![]() XHost |
Oferim servicii de instalare, configurare si monitorizare servere linux (router, firewall, dns, web, email, baze de date, aplicatii, server de backup, domain controller, share de retea) de la 50 eur / instalare. Pentru detalii accesati site-ul BluePink. |
Calea Creștină
NR. 10, Anul 1 decembrie 2001 |
Articolul nr.1 de studiu ―
Darul profeției ― 1Corinteni 12:10Profeția sau prorocia este darul prin care primești mesaje și informații de la Dumnezeu prin inspirație divină. Aceasta se poate manifesta în multe feluri și în diferite grade de inspirație, adică cuvinte, gânduri, imagini, pe care nu le-ai pregătit dinainte, ci îți vin în mod spontan nu din gândirea sau spiritul tău, ci de la Duhul Sfânt. Astfel prorocia nu este expunerea unei păreri, sau un produs al gândirii tale, ci este o exprimare a Spiritului Sfânt (2Samuel 23:2; 2Petru 1:21).
Termenul din greacă pentru profeție este: propheteia, care înseamnă, a spune ceva ce ți-a transmis Dumnezeu (Numeri 22:38). Prorocia nu este vorbire în alte limbi cum cred unii, dar interpretarea limbilor poate aduce prorocie (1Corinteni 14:6). Profeția este a vorbi deschis, fără înconjor, a divulga, a face cunoscut, a vesti, cuvintele, imaginile, sentimentele, sau semnele primite de la Dumnezeu, este o proclamare a voii lui Dumnezeu, o descoperire, o înștiințare, care are ca efect mângâiere, încurajare și zidire spirituală (1Corinteni 14:3). Profeția poate conține: sfaturi, evenimente viitoare, hotărâri judecătorești, asigurări, descoperirea unor doctrine sau practici pierdute, planul lui Dumnezeu cu privire la o persoană, o biserică, sau o națiune, etc. Profeția nu este o învățătură generală sau sistematică a Bibliei, ea nu este prezentarea unor principii, sau dezbaterea unor relatări din Biblie. Ea nu spune generalități, și nu este un mesaj sau o predică ca urmare a unui studiu sau meditări profunde, ci ea este un mesaj venit de la Dumnezeu, care dă direcție și spune lucruri concrete, oferă soluții în situații specifice, și descoperă taine (2Samuel 12:1-14; Ieremia 23:28-31).
Darul profeției în prezent nu aduce completare la Biblie, în sensul de a scrie alte cărți noi care să fie incluse în canonul Biblic, însă amplifică, luminează și dă un sens practic și viu Bibliei, pentru cel ce a primit acel cuvânt prin prorocie. Astfel profeția subliniază principiile Bibliei, să spunem așa, este versetul (mesajul) potrivit la timpul potrivit și pentru o situație concretă, care împlinește nevoia de călăuzire a omului. Acest dar se dă fără deosebire de sex (Luca 2:36-38; Fapte 2:17-21; 21:9).
2. Care este diferența dintre profeție și învățătură?
Pentru a înțelege și mai bine ce este profeția, să facem o diferență între acesta, și învățătură. Învățătura conține sunt informații adunate prin studiu, meditare și observare, dar prezentate altora sub forma unei instruiri sistematice, și de aplicare a principiilor Bibliei, cât și prin aducerea de argumente și raționamente, în această muncă intelectuală a omului, însă și Spiritul Sfânt poate fi prezent ajutându-ne să facem unele corelări la care nu ne-am gândit (Ezra 7:6,10; Daniel 9:2), însă pe de altă parte, profeția, chiar dacă vine în timpul meditării, ea nu este rodul muncii intelectuale a omului, ci este o învățătură, sau un mesaj de la Duhul Sfânt, care poate fi spontan, și independent de obiectul gândirii noastre, sunt informații care își au izvorul din cer, chiar dacă ele apar în creierul nostru (Daniel 9:20-23). De pildă, Daniel a înțeles studiind cartea profetului Ieremia că 70 de ani trebuie să treacă peste dărâmăturile Ierusalimului până la reconstrucția lui (Daniel 9:2). Aceasta ține de ÎNVĂȚĂTURĂ, este o cunoaștere într-o mare măsură venită pe cale naturală. Pe când profeția este aceea cunoaștere venită pe cale supranaturală, cum a primit Daniel informația despre prima venire a lui Mesia care va avea loc după 69 de săptămâni de la darea poruncii de rezidirea a Ierusalimului (Daniel 9:20-25).
3. Toți creștinii au darul profeției?
Toți creștinii pot profeții, deci pot avea ocazional unele profeții (1Corinteni 14:31), dar nu toți creștinii au darul profeției (1Corinteni 12:10), adică nu toți au în mod pregnant înzestrarea de a primi și a vorbi Cuvântul lui Dumnezeu pentru o anumită situație, majoritatea profețesc foarte sporadic. Toți creștinii
însă au cel puțin o revelație cea a salvării, în momentul când au fost înfiați ca copii ai lui Dumnezeu, ei au fost înștiințați prin Duhul Sfânt de dragostea lui Dumnezeu și de perspectiva cerului, astfel, au primit, putem spune, prorocia iubirii Lui a iertării de păcate și a cerului (Romani 5:5; 8:14-16).Acest posibilitate de a prooroci o au chiar și cei ce nu sunt slujitori ai lui Dumnezeu, de exemplu în vechime Balaam a fost un profet care nu era din Israel, și care a fost corupt (Numeri 22:8-24:9), chiar și măgărița lui a profețit (Numeri 22:28-30), și în Noul Testament avem ca exemplu pe Marele Preot Caiafa care a profețit uciderea lui Isus fără a fi creștin (Ioan 11:51,52), astfel înțelegem că acest dar în sine nu constituie un criteriu de spirituali
tate sau evlavie.
În cadrul exercitării acestui dar pot fi implicate următoarele lucruri: 1. Primirea mesajului; 2. Interpretarea lui dacă este cazul; 3. Transmiterea prorociei la persoana sau persoanele vizate; 4. Explicarea pe baza profeției a ceea ce este de făcut, uneori implică ca profetul să facă anumite lucruri, având rolul de semne pentru cei vizați de profeție (Ieremia cap.19). Uneori Dumnezeu ne spune: când, cum și unde să spunem profeția primită, alteori profeția trebuie interpretată, ca în cazul visului lui Faraon, sau a lui Nebucadnețar (Geneza 41:25-36; Daniel 4:19-26), astfel putem ilustra cu aceste relatări cele 4 lucruri implicate, după cum poți observa din tabelul de mai jos.
