![]() |
Pe HaiSaRadem.ro vei gasi bancuri, glume, imagini, video, fun, bancuri online, bancuri tari, imagini haioase, videoclipuri haioase, distractie online. Nu ne crede pe cuvant, intra pe HaiSaRadem.ro ca sa te convingi. |
Calea Creștină
NR. 8, Anul 1 octombrie 2001 |
Articolul nr.1 de studiu ―
Materialismul ― 1Timotei 6:7-121.De ce materialismul este o manifestare a spiritului lumii ?
Pentru a răspunde la această întrebare, să vedem în primul rând de unde a început pervertirea dorinței naturale de a deține lucruri. Astfel vom reveni la primele capitole din Geneza, care arată că chiar de la început Adam și Eva aveau unele lucruri care le aparțineau, sau peste care erau puși administratori, adică grădina Edenului, animalele peste care trebuiau să stăpânească și chiar întregul pământ care urma să fie transformat într-un paradis
(Geneza 1:28, 2:15). Ei aveau tot ce era necesar, le erau satisfăcute toate necesitățile, căci aveau hrană din belșug și condiții prielnice de existență. Însă Diavolul a uzat de poftă și a ispitit-o pe Eva să poftească ceea ce nu era a ei, adică consumarea din pomul cunoștinței binelui și răului, această dorință care nu era naturală, deoarece puteau să trăiască și fără a mânca din fructul oprit, a fost prima manifestare a materialismului, care este dorința de a obține lucruri de care nu ai neapărat nevoie. De la acel prim pas până astăzi, materialismul s-a amplificat fără margini și a devenit forța motrice a sistemelor comerciale și politice.Materialismul este deci, dorința avidă după îmbogățire, după obținerea a cât mai multe lucruri materiale fie bani, fie posesiuni în imobile și lucruri, de aceea materialismul este o manifestare a spiritului lumii căci are ca cauză tot pofta egoistă (Efeseni 2:3; 2Petru 1:4).
2. De ce astăzi materialismul are mai multă influență ca oricând ?
Astăzi mai mult ca oricând se manifestă materialismul, deoarece omul este bombardat cu manifestări tot mai puternice, atât directe cât și subtile a spiritului materialist al acestei lumi. Prin urmare, mulți oameni cred că fericirea este strâns legată de câți bani, case, mașini, aparate
electronice, bijuterii ai, etc. Pe toate căile spiritul lumii inoculează în om ecuația: BANI = Fericire, astfel suntem sufocați cu reclame T.V, cu filme seriale, spectacole, cu ziare și reviste, etc. în care ni se transmite mesajul că dacă nu avem unele bunuri materiale nu suntem împliniți, ne lipsește ceva, că nu putem fi satisfăcuți decât printr-o viață de confort și lux. Toată această presiune este pe zi ce trece tot mai mare, deoarece în fiecare zi apar tot alte produse mai noi, mai ispititoare, iar omul este înșelat să creadă că are nevoie de toate acestea când în realitate, el are nevoie doar de puține lucruri materiale strict necesare. Pentru a înțelege aceste lucruri, observați ce spune un ziarist în anul 1956: Se estimează că în urmă cu un secol (1856) omul de rând avea 72 de dorințe, dintre care 16 erau considerate necesități. Astăzi (1956) se estimează că omul de rând are 474 de dorințe dintre care 94 sunt considerate necesități. Cu un secol în urmă, negustorii îl asaltau pe omul de rând cu 200 de articole de comerț, însă astăzi (1956) el trebuie să țină piept unei avalanșe de 32.000 de articole. Lucrurile strict necesare omului sunt câteva, dorințele lui sunt nemăsurate. Dacă în 1956 stătea astfel situația în țările dezvoltate, atunci care este situația după aproape 50 de ani? Să nu uităm că de atunci comerțul a înflorit extraordinar de mult, astfel în prezent este o explozie de oferte care mai de care mai tentante, astfel spiritul materialist este așa de puternic încât este aproape imposibil să-I facem față. Având în vedera acest pericol care este ca o molimă afectând pe oricine, de la copilul de câți-va ani până la oamenii în vârstă, să vedem în continuare ce pot face creștinii spre a nu se lăsa contaminați.3. Cât de mare este capcana materialismului pentru creștini ?
Păcatul lăcomiei de avere este grav, este echivalentul idolatriei (Efeseni 5:5; Coloseni 3:5), de aceea Biblia avertizează în 1Timotei 6:9,10 următoarele: Căci cei ce vor să se îmbogățească, dimpotrivă, cad în ispită, în cursă și în multe pofte nebune și periculoase, care cufundă pe oameni în ruină, și distrugere. Căci iubirea de bani este o rădăcină a tot felul de rele și unii care au umblat după ea au rătăcit de la credință, și s-au străpuns singuri cu multe dureri. Poate la unii li se pare exagerată această avertizare, dar ea este adevărată. Să luăm câteva exemple care vor adeveri acest pasaj: Oare Eva, nu a vrut să se îmbogățească prin consumarea fructului oprit, ceea ce i-a fost fatal? Un al exemplu este Lot, acesta a ales locul cel mai bun de pășunat pentru turmele sale, pentru a se îmbogăți, însă până la urmă a pierdut totul și era să-și piardă și viața (Geneza 13:1-14; 19:1-20, 30,38). În Ieremia 45:2-5, Iehova Dumnezeu îl avertizează pe Baruc secretarul profetului Ieremia, să nu caut bogății, că tot ceea ce este în țara lui Israel va fi dărâmat, tot la fel nici pentru noi nu are rost acumularea de averi căci totul va trece. Chiar și Noul Testament ne dă niște exemple, cum sunt cel al lui Anania și Safira care din cauza iubirii de bani au luat o parte din banii cu care au vândut moșioara lor, și au mințit pe apostoli spunând că au adus toți bani pe care i-au câștigat prin vânzarea acelui teren (Fapte 5:1-11). Un alt exemplu este cel al lui Dima care a fost colaborator cu Pavel dar din cauza materialismului la părăsit pe acesta (2Timotei 4:10). Toate acestea sunt exemple clare la ce poate duce lăcomia de bani, ea duce la ruină și în final la moarte dacă nu ne schimbăm mentalitatea. Deci dacă până acum am permis ca lăcomia de bani să ne influențeze, să ne căim de aceast comportament ca să nu ne ducă la pierzare. De aceea nu degeaba vorbește sfântul Pavel că iubirea de bani este o rădăcină a tot felul de rele, căci ea este:
