Este greu sa recunoastem si sa acceptam ca multe din relatarile din vechiul testament
au fost inspirate din culturile altor popoare, Sumerian, Egiptean ?
Ce importanta ar mai avea ele pentru noi daca am descoperi ca multe din aceste relatari
au fost copiate, imprumutate din mitologiile Sumeriene si Egiptene care sunt cu mult mai vechi decat cele
din Vechiul Testament si care ne-au fost prezentate noua de catre poporul evreu din antichitate
ca si
"REVELATIE DIVINA"Exemple ???
Comparati !
SARGON, Rege Sumerian 2270 BC – 2215 B
http://en.wikipedia.org/wiki/Sargon_of_AkkadSargon, viteaz rege din Agade, sunt.
Mama mea a fost mare preoteasa, tatal nu mi l-am cunoscut...
Mama mea, marea preoteasa, care m-a procreat,
in secret m-a adus pe lume.
M-a pus in cos de papura, cu catran a lipit capacul.
M-a aruncat in rau, nu m-am scufundat.
Raul m-a purtat pe ape, m-a dus la Akki, cel ce iriga,
Akki, cel ce iriga, m-a ridicat cand a scos apa,
Akki, cel ce iriga, ca pe fiul lui m-a luat si m-a crescut....
Moise Lider al poporului Evreu
Exod 2:1-3
Un om din casa lui Levi luase de nevastă pe o fată a lui Levi.
Femeia aceasta a rămas însărcinată, şi a născut un fiu. A văzut că este frumos, şi l -a ascuns trei luni.
Ne mai putînd să -l ascundă, a luat un sicriaş de papură, pe care l -a uns cu lut şi cu smoală; a pus copilul în el, şi l -a aşezat între trestii, pe malul rîului.Cain şi AbelPovestea este arhicunoscută. Cain era agricultor (plugar), iar Abel cioban ,
Invidios pe faptul că Dumnezeu a primit jertfa lui Abel şi pe a sa nu, Cain îşi ucide fratele.
Finalul poveştii: Cain este izgonit şi devine un fugar .
În mitul sumerian al zeiţei Inanna, se prezintă competiţia dintre Dumuzi zéul ciobanilor şi Enkimdu, zéul agricultorilor. Amândoi doreau să câstige inima zeiţei Inanna. Cel care reuşeste acest lucru este Dumuzi, în timp ce Enkimdu, învins, pleacă în pribegie.
Visul lui Iacov10. Iacov a plecat din Beer-Şeba, şi şi-a luat drumul spre Haran.
11. A ajuns într-un loc unde a rămas peste noapte, căci asfinţise soarele. A luat o piatră de acolo, a pus-o căpătâi, şi s-a culcat în locul acela.
12. Şi a visat o scară rezemată de pământ, al cărei vârf ajungea până la cer. Îngerii lui Dumnezeu se suiau şi se pogorau pe scara aceea.
13. Şi Domnul stătea deasupra ei, şi zicea: „Eu sunt Domnul, Dumnezeul tatălui tău Avraam, şi Dumnezeul lui Isaac.” Pământul pe care eşti culcat, ţi-l voi da ţie şi seminţei tale.
(Geneza 28)În Textele Piramidelor principala temă este renaşterea şi înălţarea la cer a faraonului. Această ascensiune este descrisă în mai multe feluri. În unele texte sufletul faraonului face această călătorie cu barca lui Ra (zéul Soarelui). În altele, sufletul faraonului îşi ia zborul sub forma unei păsări (şoim, bâtlan) sau… urcă la cer căţărându-se pe o scară la căpătul căreia îl aşteaptă zéul Ra.
"Ei au adus o scara pentru Teti, ei au instalat o scara pentru Teti; scara iat-o apare. Apare si numele tau pe care l-au rostit zeii"
(Textele Piramidelor)Povestea lui Iosif6. […] Dar Iosif era frumos la statură, şi plăcut la chip.
7. După câtăva vreme, s-a întâmplat că nevasta stăpânului său a pus ochii pe Iosif, şi a zis: „Culcă-te cu mine!”
8. El n-a voit, şi a zis nevestei stăpânului său: „Vezi că stăpânul meu nu-mi cere socoteala de nimic din casă, şi mi-a dat pe mână tot ce are.
9. El nu este mai mare decât mine în casa aceasta, şi nu mi-a oprit nimic, afară de tine, pentru că eşti nevasta lui. Cum aş putea să fac eu un rău atât de mare şi să păcătuiesc împotriva lui Dumnezeu?”
14. […] a chemat oamenii din casă, şi le-a zis: „Vedeţi, ne-a adus un Evreu ca să-şi bată joc de noi! Omul acesta a venit la mine ca să se culce cu mine, dar eu am ţipat în gura mare.