1. Primirea mesajului. |
Faraon a primit visul cu cele 7 vaci și șapte spice de grâu (Geneza 41:17-24). |
Nebucadnețar a primit visul cu copacul și cu cele 7 timpuri (Daniel 4:10-17). |
2. Interpretarea lui. |
Iosif l-a interpretat că se referă la 7 ani de belșug urmați de 7 ani de foamete (Geneza 41:25-27). |
Daniel interpretează visul, și anume că copacul îl reprezintă pe Nebucadnețar (Daniel 4:20-23). |
3. Transmiterea proorociei. |
Iosif I-a transmis lui Faraon planul lui Dumnezeu (Geneza 41:28-32) |
Și îi transmite lui Nebucadnețar (Daniel 4:24-26). |
4. Aplicarea profeției. |
Iosif i-a spus ce să facă în virtutea acestei profeții (Geneza 41:33-36). |
Daniel îi spune lui Nebucadnețar ce să facă (Daniel 4:27). |
Deci în concluzie, cel ce primește o profeție, trebuie în primul rând să se asigure că vine de la Dumnezeu, apoi că a receptat corect profeția, adică scopul ei, mesajul ei, pentru cine este, timpul de desfășurare, în al treilea rând, care este interpretarea corectă a ei, precum și aplicarea corectă și practică a ei. În toate
aceste domenii se pot strecura erori care pot face ca prorocia să-și piardă din putere sau să fie răstălmăcită ducând la un sfat greșit, ca de pildă în primul secol când profetul Agab și alți frați au profețit că apostolul Pavel va fi legat, iar unii frați au dat o aplicare greșită acestei profeții adevărate, îndemnându-l pe Pavel să nu meargă la Ierusalim (Fapte 21:4-14), însă Pavel a știut de chemarea lui de a vesti pe Isus și iudeilor și de a suferi pentru acest nume (Fapte 9:15,16), astfel că aplicarea greșită a profeției lui Agab nu s-a materializat. Cu o altă ocazie însuși Pavel a primit o profeție printr-un vis, dar a înțeles corect aplicarea profeției făcând astfel ca regiunea Macedoniei să fie evanghelizată (Fapte 16:6-10).Există o sumedenie de moduri prin care Dumnezeu ne vorbește, deoarece Spiritul Sfânt are multe tipuri de manifestare și poate inspira oameni în grade diferite de inspirație. Dar să prezentăm în continuare tipurile cele mai cunoscute prin care ne pot parveni profeții de la Dumnezeu.
În concluzie: Dumnezeu transmite profețiile sub formă de: imagini, cuvinte scrise sau rostite (voci), sentimente, gânduri-impulsuri, sau printr-o combinare a acestor metode (Numeri 24:3,4).
6. Ce este, profeția după măsura de credință?
Profeție după măsura de credință apare în Romani 12:6, acest tip de profeție este interpretată de cercetători ai Bibliei în diferite feluri după cum urmează: a) conform canonului biblic sau credinței sfinților (Iuda 3); b)potrivit cu măsura de credință pe care o are prin studiu și experiență, adică să nu meargă dincolo de propria sa percepere a lucrurilor spirituale, dincolo de experiența sa; c) potrivit cu măsura darului sau măsurii de credință primite de la Dumnezeu (Romani 12:3); d) conform obiectului credinței și anume persoana lui Isus Cristos despre care vorbesc toți proorocii (Fapte 10:43), căci de fapt mărturia despre Isus aprinde spiritul profetic (Apocalipsa 19:10). Însă conform contextului, a profeți după măsura de credință, sau conform cu Traducerea NW: ,,să profețim potrivit credinței care ne-a fost repartizată se referă la a spune un mesaj în conformitate cu încredințările și convingerile pe care le a-i de la Dumnezeu (Romani 14:14,22), căci în v.3 ni se spune: ,, ci să aibă gânduri cumpătate despre sine, potrivit cu măsura de credință pe care a împărțit-o Dumnezeu fiecăruia. Astfel creștinul trebuie să aibă gânduri despre sine potrivit cu măsura de credință, adică cu nivelul lui spiritual, tot așa a profeții după măsura de credință înseamnă, a profeți după puterea, autoritatea și încredințările pe care le-ai primit, ceea ce ne ferește de speculații și de o atitudine de super profeți, sau hyper-spiritualism, după cum spune Pavel în alt loc: ,, amestecându-se în lucruri pe care nu le-a văzut, umflat de o mândrie deșartă, prin gândurile firii lui pământești (Coloseni 2:18). Acest principiu de a profeții după măsura de credință nu este un anumit tip de prorocie ci se aplică la toate tipurile de profeți, căci Pavel spune aici ca cei ce au acest dar să profețească după măsura de credință a lui, indiferent dacă acest dar se manifestă prin prorocie auditivă, vizionară sau de alt tip.
7. Când și sub ce forme se manifestă prorocia?
Profeția în general vine în timp ce omul lui Dumnezeu face unul sau mai multe din următoarele lucruri: în timpul rugăciunii sau după rugăciune (Fapte 10:9-16); când citește și cugetă asupra Cuvântului lui Dumnezeu (Psalmul 119:7,8,27,66,130), sau ascultă predică din Cuvântul lui Dumnezeu (1Corinteni 14:29-31), când reflectează la lucrurile spirituale sau se gândește la ce să facă într-o anumită situație (Psalmii 45:1; 49:3,4; 77:3-7), atunci când postești însoțit de rugăciune (Fapte 13:1,2), în momentul când cânți cântări de laudă sau spirituale, sau când auzi un cântec (2Împărați 3:15,16), când predici și spui cuvinte de care te minunezi, cuvinte și idei la care nu te-ai gândit înainte (Fapte 6:10; 1Corinteni 1:5,6; Luca 24:19), în timpul unui sfat frățesc (Fapte 15:1-29; 20:17,28-30), în timp ce evanghelizezi și îl vestești pe Cristos părți din vorbirea ta pot fi prorocie (Fapte 2:22-38; Apocalipsa 19:10), în timp ce îndemni și încurajezi pe un frate sau pe mai mulți poți primi cuvinte profetice (Fapte 15:32), când o vorbire în alte limbi este tradusă ea poate aduce profeție (1Corinteni 14:6). Acest dar însă se poate manifesta acasă, pe stradă, în adunare, oriunde (Psalmul 139:17-21; Fapte 11:26-30; 21:8-12; 1Corinteni 14:26). Însă să nu înțelegem că Dumnezeu ne vorbește când vrem noi, El dă prorociile când vrea El, iar uneori alege să nu ne vorbească prin prorocie (Ezechiel 14:3; Proverbe 29:18). În general cei ce au darul profeției au o deosebită sensibilitate sufletească, ei își petrec mult timp în închinare, laudă și studiu.
ÎNTREBĂRI DE VERIFICARE:
I. Ce este profeția sau prorocia și toți creștinii
au acest dar?II. Ce faze poate cuprinde exercitarea acestui dar?
III. Spune câteva metode prin care se poate recepta o profeție?
Articolul nr.2 de studiu ―
Slujba de profet ― 1Corinteni 12:28
Profeții sunt oameni cu o chemare specială din partea lui Dumnezeu, ei sunt puși al doilea după apostoli în listele cu slujbe din adunarea creștină, arătând astfel importanța lor în poporul lui Dumnezeu (1Corinteni 14:28; Efeseni 4:11).
