de innoire » Vin Oct 18, 2013 12:26 pm
Textele grecesti incep intr-adevar cu "Dupa (Kata) Matei". Atat. Textul in sine nu lasa impresia ca ar fi o scriere a unui martor direct, din contra (Matei 9:9,10:2).
Conform cu e.catena, prima citare este de la inceputul sec. II (in jurul anului 110). Episcopul de Hierapolis, Papias (in jurul anului 130) cunoaste mai multe traduceri grecesti ale textului ebraic atribuit lui Matei, insa pune traditia orala mai presus de ele, ceea ce arata ca existau anumite discutii cu privire la ele. In scrierile lui Iustin Martirul (130 - 160) gasim un mixaj al Evangheliei "Dupa Matei" cu cel al Evangheliei "Dupa Luca". Poate fi deja o scriere compilata, fie de el insusi fie de altul, ca de exemplu ucenicul sau Tatian din Siria, caruia i se atribuie complirarea celor patru Evanghelii (Diatessaron).
Evanghelia "Dupa Matei" face parte din Evangheliile Sinoptice (care se aseamana: Matei, Marcu, Luca). Cel mai mult se aseamana cu Evanghelia "Dupa Marcu", ceea ce l-a facut pe renumitul om de biserica si teolog "fericitul" Augustin (sec V) sa remarce ca Marc a prescurtat Evanghelia "Dupa Matei". Ipoteza lui poate fi si inversata, ca de fapt autorul Evangheliei "Dupa Matei" a imbogatit Evanghelia "Dupa Marcu" cu elemente luate din Evanghelia "Dupa Luca" si alte surse, fie orale, fie scrise, atribuite lui Matei, dupa care apoi a dat numele noii compilatii. In acest caz se naste intrebarea cine este cu adevarat autorul Evangheliei "Dupa Matei"? Este un om care a cunoscut atat Evanghelia "Dupa Marcu" cat si Evanghelia "Dupa Luca".
Dumnezeu este iubire.