![]() |
Pe HaiSaRadem.ro vei gasi bancuri, glume, imagini, video, fun, bancuri online, bancuri tari, imagini haioase, videoclipuri haioase, distractie online. Nu ne crede pe cuvant, intra pe HaiSaRadem.ro ca sa te convingi. |
calea scrie:În mod similar, botezul este şi o identificare cu Cristos care a fost botezat în apă de Ioan Botezătorul, căci prin botez eşti una cu El şi îmbrăcat cu El (Galateni 3:27,28), şi începi să calci pe urmele Lui. Iar după cum ştim, nici Dumnezeu Tatăl nu a fost botezat în apă, nici Duhul Sfânt, ci doar Isus, atunci cum putem fi botezaţi noi în numele lor?
Daca cautam in Biblie dupa formule trinitariene, gasim numai un singur loc cu o asemenea formula. Acesta formulare este o parte a
"poruncii de trimitere" a lui Isus, pe care o gasim in Mat. 28,18-20: "Isus S-a apropiat de ei, a vorbit cu ei, si le-a zis: "Toata puterea
Mi-a fost data în cer si pe pamînt. Duceti-va si faceti ucenici din toate neamurile, botezîndu-i în Numele Tatalui si al Fiului si al
Sfîntului Duh. Si învatati-i sa pazeasca tot ce v-am poruncit. Si iata ca Eu sînt cu voi în toate zilele, pîna la sfîrsitul veacului. Amin"
Aceste cuvinte ale Domnului au fost rostite cu putin timp inainte de inaltarea Sa la cer. El le da ucenicilor ultimile instructiuni cu
privire la misiunea ce le sta in fata. Una dintre aceste instructiuni suna: "Faceti ucenici… botezindu-i in Numele Tatalui si al Fiului si
al Sfintului Duh." Aceasta suna ca in liturghiile bisericilor traditionale. De observat ca in aceasta formulare cuvintul "Dumnezeu"
lipseste, fiind vorba numai de "Tata, Fiu si Duhul Sfint".
Exprimarea in sine nu ridica la prima vedere nici o problema de ordin biblic. Cuvintul este clar si usor de inteles. Problema apare cind
citim mai departe in Faptele Apostolilor. Citind cu atentie, observam, ca tocmai Apostolii si ucenicii care au primit de la Isus
instructiunea de mai sus, niciodata n-au pus-o in aplicare asa cum este ea formulata in Mat. 28:19. Aceasta este intr-adevar o
problema si trebuie sa ne intrebam cum este posibil asa ceva. Cum se poate ca, o formula asa de usor de retinut, cu un continut asa
de deosebit, sa nu fie folosita ca atare? Erau ucenicii lui Isus uituci de felul lor? Sau au primit intre timp alte instructiuni? S-au s-a
strecurat vreo greseala in raportul biblic? Aceste intrebari arata ca sunt posibile mai multe explicatii. Ne vom da silinta sa rezolvam
problema cu ajutorul textului biblic pe care il avem cu totii la indemina. Vom citi citeva texte din Faptele Apostolilor, ca sa vedem
exact cum au procedat Apostolii cind au botezat.
In Faptele Apostolilor 2 avem raportul predicii lui Petru de la Cincizecime. Ziua Cincizecimii a avut loc la scurt timp dupa cele relatate
in Mat. 28,19. Petru vorbeste la sfirsitul predicii sale despre Botez. Fap. 2,37.38: "Dupa ce au auzit aceste cuvinte, ei au ramas
strapunsi in inima, si au zis lui Petru si celorlalti apostoli: "Fratilor, ce sa facem?" "Pocaiti-va" le-a zis Petru, "si fiecare dintre voi sa
fie botezat…"Acum ar trebui sa urmeze: "…in Numele Tatalui, si al Fiului si al Sfintului Duh." Aceasta ar fi exact ce Isus a poruncit in
versetul din Mat. 28,19. Insa Petru spune: "… si fiecare dintre voi sa fie botezat in Numele lui Isus Hristos, spre iertarea pacatelor
voastre; apoi veti primi darul Sfintului Duh."
Petru da instructiunea, ca ei sa se boteze "in Numele lui Isus Hristos". "Dumnezeu Tatal" nu este deloc mentionat. Despre "Duhul
Sfint" se spune ca va fi primit ca un dar, de cei care se vor boteza. "Dumnezeu Fiul" nu este nici El mentionat; Numele Isus Hristos
apare insa foarte clar : "…fiecare dintre voi sa fie botezat in Numele lui Isus Hristos…" Intre darea poruncii lui Isus si Cincizecime,
Biblia nu consemneaza nici o incercare de modificare a continutului acestei porunci. Acest verset arata ca Petru ori a uitat foarte
repede ceva foarte important, ori a modificat ceva cu de la sine putere, ori… exista o cu totul alta problema.