4. Care este antidotul materialismului ?
În continuare vom prezenta câteva principii care ne vor ajuta în a avea o optică corectă în ce privește materialismul.
În primul rând, trebuie să fim conștienți că toate lucrurile materiale sunt pentru un timp, ele nu au o existență veșnică, deci a ne ancora în ele este moarte sigură. Creștinii trebuie să se mulțumească cu strictul necesar, observăm acest lucru și în cazul lui Eva, care în momentul când a luat ceva ce nu avea nevoie de el (fructul oprit), a căzut în păcat. Astfel și noi dacă avem: hrană,
îmbrăcăminte și adăpost, dar toate acestea în spiritul modestiei adică cât mai puține pretenții și mofturi, și nu făcând depozite pentru viitorul îndepărtat ci să ne mulțumim cu pâinea pentru astăzi (Matei 6:11), aceasta ne va feri de materialism. Acest principiu se desprinde din următoarele texte Scripturale:Observăm din acest text că o viață echilibrată este antidotul materialismului, deoarece dacă suntem bogați, uităm de Dumnezeu iar banii devin Dumnezeul nostru, iar dacă suntem săraci tot nu scăpăm de materialism căci fiind nemulțumi-ți de ceea ce avem suntem tentați să furăm sau să ne dedicăm tot timpul pentru a deveni ca alții bogați. De aceea să ne rugăm: dă-mi
în fiecare zi pâinea care-mi trebuie.Biblia în acest pasaj ne îndeamnă să avem o comportare liberă de iubirea de bani, și această o vom realiza prin două metode: 1. Mulțămiți-vă cu ce aveți acum, deci să fim în general mulțumi-ți cu ceea ce deținem acum, căci dacă nu avem această atitudine îl vom necinsti pe Dumnezeu, prin gândirea că El nu ne dă suficient pentru a fi mulțumiți, pentru a avea cele necesare, aceasta nu înseamnă că este greșit să-I cerem în rugăciune lucruri materiale, ci înseamnă să avem în general o atitudine mulțumitoare, cerându-I doar lucrurile necesare și după voia sa. 2.
plini de încredere aceasta trebuie să fie mentalitatea unui creștin, el trebuie să fie saturat de încrederea în grija iubitoare de Tată a lui Dumnezeu, care totdeauna se ține de cuvânt și prin urmare, Nicidecum n-am să te las, cu nici un chip nu te voi părăsi.Conducându-ne viața după aceste principii vom fi fericiți și liberi față de îngrijorări, de stres și de virusul materialismului.
5. Ce este de făcut dacă îngrijorările materiale ne copleșesc ?
Putem să eliminăm îngrijorările materiale aplicând principiile din paragraful anterior, însă uneori ele sunt atât de puternice încât parcă nu putem să ne eliberăm complet de ele, ce este de făcut? Ei bine, uneori acest atac al spiritului lumii nu poate fi respins doar prin puterea noastră sau a unui mod de gândire corect, astfel avem nevoie de a
jutorul lui Dumnezeu, de Spiritul Lui, care poate învinge spiritul lumii. Deci să punem în practică ceea ce se spune în Filipeni 4:6,7: Nu vă îngrijorați de nimic; ci în orice lucru, aduceți cererile voastre la cunoștința lui Dumnezeu, prin rugăciuni și cereri, cu mulțumiri. Și pacea lui Dumnezeu, care întrece orice pricepere, vă va păzi inimile și gândurile în Hristos Isus. Deci o bună relație cu Dumnezeu prin rugăciune în care să vorbim cu El și să-I spunem orice îngrijorare sau lucru care ne frământă, și de asemenea să-I cerem puterea lui care ne poate ajuta să învingem orice îngrijorare, însă dacă ne aruncăm povara sau problemele materiale pe umerii Lui singurul care poate să le rezolve și să o ducă (Psalmul 55:22), atunci să nu o mai luăm înapoi prin faptul că stăruim în minte tot la aceea îngrijorare sau încercarea de a găsi metode omenești de rezolvare, ci să facem din Iehova, acela ce ne duce zilnic povara (Psalmul 68:19). Însă ca această realizare să vină în ființă, noi trebuie să avem o încredere neclintită în Cel ce ne poartă de grijă (Geneza 22:14), de aceea Pavel spune: prin rugăciuni cu mulțumiri, noi trebuie să-I mulțumim și atunci ne va învălui pacea lui Dumnezeu, care întrece orice pricepere deoarece prin credință privim problema ca rezolvată, căci Isus a spus: Adevărat vă spun că, dacă va zice cineva muntelui acestuia: Ridică-te și aruncă-te în mare și dacă nu se va îndoi în inima