Un profet este un om care îl cunoaște foarte bine pe Dumnezeu și voia sa, și este foarte sensibil la simțămintele Lui. El evaluează lucrurile din perspectiva lui Dumnezeu, având favoarea ca Dumnezeu să-i descopere lucrările sale necunoscute în general de ceilalți oameni (Amos 3:7). Un adevărat prof
et este cel ce aduce un Cuvânt proaspăt și clar din partea lui Dumnezeu, el trebuie să aibă visuri și viziuni supranaturale, căci aceasta este descrierea unui profet făcută de însuși Dumnezeu în Numeri 12:6 unde se spune: ,, Ascultați bine ce vă spun! Când va fi printre voi un prooroc, Eu, Domnul, Mă voi descoperi lui într-o vedenie sau îi voi vorbi într-un vis.. Astfel el este și văzător, adică în ebraică ,,roeh, dar este și purtător de cuvânt al lui Dumnezeu sau gura Lui cum este definit el în Exod 7:1,2, deci este ,,nabi(în ebraică), sau în greacă: ,,pro-phemi care tradus vine: ,,pro înainte sau pentru, iar ,,phemi a vorbi, astfel profetul este prin excelență cel ce vorbește pentru Dumnezeu, sau purtătorul lui de Cuvânt (Numeri 22:38; Ieremia 23:28).În plus, profetul de obicei își exercită mai multe daruri în serviciul lui, cel al descoperirilor (2Împărați 6:12); darul cuvântului de cunoștință (2Împărați 5:25-27) și înțelepciune (2Împărați 6:20-23); darul minunilor (Fapte 20:9-12; 27:21-25; 28:6
-10), darul deosebirii spiritelor (Fapte 16:17,18), etc.Atitudinea profetului trebuie să fie cea de veghe permanentă, fiind sensibil spiritual ca să audă vocea lui Dumnezeu și să fie pe aceiași undă cu Spiritul Sfânt, prin urmare el trebuie să aibă o bună relație cu Dumnezeu.
Profetul are menirea, să corecteze, să încurajeze, să aducă direcție și călăuzire, să arate adevărata față a lucrurilor, să descopere realități cerești și pământești, taine și chiar descoperirea viitorului.
Slujba de profet nu este ușoară, uneori mesajele lui nu sunt populare, alteori este considerat, fanatic, extremist sau chiar nebun (Ieremia 29:26; 2Împărați 9:1-11), nu este înțeles totdeauna (1Corinteni 2:13-15), el rănește uneori, dar și pansează, mustră cu asprime dar și încuraj
ează și consolează. Această slujbă în Biblie a avut-o atât bărbații cât și femeile în ambele legăminte (Judecători 4:4; Isaia 8:3; Luca 2:36; Apocalipsa 2:20; 1Samuel 3:20; Fapte 15:32).În articolul anterior am învățat că toți creștinii pot profeții uneori (1Corinteni 14:5,31), însă doar unii au darul profeției (1Corinteni 12:10), și tot Cuvântul ne spune că dintre aceștia doar unii sunt profeți având această slujbă în adunare (1Corinteni 12:28,29). Deci pe scurt, un profet se deosebește de cei cu darul profeției prin următoarele lucruri descrise în următorul tabel:
Profeția |
darul Profeției |
slujba de Profet |
Toți creștinii au momente când profețesc. |
Numai unii creștini au acest dar. |
Dintre cei ce au darul profeției, doar unii sunt profeți. |
Frecvența profeției este rară și sporadică iar cantitatea mesajului profetic este puțină. Iar calitatea și claritatea lasă de dorit uneori. |
Frecvența profeției este deasă, sau destul de deasă în funcție de intensitatea darului. Iar cantitatea și calitatea este destul de bună, mai ales după un anumit timp de câștigare de experiență în exercitarea darului. |
Frecvența profeției este foarte deasă. Iar calitatea și cantitatea mesajului este bună, fiind vorba nu doar de anumite sclipiri profetice ci de mesaje mai lungi, clare și care oferă o călăuzire deosebită. |
Nu totdeauna este conștient că profețește. |
În majoritatea cazurilor este conștient că vorbește de la Dumnezeu. |
În aproape toate cazurile știe când își folosește acest dar deosebit, căci s-a deprins prin exercițiu să-l utilizeze. |
Primirea profeției se face în general prin metode care nu pretind manifestări supranaturale deosebite. |
La unii ce au acest dar se manifestă mai supranatural (prin vise și viziuni, etc.), la alții prin manifestări mai puțin supranaturale, dar destul de eficiente. |
Cel ce are această slujbă trebuie să aibă unele manifestări supranaturale deosebite, căci doar așa este calificat ca profet conform cu descrierea lui Dumnezeu din Numeri 12:6. |
Deci în concluzie un profet, este acel creștin care are darul profeției în mod pregnant, și după ce l-a folosit o perioadă de timp într-un mod eficient, adunare îl recunoaște ca profet, astfel cerințele pentru a fi profet sunt: 1. Să ai darul profeției (Efeseni 4:7,11); 2. Dumnezeu să-ți vorbească prin visuri sau viziuni (Numeri 12:6); 3. Să-ți fi folosit darul în mod eficient căpătând experiența necesară, apoi ești recunoscut de adunare ca fiind profet, în unele confesiuni acest lucru este urmat de o n
umire publică prin punerea mâinilor sau prin alte metode, însă în Biblie găsim practica numirii publice, doar la numirea în slujbele de: apostol (Fapte 1:20-26); diakon sau slujitor (Fapte 6:2-6); și la bătrâni sau păstori (Fapte 14:23).În unele situații Dumnezeu a chemat oameni la această slujbă de prooroc și i-a împuternicit fără a fi nevoie de recunoașterea umană (Ieremia 1:5), însă în Noul Legământ, Dumnezeu nu lucrează independent de poporul Său și de sistemul spiritual care este trupul lui Cristos c
e trebuie să funcționeze în ordine, unitate, și în care fiecare trebuie să-și facă partea (Efeseni 4:11-16).3. Au profeții nevoie de școli?
Profeții mai degrabă se nasc decât se formează, despre Ieremia, Dumnezeu a spus în Ieremia 1:5-9:
Mai înainte ca să te fi întocmit în pântecele mamei tale, te cunoșteam, și mai înainte ca să fi ieșit tu din pântecele ei, Eu te pusesem deoparte, și te făcusem prooroc al neamurilor. De asemenea pot fi chemați la această slujbă și oameni la o anumită vârstă (Amos 1:1) și nu chemați din naștere. Cea mai mare parte din pregătirea unui profet are loc în școala lui Dumnezeu, de multe ori în pustie, adică în singurătate, într-o viață de zdrobire și de părtășie adâncă cu Dumnezeu, într-o viață în care omul respectiv vrea mai mult din Dumnezeu. Majoritatea profeților vor trece prin mai multe încercări decât ceilalți oameni, ei vor îndura mai multe dureri și respingeri din partea oamenilor, dar toate acestea îi vor cizela și apropia de Dumnezeu devenind dependenți și ascultători de El.Însă și un anturaj de frați care au acest dar poate fi benefic pentru maturizare în exercitarea prorociei, de pildă, în vechime erau adunări sau școli de profeți (1Samuel 10:5; 19:20; 2Împărați 2:3-5; 17:13). Aceste adunări pot ajuta pe cineva să crească în darul profeției, dar nimic nu poate înlocui școala lui Dumnezeu din viața de zi cu zi.
4. Care este limbajul utilizat de profeți în Biblie?
Limbajul profetului poate fi descris după cum urmează: 1.
