un dar actual ? Se manifestă prorocia la ei în biserică, și este încurajată având în vedere că ea va exista până la venirea Domnului ? Și apoi ce facem cu profeția despre ploaia târzie, când vorbirea în limbi este pusă în legătură cu convertirea Israelului și cu ziua de mânie a lui Dumnezeu de la sfârșitul lumii (Ioel 2:27-32) ? Pe lângă toate acestea să nu uităm că vorbirea în limbi, este un dar care se împletește și cu prorocia și cu cunoștința, de exemplu Pavel spune că prin interpretarea limbilor se aduce prorocie și cunoștință (1Corinteni 14:6), iar apostolul Petru aplică textul din Ioel 2:28-30 care vorbește doar de prorocie la vorbirea în limbi, prin urmare nu putem disocia încetarea limbilor din 1Corinteni 13:8-10 de sfârșitul cunoștinței și al prorociei, ci mai degrabă când vor înceta limbile se va sfârși și prorocia și cunoștința.

3. Arată Biblia și istoria că darul vorbirii în limbi este permanent în adunarea creștină ?

Cei ce susțin această variantă se folosesc de același argument din 1Corinteni 13:8-10, singurul care abordează direct problema încetării darurilor Duhului Sfânt, iar în general se explică că ceea ce este desăvârșit, se referă la venirea Domnului, și într-adevăr citind cu atenție contextul până la v.12 aceasta sar desprinde din text, căci când vom ajunge noi să cunoaștem deplin ? Doar când vom fi nemuritori și asemenea cu Isus Cristos (Romani 8:29), adică când vom avea trupuri de slavă la venirea Domnului. Însă poate cineva sar întreba: Dacă limbile sunt un dar permanent, atunci de ce pe parcursul istoriei, în bisericile creștine, acest dar nu prea s-a manifestat ? Este adevărat acest lucru, și a încerca să explici această realitate cu explicația că acest dar nu a fost dorit și căutat, nu ține, căci nici apostolii nu l-au căutat căci de fapt ei nici nu au auzit de el, căci în Vechiul Testament nu s-a manifestat. Este curios că în scrierile Sfinților Părinți și în cele apologetice din secolele II-IV nu se vorbește mai nimic despre darul vorbirii în limbi, cu toate că există sute de volume în latină și greacă lăsate de aceștia. Singurele excepții sunt Tertulian care vorbește de vorbirea în limbi pe care o practicau o sectă desprinsă din trunchiul creștinismului și anume Montaniști, care erau un fel de călugări, însă doctrinele lor arată mari abateri de la învățăturile creștine. De asemenea și Irineu vorbește despre vorbirea în limbi, el spunând: “cei desăvârșiți vorbeau prin Duhul lui Dumnezeu în toate limbile…” totuși el omite acest dar pe lista lui cu daruri ale Duhului, ceea ce ar lăsa să se înțeleagă că vorbește de manifestarea limbilor la trecut. Această tăcere despre limbi în sutele de scrieri ale primilor creștini ar trebui să ne pună un semn de întrebare, având în vedere că mulți dintre ei vorbesc despre vindecări, scoateri de demoni și profeți în plină activitate în secolele II-III e.n. Dar curios aceste fenomene miraculoase se produceau tot mai rar și mai cu slabă intensitate, făcând ca în secolul IV când biserica s-a unit cu statul, darurile semne să înceteze după cum o confirmă și Augustin (sec.IV) prin cuvintele: “erau semne adaptate la primele epoci…ele au dispărut de atunci.” Sau ceea ce spune Ioan gură de aur (sec.IV): “Nu știm la ce se referea apostolul, aceste fenomene se produceau atunci, acum nu se mai produc.” Această atrofiere a lucrării Duhului Sfânt a fost prezisă și în Biblie, atât prin prefigurări profetice cât și prin profeții clare despre venirea apostaziei, (Fapte 20:29,30; 2Petru 2:1,2), despre apariția neghinei în grâu (Matei 13:24-30), despre faptul că toate fecioarele la început erau treze dar mai târziu întreaga clasă a miresei a adormit, până când are loc strigarea ce precede venirea Mirelui (Matei 25:1-13), de asemenea în istoria poporului Israel au perioade de adormire spirituală, urmate de treziri spirituale, tot la fel și cu creștinismul, căci ce rost ar mai avea ploaia târzie a Duhului Sfânt și împlinirea din nou a profeției din Ioel 2:28-32, dacă creștinii, ar avea toate darurile Duhului din belșug ?