lui, ci va crede că ceea ce spune se va face, va avea lucrul cerut. De aceea vă spun că, orice lucru veți cere, când vă rugați, să credeți că l-ați și primit, și va fi al vostru. (Marcu 11:23,24). Deci chiar dacă avem probleme financiare asemănătoare cu a unui munte, dacă avem credință fermă în promisiunile lui Dumnezeu le vom privi ca și rezolvate, le vom depăși. Aceasta nu înseamnă în toate cazurile că imediat după ce ne-am rugat, Dumnezeu să ne dea ceea ce am cerut, uneori Dumnezeu poate să ne pună la încercare ca să vadă dacă îl iubim pe El, sau dacă iubim mai mult darurile lui, și să ne învețe smerenia ca pe poporul Israel în pustie, că omul nu trăiește doar cu pâine ci cu orice Cuvânt ce iese din gura lui (Deuteronomul 8.2,3), și astfel să-l iubim pe El pentru ce este El nu pentru ce ne oferă El.Un alt lucru important pe care trebuie să-l facem și care ne va vindeca de materialism și grijuri este ceea ce spune Pavel în Romani 13:14: ci îmbrăcați-vă în Domnul Isus Hristos, și nu purtați grijă de carne, ca să-i treziți poftele. Deci noi vom fi liberi de lupte și frământări materialiste dacă ne îmbrăcăm cu Domnul Isus, adică cu felul lui de a fi, de a gândi, de a acționa, deoarece în sens contrar cu cât ne purtăm mai mult de grijă cu cât trezim poftele cărnii noastre păcătoase, astfel să-I dăm dreptul nostru de a ne purta de grijă lui Cristos, ca să fim îm
brăcați cu Cristos. Aceasta nu înseamnă că nu vom munci, căci banii câștigați prin muncă cinstită îl onorează pe Dumnezeu și ne ajută în cele necesare traiului, ba mai mult ne dă un punct de vedere corect cu privire la bani și cheltuirea lor (Efeseni 4:28; 2Tesaloniceni 3:8,10,12), însă nu vom face din câștigarea banilor preocuparea noastră principală.Întrebări de verificare:
I. De ce spiritul lumii ne influențează spre materialism ?
II. Care sunt câteva principii care ne vor ajuta contra materialismului ?
Articolul nr.2 de studiu ―
Să urmărim bogățiile eterne ― 1Timotei 6:11,12
1. De ce implicarea spirituală care urmărește bogățiile eterne ne ocrotește de materialism ?
După ce apostolul Pavel l-a avertizat pe Timotei cu privire la iubirea de bani în 1Timotei 6:8-10, El îl sfătuiește în continuare în ce lucruri să se implice pentru a fi ocrotit de materialism, astfel El spune în v.11,12: Iar tu, om al lui Dumnezeu, fugi de aceste lucruri, și urmărește dreptatea, evlavia, credința, dragostea, răbdarea, blândețea. Luptă-te lupta cea bună a credinței; apucă viața veșnică la care ai fost chemat, și pentru care ai făcut aceea frumoasă mărturisire înaintea multor Martori. Astfel Pavel îl îndeamnă pe Timotei și prin extensie și pe noi astăzi ca în primul rând să
fugim de materialism, prin cuvintele: fugi de aceste lucruri, a fugi în acest context înseamnă a nu mai sta pe gânduri în privința planurilor de îmbogățire, sau a nu ne mai târgui în ce privește cât din timpul și efortul nostru putem să jertfim pe altarul materialismului și cât pe altarul lui Iehova, a ne depărta în grabă de orice preocupare care are în vedere posibilitatea îmbogățirii, și astfel a ne depărta de activități și planuri materialiste. În continuare el spune: și urmărește, astfel el ne face conștienți că trebuie să fugim de un anumit lucru și să căutăm altele, să schimbăm macazul vieții noastre cu alte cuvinte, adică el ne instruiește în a cultiva unele virtuți pe care el le descrie în continuare. Este interesant însă că verbul dioko din greacă pentru urmărește, are sensul de, a căuta, a vâna, a alerga, a încerca să obții ceva cu ardoare, și cu siguranță că dacă vom urmări cu zel cultivarea virtuților descrise de el vom fi feriți de materialism, dar să le luăm pe rând aceste calități și să le dezbatem pe fiecare în parte.2.Care sunt virtuțile pe care trebuie să le urmărim pentru a fi feriți de materialism ?
În pasajul din 1Timotei 6:11,12 apar următoarele virtuți care sunt putem spune, bogății eterne, deoarece reflectă chipul lui Dumnezeu, pe acestea care le vom dezbate în continuare pe rând:
3.De ce să convertim bunurile acestei lumi, în bogății spirituale eterne ?