Limbaj simplu, adică un limbaj cu înțelegere literală, istorică; 2. Limbaj figurativ, adică un limbaj în care este folosită: figura de stil, metafora, metonimia, sinecdoca, personificarea, apostrofarea, hiperbola, ghicitoarea și fabula; 3. Limbaj simbolic, adică o prezentare grafică a unui adevăr prin cuvinte simbolice (Apocalipsa 17:3), sau fapte simbolice (Ezechiel 4:1-13); 4. Limbaj poetic, un mod de a vorbi și a scrie în care apare un număr mare de figuri de stil și paralelismul; 5. Limbaj parabolic, parabola este o comparație lărgită ale cărei imagini artistice implică întotdeauna fapte care sunt reale, ea subliniază un adevăr central dar nu toate detaliile au o semnificație; 6. Limbajul prototipic, adică un mod de exprimare care conține un prototip sau o imagine a lucrurilor viitoare, o prefigurare.
ÎNTREBĂRI DE VERIFICARE:
I. Ce implică a fi profet?
II. Care este diferența dintre darul prorociei și slujba de prooroc?
III. Au nevoie profeții de școli?
IV. Care este limbajul folosit în cărțile profetice ale Bibliei?
Articolul nr.3 de studiu ―
Cu darul profeției prin biblie ― 2Petru 1:20,21
Scopurile și funcțiunile acestui dar sunt: îmbărbătarea, încurajarea, mângâierea, edificarea spirituală, dezvăluirea unor taine ale inimii sau a unor doctrine și practici pierdute, călăuzirea în viața practică (1Corinteni 14:3,24-26). Un alt lucru important pe care îl face profeția, este că ea descoperă viitorul, cu scopul de a determina acționarea într-un anumit fel în prezent. În această privință, Vechiul Testament abundă în astfel de profeții despre viitorul unor națiuni, orașe sau persoane (Isaia 13.1; 14:4; 15:1; 17:1:18:1). În Noul Testament există mai puțină profeție cu privire la viitor, totuși găsim profețiile lui Isus din Evanghelii (Matei 24,25; Marcu 13; Luca 21), care i-au ajutat pe creștini să nu fie distruși o dată cu Ierusalimul în 70 e.n. Apoi avem Apocalipsa care este o carte profetică a viitorului, de asemenea unele profeții ale lui Pavel (1Timotei 4:1-3; 2Timotei 3:1-5), cât și unii profeți ca Agab care au ajutat pe creștini să preîntâmpine o mare foamete (Fapte 11:28-30). Profeția mai poate să descopere omul potrivit pentru o anumită slujbă în adunare (1Timotei 4:14).
Un alt scop este descris în Apocalipsa 19:10 unde se spune: ,, Căci mărturia lui Isus este duhul prorociei. Această afirmație ar putea avea următoarele sensuri: 1. Toate profețiile se împlinesc prin Isus și în Isus (2Corinteni 1:20); 2. Scopul lor este Domnul Isus (Fapte 10:43; Romani 15:8; Coloseni 2.3,9); 3. Depunerea mărturiei publice despre Isus inspiră profeția (Fapte 2:22-41).
În Vechiul Testament Dumnezeu a folosit darul profeției, cu toate că exista legea, și existau preoții și leviții care aveau rolul de a o explica (Maleahi 2:7). Profetul, era purtătorul de cuvânt al lui Iehova Dumnezeu, după cum Aron era profetul lui Moise (Exod 7:1,2). Profetul era numit și văzător (1Samuel 9:9). Prorocia în deosebi se primea fie prin auzirea unei voci, fie prin viziuni, fie prin punerea cuvintelor Sale în gura profetului (Ieremia 1:9; Amos 7:16,17; Isaia 6:1,8). Au existat mulți profeți, începând cu Enoh (Iuda 14), continuând cu Avraam dintre cei mai importanți (Geneza 20:7), apoi Iosif (Geneza 41:15), Moise (Deuteronom 18:18), cei 70 de bătrâni ai lui Israel care au proorocit (Numeri 11:25-29), Samuel (1Samuel 3:20), Gad (1Samuel 22:5; 2Samuel 24:11-19), Natan (2Samuel 7:2-17); Ahia din Șilo (1Împărați 11.29-40), iar după divizarea Regatului, în Nord (Israel) au fost: Ahia din Șilo (1Împărați 11:29-39), un profet anonim (1Împărați 13:1-32), Iehu (1Împărați 16.7,12), Ilie (1Împărați 17-2Împărați 2), Mica (1Împărați 22:13-28), Elisei succesorul lui Ilie (1Împărați 19:16-2Împărați 13:21), Osea (Osea 1:1), Amos (Amos 1:1; 7:10), Iona (2Împărați 14:25), Obed (2Cronici 28:9-11). Iar în sud (Iuda) au fost prooroci: Șemaia (2Cronici 11:2-4), Azaria (2Cronici 15:1-7), Hanani (2Cronici 16:7-10), Iehu (2Cronici 19:2,3), Iahaziel (2Cronici 20:14-17), Eliezer (2Cronici 20:37), Zaharia (2Cronici 24:20-22), Ioel (Ioel 1:1), Isaia (Isaia 1:1,2), Mica (Mica 1:1), Naum (Naum 1:1), Habacuc (Habacuc 1:1), Hulda (2Împărați 22:14-20), Țefania (Țefania 1:1), Ieremia (Ieremia 1:1-3), Urie (Ieremia 26.20-23). În timpul exilului profeții importanți au fost: Ezechiel, Obadia, Ieremia, Daniel, iar după exil proorocii cunoscuți au fost: Hagai, Zaharia (Ezra 5:1) și Maleahi.
3. Care a fost scopul prorociilor în Vechiul Testament?
Scopul profețiilor, era să mustre și să mângâie prin trei elemente: Să descopere
nelegiuirea (Isaia 1:10-15,21,23; Mica 3:8), Să arate pedeapsa pe care o vor primi dacă nu se vor corecta (Isaia 1:28; Mica 3:12), și să ofere speranță (Isaia 1:16-19; Mica 4:1-4). Astfel în cărțile profeților vom găsi trei feluri de mesaje uneori împletite între ele, și anume: 1. Acțiunea judiciară, aducerea de argumente că națiunea este vinovată (Isaia 3:12-14); 2. Cuvinte de vaiet, bocet și lamentare (Isaia cap.29-33); 3. Promisiuni sau cuvinte ale binecuvântării și restabilirii (Isaia 2:2-4).Prorociile Vechiului Testament încep cu rostirea cuvintelor din Geneza 3:15 care subliniază tema principală a Bibliei, și se încheie cu scrierea profetului Maleahi, care vorbește de venirea Salvatorului (Maleahi 3:1-3).