19. După ce a auzit cuvintele nevestei sale, care-i zicea: „Iată ce mi-a făcut robul tău”, stăpânul lui Iosif s-a mâniat foarte tare.
20. A luat pe Iosif, şi l-a aruncat în temniţă în locul unde erau închişi întemniţaţii împăratului; şi astfel Iosif a stat acolo, în temniţă.
(Geneza 39)41. Faraon a zis lui Iosif: „Uite, îţi dau stăpânire peste toată ţara Egiptului.”
42. Faraon şi-a scos inelul din deget, şi l-a pus în degetul lui Iosif; l-a îmbrăcat cu haine de in subţire, şi i-a pus un lanţ de aur la gât.
43. L-a suit în carul care venea după al lui, şi strigau înaintea lui: „În genunchi!” Astfel i-a dat Faraon stăpânire peste toată ţara Egiptului.
(Geneza 41)La British Museum se găseşte un papirus (The Papyrus D’Orbiney), datat ca provenind din timpul lui Seti II (1203 BC - 1197 BC).
Acest papirus cuprinde mai multe povestiri printre care şi pe cea a doi fraţi, Anpu şi Bata. Această poveste seamănă atât de mult cu cea a lui Iosif şi soţia lui Potifar, încât unii s-au grăbit să afirme că ea îşi are originea chiar în incidentul relatat în Vechiul Testament.
Pe scurt povestea egipteană sună cam aşa.
Erau odată doi fraţi Anpu şi Bata.
Bata, fratele mai tânăr, locuia împreună cu fratele său şi cu soţia acestuia la o fermă.
Într-o zi pe când semănau pământul, Anpu îşi trimite fratele mai mic să aducă un coş cu seminţe de acasă.
Văzând cât de frumos şi de puternic este Bata, soţia lui Anpu îi cere să se culce cu ea, însă Bata o refuză (,,Anpu este pentru mine ca un tată, iar tu ca o mamă. Nu voi spune nimănui ceea ce mi-ai cerut. Niciodată să nu mai aud asemenea lucruri'')
Când Anpu ajunge acasă îşi găseşte soţia răvăşită, cu hainele rupte şi cu ochii în lacrimi. Întrebată ce s-a întâmplat ea îl acuză pe Bata că ar fi încercat să o violeze.
Orbit de furie Anpu plănuieşte să-şi ucidă fratele. Bata fuge şi îl imploră pe zéul Ra să îl salveze. zéul pune un râu (Nilul) între cei doi fraţi.
Astfel, departe de furia fratelui său, Bata are posibilitatea să îi explica acestuia cum au stat cu adevărat lucrurile. Auzind adevărul, Anpu îşi ucide soţia.
Povestea continuă diferit de cea biblică, însă în final Bata ajunge să conducă Egiptul.
Cele 10 porunci, legile de conduită morală, atât în societate cât şi în faţa lui Dumnezeu.7. Să nu iei în deşert Numele Domnului […]
8. Adu-ţi aminte de ziua de odihnă, ca s-o sfinţeşti.
9. Să lucrezi şase zile, şi să-ţi faci lucrul tău.
10. Dar ziua a şaptea este ziua de odihnă închinată Domnului, Dumnezeului tău: să nu faci nici o lucrare în ea, nici tu, nici fiul tău, nici fiica ta, nici robul tău, nici roaba ta, nici vita ta, nici străinul care este în casa ta.
11. Căci în şase zile a făcut Domnul cerurile, pământul şi marea, şi tot ce este în ele, iar în ziua a şaptea S-a odihnit: de aceea a binecuvântat Domnul ziua de odihnă şi a sfinţit-o.
12. Cinsteşte pe tatăl tău şi pe mama ta, pentru ca să ţi se lungească zilele în ţara, pe care ţi-o dă Domnul, Dumnezeul tău.
13. Să nu ucizi.
14. Să nu preacurveşti.
15. Să nu furi.
16. Să nu mărturiseşti strâmb împotriva aproapelui tău.
17. Să nu pofteşti casa aproapelui tău; să nu pofteşti nevasta aproapelui tău, nici robul lui, nici roaba lui, nici boul lui, nici măgarul lui, nici vreun alt lucru, care este al aproapelui tău.
(Exod 20:7-16) Mai mult de jumătate dintre ele le găsim în Capitolul 125 din Cartea Egipteană a morţilor. Aceasta cuprinde mai multe mărturisiri pe care sufletul celui decedat trebuie să le facă în faţa zeului Toth, judecătorul divin.