Noi deținem câteva lucruri pe care le folosim fie pentru prosperitatea acestei lumi Satanice, fie pentru prosperitatea Regatului lui Dumnezeu, aceste lucruri sunt: timpul nostru, energia noastră, lucrurile materiale pe care le deținem. Biblia vorbește de această posibilă convertire ale lucrurilor materiale în bunuri spirituale în Luca 16:1-13 în pilda cu Administratorul nedrept, unde la sfârșitul acestei parabole se dă îndemnul: Și Eu vă zic: Faceți-vă prieteni cu ajutorul bogățiilor nedrepte, pentru ca atunci când veți termina cu toate, să fiți primiți în corturile veșnice. Prin urmare noi trebuie să fim prieteni cu Iehova Dumnezeu și cu Domnul Isus, pe care îi putem face prietenii noștri dacă convertim bunurile lumii, în bunuri ale Regatului, adică, după cum administratorul nedrept a furat prin falsificare de acte, pregătindu-se dinainte pentru plecarea din casa Stăpânului, în casele celor I-a favorizat, tot așa să ne pregătim pentru plecarea din lumea aceasta, pentru ca atunci când veți termina cu toate, să fiți primiți în corturile veșnice, adică în cer unde deja ne-am strâns o comoară. De aceea Biblia spune în continuare: Cine este credincios în cele mai mici lucruri, este credincios și în cele mari; și cine este nedrept în cele mai mici lucruri, este nedrept și în cele mari. Deci, dacă n-ați fost credincioși în bogățiile (Grecește: Mamona.) nedrepte, cine vă va încredința adevăratele bogății? Și dacă n-ați fost credincioși în lucrul altuia, cine vă va da ce este al vostru? Nici o slugă nu poate sluji la doi stăpâni; căci sau va urî pe unul și va iubi pe celălalt sau va ține numai la unul și va nesocoti pe celalt. Nu puteți sluji lui Dumnezeu și lui Mamona. De fapt, banii și bogățiile îi aparțin lui Dumnezeu, căci de la El vine toate lucrurile (Psalmul 50:10-12), de aceea banii sunt bogății nedrepte, căci nu sunt ale noastre, nu noi am creat aurul sau pietrele scumpe, nici lemnul din care sunt făcute bancnotele de hârtie, de aceea modul cum ne administrăm banii demonstrează măsura credincioșiei noastre față de Dumnezeu, demonstrează cât de mult ne-am lepădat dorințele noastre egoiste, și cât de buni administratori suntem, căci Dumnezeu nu poate da Regatul cerurilor pe mâna unor persoane lacome și egoiste, pe mâna unor administratori lipsiți de înțelepciune sau unor idolatri care fac din bogățiile lumești, zeul lor, și care disprețuiesc astfel adevăratele bogății. Dar să vedem în continuare practic cum putem face ca banii și alte lucruri materiale să le convertim în valori cerești, apoi să vedem cum putem face la fel cu timpul și cu energia noastră.
Întrebări de verificare:
I. De ce implicarea în lucrurile spirituale ne ferește de materialism ?
II. Care sunt virtuțile care ne vor ajuta contra materialismului ?
Articolul nr.3 de studiu ―
Să Acționăm cu Înțelepciune ― Luca 16:8
1. Cum putem converti bunurile acestei lumi, în bogății s
pirituale eterne ?Putem schimba banii noștri în valuta cerului care se va strânge în contul nostru din cer, dacă suntem dispuși să sacrificăm banii și lucrurile noastre materiale, pentru cauza lui Dumnezeu, acest lucru îl putem face prin donații benevole pentru susținerea adunării creștine, pentru lucrarea de predicare a evangheliei și tipărirea de Biblii și literatură Biblică. Un alt lucru pe care-l putem face în acest sens este ajutarea oamenilor săraci și în nevoie, căci Isus ne spune că pe săraci îi a
vem totdeauna cu noi (Marcu 14:7). Însă dacă nu vom face aceste lucruri din inimă și fiind motivați de iubire altruistă, atunci toate aceste jertfe spirituale ale dărniciei nu vor fi primite, nici convertite în valuta împărăției cerului, căci ar fi ca și cum am fi adus jertfe necorespunzătoare și astfel îl vom necinsti pe Dumnezeu (Evrei 13:16 comp. cu Maleahi 1:8). Noi nu trebuie să dăm doar din surplusul nostru, ci ca văduva săracă care s-a încrezut în Iehova lire, adică în Dumnezeul care poartă de grijă (Geneza 22:14), să dăm chiar din sărăcia noastră, și acest lucru nu este o aberație căci despre primii creștini din Macedonia se spunea: Fraților, vă aducem la cunoștință harul lui Dumnezeu dăruit Bisericilor Macedoniei: că într-o mare încercare de necaz, bucuria lor peste măsură de mare și sărăcia lor lucie, au adus un belșug de dărnicie din partea lor. Vă mărturisesc că au dat de bună voie, după puterea lor, și chiar peste puterile lor. Și ne-au rugat insistent pentru harul și părtășia la aceast serviciu (strângere de ajutoare) pentru sfinți. (2Corinteni 8:1-4). Se poate spune și despre tine că dăruiești în pofida sărăciei tale? Faci tu sacrificii peste puterile tale? Să nu uităm că dărnicia și binefacerea sunt un lucru înțelept căci noi de fapt transferăm bunurile lumii în bunuri veșnice. Ai tu mintea lui Cristos care gândește și acționează după cuvintele Domnului din Luca 12:33,34: Vindeți tot ce aveți și dați milostenie. Faceți-vă rost de pungi, care nu se învechesc, o comoară nesecată în ceruri, unde nu se apropie hoțul, și unde nu roade molia. Căci unde este comoara voastră, acolo este și inima voastră. Astfel să dăm lucrurile trecătoare pentru a primi pe cele veșnice, să dăm lucrurile pe care nu le putem ține și poseda etern pentru a câștiga adevăratele bogății și să înțelegem că această poruncă nu este simbolică, ci literală, căci așa au pus-o în practică Isus și primii creștini. În plus, Dumnezeu care este credincios nu ne va lăsa, căci de fapt îl împrumutăm pe El (Proverbe 19:17), și cu siguranță vom fi binecuvântați cu alte bunuri materiale și cu tot ceea ce ne este necesar pentru a trăi (Maleahi 3:10), căci dacă dăm, și Dumnezeu ne va da, dacă ne zgârcim, și El se va zgârci cu noi (Proverbe 21:13; 11:24), ba mai mult vom arăta că comoara noastră este fie Regatul cerurilor, fie bogățiile nedrepte. Pe lângă aceasta, poziția noastră din cer va fi în funcție de cât de mare este contul nostru din cer, pe care l-am realizat și prin dărnicie și binefacere (Luca 16:11,12).2.Cum putem folosi cu înțelepciune timpul nostru ?