4. Descrieți slu
jba de profet a Domnului Isus Cristos?Domnul Isus Cristos este profetul prin excelență, vestit de Moise (Deuteronom 18:15-19), adeverit de Dumnezeu, numit de oameni prooroc (Matei 16:14; Luca 7:16; Ioan 4:19), ba chiar El însuși a spus că este profet (Mat
ei 13:57).El a avut inspirații directe (Matei 21:19; Luca 11:46), viziunii (Luca 4:5; 10:18), a auzit vocea lui Dumnezeu (Matei 3: 17; 17:3-5; Ioan 12:28,29), a dezvăluit viitorul (Ioan 14:29), și a fost Cel mai mare profet în cuvinte și fapte, manifestându-se la El toate tipurile de prorocie (Luca 24:19). De fapt, toți profeții mărturisesc despre El (Fapte 10:43), și în El se împlinesc toate profețiile (Fapte 3:18). Unii din ucenicii lui aveau să fie profeți (Luca 11:49), El este cel care dă slujba de pr
ofet (1Corinteni 12:5; Efeseni 4:7,11).5. Ce ne dezvăluie Noul Testament despre darul profeției și slujba corespondentă acestui dar?
Încă înainte de a avea loc botezul în Spiritul Sfânt de la Penticostă, darul și slujba de profet s-a manifestat în Israel, de pildă la Ana și Simeon, care cu siguranță aveau acest dar slujind la templu (Luca 2:25-38), chiar Maria mama lui Isus, și Elisabeta mama lui Ioan Botezătorul au proorocit (Luca 1:41-55), chiar și Zaharia care a văzut o vedenie de îngeri (Luca 1:11-22). Însă acest dar s-a manifestat din plin în Noul Testament odată cu Penticosta, când s-a împlinit promisiunea din Ioel 2:28-30, pe care apostolul Petru o aplică prin cuvintele: În zilele de pe urmă, zice Dumnezeu, voi turna din Duhul Meu peste orice făptură; feciorii voștri și fetele voastre vor prooroci, tinerii voștri vor avea vedenii, și bătrânii voștri vor visa visuri! Da, chiar și peste robii Mei și peste roabele Mele voi turna, în zilele acelea, din Duhul Meu, și vor prooroci (Fapte 2:17,18), astfel s-a împlinit dorința lui Moise ca tot poporul lui Dumnezeu să proorocească (Numeri 11:29). În biserica primară prorociile erau foarte dese, și o bună parte din program consta în a spune și interpreta proorocii (1Corinteni 14:26, 29-32), astfel avem acest dar manifestat sub formă de: vorbire în alte limbi înțeleasă de ascultători (Fapte 2), prin vise, vedenii sau viziuni, cum s-a profețit de către Ioel (vezi și Fapte 9:10; 10:3; 16:9), prin auzirea de voci (Fapte 27:23,24; 2Corinteni 12:1-4), revelații prin transă (2Corinteni 12:1-4; Fapte 10:10-17), printr-o cunoaștere supranaturală a lucrurilor (Fapte 5:1-11), sau printr-un sfat și avertisment inspirat (Fapte 8:20-23). Acest dar cât și slujba corespondentă de profet era dată atât bărbaților cât și femeilor (Fapte 2:17,18; 21:9; 15:32; Apocalipsa 2:20). Și era folosit atât în public, în adunare, cât și în cadrul căminului în grupuri restrânse sau în particular, cât și pe câmpul evangheliei (Fapte 10: 28-48; 11:26-30; 21:8-12; 1Corinteni 14:24-26).
Cât despre slujba de profet, în biserica primară aceștia au fost destul de numeroși, găsim grupuri de profeți în Ierusalim și Antiohia (Fapte 11:27; 13:1; 15:32), în Corint (1Corinteni 12:28), în Efes (Efeseni 4:11), la Cezarea (Fapte 21:10), la Roma (Romani 12:6), în adunările din Asia Mică (Apocalipsa 2:20) și probabil în Tesalonic (1Tesaloniceni 5:19,20). Noul Testament ne dă și numele unor profeți, de pildă: Barnaba, Simeon, Luciu, Manaen, Iuda, Sila și Agab (Fapte 13:1; 15:32; 21:10), fără a menționa pe apostoli dintre care unii cu siguranță slujeau și ei ca profeți.
ÎNTREBĂRI DE VERIFICARE:
I. Care este scopul prorociei în Vechiul și în Noul Testament?
II. Descrieți darul prorociei și slujba de prooroc în Vechiul și în Noul Testament?
II. Ce puteți spune despre C
el mai mare profet Isus?
Articolul nr.4 de studiu ―
Profeția astăzi ― Efeseni 4:11-131. Există darul profeției astăzi?
În general în prezent există două opinii cele mai răspândite, și anume: 1. Că darul profeției a încetat după moartea apostolilor și încheierea canonului Biblic; 2. Că darul profeției este permanent în biserică până la venirea lui Isus Cristos. Să lăsăm ca Biblia însă să ne răspundă la această întrebare, cu atât mai mult, cu cât doar într-un singur pasaj se vorbește despre timpul când acest dar va înceta. Acest pasaj apare în 1Corinteni 13:8-12 unde se spune:
,,Prorociile se vor sfârși; limbile vor înceta; cunoștința va avea sfârșit. Căci cunoaștem în parte, și proorocim în parte; dar când va veni ce este desăvârșit, acest în parte se va sfârși Acum, vedem ca într-o oglindă, în chip întunecos; dar atunci, vom vedea față în față. Acum, cunosc în parte; dar atunci, voi cunoaște deplin, așa cum am fost și eu cunoscut pe deplin.