In Fapte 8 se relateaza despre faptele lui Filip in Samaria. Petru si Ioan venisera din Ierusalim sa-l ajute intr-o situatie nemaiintilnita
pina atunci. Fap. 8,15.16: "Acestia au venit la Samariteni, si s-au rugat pentru ei, ca sa primeasca Duhul Sfint. Caci nu se pogorise
inca peste niciunul din ei, ci fusesera numai botezati in Numele Domnului Isus."
Iar cind Petru si Ioan s-au rugat pentru acesti credinciosi, au primit si ei Duhul Sfint. Ei fusesera botezati de Filip, si tot "…in Numele
Domnului Isus". Si in acest caz, se vede ca nici el nu a auzit de formula rituala de botez din Mat. 28,19, fie ca a uitat-o, fie ca
intentionat a modificat-o, sau… exista o cu totul alta problema.
La scurt timp dupa aceea, Petru merge la pagânul Corneliu si are din nou ocazia sa vorbeasca despre Botez. Fap. 10,44-48: "Pe cind
rostea Petru cuvintele acestea, S-a pogorit Duhul Sfint peste toti cei ce ascultau Cuvintul. Toti credinciosii taiati imprejur, care
venisera cu Petru, au ramas uimiti cind au vazut ca darul Duhului Sfint S-a varsat si peste Neamuri. Caci ii auzeau vorbind in limbi si
marind pe Dumnezeu. Atunci Petru a zis: "Se poate opri apa ca sa nu fie botezati acestia, care au primit Duhul Sfint ca si noi?" Si a
poruncit sa fie botezati in Numele Domnului Isus Hristos." Dupa cum se vede, Petru ramine consecvent si practica Botezul in acelasi
fel ca la Cincizecime. El porunceste ca ei sa fie botezati "…in Numele Domnului Isus Hristos".
In Fap. 19 ni se relateaza despre faptele Apostolului Pavel in Efes. Aici a gasit citiva ucenici. Fap. 19,3-5:"Dar cu ce botez ati fost
botezati?" le-a zis el. Si ei au raspuns: "Cu botezul lui Ioan." Atunci Pavel a zis: "Ioan a botezat cu botezul pocaintei, si spunea
norodului sa creada in Celce venea dupa el, adica in Isus." Cind au auzit ei aceste vorbe, au fost botezati in Numele Domnului
Isus."Si acesti ucenici au fost botezati "in Numele Domnului Isus", de data aceasta cu ajutorul Apostolului Pavel. Nici de data
aceasta nu se vorbeste de un "botez in Numele Tatalui, al Fiului si al Sfintului Duh".
Noul Testament nu pomeneste nicaieri, ca cineva a fost botezat dupa formula din Matei 28,19. Petru, Filip si Pavel au predicat
Botezul in Numele lui Isus Hristos si nu au botezat niciodata in Numele Tatalui, al Fiului si al Sfintului Duh. Toate versetele din
Faptele Apostolilor sint foarte clare si nu se contrazic intre ele. Totusi cum se poate explica contradictia evidenta dintre Matei 28,19
si versetele din Faptele Apostolilor?
Posibilitatea, ca atit Petru, cit si Filip si Pavel sa fi facut o greseala, nu este plauzibila, pentru ca nu exista nici un text in Cuvintul lui
Dumnezeu, care sa ne spuna sau sa indice ca botezul practicat de Apostoli ar fi fost in dezacord cu Adevarul invatat de Isus.
Dimpotriva, din raportul corelat al acestor versete reiese clar ca botezul practicat de Apostoli a fost incununat mai devreme sau mai
tirziu de succes si cei care au fost botezati in Numele Domnului Isus au primit darul Duhului Sfint.
Toate acestea conduc in mod logic la concluzia, ca actuala formulare din Matei 28,19 nu este in ordine si ca initial ea nu a fost deloc
trinitariana. In acest caz se ridica bineinteles intrebarea, daca o asemenea afirmatie are acoperire in izvoarele scrise. Gasim citeva
informatii din vremea cind invatatura Trinitatii a inceput sa se contureze din punct de vedere teologic si in cele din urma a fost
postulata ca dogma bisericeasca, in scrierile parintilor bisericii. O prezentare mai larga a acestor izvoare nu este posibila aici, totusi
citeva mentionari din scrierile parintilor bisericii ne vor ajuta sa intelegem destul de usor ce s-a intimplat cu textul din Matei 28,19.