În viața pe care o trăim, fie că ne convine sau nu, timpul se scurge în mod ireversibil, prin urmare să-l folosim cu înțelepciune. În fața noastră ne stau două opțiuni: fie muncim la un castel de nisip, care ne poate aduce anumite satisfacții temporare, fie vom zidi o locuință eternă în duhul, care chiar dacă nu este vizibilă este cea mai bună investiție pentru timpul nostru. Să nu uităm că administratorul nedrept din parabola lui Isus și-a folosit timpul pentru a-și face prieteni pe cei
ce erau datori Stăpânului său, dacă și noi ne vom face timp pentru a începe și a continua o relație de prietenie cu Dumnezeu, atunci vom face cea mai bună investiție. Astfel dacă nu ne-am dedicat viața noastră complet lui Dumnezeu, este timpul să o facem.Însă pentru a înțelege mai bine ce înseamnă a ne administra mai bine timpul voi da o ilustrare, în care compar o zi din viața unui om cu un tort, însă din acest tort noi trebuie să luăm o felie, cam o treime din tort pentru cele opt ore aproximativ de muncă, alte opt ore pentru dormit, astfel mai rămân opt ore, în care mai trebuie să mâncăm să ne relaxăm, să facem cumpărături, să spălăm, să gătim, etc. Prin urmare, mai avem foarte puțin timp pentru Dumnezeu, astfel cu toate că I-am dedicat lui întreagă vi
ața noastră și deci tot timpul, la urmă vedem că îi dăm firmiturile, sau poate că nici alea. Să nu înțelegem din această comparație că Dumnezeu nu este conștient de necesitatea normală a noastră de a mânca, de a dormi, de a munci, de a ne relaxa, etc. Însă El vrea ca cea mai mare parte din timpul liber să-l ocupăm cu părtășia cu El, în primul rând, prin rugăciune (1Tesaloniceni 5:17) și studiu (Iosua 1:8), apoi comuniunea cu familia și cu frații și surorile de credință (Efeseni 5:19; 1Tesaloniceni 5:11; 1Timotei 5:8), și apoi cu lucrarea de predicare a vești bune (Efeseni 6:15), de aceea Biblia ne dă îndemnul în Efeseni 5:15-17: Luați seama deci cu amănunțime cum umblați, nu ca niște neînțelepți, ci ca niște înțelepți, răscumpărând timpul, căci zilele sunt rele. De aceea nu fiți nepricepuți, ci înțelegeți care este voia Domnului. Deci noi trebuie să discernem care este voia Domnului, și să înțelegem prioritățile în viața noastră și să acționăm conform lor folosindu-ne astfel timpul nu pentru a risipi, ci pentru a strânge comori spirituale eterne, căci Isus a spus: cine nu strânge cu mine risipește. (Matei 12:30).3.Cum să ne investim energia noastră cu înțelepciune pentru câștigarea bogățiilor eterne ?
În primul rând vreau să precizez faptul că a depune eforturi sau a face fapte bune pentru Dumnezeu, nu însemnă că salvarea noastră vine ca urmare a meritelor noastre, căci salvarea din păcat și moarte și primirea vieții veșnice ni se oferă cadou prin harul sau favoarea nemeritată a lui Dumnezeu (Romani 6:23; Efeseni 2:8,9). Însă faptul că ne folosim banii, timpul și energia pentru Dumnezeu, arătăm că noi am primit harul lui Dumnezeu și că manifestăm recunoștință față de jertfa nespus de prețioasă a Domnului Isus (Efeseni 2:10; Tit 2:11,12; 3:5-8). Astfel spunem cât de mult îți folosești resursele pentru Dumnezeu ca să-ți spun cât har ai.
În altă ordine de idei, faptul că activăm pentru Dumnezeu și ne dăm toată silința, să nu înțelegem că facem aceasta doar prin înțelepciune și putere proprie, căci Dumnezeu este cel care ne dă putere prin Spiritul Sfânt, care ne umple de vigoare, de tărie și prospețime, în primul rând spirituală, dar și psihică și uneori chiar și fizică (Isaia 40:28-31; Efeseni 3:16,20; Filipeni 2:13), de fapt a face o anumită lucrare pentru Dumnezeu doar prin efort propriu, aceasta indică că ceva nu este în regulă cu acea lucrare, sau că tu nu ești în Cristos de unde să-ți extragi seva pentru a avea putere, căci Pavel a spus în Galateni 2:20: Am fost răstignit împreună cu Hristos, și trăiesc... dar nu mai trăiesc eu, ci Hristos trăiește în mine. Iar Domnul Isus a spus în Ioan 14:10: ci Tatăl, care locuiește în Mine, El face aceste lucrări. De aceea să ne lăsăm modelați în mâna lui Dumnezeu și să fim maleabili ca Dumnezeu să lucreze și prin noi. Dar pentru aceasta trebuie să fim dispuși să ne folosim energia și forța noastră în slujba lui Cristos, de aceea să fim la dispoziția lui, fiind sensibili la orice șoaptă a Spiritului Lui, pentru a o duce la îndeplinire spre gloria lui și spre îmbogățirea noastră spirituală. Însă să avem grijă pentru a nu face un activism de capul nostru, adică noi nu trebuie să-I slujim lui Dumnezeu cum credem noi că este bine, ci trebuie să așteptăm în prezența lui Dumnezeu, prin rugăciune și studiu pentru a percepe ce dorește El să facem noi. Căci dacă vom face noi lucrări mari spirituale de capul nostru, fără călăuzirea lui și astfel fără ajutorul lui, ne vom trezi că batem pasul pe loc, sau ne vom extenua că nu Cristos care locuiește în noi va face acele lucrări, ci noi și astfel ne vom obosi. Ba mai mult îi vom face un de-serviciu lui Dumnezeu, căci vom aduce jertfe străine nu după regulile și îndrumarea lui. Gândiți-vă, noi suntem ostași ai lui Cristos (2Timotei 2:3), putem noi oare să începem unele misiuni sau unele bătălii fără comanda și sprijinul Căpeteniei noastre? O astfel de comportare într-o armată lumească se sancționează aspru, cu atât mai mult vom fi sancționați noi, ostașii lui Cristos, căci voința proprie este ca și păcatul idolatriei (1Samuel 15:23). În consecință, dacă Comandantul nostru ne va spune astăzi să stăm în prezența lui prin rugăciune și să mijlocim pentru unii oameni sau să ne rugăm pentru noi, căci ne dă un spirit de rugăciune (Zaharia 12:10), nu vom face altceva, nu vom studia, sau nu vom merge să predicăm evanghelia, căci Stăpânul vrea să facem ceea ce știe El că este mai bine pentru noi pentru acea zi, dacă însă ne va spune să stăm să studiem căci El va turna un spirit de înțelepciune și descoperire (Efeseni 1:17), vom sta și vom studia, dacă ne spune să predicăm în parc evanghelia, vom merge pentru că știm că vom avea succes pentru că El ne va însoți, și a dat toate piedicile la o parte, de aceea ne îndeamnă să predicăm acum (Fapte 16:6-10).