Deci textul spune clar că prorociile care sunt un lucru în parte se vor sfârși ,,când va veni ce este desăvârșit, dar la ce se referă termenul: ,,desăvârșit? Unii interpretează că se referă la desăvârșirea Bibliei, adică la încheierea canonului Biblic, alții spun că se referă la cunoașterea desăvârșită de care vor avea parte creștinii odată cu răpirea lor la cer la venirea Domnului. Este clar că prima variantă nu se potrivește, căci atunci când va înceta prorocia va înceta și cunoștința, ori la încheierea canonului Biblic cunoștința nu s-a încheiat, ba chiar sunt profeții biblice că cunoștința va crește (Daniel 12:4), deci prorocia va exista până la venirea Domnului, căci doar atunci ,,vom vedea față în față și ,,voi cunoaște deplin, așa cum am fost și eu cunoscut pe deplin. Dar cu toate acestea este evident că au existat perioade de timp când darul profeției sa manifestat mai mult, sau perioade când se manifestă mai puțin (Psalmul 74:9; 1Samuel 3:1; Plângeri 2:9). Fie din cauză că acest dar nu a fost acceptat în adunarea creștină, sau din cauză că conducătorii bisericii au încercat să controleze în amănunțime programele de închinare, ne lăsând ca Duhul Sfânt să lucreze liber, fie din cauza tolerării unor păcate în adunare, toate acestea au făcut ca unii creștini și biserici întregi să respingă lucrarea profetică. Însă în ultima perioadă de timp, acest dar a fost re-vitalizat în unele mișcări creștine, ba mai mult profețiile Biblice indică că acest dar va se va manifesta din abundență în viitorul apropiat atunci când din nou se va împlini profeția din Ioel 2:28-30 care spune: ,, După aceea voi turna Duhul Meu peste orice făptură; fiii și fiicele voastre vor prooroci, bătrânii voștri vor visa visuri, și tinerii voștri vor avea vedenii. Chiar și peste robi și peste roabe, voi turna Duhul Meu, în zilele acelea. Această profeție s-a împlinit în primul secol cu ocazia Penticostei, însă va mai avea o împlinire. Dar ce putem spune despre slujba de profet?În primul rând este demn de știut că Biblia prezintă mai multe tipuri de profeți, ca de pildă în Vechiul Testament existau prooroci naționali, care erau mesagerii lui Iehova Dumnezeu pentru națiunea Israel (Ezechiel 33:7) sau profeți pentru națiuni cum a fost Ieremia (Ieremia 1:5-10). Sau au existat profeți-conducători care au condus națiunea Israel în ce privește închinarea ca Samuel sau Debora (Judecători 4:4,9; 1Samuel 7:6). Sau profeți speciali ca Moise (Numeri 12:6-8), sau Domnul Isus (Deuteronom 18:15-18; Luca 24:19). Este clar că aceste tipuri de profeți nu mai există la ora actuală, însă în viitor Domnul Isus va ridica doi martori speciali ai Săi, sau doi profeți de talie mondială, cu daruri speciale chiar de a face semne și minuni, ei sunt descriși în Apocalipsa 11. Însă până atunci să ne întrebăm, la ora actuală mai pot fi profeți, sau această slujbă s-a limitat la primul secol al erei noastre? Să lăsăm ca Sfânta Scriptură să ne răspundă la această întrebare, astfel citim următoarele în Efeseni 4:11-13: ,,Și El a dat pe unii apostoli; pe alții, prooroci; pe alții, evangheliști; pe alții, păstori și învățători, pentru desăvârșirea sfinților, în vederea lucrării de slujire, pentru zidirea trupului lui Hristos, până vom ajunge toți la unirea credinței și a cunoștinței Fiului lui Dumnezeu, la starea de om mare, la înălțimea staturii plinătății lui Hristos Din acest text reiese clar că vor fi ,, prooroci până vom ajunge toți la unirea credinței și a cunoștinței Fiului lui Dumnezeu, adică până la revenirea Domnului. Acest lucru se desprinde și din Apocalipsa 18:20, unde proorocii se bucură de distrugerea Babilonului celui Mare un eveniment cu puțin timp înainte de sfârșitul lumii. Chiar mai mulți creștini proeminenți din sec.II-III e.n. au scris în cărțile lor despre profeți în plină activitate chiar după moartea apostolilor. Este evident însă că pe parcursul istoriei și chiar în prezent această slujbă este rară prin biserici, de fapt multe mișcări creștine nu o mai acceptă, cu toate că în primul secol ea era o slujbă importantă (1Corinteni 14:28), cu siguranță însă această slujbă va fi reabilitată în trupul lui Cristos în perioada finală a zilelor, înainte de venirea Domnului.
A spune că nu avem nevoie de profeție astăzi, este tot una cu a spune că nu avem nevoie de: îmbărbătare, încurajare, mângâiere, zidire, descoperire, călăuzire, căci acesta este rolul profeției (1Corinteni 14:3,24-26). Eu cred că astăzi mai mult ca oricând avem nevoie de profeție adevărată de la Dumnezeu, deoarece au apărut atâtea noutăți în toate domeniile, astfel uneori creștinii nu știu ce să facă în anumite situații despre care Biblia vorbește puțin sau chiar deloc. Astfel avem nevoie să primim o cunoștință supranaturală de la Adevăratul Dumnezeu, avem nevoie de ,, orice cuvânt care iese din gura lui Dumnezeu. (Matei 4:4) care să arunce mai multă lumină în unele domenii în care noi mai mult putem specula din Biblie răspunsul. Astfel, pe lângă Cuvântul scris care este baza credinței noastre (Romani 10:17), avem nevoie de un ,,cuvânt care iese, acum, astăzi, proaspăt, deoarece avem personal nevoie de călăuzire în anumite situații specifice din viața noastră, căci Dumnezeu ne vorbește și în prezent și este bucuros să ne călăuzească în tot adevărul. Astfel putem spune la fel ca Pavel: ,, Aș dori ca toți mai ales să proorociți. Să ne mai întrebăm: Oare, în această lume tot mai relativă din punct de vedere moral, cu un trup al lui Cristos tot mai divizat, nu avem nevoie de acest dar? Nu avem nevoie de oameni cu autoritate, care să amplifice Biblia, și să ne ducă la o trăire mai aproape de realitățile cerești? Cu siguranță, creștinii au nevoie de acest dar, un dar care să pună în valoare Biblia, care o găsim în aproape orice casă la ora actuală, însă neînțeleasă de mulți și ne-aplicată de și mai mulți. Chiar și dintre creștini mulți nu văd valoarea ei practică, fiind pasaje mai ales în Vechiul Testament plictisitoare, însă prin prorocie aceste pasaje pot fi re-vitalizate. De exemplu, Pavel a luat textul din Deuteronom 25:4, care se referă la a nu lega gura boului când treieră, pasaj fără nici o însemnătate practică pentru cei ce locuiesc în oraș, care nu au animale, și pe care Pavel prin Spiritul profetic îl aplică la apostoli sau lucrători creștini, făcând ca acest pasaj să fie practic pentru oricine (1Corinteni 9:9,10). Atunci înțelegem, de ce avem nevoie de prorocie? De altfel, unele cărți, broșuri, mesaje audio-vizuale din prezent care actualizează Cuvântul lui Dumnezeu pot avea elemente ale darului de prorocie în ele, și ele cred că s-au dovedit și în cazul vostru de multe ori un mesaj proaspăt de la Dumnezeu. Atunci înțelegem nevoia de prorocie.
În special se aduc următoarele obiecții, pe lângă aceea că acest dar a încetat, o altă obiecție este că: ,,noi trebuie să urmărim roadele Duhului Sfânt (Galateni 5:22,23), nu darurile printre care și prorocia. Este adevărat că roadele sunt mai importante ca darurile căci darurile dacă nu sunt exercitate în iubire nu au valoare, însă viața Domnului Isus a constat atât în manifestarea roadelor cât și a darurilor Duhului, astfel roadele nu pot fi separate de daruri căci vin de la același Spirit, ele nu se exclud, ci se presupun reciproc. Astfel Biblia ne învață să urmărim roadele sau virtuțile creștine, dar să și proorocim, după cum spune Pavel în 1Corinteni 14:1 unde se spune: ,, Urmăriți dragostea. (deci roadele) Umblați și după darurile duhovnicești, dar mai ales să proorociți. O altă obiecție este că: ,,prorocia este periculoasă existând mulți profeți mincinoși, dacă însă mergem pe acest principiu, atunci pentru a fi consecvenți ar trebui să respingem și pe învățători și învățătura, căci Biblia spune în 2Petru 2:1: ,, și între voi vor fi învățători mincinoși, care vor strecura pe furiș erezii nimicitoare, se vor lepăda de Stăpânul, care i-a răscumpărat, și vor face să cadă asupra lor o pierzare năpraznică. Mulți îi vor urma în destrăbălările lor. Și, din pricina lor, calea adevărului va fi vorbită de rău. În lăcomia lor vor căuta ca, prin cuvântări înșelătoare, să aibă un câștig de la voi. Deci și cuvântările pot fi periculoase, și slujba de învățător. Prin urmare, înțelegem că noi trebuie să cercetăm învățătura venită fie de la vreun profet, fie de la vreun învățător, aceasta este soluția Biblică (1Ioan 4:1-3) nu respingerea unor daruri ale Spiritului Sfânt. O ultimă obiecție contra prorociei pe care o vom prezenta, este că după unii, ,,profeția a fost înlocuită cu învățătura, având în vedere, spun ei, că Biblia este completă și că există atâta literatură creștină!