Scrierile lui Eusebiu din Cezarea, unul dintre acesti parinti ai bisericii crestine, sint cele mai relevante in acest sens, pentru ca ele
evidentiaza deosebiri importante in ce priveste textul din Matei 28,19. Eusebiu era in acel timp un barbat insemnat si influent, care
printre altele a redactat prima mare lucrare despre Istoria bisericii. In unele scrieri ramase de la Eusebiu, este citat versetul din Matei
28,19 cu o formulare complet diferita: "… si botezati-i in Numele Meu." Acest indiciu ni-l ofera asa numitul "Aparat critic al Noului
testament in limba greaca", editia 25, redactat de Nestle si Aland.
De la Eusebiu ne parvin si alte scrieri, care contin formula actuala de botez. Interesant este ca aceste scrieri, care contin formula
"…in Numele Tatalui si al Fiului si al Sfintului Duh" sint toate radactate cu o data posterioara Consiliului de la Niceea, in timp ce toate
celelalte scrieri in numar de 18 (optsprezece) cu continutul "…in Numele Meu" au o data anterioara acestui Consiliu. Aceste dovezi
ne ajuta sa intelegem ce s-a petrecut in acel timp.
Eusebiu folosea copii ale manuscriselor foarte timpurii ale evangheliei dupa Matei, care contineau in unanimitate formula "…si
botezati-i in Numele Meu". Formula trinitariana a devenit obligatorie pentru toti crestinii numai dupa Consiliul de la Niceea, fapt ce
explica modificarile aparute in scrierile lui Eusebiu, dupa acest eveniment.
Deci formula originala a fost cu siguranta: "… si botezati-i in Numele Meu". Aceasta formula are sens, pentru ca Apostolii au procedat
exact in acest fel. Exista numai doua manuscrise ale Bibliei, din sec. IV, care contin formularea actuala a versetului 28,19 din Matei,
in schimb nici un manuscris din secolele anterioare nu contine formularea cunoscuta noua astazi.
La inceputul sec. IV, deci anterior Consiliului de la Niceea, Eusebiu a fost insarcinat de imparatul Constantin sa faca 50 de copii ale
Noului Testament pe un pergament de o calitate deosebita. Pina in ziua de astazi nici una din aceste copii nu a iesit la iveala, iar
locul unde ar putea sa fie ele este greu de identificat.
Pe linga Eusebiu mai exista citiva parinti ai bisericii, care au citat acest verset. Iustin, care scria pe la mijlocul sec. II, nu citeaza insa
in nici un loc "…in Numele Tatalui si al Fiului si al Sfintului Duh". Aphraates in scrierile sale de la inceputul sec. IV nu citeaza nici el
versetul sub aceasta forma. Iar Iustin si Aphraates citau dupa cum se pare, din manuscrise cu mult mai vechi decit cele care ne stau
noua astazi la dispozitie.
si totusi, nu cantitatea ci "calitatea" conteaza!Alexandru scrie:Calea:
Hai să vă pun o altă întrebare înainte de a răspunde la întrebările voastre.......botezul în apă este botez dacă se face prin stropire şi nu prin cufundare?
Calea, daca crezi ca, un om se poate inmorminta aruncind un pumn de tarina pe el, atunci este valabila botezul prin stropire.
"zgarcenia" a fost determinata de botezarea triburilor nordice, unde apa era din plin, dar frigul era si mai si...radu scrie:Alexandru, catolicii sunt mai zgârciţi cu apa, doar picură câteva picături pe capul bebeluşului şi atât.
si mai interesant cum oamenii inteleg ce vor ei sa inteleaga...marinaru scrie:si deci am imprumutat si noi aceasta zgarcenieInteresant cum oamenii deobicei copiaza ce este mai prost decat ce este mai bine...
nu prea!radu scrie:oricât de frig ar fi fost, nu cred că era o problemă să încălzească nişte apă într-o cadă, ce, ei nu se spălau niciodată ?
daca poti ingropare in apa, de ce nu ai putea si in aer?!?calea scrie:Draga MariaB
Noi nu putem modifica modul botezului căci atunci stricâm semnificaţia Lui......botezul e îngropare împreună cu Isus.......eu nu pot stropi pe cineva cu apă şi să spun că l-am îngropat....tu poţi?
calea scrie:Draga MariaB
Noi nu putem modifica modul botezului căci atunci stricâm semnificaţia Lui......botezul e îngropare împreună cu Isus.......
ARGUMENTE ÎN FAVOAREA UNEI SCUFUNDĂRI:
1.Etimologia cuvântului botez
2.Existenţa unor ape suficient de adânci
3.Intrarea în apă a celui botezat
4.Botezuri în Grecia
5.Existenţa băilor
6.Semnificaţia botezului reclamă cufundare
în engleză apare tot botez pentru că şi ei transliterează cuvântul nu-l traduc.
Iar argumentul cel mai direct şi clar este cel etimologic......
eu nu am vorbit la punctul 6 de imaginile potopului si a trecerii Marii Rosii ci de imaginea îngropării lui Cristos
Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 1 vizitator