Atunci în concluzie înțelegem că: 1.Trebuie să fim dispuși și dornici din iubire să oferim timpul, banii și energia noastră pentru regatul cerurilor, și toate acestea se vor transforma în bunuri eterne ale Regatului lui Cristos. 2. Să fim însă sensibili la ceea ce ne transmite Dumnezeu prin Biblie, frați, în duhul nostru, prin circumstanțe, ca să învățăm, cum, când și unde să facem voința sa în modul cel mai eficient, pentru a câștiga bogățiile eterne și nu cele nedrepte.
Întrebări de verificare:
I. Cum putem concret converti bunurile lumii în bunuri cerești ?
II. De ce este necesară înțelepciunea în această convertire ?
Articolul nr.4 de studiu ―
Credincioși chiar și în cele mici ― Luca 16:10
1. De ce trebuie să fim credincioși și în metodele de înfrumusețare ?
Un domeniu în care creștinii trebuie să fie credincioși sau loiali este domeniul înfrumusețării fizice, chiar dacă nu este un domeniu important, totuși Domnul Isus ne spune în Luca 16:10 BC următoarele:
Cine este credincios în cele mai mici lucruri, este credincios și în cele mari; și cine este nedrept în cele mai mici lucruri, este nedrept și în cele mari. Prin urmare creștinii trebuie să fie atenți și chibzuiți chiar și în modul cum se îmbracă se machiază, etc. Căci ei doresc să fie credincioși și în cele mai mici lucruri, atât în ce privește principiile implicate în domeniul înfrumusețării și al vestimentației pe care vor să le împlinească, cât și în aspectul cheltuieli pentru înfrumusețare și îmbrăcăminte în care vor să fie înțelepți. Toate acestea capătă mai mare importanță, având în vedere ceea ce se petrece astăzi în lume, căci astăzi mai mult ca oricând, oamenii cheltuiesc sume uriașe pe îmbrăcăminte, pe coafură, pe toalete, pe farduri, pe tratamente menite să înfrumusețeze sau să corecteze diferite aspecte exterioare nedorite, printre care: vopsirea părului, transplant de păr, chirurgie estetică, mărirea sânilor, etc. Prin urmare, spiritul acestei lumi impulsionează mai mult ca oricând la aducerea de jertfe Zeului frumuseții, de la cheltuirea unor sume uriașe, până la acceptarea unor suferințe mari cum ar fi smulgerea unghiilor, pentru ca următoarele să fie mai frumoase, astfel mulți adulți, frecventează centre de slăbire, cursuri de aerobică, și fac orice pentru ca frumusețea fizică să iasă în evidență, să capteze privirile, să atragă, să impresioneze. Având în vedere aceste lucruri tot mai folosite în lume, se ridică o întrebare pertinentă: cum trebuie să privească creștinii frumusețea corporală ? La această întrebare vom încerca să răspundem în continuare.2. Cum trebuie să privească creștinii frumusețea corporală ?
Pentru a răspunde la această întrebare, trebuie să revenim din nou în Eden, la timpul când Dumnezeu I-a creat pe Adam și pe Eva, atunci când nu exista nici o problemă în ce privește frumusețea fizică, căci Dumnezeu I-a făcut perfect frumoși (Deuteronomul 32:4). Adam și Eva nu aveau nevoie nici de haine sau de trusă de machiaj, căci era o temperatură potrivită, ei nu îmbătrâneau și nu le era rușin
e, căci sentimentele de rușine și teamă nu au apărut decât după căderea în păcat. Ei nu aveau nevoie nici de podoabe de argint sau aur, căci ei erau podoaba de preț a Edenului (compară cu Cântarea cântărilor 1:10; 5:14; 7:1,4), însă după introducerea păcatului în lume, omul a avut nevoie de haine și de împodobire suplimentară pentru ași ascunde defectele de frumusețe sau efectele îmbătrânirii. În consecință, Dumnezeu care este persoana cea mai flexibilă și adaptabilă din univers, a permis chiar ca oamenii credincioși să se împodobească și să se îmbrace chiar cu lucruri scumpe (Geneza 41:42; Exod 32:2,3; Estera 2:7,12,15; Iov 42:11; Daniel 5:7,29). De fapt în Vechiul Legământ binecuvântarea lui Dumnezeu era în primul rând materială (Geneza 12:2; 24:35; Deuteronomul 28:1-14). Dar în Noul Legământ ea este în primul rând spirituală (Efeseni 1:3), deoarece creștinii sunt cetățeni ai cerului (Filipeni 3:20,21), iar ei în mod figurat sunt transferați în cer cu Isus, de aceea ei nu trebuie să pună accent pe frumusețea exterioară, ci pe cea interioară, cea a calităților prin care îl imităm pe Dumnezeu (1Petru 3:4; Efeseni 5:1). În concluzie creștinii trebuie să privească frumusețea corporală ca nefiind de mare importanță, deoarece este trecătoare și Dumnezeu se uită la inimă nu la modul cum ne îmbrăcăm sau cum ne pieptănăm (1Samuel 16:7). Dar să vedem în continuare principiile pentru creștini în domeniul: 1.Îmbrăcăminte; 2. Bijuterii; 3.Coafură-machiaj.3.Ce care principii trebuie să țină cont creștinii cu privire la îmbrăcăminte ?