Scriptura însă face o diferență între învățătură și profeție, și între profet și învățător, după cum am văzut în articolul 1, (vezi și 1Corinteni 14:28; Efeseni 4:11). Ba mai mult, Biblia ne învață că o adunare sănătoasă are nevoie de ambele daruri, căci învățătura fără prorocie poate duce la un formalism rece, teologic, exact dar lipsit de viață, aceea adunare fără prorocie este uscată fără prea multe lucruri supranaturale, o adunare pur rațională care stinge Duhul (1Tesaloniceni 5:19-21). Pe da altă parte, o biserică fără o învățătură sistematică, coerentă, duce la rătăcire, dependență de experiențe supranaturale, și instabilitate spirituală (1Corinteni 3:1-3).
ÎNTREBĂRI DE VERIFICARE:
I. Conform Bibliei, mai există darul profeției și slujba de profet astă
zi?II. Mai avem nevoie de profeție astăzi în adunare, (motivează-ți răspunsul)?
III. Care sunt câteva obiecții aduse contra acestui dar?
Articolul nr.5 de studiu ―
Exercitarea profeției ― 1Corinteni 14:29-33Înainte de toate trebuie să știm că nu putem prooroci după bunul nostru plac, căci atunci am face mai mult rău trupului lui Cristos decât bine și am deveni foarte mândri, Dumnezeu ne cunoaște prea bine tendința de a ieși în față. În plus, nu orice prorocie poate fi împărtășită în public, și spusă oricând, de aceea trebuie să îl întrebăm pe Dumnezeu când, unde și cum să spunem mesajul primit (Matei 13:11). Uneori însă nu avem înștiințarea la toate aceste întrebări pe cale supranaturală, de aceea este nevoie să ne deprindem prin exercițiu în ce privește folosirea profeției (Evrei 5:12). Este demn de știut că Duhul Sfânt chiar dacă ne dă o profeție, nu ne obligă însă să și o spunem, doar spiritele rele constrâng și posedă oamenii, pe când ,, Duhurile proorocilor Sunt supuse proorocilor; (1Corinteni 14:32) adică Duhul Sfânt nu ne posedă, nu ne forțează să proorocim (Apocalipsa 22:6), dar are și sensul că spiritul omului în care s-a receptat un mesaj profetic este stăpânit de profet, astfel el poate alege să tacă. Cu siguranță ca și în orice alt domeniu la început e posibil să facem unele gafe spunând unde nu trebuie, sau când nu trebuie, însă cu timpul vom primi discernământul potrivit de a folosi darul profeției. Astfel uneori vom experimenta o puternică senzație a prezenței lui Dumnezeu care ne cere să vorbim atunci în numele Lui, alteori efectiv vom ști că trebuie să spunem cuiva un gând sau o idee având convingerea supranaturală că îl va zidi spiritual. Alteori vom profeți, prin predici și rugăciuni, fără ca noi să mai trebuiască să ne frământăm pentru a ști când, unde și cum să profețim, Dumnezeu ne dă pe loc mesajul, dar și momentul de a-l declara. De asemenea, uneori nu putem încadra imediat o profeție în situația actuală, de aceea avem nevoie de lumină când să încadrăm profeția, alteori vom înțelege clar că profeția trebuie spusă doar la conducători, sau doar la cei suficient de maturi să ne înțeleagă (Galateni 2:2). Sau uneori trebuie păstrată pentru noi înșine (Luca 2:51), aceasta ajutându-ne să avem rădăcini tot mai adânci, și să nu fim ușuratici, ca tot ce primim de la Dumnezeu imediat să dăm mai departe, ci să păstrăm revelația ca la momentul potrivit să o scoatem din visteria inimii noastre. Să nu spunem tot ce știm și să nu dezvăluim toată bogăția spirituală ce am primit-o și astfel să fim ca Ezechia care a arătat toată bogăția lui trimișilor din Babilon, iar mai târziu ia fost luată (Isaia 39:1-6).
2. Cum se exercităm prorocia în adunarea creștină?
În adunare avem reguli Biblice de exercitare a profeției, acestea le găsim în 1Corinteni 14:24-26, 29-33 unde se spune: ,, Dar dacă toți proorocesc, și intră vreun necredincios sau vreunul fără daruri, el este încredințat de toți, este judecat de toți. Tainele inimii lui Sunt descoperite, așa că va cădea cu fața la pământ, se va închina lui Dumnezeu, și va mărturisi că, în adevăr, Dumnezeu este în mijlocul vostru. Ce este de făcut atunci, fraților? Când vă adunați laolaltă, dacă unul din voi are o cântare, altul o învățătură, altul o descoperire, altul o vorbă în altă limbă, altul o tălmăcire, toate să se facă spre zidirea sufletească cât despre prooroci, să vorbească doi sau trei, și ceilalți să judece. Și dacă este făcută o descoperire unuia care șade jos, cel dintâi să tacă. Fiindcă puteți să proorociți toți, dar unul după altul, pentru ca toți să capete învățătură și toți să fie îmbărbătați. Duhurile proorocilor Sunt supuse proorocilor După cum ne dăm seama din text, toți creștinii pot profeții, deci pot vorbi, cu următoarele condiții: 1. ,, toate să se facă spre zidirea sufletească și nu spre a atrage atenția asupra persoanei noastre, astfel nu vom căuta ca noi să vorbim mai mult, sau să avem ultimul cuvântul, ci vom căuta să ne deschidem gura numai după ce suntem siguri că ceea ce spune îl înalță pe Isus (Ioan 16:13,14) și zidește cu adevărat adunarea din punct de vedere spiritual. Astfel dacă nu suntem siguri că vom edifica trupul lui Cristos, atunci mai bine tăcem.
2. ,, să proorociți toți, dar unul după altul, deci trebuie să vorbim pe rând, căci Dumnezeul nostru este un Dumnezeu al ordinii (1Corinteni 14:33), ba mai mult, chiar să ne dăm întâietate unii altora (Romani 12:10), considerând că ceilalți au un mesaj mai important ca al nostru (Filipeni 2:3,4). 3. Cei ce au slujba de profeți pot vorbi cel mult trei la o întrunire, dar pe rând, în timp ce adunarea judecă mesajul, după cum se spune: ,, cât despre prooroci, să vorbească doi sau trei, și ceilalți să judece 4. Apoi, după rostirea unui mesaj de către profet, să lăsăm ca alți însuflețiți de spiritul profetic să vorbească pentru a putea completa eventual prin altă descoperire cuvântul rostit de ei, după cum se spune: ,, Și dacă este făcută o descoperire unuia care șade jos, cel dintâi să tacă Această vorbire ulterioară poate fi atât completare sau aplicare la mesaj, cât și posibile comentarii și descoperiri la judecata asupra unei prooroci făcute cu glas tare de către unii frați. De asemenea, un frate sau un om din lume invitat poate mărturisi ce lumină și rezolvare i-a adus profeția, după cum spune și Pavel: ,, va mărturisi că, în adevăr, Dumnezeu este în mijlocul vostru.