4. Putem desprinde din Biblie două epoci speciale ale darurilor semne, printre care și limbile ?

În continuare vom prezenta atât prefigurările profetice, cât și profeții clare, care sugerează o astfel de interpretare, fără însă a înțelege de aici, că în perioada dintre cele două epoci, Duhul Sfânt nu mai lucrează sau că Dumnezeu nu mai face minuni, căci este cert căci prin credință oricând se pot face minuni, căci Isus a spus în Ioan 14:12: “…cine crede în mine va face și el lucrările pe care le fac Eu, ba încă va face altele și mai mari decât acestea…” deci oricine crede cu sinceritate în Isus poate face prin credință lucrări de putere, și aici textul nu se referă numai la lucrarea de predicare, căci Isus vorbește la plural spunând “lucrările” nu “lucrarea”, dar aceste miracole se vor face PRIN CREDINȚĂ nu ca efect al exercitării darurilor semne, pentru a înțelege mai bine diferența dintre a face miracole prin credință de a face cu darurile semne ale Duhului să dăm un exemplu: de pilda Regele credincios Ezechia a fost vindecat direct de Dumnezeu pentru ca s-a încrezut în El, fără ca cineva sa aibă darul vindecărilor și sa-l vindece (Isaia 38:1-9), în contrast cu acel orb din naștere vindecat de Isus care a fost un miracol semn care a dovedit ca El este Mesia (Ioan 9). Deci prin credința se pot face miracole dar direct de la Dumnezeu sau Cristos, indiferent dacă cererea pentru intervenția supranaturală a lui Dumnezeu este însoțită sau se manifestă prin rugăciune, ungere cu ulei sau punerea mâinilor, miracolul se obține direct de la Dumnezeu, pe când miracolele prin darul minunilor sau prin alte daruri vindecărilor se fac prin oameni (prin punerea mâinilor lor sau prin alte metode - Fapte 28:8-10; Matei 10:1,8; Marcu 6:12,13) aceste minuni venind prin ei de la Dumnezeu, fiind astfel indirecte și au în special rolul de a acredita pe acel om ca fiind de la Dumnezeu (Fapte 2:22; 10:38; Evrei 2:2-4). De asemenea este posibil, ca Dumnezeu să dea unele daruri semne și în perioada dintre cele două epoci de vârf ale creștinismului, dar cu siguranță darurile semne printre care și vorbirea în alte limbi se va manifesta din plin în perioada celor două epoci, din cauza apostaziei, a întunericului care a existat tot mai mult după moartea apostolilor, și el a atins culmi în timpul inchiziției, dar în această perioadă au existat și treziri spirituale, dar nici una din acestea nu a atins nivelul bisericii primare, nici a restabilirii din nou în viitor prin ploaia târzie. Trezirile începute cu reforma, și chiar cele din secolul XX, sunt stropii sau averse trecătoare care prevestesc ploaia târzie a Duhului Sfânt.

5.Vorbirea în alte limbi poate veni și din altă sursă decât Duhul Sfânt ?