Din totdeauna hainele au transmis un mesaj despre noi, cine suntem, cu ce ne ocupăm, care este starea de spirit a noastră, din ce comunitate sau anturaj facem parte. De pildă, în vechime, o femeie care avea fața acoperită, stând pe stradă desemna o prostituată (Geneza 38:14,15), oamenii lui Dumnezeu aveau o îmbrăcăminte specială, de pildă preoții, care purtau haine de in subțire, aveau brâu și turban (Exod cap.28), sau profeții, care de obicei aveau o manta și o curea la mijloc (1Samuel 28:14; 2Împărați 1:8; Matei 3:4), chiar Israelul ca națiune avea un element distinctiv față de celelalte popoare în îmbrăcăminte și anume cicurele pe care evrei trebuiau să-l poarte spre ași aduce aminte de poruncile lui Iahve (Numeri 15:37-41). Având în vedere că îmbrăcămintea transmite despre noi un mesaj, trebuie să fim atenți cum ne îmbrăcăm, căci nu dorim ca să-l reprezentăm în mod greșit pe Stăpânul nostru, de aceea Biblia ne dă un principiu simplu în această privință, cel din 1Timotei 2:9 și din 1Petru 3.3,4 unde se subliniază că creștinii trebuie să urmărească simplitatea și modestia în îmbrăcăminte, îmbrăcându-se în mod cuviincios și nu cu îmbrăcăminte scumpă și costisitoare prin care să eclipsăm pe ceilalți (1Timotei 2:9; Filipeni 2:2,3). De asemenea ne vom îmbrăca curat și ordonat, ca ambasadori a-I lui Cristos dar și ținând cont de ocazia în care suntem (Zaharia 3:3-5; 2Corinteni 5:20). Este de asemenea înțelept să evităm hainele transparente, fustele mini, sau hainele strânse pe corp, căci noi nu dorim să avem o îmbrăcăminte senzuală pentru a trezi pofte nelegiuite și astfel să poticnim pe alții (Matei 18:6). De asemenea nu credem că este înțelept să urmăm întotdeauna moda schimbătoare a lumii, căci așa ne-am investi toți banii în noile apariții vestimentare, pe când noi știm căci chipul lumii acesteia trece (1Corinteni 7:31), astfel vom avea o judecată sănătoasă, folosindu-ne mai mult resursele financiare pentru a câștiga bogățiile eterne. Aceasta nu înseamnă că este greșit să ne facem haine noi, însă să fim ca Dorca, care și-a făcut un obicei din a dărui, nu numai din ași coase pentru ea, și pentru aceasta a fost binecuvântată de Dumnezeu, căci a fost înviată din morți (Fapte 9:36-42). Ce se poate spune despre tine? Ai dăruit vreo dată haine noi celor ce aveau nevoie, ca și Dorca? Sau poate că nici hainele de care nu mai ai nevoie nu le dăruiești? Cu siguranță dacă vom fi credincioși în administrarea banilor pentru îmbrăcăminte, și vom fi darnici și modești vom fi feriți de spiritul lumii.
4.Cum privesc creștinii, bijuteriile ?