Nu l-am dispreţuit pe ,,Dumnezeu’’ (zéu)…
Nu am ucis…
Nu am comis adulter…
Nu am furat…
Nu am pângărit femeia altui bărbat…
Nu l-am blestemat pe ,,Dumnezeu’’(zéu)…
Nu am adus mărturii mincinoase…
(Cartea Egipteană a morţilor)În Vechiul Testament, aceste legi, scrise de Dumnezeu pe două plăci din piatră, erau păstrate în Chivotul Legii, numit şi ,,aşternutul picioarelor lui Dumnezeu’’.
Despre incantaţiile sau mărturisirile, din Cartea Egipteană a morţilor, legendele spun că au fost scrise de însuşi zéul Toth pe o piatră de alabastru, care a fost apoi aşezată la picioarele lui .
Chivotul Legii seamănă foarte mult cu cel egiptean. În religia egipteană acesta era purtat de preoţi în procesiuni religioase, deoarece se considera că în el erau păstrate relicvele sacre ale lu Osiris, Isis sau ale altor zéi.
De asemenea el simboliza arca sau barca cu care sufletul faraonului părăsea această lume (trupul faraonilor era adus cu o barca pe Nil la locul unde urma să fie depus).



Heruvimi in Egipt
2.Să n-adăugaţi nimic la cele ce vă poruncesc eu, şi să nu scădeţi nimic din ele; ci să păziţi poruncile Domnului, Dumnezeului vostru, aşa cum vi le dau eu.
(Deuteronomul 4.2)În cea mai veche carte de înţelepciune egipteană -,, Învăţătura lui Ptah-hotep’’ - care cuprinde porunci, sfaturi, învăţături, reguli de viaţă pentru supuşii faraonului, se găseşte următoarea frază :
Să nu scoaţi nici un cuvânt, să nu adaugi nimic, să nu înlocuieşti vreun cuvânt cu un altul .
(Învăţătura lui Ptah-hotep) 7. Să nu mâncaţi porcul, care are unghia despicată şi copita despărţită, dar nu rumegă; să-l priviţi ca necurat.
(Deuteronomul 14.8 , Leviticul 11.7) În Egiptul antic porcul era un animal typhonian, malefic, deoarece imaginea lui era asociată cu cea a zeului Seth.
În mitul lui Isis şi Osiris, Seth se transformă într-un porc negru şi îl mutilează pe Osiris, lăsându-l fără un ochi.
Într-un alt mit, se povesteşte că Seth, în timp ce urmărea un porc în timpul unei nopţi cu lună plină, a descoperit sarcofagul din lemn în care era trupul lui Osiris şi l-a sfâşiat.
Din această cauză în textele egiptene era interzisă rostirea numelui acestui animal sau reprezentarea sa sub orice formă (grohăitul lui era considerat drept o manifestare a urii).
Ca şi în Vechiul Testament porcul era asociat cu rezidurile, murdăria, iar din punct de vedere religios era un animal impur.
9. Dumnezeu a zis lui Avraam: „Să păzeşti legământul Meu, tu şi sămânţa ta după tine, din neam în neam.
10. Acesta este legământul Meu pe care să-l păziţi între Mine şi voi, şi sămânţa ta după tine: tot ce este de parte bărbătească între voi să fie tăiat împrejur.
11. Să vă tăiaţi împrejur în carnea prepuţului vostru: şi acesta să fie semnul legământului dintre Mine şi voi.
….
14. Un copil de parte bărbătească netăiat împrejur în carnea prepuţului lui, să fie nimicit din mijlocul neamului său: a călcat legământul Meu.”
(Geneza 17)Circumcizia reprezenta deci o poruncă, un sacrificiu cerut de Dumnezeu.
Dacă urmărim firul epic observăm că acest legământ are loc după ce Avraam revine din… Egipt. Iar în Egiptul antic, circumcizia se practica incă din mileniul III sau chiar IV ca un ritual primitiv de sacrificiu al sângelui

Comentarii preluate pe pe
http://www.rufon.org/forum/index.php/topic,2172.0.htmlRitual Egiptean
Oferind "Shemanna" paine alba(Manna) si vin Zeilor
Ioan 1:1La început era Cuvîntul, şi Cuvîntul era cu Dumnezeu, şi Cuvîntul era Dumnezeu.
Cartea Egipteana a MortilorEu sunt Cel Etern, Eu sunt Ra, Eu sunt cel care a creat Cuvantul, Eu sunt Cuvantul
Zdrobind capul sarpeluiGeneza 3:15
Vrăşmăşie voi pune între tine şi femeie, între sămînţa ta şi sămînţa ei. Aceasta îţi va zdrobi capul, şi tu îi vei zdrobi călcîiul.`

Sabia invapaiata care pazea drumul care duce la pomul vietiiGeneza 3:24Astfel a izgonit El pe Adam; şi la răsăritul grădinii Edenului a pus nişte heruvimi, cari să învîrtească o sabie învăpăiată, ca să păzească drumul care duce la pomul vieţii.