Da, vorbirea în alte limbi poate să vină și din alte surse independente de Duhul Sfânt, cum ar fi: De la Vrășmașul lui Dumnezeu care este Satan Diavolul, care poate contraface lucrarea lui Dumnezeu, căci după cum Isus Fiul lui Dumnezeu a făcut: semne, minuni și lucrări de putere (Fapte 2:22), tot așa poate și Diavolul să facă semne, minuni și lucrări de putere (2Tesaloniceni 2:8-10). De asemenea, există experiențe de vorbire în limbi ca urmare a posedării demonice, de pildă un cercetător care s-a ocupat cu verificarea acestei manifestări, a verificat darul limbilor la 147 de persoane, el a găsit trei cazuri îndoielnice, iar ceilalți 144 erau posedați demonic, iar după expulzarea demonului, acei oameni și-au pierdut darul de a vorbi în limbi. Din păcate mulți oameni care stăruie după Duhul Sfânt în viziunea lor, fac loc în viața lor de multe ori la duhuri necurate, ei apelează la metode ne-biblice de a primi Duhul Sfânt, cum ar fi nopți de veghe, stăruință, unde de multe ori se apelează la metoda, de a repeta un cuvânt ore în șir ca de exemplu: sânge, sânge, sânge,... sau, slavă, slavă, slavă…, dar astfel de metode nu apar în Biblie și ele deschid porțile duhurilor rele, căci Biblia arată că în momentul când am crezut în Cristos am primit Duhul Sfânt (Efeseni 1:13), de asemenea primii creștini au stăruit în învățătură, în legătura frățească, în rugăciune, în frângerea pâinii (Fapte 2:42), dar nicăieri nu găsim învățătura de a stărui după Duhul Sfânt, căci Tatăl ceresc ne dă Duhul Sfânt în momentul când îl cerem cu sinceritate (Luca 11:13) și când ne căim de păcatele noastre, ca în pilda cu Fiul risipitor, acest Fiu nu a trebuit să stăruie de Tatăl pentru a primi darurile lui, de fapt el nici nu se gândea să le primească și le-a primit (Luca 15:21-23), tot așa dacă ne căim sincer, Dumnezeu ne dă automat darurile Duhului Sfânt, căci Dumnezeu este un Tată bun care ne dă darurile sale prin har (favoare nemeritată), nu prin stăruința, meritele sau manevrele noastre. De asemenea cum ne explicăm că unii care vorbesc în limbi sunt cunoscuți ca având o viață în păcat, să curgă din același izvor și apă dulce și apă amară (Iacov 3:10-12)? Alte izvoare posibile pentru vorbirea în alte limbi, în-afară de lucrarea Duhului Sfânt, sunt cauzele naturale, cum ar fi: anumite droguri, pulsiuni subconștiente asupra centrilor verbo-motorii, hipnoza, auto-sugestia, dereglări psihice, deci bineînțeles nu putem pune doar pe seama Diavolului toate manifestările, ci unele dintre ele sunt dereglări în duhul nostru, sau emoții și manifestări interpretate greșit.

6.Care sunt regulile de manifestare a vorbirii în limbi și cum putem verifica acest dar?

Regulile de manifestare a acestui dar, le găsim în 1Corinteni 14:27, 28, unde Cuvântul lui Dumnezeu fixează anumite reguli, după cum urmează:

Din păcate multe biserici nu țin cont de regulile acestea fixate de Duhul Sfânt care l-a inspirat pe Pavel, ba mai mult încearcă să le sucească, de pildă unii aduc ca scuză pentru faptul că se vorbește mai mult de trei în biserică, argumentul, că aici Pavel nu s-a referit la rugăciuni în limbi, ci la vorbire tip predică în limbi, dar un asemenea argument nu ține cont de context, și de întreaga Biblie, deoarece nicăieri nu se spune că vorbirea în limbi este diferită ca dar de rugăciunea în limbi, ba mai mult Pavel împletește aceste manifestări fără a le despărți (1Corinteni 14:12-18). O altă scuză la fel de ne scripturală, este explicația, că atunci când nu este nimeni cu darul tălmăcirilor, se poate vorbi fără a se tălmăci, căci nu ei sunt vinovați că Dumnezeu nu dă acest dar, însă Biblia ne spune altceva: “De aceea, cine vorbește în limbă, să se roage să interpreteze.” (1Corinteni 14:13), ne întrebăm, oare câți se roagă pentru acest dar mai puțin spectaculos, dar vital pentru zidirea adunării, câți stăruie după acest dar al interpretărilor? Câți din păstorii bisericilor unde se manifestă vorbirea în limbi sunt preocupați pentru interpretare ? De aceea, această scuză nu ține, căci Biblia spune clar: “Dacă nu este cine să interpreteze să TACĂ ÎN BISERICŔ Deci dacă cineva vorbește într-o limbă, și nimeni după aceea nu se ridică să interpreteze, a doua vorbire în limbi să nu mai aibă loc cu voce tare, ci cel mult în sine, de asemenea, ar fi bine, să se roage pentru darul interpretărilor. Din păcate în unele biserici nu se caută interpretarea, căci ei caută în mod egoist fie să se zidească personal, fie să-și etaleze darul dorind să atragă atenția asupra lui. În plus, am întrebat pe mai mulți care sunt membri de ani de zile în astfel de biserici să-mi spună, vreo descoperire sau vreun cuvânt de zidire pe care l-au primit prin interpretarea limbilor, dar mai nimic, ceea ce duce la impresia că acest dar nu zidește, cu siguranță dacă ar fi manifestări de la Duhul Sfânt ar zidi, din păcate există multe manifestări tip neghină, care seamănă mult cu grâul, dar nu sunt hrănitoare.