Este adevărat că în Vechiul Legământ purtarea de bijuterii nu era interzisă, chiar în cantități mari, de fapt aurul în sine nu este necurat, căci a fost creat de Dumnezeu, în plus, multe lucruri din cer, chiar și gloria lui Dumnezeu este comparată cu strălucirea aurului (Ezechiel 1:4,26,27; Apocalipsa 4:2,3), chiar Dumnezeu a împodobit națiunea lui Israel simbolic cu bijuterii (Ezechiel 16:9-14), iar metalele prețioase și nestematele erau folosite ca ornamente în cortul întâlnirii și la
templu (Exod cap. 25,28; 1Împărați cap.6). Însă în scrierile Noul Legământ este privit în mod nefavorabil purtarea de bijuterii scumpe (1Petru 3:3,4; 1Timotei 2:9), chiar dacă în Vechiul Legământ bijuteriile costisitoare erau permise ca mod de împodobire (Geneza 13:2; 24:22; 24:35,53; Exod 35:22; Iov 42:11; Daniel 5:7), însă creștinii au norme mai înalte în ce privește împodobirea, astfel ei sunt încurajați să pună accent pe împodobirea spirituală în omul ascuns al inimii după cum reiese din 1Petru 3:3,4 BC unde se spune: Podoaba voastră să nu fie podoaba de afară, care stă în împletitura părului, în purtarea de scule din aur sau în îmbrăcarea hainelor, ci să fie omul ascuns al inimii, în curăția neperitoare a unui duh blând și liniștit, care este de mare preț înaintea lui Dumnezeu. În timp ce acest text spune pe ce împodobire să punem accentul, adică pe cea spirituală, cel din 1Timotei 2:9,10, ne spune cum să ne împodobim din punct de vedere fizic, prin cuvintele: Tot așa, femeile să se gătească, având o îmbrăcăminte cuvincioasă cu modestie și bun simț, iar în continuare textul ne spune cum să nu ne împodobim din punct de vedere fizic: ..nu cu împletituri de păr, nici cu aur, nici cu mărgăritare, nici cu haine scumpe, , căci de fapt mireasa lui Cristos nu este prezentată în Biblie ca având bijuterii sau alte forme de împodobire, însă prostituata, Babilonul cel mare este prezentată ca fiind împodobită cu aur și pietre scumpe (Efeseni 5:27 comp. cu Apocalipsa 17:4; 19:7,8). Motivele pentru această interdicție este că purtarea de bijuterii scumpe este: 1. Lipsă de modestie, căci prin ele poți ieși în evidență și să eclipsezi pe ceilalți (1Timotei 2:9); 2. Teama de Dumnezeu, căci textul ne spune în continuare: nu cu împletituri de păr, nici cu aur, nici cu mărgăritare, nici cu haine scumpe, ci cu fapte bune, cum se cuvine femeilor care spun că se tem de Dumnezeu., astfel teama de Dumnezeu ne împinge la a asculta de acest principiu, și la a ne împodobi cu fapte bune, printre care și dărnicia, dar cum vom da noi bani celor săraci sau pentru lucrarea lui Dumnezeu, dacă acești bani îi avem investiți în bijuterii? Cu toate acestea să avem grijă să nu fim ipocriți, căci de geaba nu purtăm bijuterii dacă în schimb suntem egoiști și depozităm sume mari în bancă sau în bunuri materiale.Ce putem spune despre bijuteriile ieftine sau din metale semi-prețioase sau confecționate din material ne-prețios? După cum ne-am dat seama Biblia nu prezintă prea multe informații în această privință, însă ea ne spune să iubim, să căutăm modestia, și să punem accentul pe lucrurile spirituale, astfel adevărații creștini vor urma aceste principii, lăsându-se ghidați de conștiința călăuzită de Spiritul lui Dumnezeu.
Dar ce putem spune despre purtarea verighetei ca semn pentru cei căsătoriți? Și aceasta este o chestiune de conștiință, astfel unii creștini cu o conștiință mai sensibilă vor spune, că ei nu vor purta verighetă deoarece nu prea se potrivește cu litera textului din 1Timotei 2:9, ba mai mult verigheta își are originea din păgânism, având o semnificație religioasă în religia idolatră falsă. Alt creștin însă conștiința îi va spune altceva, și anume că purtarea unei simple verighete, chiar de aur, nu încalcă spiritul legii Noului Legământ, iar cât despre semnificația religioasă păgână a verighetei, aceasta în prezent s-a pierdut, dar a căpătat semnificația unirii celor doi prin căsătorie, prin urmare verigheta le spune celor din jur că purtătorul ei este căsătorit, ceea ce uneori are avantajele ei. Deci, cei ce poartă verighetă să nu-i judece pe cei ce nu o poartă cu toate că sunt căsătoriți, și nici cei ce nu o poartă să nu-i judece pe cei ce o poartă (comp. cu Romani 14:3), căci nu în aceasta stă aprobarea lui Dumnezeu.
Cu siguranță cei ce sunt credincioși și loiali lui Dumnezeu, vor avea totdeauna o ținută modestă, fie că sunt bărbați, fie că sunt femei, astfel ei vor investi mult mai mult, atât ca timp, cât și ca bani în bogățiile eterne și în podoaba spirituală a virtuții creștine.
5. Cum privesc cetățenii cerului machiajul și coafura ?
Principiile mai sus prezentate se aplică și la machiaj și la coafură, astfel vom evita moda extravagantă a lumii urmărind și în acest domeniu simplitatea, modestia și seriozitatea (1Timotei 2:9). Și în aceste domenii un rol important îl joacă conștiința, astfel unele creștine pe baza conștiinței lor poate vor abandona complet, rujul, rimelul, trusa de machiaj, vopsirea părului însă altele tot cu o conștiință curată se vor machia dar dacă o vor face, o vor face în mod abia perceptibil, cu bun simț, modestie și judecată sănătoasă, nu ca Izabela care se farda excesiv, putând fi recunoscută de la distanță după machiajul ei (2Împărați 9:30-32), sau într-un mod asociat cu comportarea libertină (Ieremia 4:30; Ezechiel 23:40) Cu siguranță creștinele vor evita excesele necoafându-se în culori țipătoare, stridente care ar atrage atenția în mod nepotrivit asupra lor. Chiar este bine ca în toate aceste domenii surorile tinere să ceară și părerea celor mai în vârstă pentru a nu cădea în extreme (Tit 2:3-5). De asemenea este bine ca femeile să aibă părul lung, căci acesta este podoaba femeii, iar bărbații părul scurt având o tunsoare serioasă demnă de un copil al lui Dumnezeu, astfel să se facă o diferență între bărbat și femeie (1Corinteni 11:14,15). Și bărbații trebuie să aibă grijă ce transmit prin stilul lor de pieptănătură, de modul cum își rad barba, căci cu siguranță ei ca cetățeni ai cerului nu doresc să imite starurile lumești ci doresc să fie credincioși și în cele mici (1Petru 1:15,16).
Întrebări d
e verificare:
Pentru mai multe informații, scrieți pe adresa : |
Arad, cod. 2900; Str. Mețianu nr.1; SC.B; ap.12; - ișfa alin E-mail: alin_isfa@yahoo.com |
|
Sau telefonați la nr. : |
0257-285452 |