În concluzie, în adunarea din primul secol existau câteva tipuri de profeție exercitate în adunare pe care le voi descrie după cum urmează: a) Mesaje profetice, adică mesaje rostite de către profeți sau de către cei cu darul profeției, atât bărbații cât și femei dar acestea cu capul acoperit (1Corinteni 11:5). Aceștia puteau rosti ridicându-se în picioare și adresând adunării un mesaj din partea lui Dumnezeu cel mult trei persoane la o întrunire.
b) Discuții profetice, adică completări prin descoperire la mesajul profeților, sau discuții legate de judecarea și modul de aplicare a profeției, la acestea nu puteau participa femeile (1Corinteni 14:34,35). c) Elemente profetice, care se puteau manifesta în predici, în rugăciuni, sau cum spune Pavel: ,, unul din voi are o cântare, altul o învățătură, altul o descoperire, altul o vorbă în altă limbă, altul o tălmăcire, toate să se facă spre zidirea sufletească, toate aceste manifestări ale închinării puteau conține elemente mai multe sau mai puține profetice. În zilele noastre, în biserici se manifestă mai mult manifestarea de tip c) pe care eu am numit-o: Elemente profetice, în unele mișcări există și varianta a) Mesaje profetice, dar de multe ori, cei ce rostesc mesajele profetice fie vor să iasă în evidență, sau sunt proroci mincinoși, sau au o slabă inspirație divină, iar cât despre varianta b) Discuții profetice, ea este foarte rară la serviciile divine în biserici, mai mult prezentă în cercuri de închinare mici.
Având în vedere aceste lucruri, este bine ca serviciile divine și studiile biblice sau duminicale să fie mai destinse și să se încurajeze la prorocie, căci
,,unde este Duhul Domnului, acolo este libertate (2Corinteni 3:17), și unde este libertate acolo se manifestă spiritul profetic. Astfel este bine să invităm după momentul de rugăciune sau de cântare, pe cei ce au o profeție sau descoperire să o spună, sau chiar după predică, ce minunat ar fi un cuvânt de completare și aplicare profetic venit din prezența lui Dumnezeu!3. Care sunt criteriile de judecare a profeției?
Biblia care este Cuvântul Lui Dumnezeu și inspirată de Duhul Sfânt ne învață că noi trebuie să verificăm sau să judecăm profețiile pentru a vedea dacă vin de la Dumnezeu, astfel chiar dacă profetul începe cu cuvintele: ,,Așa vorbește Dumnezeu, noi trebuie să verificăm acel mesaj după cum se spune în 1Tesaloniceni 5:20,21; și 1Ioan 4:1-3, deoarece există mulți profeți falși.
Criteriile de judecare a profeției confor
m Bibliei sunt:4. Care sunt criteriile de judecare și recunoaștere a unui profet?
Și profeții trebuie verificați înainte de a fi recunoscuți în adunare ca profeți (compară cu Apocalipsa 2:2), următoarele criterii Biblice ne pot ajuta în această privință:
5. Cum să judecăm o profeție?
Prin urmare, ținând cont de aceste criterii și de altele, atât adunarea cât și conducătorii ei, vor judeca profețiile. Acesta o vom face cu o atitudine pozitivă, căci noi nu disprețuim profețiile și nu dorim să stingem spiritul (1Tesaloniceni 5:19,20). De asemenea, ținând cont că în Noul Legământ inspirația profetică este graduală, astfel va trebui să se facă deosebirea dintre o profeție venită din prezența lui Dumnezeu, de o profeție slabă, mai mult umană decât divină, sau de cea demonică care este foarte dăunătoare. În mod similar, va trebui să facem diferența și între esența unei profeții sau impulsul central, care este de inspirație divină, de prezentarea omenească care poate dilua sau înflori mesajul primit, căci în exercitarea acestui dar participă două elemente: Dumnezeu care este infailibil, și omul care este failibil, adică poate greși, atât în receptarea profeției cât și în prezentarea ei. Noi știm că fiecare profet are o anumită personalitate și un anumit stil care își vor pune amprenta în modul de prezentare a profeției, în plus, chiar Dumnezeu ne vorbește adaptat la personalitatea noastră, ca un Tată copiilor Săi.
Pe lângă toate acestea, este bine ca conducătorii să șadă așezați unii lângă alții, pentru a o analiza împreună și să comunice adunării opinia lor despre acea profeție, în special dacă ea începe cu cuvintele: ,,Așa vorbește Domnul sau altele asemănătoare. Tot conducătorii spirituali dar nu numai ei, pot face eventual o posibilă aplicare a profeției. Dacă profeția este greșită, acest lucru trebuie spus deschis. De obicei dacă aceasta conține mesaje naive, sau este foarte lungă și generală ea nu vine de la Dumnezeu. Dacă profeția nu este decât o vagă încurajare, sau un mesaj general venit mai degrabă din fire, sau din duhul omului decât din Duhul lui Dumnezeu, conducătorii după program vor discuta în particular cu persoana ce a rostit mesajul, pentru a o ajuta cu blândețe să-și dezvolte discernământul și înfrânarea, ca să nu dea curs oricărui impuls primit fără o verificare atentă. Este bine ca cei ce nu cunosc bine Biblia, sau cei ce nu au experiență în viața de credincios și în exercitarea darului profeției, să nu se pripească în a vorbi în numele Domnului, eventual pot spune revelațiile primite în particular păstorilor care dacă consideră necesar vor spune profeția adunării. Pentru că cei lipsiți de cunoștința exactă a adevărului și de experiență sunt mai vulnerabili la atacurile și infiltrările Diavolului.
6. Care sunt ideile și practicile greșite despre prorocie?
În prezent există mai multe idei și practici greșite despre darul profeției cât și despre judecarea acestui dar, ca de exemplu:
Acest dar ca orice dar al Spiritului Sfânt poate fi însuflețit și amplificat după cum spune Pavel în 2Timotei 1:6 se spune: să înflăcărezi darul lui Dumnezeu BCR (n.s. să reaprinzi, să reînsuflețești), iar în NW: Să ațâți ca pe un foc darul lui Dumnezeu. În casele evreilor, focul uneori consta numai din niște tăciuni aprinși, aceștia putea fi ațâțați pentru a da căldură mai mare (Osea 7:4). Prin urmare, prin sfatul lui Pavel, noi suntem încurajați să reaprindem sau să ațâțăm acest dar al Spiritului. Putem face lucrul acesta făcând următoarele:
ÎNTREBĂRI DE VERIF
ICARE:I. Cum se exercită darul profeției?
II. Care sunt criteriile de judecare a unei profeții, și care trebuie să fie atitudinea noastră când judecăm?
II. Cum putem însufleții darul profeției atât în noi cât și în adunarea noastră?
Pentru mai multe in formații, scrieți pe adresa : |
Arad, cod. 2900; Str. Mețianu nr.1; SC.B; ap.12; - ișfa alin E-mail: alin_isfa@yahoo.com |
|
Sau telefonați la nr. : |
0257-285452 |