Pentru a fi încercat acest dar, dacă este de la Duhul Sfânt sau nu (1Tesaloniceni 5:21; 1Ioan 4:1) pune-i celui cel exercită următoarele întrebări: Îl glorifică pe Cristos acest dar sau atrage atenția asupra Duhului Sfânt, prin mesaje de genul: “slăvit să fie Duhul Sfânt” care ar contrazice scopul lucrării Duhului prezentat în Ioan 16:14 ? Îl face pe beneficiarul lui mai smerit și iubitor în relația cu frații (Efeseni 4:2,3) ? Reflectă viața acelui om roadele Duhului Sfânt (Galateni 5:22,23) ? Manifestarea acestui dar este în acord cu Scriptura atât ca mesaj, cât și prin respectarea regulilor din 1Corinteni 14: 27,28 ? Este persoana care manifestă acest dar, supusă fraților cu autoritate din adunare, și promovează unitatea în trupul lui Cristos (Efeseni 4:16; 5:18,21) ? Este adunarea zidită de acest dar în iubire (Efeseni 4:15,16; 1Corinteni 12:7; 13:1) ? Vrea să-I conducă pe ceilalți le o reală maturitate sau îi face dependenți de el și de darul lui (2Corinteni 1:24) ? Este el gata să-și supună viața la un examen critic, pentru a se observa cum lucrează Duhul Sfânt în caracterul lui și prin darurile harului (Apocalipsa 2:2)?

7.Ce este darul tălmăcirilor sau al interpretării ?

Cuvântul din greacă pentru interpretare este “hermeneia” (1Corinteni 12:10; 14:26), și acesta se referă la o traducere literală, nu la o interpretare liberă, cum spun unii, căci hermeneia nu se aplică la o traducere largă, bogată, liberă, parafrazată, ci la o traducere literală, deci traducătorul ( “diermeneutes” – 1Corinteni 14:28) nu înțelege doar ideea principală, orientarea de bază, sau subiectul în discuție și apoi el îl dezvoltă cu cuvintele lui, ci el traduce cuvânt cu cuvânt bineînțeles că acesta nu înseamnă a cădea în extrema de fi perfecți în sintaxă și vocabular, acest lucru reiese din sensul cuvântului hermeneia folosit în marea majoritate a cazurilor folosit în Noul Testament. De pildă, din aceeași rădăcină a cuvântului hermeneia, apare expresia: “methermeneuomenon” care este tradus prin: “traducere” vezi următoarele texte Biblice unde apare: Matei 1:23; Marcu 5:41; 15:22,34; Ioan 1:38,41; Fapte 4:36; 13:8; sau “hermeneutai” cum apare în Ioan 1:42; 9:7; Evrei 7:2; un argument în plus este că Pavel folosește pentru darul interpretărilor și expresia “diermenuomene” 1Corinteni 12 30; 14:5, 13,27 care apare și în Luca 24:27 cu privire la interpretarea Scripturilor, cât și în Fapte 9:36 cu privire la traducerea literală a unui nume din arameică în greacă (vezi nota de subsol din BCR). Dar din păcate, după cum darul vorbirii în limbi poate fi falsificat, tot la fel poate fi și cel al interpretări limbilor, să dăm câteva exemple: Cineva a înregistrat rugăciunea Tatăl nostru în scoțiană, dar dusă la cineva care spunea că are darul tălmăcirii, a interpretat-o într-un mod care nu semăna cu rugăciunea Tatăl nostru. Tot la fel s-a întâmplat cu cineva care s-a rugat Tatăl nostru în limba lui maternă (spaniolă) într-o comunitate penticostală francofonă, cineva crezând că este o vorbire în altă limbă, a interpretat ceva total diferit de rugăciunea aceasta, iar exemplele pot continua.

Întrebări de verificare:

I. Vorbirea în limbi s-a manifestat permanent în adunarea creștină sau este pentru unele epoci speciale ?

II. Acest dar poate fi falsificat ?

  1. Care sunt regulile de manifestare a acestui dar în adunare și cum poate fi verificat ?

Pentru mai multe informații, scrieți pe adresa :

Arad, cod. 2900; Str. Mețianu nr.1; SC.B; ap.12; - ișfa alin – E-mail: alin_isfa@yahoo.com

Sau telefonați la nr. :

0257-285452